Skip to main content

De ICNG zal gefaseerd instromen. Op termijn naar andere delen van het land. 

De ervaringen met de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in beginfase vanaf 2009 leerde dat het destijds niet altijd begrepen werd. En als het alsnog begrepen werd waren de reacties gemengd. Afhankelijk van de hoogte van de toeslag. Dat was afhankelijk van comfort, punctualiteit en betrouwbaarheid. 

Goede zet was de invoering van daluren en spitsuren. Hier een opmerking: Op NS Reisplanner staat consequent de prijs van de spitsuren op: € 2,90. Dat is voor een aantal reizigers een drempel. Sommige onwetende treinreizigers haken dan af. Als ook wordt aangegeven dat de prijs van de meeste daluren € 1,72 ook mogelijk is wordt de drempel verlaagd. 

Vanaf 2025 of later wordt de ICNG via HSL en Amsterdam Zuid doorgetrokken naar andere delen van het land. Is er een mogelijkheid om de toeslag af te schaffen? Of wordt de gemiddelde prijs van het reizen met de trein duurder? Ook op de overige spoortrajecten dan HSL Zuid. Het is de vraag hoeveel treinreizigers op de hoogte van de toeslag zijn. Niet iedereen weet wat de Intercity Direct is. 

Kan NS ook op displays in ICNG aangeven dat toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam noodzakelijk is? Al wordt al op monitoren standaard aangegeven. En soms ook omgeroepen. Tussen Amsterdam - Breda is uitleg over toeslag tegenwoordig nauwelijks nodig. Maar of dat overal is? 

Men gaat uiteindelijk op basis van incheck en uitcheck tijden na of iemand via de HSL of via het normale spoor van A naar B heeft gereisd. 

Maar dan vraag ik mij af. Ik reis via de HSL, wacht op mijn eindstation even wat langer en check dan dus later uit. Hoe gaat NS checken dat ik via de HSL heb gereden? Als de reistijdwinst via de HSL maar enkele minuten is dan is het zeker de moeite waard om gewoon te wachten met uitchecken. Of is dit te simpel gedacht?

 

https://www.locov.nl/publicaties+en+adviezen/2898008.aspx

Dat valt dus amper na te gaan.


Controle zal ook altijd nog gewoon in de trein plaatsvinden. Of mis ik hier iets, Jody?


Dat er niet vaak gecontroleerd wordt in de trein?


Ja als er controle is dan kan wellicht aangemerkt worden dat ik op de HSL werd gecontroleerd, en kan het systeem op basis daarvan bepalen dat ik via de HSL heb gereisd. Maar dan moet er natuurlijk wel vaak gecontroleerd worden en mijn ervaring is dat dat niet bepaald het geval is. 

Hoe dan ook, het oogt niet echt waterdicht. En het gros van de reizigers zal er vast niet bij stil staan dat creatief inchecken en uitchecken kan lonen.


Typisch weer iets waarover niet nagedacht is.


Het was te verwachten. Niet alle treinreizigers willen de HSL toeslag betalen vanwege de matige prestaties van HSL Intercity op een gebrekkige HSL: 

https://www.metronieuws.nl/onderweg/ov/2024/12/reizigers-weigeren-toeslag-ic-direct-ns/


Op drukke trajecten het aantal tariefeenheden wat verhogen en op stille trajecten het aantal tariefeenheden wat verminderen?

We zullen het wel zien. De staatssecretaris geeft aan voor de zomer 2023 het lopende tariefonderzoek aan te bieden aan de 2e Kamer. 


Vanaf 2025 of later wordt de ICNG via HSL en Amsterdam Zuid doorgetrokken naar andere delen van het land. Is er een mogelijkheid om de toeslag af te schaffen? Of wordt de gemiddelde prijs van het reizen met de trein duurder? Ook op de overige spoortrajecten dan HSL Zuid. Het is de vraag hoeveel treinreizigers op de hoogte van de toeslag zijn. Niet iedereen weet wat de Intercity Direct is. 

