beantwoord

toeslag HSL Intercity Direct


Reputatie 5

De ICNG zal gefaseerd instromen. Op termijn naar andere delen van het land. 

De ervaringen met de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in beginfase vanaf 2009 leerde dat het destijds niet altijd begrepen werd. En als het alsnog begrepen werd waren de reacties gemengd. Afhankelijk van de hoogte van de toeslag. Dat was afhankelijk van comfort, punctualiteit en betrouwbaarheid. 

Goede zet was de invoering van daluren en spitsuren. Hier een opmerking: Op NS Reisplanner staat consequent de prijs van de spitsuren op: € 2,90. Dat is voor een aantal reizigers een drempel. Sommige onwetende treinreizigers haken dan af. Als ook wordt aangegeven dat de prijs van de meeste daluren € 1,72 ook mogelijk is wordt de drempel verlaagd. 

Vanaf 2025 of later wordt de ICNG via HSL en Amsterdam Zuid doorgetrokken naar andere delen van het land. Is er een mogelijkheid om de toeslag af te schaffen? Of wordt de gemiddelde prijs van het reizen met de trein duurder? Ook op de overige spoortrajecten dan HSL Zuid. Het is de vraag hoeveel treinreizigers op de hoogte van de toeslag zijn. Niet iedereen weet wat de Intercity Direct is. 

Kan NS ook op displays in ICNG aangeven dat toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam noodzakelijk is? Al wordt al op monitoren standaard aangegeven. En soms ook omgeroepen. Tussen Amsterdam - Breda is uitleg over toeslag tegenwoordig nauwelijks nodig. Maar of dat overal is? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 24 April 2023, 11:54

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Prijsverhogingen zijn een fact of life. In de winkel is een brood, een pak melk of een varkenskarbonade ook niet meer dezelfde prijs als 10 of 20 jaar geleden,

 

 

Ik wist niet dat we op de Supermarkt Forum zaten nu. Mijn excuus. 

Zowel je supermarkt producten als de treinkaartjes zijn onderhevig aan de inflatie. De kosten die de bedrijven moeten maken stijgen dus moet ook de prijs omhoog. Jij vindt het blijkbaar niet erg dat andere dingen duurder worden zolang het treinkaartje maar niet duurder wordt. Tja, zo werkt het niet. 

.

Alsof NS niet al genoeg verdiend met het jarenlang omhoog gooien van de prijs. Het geld is er echt wel hoor. 

Ha ha, NS lijdt op het moment enorme verliezen.

Het is natuurlijk off topic, maar er zijn minder reizigers in de spits en dus gaan we treinen opheffen in de daluren. Heel logisch allemaal. De aan de Locov gepresenteerde dienstregeling voor 2024:kan dus ook in de prullenbak.

Opvallend trouwens dat een eventuele nieuwe concessie wordt bekort tot nog maar 8 jaar.

Tja NS heeft ooit een belachelijk hoog bedrag betaalt voor de concessie. 

 

Nouja, dat hebben zij gedaan. En met "zij" bedoel ik de mensen die toendertijd die beslissingen hebben genomen binnen de NS en de politiek. Waarom zouden de reiziger daarvoor op moeten draaien nu? 

Simpel, omdat de iemand het moet betalen en de enige die aan de NS betalen zijn de reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel heel makkelijk om te roepen dat de toeslag maar afgeschaft moet worden. Dat maakt de financiële positie van NS alleen maar nog slechter en de treinen nog drukker. 

Het is wel heel makkelijk om te roepen dat de toeslag maar afgeschaft moet worden. Dat maakt de financiële positie van NS alleen maar nog slechter en de treinen nog drukker. 

Wat een onzin. De lijn is op het moment al druk en slecht genoeg. Erger kan het haast niet kwa drukte en slechte prestatie.

Nou die drukte viel vrijdag dan wel mee in de trein die ik had, product was verder goed want ik kwam op tijd waar ik wezen moest en had een nette zitplek, nog leuk gesproken met de controlerende Hc op de trein dus ik zie niet waar het product niet voldoet.

