beantwoord

Traject Den Haag - Amsterdam Centraal

  • 4 October 2023
  • 19 reacties
  • 443 Bekeken

Beste lezers,

Weten jullie waarom er geen directe Sprinter-verbinding bestaat tussen Den Haag en Amsterdam Centraal? Om op mijn werkt te komen (van Station Hillegom naar Amsterdam Centraal) maak ik nu gebruik van de Sprinter richting Haarlem en stap ik over op station Heemstede op de Intercity. Dit gaat op de heenweg vaak goed echter op de terugweg is het vaak geen groot succes. Gisteren dacht ik op tijd te zijn voor de aansluiting vanuit Heemstede naar Hillegom maar deze ging niet en bij navraag aan de conducteur kon de Intercity ook niet stoppen op de Sprinter stations, ook niet in geval van problemen. Dit betekend dat het met grote regelmaat een onnodige lange rit is. Het lijkt me dat een directe Sprinter-verbinden een hoop van dit soort overstap-problemen zou kunnen oplossen.

Wat is jullie ervaring hierbij?

Groet,

Jelle

icon

Beste antwoord door Tamzin 4 October 2023, 10:44

Bekijk origineel

19 reacties

Er kunnen nu eenmaal niet tussen ieder tweetal stations rechtstreekse sprinters rijden. Er worden keuzes gemaakt op basis van vraag/aanbod maar vooral ook op wat qua infrastructuur en dienstregeling mogelijk is.

Er kunnen nu eenmaal niet tussen ieder tweetal stations rechtstreekse sprinters rijden. Er worden keuzes gemaakt op basis van vraag/aanbod maar vooral ook op wat qua infrastructuur en dienstregeling mogelijk is.

Hartelijk voor je bericht. Zou je dat voor mij iets kunnen verduidelijken, ‘tussen ieder tweetal sations’? Als er in plaats van een Intercity een Spinter rijdt kunnen er veel meer mensen zonder gedoe de eindbestemming bereiken, toch? Nu heb je pas een goede verbinding als je in een grotere stad woonachtig bent.

Reputatie 7
Badge +3

Het laten stoppen van IC's op Sprinterstations tijdens een verstoring lijkt een eenvoudige en handige oplossing maar levert weer heel andere problemen op. De IC wordt daardoor vertraagd waardoor voor veel meer reizigers de aansluitingen de mist ingaan dan voor het beperkte aantal reizigers dat naar Hillegom reist. Dat is uiteraard heel vervelend als je naar een station als Hillegom reist.

Vaak speelt ook nog mee dat IC's te lang zijn om te kunnen stoppen op stations met korte(re) perrons.

 

Als er in plaats van een Intercity een Spinter rijdt kunnen er veel meer mensen zonder gedoe de eindbestemming bereiken, toch? Nu heb je pas een goede verbinding als je in een grotere stad woonachtig bent.

NS beschouwt het sprintervervoer als een noodzakelijk kwaad en zou eigenlijk liever alleen maar intercity's laten rijden. Maar als NS geen sprinters meer zou rijden zou Arriva die diensten overnemen en dat wil NS ook niet.

Dus blijft het met de sprinters een beetje aanmodderen. NS houdt zich wat betreft de sprinters aan de minimale eisen maar zet geen stap extra.

Reputatie 6
Badge

@Tamzin lult weer eens onzin zoals altijd. De waarheid ligt een stug genuanceerder. Vanuit Haarlem komen drie richtingen samen richting Amsterdam: Beverwijk/Uitgeest, Zandvoort en Heemstede/Hillegom. Op het baanvak Haarlem-Amsterdam is ieder uur ruimte voor 4 intercity's, 4 sprinters, 2 goederentreinen en een brugopening (voor wie zegt: tijdens de Grand Prix passen er 12 treinen per uur; ja dat klopt, maar dan gaat de brug niet open en rijden er geen goederentreinen).

Je zal dus moeten kiezen: rijd je vanuit Zandvoort, Beverwijk of Hillegom door naar Amsterdam? Er is gekozen voor Zandvoort en Beverwijk, waarbij de intercity's uit Leiden/Heemstede ook doorrijden. Daarmee zijn Voorhout en Hillegom de enige twee sprinterstations rondom Haarlem die niet met Amsterdam verbonden zijn. Helaas voor die stations een kwestie van reizigersaantal en politiek belang (zie je het voor je dat Zandvoort geen treinen met Amsterdam heeft in de zomer?).