Nee, die toeslag wordt niet afgeschaft. Die toeslag geldt vanwege de hogere infraheffing voor het rijden over de peperdure HSL. En die toeslag mag NS via een toeslag alleen doorbelasten aan de reizigers die over de HSL reizen en niet uitsmeren over andere trajecten. Dus er verandert weinig, wie van Groningen straks met de ICNG naar Schiphol gaat betaalt geen toeslag, wie verder reist naar Rotterdam wel.


Nou ik heb geen glazen bol nodig om te weten dat die toeslag echt niet afgeschaft gaat worden. Reizen met de trein wordt alleen maar duurder. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de prijs van de toeslag alleen nog maar meer omhoog zal gaan stijgen de komende jaren.  Hoe treurig dat ook is. 


Tja NS heeft ooit een belachelijk hoog bedrag betaalt voor de concessie. 


De kosten van een HSL zowel qua aanleg als qua onderhoud zijn ook belachelijk hoog. Zo'n toeslag is een goed middel om de propagandisten die overal 200kmh en sneller willen rijden een beetje met de beentjes op de grond te houden. Hoge snelheden betekent hoge kosten en hoge tarieven.

 

Alsof NS niet al genoeg verdiend met het jarenlang omhoog gooien van de prijs. Het geld is er echt wel hoor. 


Wel hoge kosten, niet automatisch hoge tarieven. Het is maar hoe je dat als land organiseert.


Wel hoge kosten, niet automatisch hoge tarieven. Het is maar hoe je dat als land organiseert.

Gaan we onze hand ophouden bij de belastingbetaler? Waarom moeten bijv. AH, Heineken of ASML in jouw optiek zo meteen de Lelylijn gaan betalen?


 

Ha ha, NS lijdt op het moment enorme verliezen.

 

Ja hoor. En de koning lijdt ook hoge verluezen nou goed.🎭

Het enige waar NS vooral geld mee verliest is met de Fyra en met de hoge snelheidslijn. De hoge snelheidslijn heeft tot nu toe niks anders dan problemen opgeleverd. Maar gelukkig is er nu de ICNG. Ik vraag me trouwens wel af wat NS nu met de ouwe bakken ICM gaat doen. Of hoe hette dat ook alweer?? Hoe dan ook...ik hoop niet dat NS die niet allemaal weg gaat doen. Het zijn hele degelijke wagons. NS kan die op een andere lijn inzetten. 


 

Ha ha, NS lijdt op het moment enorme verliezen.

 

Ja hoor. En de koning lijdt ook hoge verluezen nou goed.🎭

Even het nieuws lezen https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5380177/reizen-met-de-trein-wordt-duurder-dienstregeling-kariger

Maar oplopende kosten en dalende opbrengsten zorgen voor 'een financieel tekort dat vraagt om oplossingen'. De stijgende kosten zitten hem onder meer in loonkosten en energiekosten. De dalende opbrengsten in forenzen die vooral op maandag, woensdag en vrijdag thuiswerken.

Tijdens de corona pandemie reisden veel minder mensen met de trein. En ook nu nog zijn er minder reizigers, vooral forenzen die meer thuiswerken. Dat hakt er aardig in bij NS qua inkomsten. 


Het is natuurlijk off topic, maar er zijn minder reizigers in de spits en dus gaan we treinen opheffen in de daluren. Heel logisch allemaal. De aan de Locov gepresenteerde dienstregeling voor 2024:kan dus ook in de prullenbak.

Het is niet zeker of er treinen opgeheven gaan worden, alleen dat het mag. In de brief staat o.a.:

Ten slotte zal ook worden gekeken hoe de dienstregeling wordt aangepast aan een veranderende vervoersvraag.

In welke mate bovenstaande maatregelen noodzakelijk zijn, moet blijken uit de validatie van de businesscase.

En treinen opheffen in de spits zou kunnen leiden tot nog minder forenzen in de spits, die dan wellicht voor de auto kiezen.

 

Opvallend trouwens dat een eventuele nieuwe concessie wordt bekort tot nog maar 8 jaar.

Kan dat niet gewoon een foutje van RTL nieuws zijn? In de brief zelf worden de jaartallen voor de concessie niet genoemd. 


@Momo 

Kan zijn dat het inderdaad een foutje is.