En de slechte prestatie uti het verleden was een samenhang tussen het materieel en hoe de infra was aangelegd. Want om de een of andere reden hebben ze de HSL in Nederland weer anders aangelegd dan in het buitenland met de overgang van de spanning en de overgang van het beveiligingssysteem.

En nogmaals, NS is misschien wel de partij die je aanspreekt op het product maar de NS is niet verantwoordelijk voor fouten die er in de infra zitten en de storingen die er zijn in de infra.  De NS betaald ook alleen maar voor het gebruik van de infra en zou dan als we jullie lijn volgen dus minder moeten gaan betalen voor het gebruik van de infra vanwege de tekortkomingen en storingen.

 

Overigens bied dat mij wel perspectief, ik zal rijkswaterstaat ook maar eens aanschrijven voor het slechte wegdek en de files op de wegen en eisen dat ik minder hoef te betalen voor het gebruik van de wegen. Daarnaast zal ik de regering eens aanspreken op het hoge benzine verbruik van mijn Mustang en dat ik daarvoor ook gecompenseerd wil worden in de benzine prijs of in de bealsting die ik moet betalen.

 

Ben alleen bang dat zowel rijkswaterstaat als de regering jullie lijn hierin niet wil volgen.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo  je weet toch dat de Mustang Cabrio leuker is om mee te rijden dan een Tesla ?

Hoe moet ik dat nou weten @Jeroen zonder een ritje in beide auto's? 

Reputatie 5

 

Jullie verhogen de prijs gewoon standaard ieder jaar. Niet alleen op de hogesnelheidslijn. Maar op alle tarieven en alle abonnementen. En ik maak mij ernstig zorgen hoe de reizigers in de toekomst het geld kunnen blijven opbrengen als deze trent door blijft zetten. Ik voorzie dat over 20 jaar reizen met de trein gewoon niet meer te betalen valt. Dit zeg ik niet perse om het alleen op te nemen voor de reizigers. Ik zeg dit ook voor jullie eigen bestwil NS. Zaken moeten echt gaan veranderen. Oplossingen moeten gezocht worden. Dit kan zo niet door gaan. Niet voor de lange termijn in ieder geval.

Nou de regering verhoogt elk jaar de wegenbelasting en de accijnzen op de brandstoffen.

Ik krijg het idee dat je voornamelijk toegespitst bent op de NS en geen breder zichtveld hebt voor wat daar buiten gebeurt.

Zoals Momo ook al aangeeft worden de prijzen OVERAL duurder dus ja dan ook bij het OV.

En wat betreft het vergelijk van jouw Twingo met mijn Mustang, je kan ook gewoon kiezen om niet via de HSL te reizen dan heb je geen toeslag.  Dat is hetzelfde als dat ik kies voor rijden in een Mustang i.p.v. rijden in een Twingo.

@Momo  je weet toch dat de Mustang Cabrio leuker is om mee te rijden dan een Tesla ?

In de nieuwe concessie 2015 - 2025 werd destijds bepaald dat de HSL toeslag maximaal 30% van rit Schiphol - Rotterdam mocht zijn. 

In concessie NS 2025 - 2035 (zie artikel 65) is ook bepaald dat HSL toeslag maximaal 30% mag zijn: 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533714788418/content/assets/ns-nl/over-ons/concessie-voor-het-hoofdrailnet-2015-2025.pdf

Wel zijn er variaties mogelijk.

Ben benieuwd of NS dezelfde werkwijze gaat gebruiken bij ICNG België als tussen Rotterdam - Antwerpen rechtstreeks gaat rijden. Tussen Schiphol - Antwerpen zal de HSL toeslag waarschijnlijk hetzelfde blijven. Maar gebruiken dezelfde werkwijze als met de huidige Beneluxtrein? Daar is de toeslag geïntegreerd. 

Reputatie 7

Tussen Amsterdam - Breda is uitleg over toeslag tegenwoordig nauwelijks nodig. Maar of dat overal is? 

