Skip to main content

De ICNG zal gefaseerd instromen. Op termijn naar andere delen van het land. 

De ervaringen met de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in beginfase vanaf 2009 leerde dat het destijds niet altijd begrepen werd. En als het alsnog begrepen werd waren de reacties gemengd. Afhankelijk van de hoogte van de toeslag. Dat was afhankelijk van comfort, punctualiteit en betrouwbaarheid. 

Goede zet was de invoering van daluren en spitsuren. Hier een opmerking: Op NS Reisplanner staat consequent de prijs van de spitsuren op: € 2,90. Dat is voor een aantal reizigers een drempel. Sommige onwetende treinreizigers haken dan af. Als ook wordt aangegeven dat de prijs van de meeste daluren € 1,72 ook mogelijk is wordt de drempel verlaagd. 

Vanaf 2025 of later wordt de ICNG via HSL en Amsterdam Zuid doorgetrokken naar andere delen van het land. Is er een mogelijkheid om de toeslag af te schaffen? Of wordt de gemiddelde prijs van het reizen met de trein duurder? Ook op de overige spoortrajecten dan HSL Zuid. Het is de vraag hoeveel treinreizigers op de hoogte van de toeslag zijn. Niet iedereen weet wat de Intercity Direct is. 

Kan NS ook op displays in ICNG aangeven dat toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam noodzakelijk is? Al wordt al op monitoren standaard aangegeven. En soms ook omgeroepen. Tussen Amsterdam - Breda is uitleg over toeslag tegenwoordig nauwelijks nodig. Maar of dat overal is? 

Men gaat uiteindelijk op basis van incheck en uitcheck tijden na of iemand via de HSL of via het normale spoor van A naar B heeft gereisd. 

Maar dan vraag ik mij af. Ik reis via de HSL, wacht op mijn eindstation even wat langer en check dan dus later uit. Hoe gaat NS checken dat ik via de HSL heb gereden? Als de reistijdwinst via de HSL maar enkele minuten is dan is het zeker de moeite waard om gewoon te wachten met uitchecken. Of is dit te simpel gedacht?

 

https://www.locov.nl/publicaties+en+adviezen/2898008.aspx

Dat valt dus amper na te gaan.


Controle zal ook altijd nog gewoon in de trein plaatsvinden. Of mis ik hier iets, Jody?


Dat er niet vaak gecontroleerd wordt in de trein?


Ja als er controle is dan kan wellicht aangemerkt worden dat ik op de HSL werd gecontroleerd, en kan het systeem op basis daarvan bepalen dat ik via de HSL heb gereisd. Maar dan moet er natuurlijk wel vaak gecontroleerd worden en mijn ervaring is dat dat niet bepaald het geval is. 

Hoe dan ook, het oogt niet echt waterdicht. En het gros van de reizigers zal er vast niet bij stil staan dat creatief inchecken en uitchecken kan lonen.


Typisch weer iets waarover niet nagedacht is.


Reageer