Ook interessant: volgens de NOS mag NS vanaf komend jaar op drukke trajecten hogere tarieven gaan vragen dan op stillere trajecten. Ben blij dat ik niet in de Randstad woon.


Uit de brief:

Ook worden de tarieven aangepast en krijgt de concessiehouder – binnen kaders – ruimte om de tarieven te differentiëren naar tijd en/of plaats (bijvoorbeeld middels een spitstoeslag).

Hoe het gaat uitpakken moeten we dus nog zien. Ik woon wel in de Randstad maar reis nu nog maar zelden. Forens ben ik al bijna 4 jaar niet meer. 


Uit de brief:

Ook worden de tarieven aangepast en krijgt de concessiehouder – binnen kaders – ruimte om de tarieven te differentiëren naar tijd en/of plaats (bijvoorbeeld middels een spitstoeslag).

Hoe het gaat uitpakken moeten we dus nog zien. Ik woon wel in de Randstad maar reis nu nog maar zelden. Forens ben ik al bijna 4 jaar niet meer. 

Op drukke trajecten het aantal tariefeenheden wat verhogen en op stille trajecten het aantal tariefeenheden wat verminderen?


Prijsverhogingen zijn een fact of life. In de winkel is een brood, een pak melk of een varkenskarbonade ook niet meer dezelfde prijs als 10 of 20 jaar geleden,

 

 

Ik wist niet dat we op de Supermarkt Forum zaten nu. Mijn excuus. 


Tja NS heeft ooit een belachelijk hoog bedrag betaalt voor de concessie. 

 

Nouja, dat hebben zij gedaan. En met "zij" bedoel ik de mensen die toendertijd die beslissingen hebben genomen binnen de NS en de politiek. Waarom zouden de reiziger daarvoor op moeten draaien nu? 


 

Ook interessant: volgens de NOS mag NS vanaf komend jaar op drukke trajecten hogere tarieven gaan vragen dan op stillere trajecten. Ben blij dat ik niet in de Randstad woon.

Vanaf 2025 las ik, niet volgend jaar al.

Verschillende prijzen op verschillende tijdstippen mogen. Dus ook spitstoeslag. 

Ook is er kans dat NS minder treinen mag gaan inzetten. Nog verder de boel uitkleden dus, meer vragen voor minder aanbod.

 

 


 

 

Opvallend trouwens dat een eventuele nieuwe concessie wordt bekort tot nog maar 8 jaar.

Kan dat niet gewoon een foutje van RTL nieuws zijn? In de brief zelf worden de jaartallen voor de concessie niet genoemd. 

 

Rtl heeft het hier bij het rechte eind. Het betreft de interpretatie die de staatssecretaris geeft aan de pso verordening.

Van 2025 tot eind 2033 zijn overigens 9 jaar.


Simpel, omdat de iemand het moet betalen en de enige die aan de NS betalen zijn de reizigers.

 

De manier ook hoe je het zegt vind ik respectloos. En zo simpel zou het niet moeten zijn. De vorige keer ontkende je zelfs nog dat de reiziger ervoor moest opdraaien. En nu geef je het zonder blikken of blozen gewoon toe dat de reizigers toch moet gaan betalen voor de fouten van anderen. Nou mooi hoor

Ja simpel. Sorry maar ik heb een emmer nodig om in te kotsen. 🤢


Simpel, omdat de iemand het moet betalen en de enige die aan de NS betalen zijn de reizigers.

 

De manier ook hoe je het zegt vind ik respectloos. En zo simpel zou het niet moeten zijn. De vorige keer ontkende je zelfs nog dat de reiziger ervoor moest opdraaien. En nu geef je het zonder blikken of blozen gewoon toe dat de reizigers toch moet gaan betalen voor de fouten van anderen. Nou mooi hoor

Ja simpel. Sorry maar ik heb een emmer nodig om in te kotsen. 🤢

Wat respectloos is is jouw laatste zin in je bericht.

 

En je haalt in je reactie ook nog dingen door elkaar heen, de reiziger draait niet op voor het FYRA debacle maar wel voor de hogere kosten van de HSL concessie. Dat zijn dus 2 hele andere dingen en als je die niet uit elkaar kunt halen kun je beter niet reageren en al helemaal niet zo onrespectvol.


Reageer