Volgens mij reizen er veel binnenlandse reizigers zonder toeslag geladen te hebben (of Maandtoeslagabonnement hiervoor). Ik hoor weleens opmerkingen met de strekking dat niet bekend is dat toeslag betaald moet worden en dat ze dat ook niet eerder hebben gedaan tussen Rotterdam en Schiphol. De reden ervoor is voor veel mensen ook onduidelijk. Dat je sneller in Amsterdam, Schiphol of in Rotterdam bent dan over de reguliere lijn, of dat de trein sneller zou rijden is natuurlijk niet de echte reden voor toeslag.

Vanaf 2025 of later wordt de ICNG via HSL en Amsterdam Zuid doorgetrokken naar andere delen van het land. Is er een mogelijkheid om de toeslag af te schaffen? Of wordt de gemiddelde prijs van het reizen met de trein duurder? Ook op de overige spoortrajecten dan HSL Zuid. Het is de vraag hoeveel treinreizigers op de hoogte van de toeslag zijn. Niet iedereen weet wat de Intercity Direct is. 

Nee, die toeslag wordt niet afgeschaft. Die toeslag geldt vanwege de hogere infraheffing voor het rijden over de peperdure HSL. En die toeslag mag NS via een toeslag alleen doorbelasten aan de reizigers die over de HSL reizen en niet uitsmeren over andere trajecten. Dus er verandert weinig, wie van Groningen straks met de ICNG naar Schiphol gaat betaalt geen toeslag, wie verder reist naar Rotterdam wel.

Reputatie 7
Badge

Nou ik heb geen glazen bol nodig om te weten dat die toeslag echt niet afgeschaft gaat worden. Reizen met de trein wordt alleen maar duurder. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de prijs van de toeslag alleen nog maar meer omhoog zal gaan stijgen de komende jaren.  Hoe treurig dat ook is. 

Reputatie 7
Badge

Tja NS heeft ooit een belachelijk hoog bedrag betaalt voor de concessie. 

Tja NS heeft ooit een belachelijk hoog bedrag betaalt voor de concessie. 

De kosten van een HSL zowel qua aanleg als qua onderhoud zijn ook belachelijk hoog. Zo'n toeslag is een goed middel om de propagandisten die overal 200kmh en sneller willen rijden een beetje met de beentjes op de grond te houden. Hoge snelheden betekent hoge kosten en hoge tarieven.

Reputatie 7
Badge

De kosten van een HSL zowel qua aanleg als qua onderhoud zijn ook belachelijk hoog. Zo'n toeslag is een goed middel om de propagandisten die overal 200kmh en sneller willen rijden een beetje met de beentjes op de grond te houden. Hoge snelheden betekent hoge kosten en hoge tarieven.

 

Alsof NS niet al genoeg verdiend met het jarenlang omhoog gooien van de prijs. Het geld is er echt wel hoor. 

Reputatie 7
Badge +3

Wel hoge kosten, niet automatisch hoge tarieven. Het is maar hoe je dat als land organiseert.

Wel hoge kosten, niet automatisch hoge tarieven. Het is maar hoe je dat als land organiseert.

Gaan we onze hand ophouden bij de belastingbetaler? Waarom moeten bijv. AH, Heineken of ASML in jouw optiek zo meteen de Lelylijn gaan betalen?

Reputatie 7
Badge

 

Ha ha, NS lijdt op het moment enorme verliezen.

 

Ja hoor. En de koning lijdt ook hoge verluezen nou goed.🎭

Het enige waar NS vooral geld mee verliest is met de Fyra en met de hoge snelheidslijn. De hoge snelheidslijn heeft tot nu toe niks anders dan problemen opgeleverd. Maar gelukkig is er nu de ICNG. Ik vraag me trouwens wel af wat NS nu met de ouwe bakken ICM gaat doen. Of hoe hette dat ook alweer?? Hoe dan ook...ik hoop niet dat NS die niet allemaal weg gaat doen. Het zijn hele degelijke wagons. NS kan die op een andere lijn inzetten. 

Reputatie 7
Badge +3

 

Ha ha, NS lijdt op het moment enorme verliezen.

 

Ja hoor. En de koning lijdt ook hoge verluezen nou goed.🎭

Even het nieuws lezen https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5380177/reizen-met-de-trein-wordt-duurder-dienstregeling-kariger

Maar oplopende kosten en dalende opbrengsten zorgen voor 'een financieel tekort dat vraagt om oplossingen'. De stijgende kosten zitten hem onder meer in loonkosten en energiekosten. De dalende opbrengsten in forenzen die vooral op maandag, woensdag en vrijdag thuiswerken.

Tijdens de corona pandemie reisden veel minder mensen met de trein. En ook nu nog zijn er minder reizigers, vooral forenzen die meer thuiswerken. Dat hakt er aardig in bij NS qua inkomsten. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk off topic, maar er zijn minder reizigers in de spits en dus gaan we treinen opheffen in de daluren. Heel logisch allemaal. De aan de Locov gepresenteerde dienstregeling voor 2024:kan dus ook in de prullenbak.

Het is niet zeker of er treinen opgeheven gaan worden, alleen dat het mag. In de brief staat o.a.:

Ten slotte zal ook worden gekeken hoe de dienstregeling wordt aangepast aan een veranderende vervoersvraag.

In welke mate bovenstaande maatregelen noodzakelijk zijn, moet blijken uit de validatie van de businesscase.

En treinen opheffen in de spits zou kunnen leiden tot nog minder forenzen in de spits, die dan wellicht voor de auto kiezen.

 

Opvallend trouwens dat een eventuele nieuwe concessie wordt bekort tot nog maar 8 jaar.

Kan dat niet gewoon een foutje van RTL nieuws zijn? In de brief zelf worden de jaartallen voor de concessie niet genoemd. 

@Momo 

Kan zijn dat het inderdaad een foutje is.

Ook interessant: volgens de NOS mag NS vanaf komend jaar op drukke trajecten hogere tarieven gaan vragen dan op stillere trajecten. Ben blij dat ik niet in de Randstad woon.

Reputatie 7
Badge +3

Uit de brief:

Ook worden de tarieven aangepast en krijgt de concessiehouder – binnen kaders – ruimte om de tarieven te differentiëren naar tijd en/of plaats (bijvoorbeeld middels een spitstoeslag).

Hoe het gaat uitpakken moeten we dus nog zien. Ik woon wel in de Randstad maar reis nu nog maar zelden. Forens ben ik al bijna 4 jaar niet meer. 

Uit de brief:

Ook worden de tarieven aangepast en krijgt de concessiehouder – binnen kaders – ruimte om de tarieven te differentiëren naar tijd en/of plaats (bijvoorbeeld middels een spitstoeslag).

Hoe het gaat uitpakken moeten we dus nog zien. Ik woon wel in de Randstad maar reis nu nog maar zelden. Forens ben ik al bijna 4 jaar niet meer. 

Op drukke trajecten het aantal tariefeenheden wat verhogen en op stille trajecten het aantal tariefeenheden wat verminderen?

Reputatie 7
Badge +3

Op drukke trajecten het aantal tariefeenheden wat verhogen en op stille trajecten het aantal tariefeenheden wat verminderen?

We zullen het wel zien. De staatssecretaris geeft aan voor de zomer 2023 het lopende tariefonderzoek aan te bieden aan de 2e Kamer. 

Reputatie 7
Badge

Tja NS heeft ooit een belachelijk hoog bedrag betaalt voor de concessie. 

 

Nouja, dat hebben zij gedaan. En met "zij" bedoel ik de mensen die toendertijd die beslissingen hebben genomen binnen de NS en de politiek. Waarom zouden de reiziger daarvoor op moeten draaien nu? 

Reputatie 7

 

Ook interessant: volgens de NOS mag NS vanaf komend jaar op drukke trajecten hogere tarieven gaan vragen dan op stillere trajecten. Ben blij dat ik niet in de Randstad woon.

Vanaf 2025 las ik, niet volgend jaar al.

Verschillende prijzen op verschillende tijdstippen mogen. Dus ook spitstoeslag. 

Ook is er kans dat NS minder treinen mag gaan inzetten. Nog verder de boel uitkleden dus, meer vragen voor minder aanbod.

 

 

Reageer