Wellicht dat dit verandert als over een paar jaar 6 i.p.v. 4 intercity's per uur gaan rijden tussen Amsterdam en Haarlem (zoals in sommige plannen). Maar of dat echt realistisch is of slechts luchtfietserij, valt te bezien.

Dank voor jullie bijdrage @iMark, @Tamzin en @Sneltram.

Ik begrijp nu dat er verschillende redenen zijn waarom de diensregeling is zoals deze is. Helaas voor mij en alle anderen reizigers dit gebonden zijn aan een Sprinter station pakt het vaak heel onhandig uit. Het vreemde is inderdaad dat de Intercity wel kan stoppen tijdens een Formule 1 weekend (maar dat komt dus omdat er dan meer ruimte op het spoor is en geen brug open gaat).

Maar tijdens de normale dienstregeling is het toch ook de bedoeling dat zo veel mogelijk reizigers op de plaats van bestemming komen en niet met enorme omwegen? Zou het daarom geen goed idee zijn om de Intercity's te vervangen voor Sprinter's, een lijn die vanaf Den Haag alles stations goed kan bedienen. En bijvoorbeeld alleen Intercity's via Schiphol zodat er meer ruimte komt voor een betrouwbare vervoersdienst?

Reputatie 6
Badge

Een intercity kan veel meer reizigers vervoeren dan een sprinter. Op het traject Amsterdam - Haarlem - Leiden heb je (in de spits) grote intercity's nodig. Het perron van Hillegom en Voorhout staat maar een trein van 8 delen (8 bakken in jargon) toe. In de spits heb je in de intercity's 10 tot 12 bakken nodig. Tijdens het Grand Prix weekend reden alle intercity's tussen Haarlem, Leiden en Den Haag met 8 bakken, maar dat was een vrijdag, zaterdag en zondag in de vakantie, waarbij je geen ochtend- of avondspits hebt.

Als je in de daluren kiest voor het vervangen van een intercity door een sprinter, dan dupeer je reizigers tussen bijvoorbeeld Delft/Den Haag/Leiden en Haarlem/Amsterdam doordat zij een langere reistijd krijgen. Ook zijn de intercity's nu precies zo gepland dat je in Leiden ieder kwartier (in de spits) of ieder halfuur (in het dal) een overstap hebt tussen de takken Schiphol/Haarlem en Den Haag Centraal / Den Haag HS/Rotterdam. Een aanpassing in de dienstregeling in de daluren zorgt ervoor dat die overstappen verbroken worden. U doet het overkomen alsof een sprinter Den Haag - Amsterdam via Hillegom voor veel reizigers een voordeel oplevert, maar uiteindelijk is het voor een nog grotere groep een nadeel.

Er zijn wel (vage) kaartjes van ProRail voor 2030 en verder waarbij de sprinters helemaal verdwijnen en alle intercity's (8x/uur) alleen één of twee tussenstations hebben tussen Leiden en Haarlem. Je kan dan niet meer tussen de stations onderling reizen, maar wel rechtstreeks naar de grote plaatsen. Nadeel is dat ProRail de perrons dan moet verlengen en dat is niet in een dag gebeurd. 

Meer treinen via Schiphol gaat ook niet. Het spoor bij Schiphol is nu al de grootste flessenhals op het Nederlandse spoor.

Reputatie 7

Meer treinen via Schiphol gaat ook niet. Het spoor bij Schiphol is nu al de grootste flessenhals op het Nederlandse spoor.

Heeft men destijds bij de aanleg van de Schipholtunnel geen rekening gehouden met groei van treinverkeer in de (verdere) toekomst/decennia? Is er geen enkele uitbreiding meer mogelijk?

Eigenlijk komt het erop neer dat er sowieso te weinig spoor ligt op genoemde trajecten en alles dus erg krap op elkaar zit en bij de minste vertraging een andere trein al gehinderd wordt.

Vaak speelt ook nog mee dat IC's te lang zijn om te kunnen stoppen op stations met korte(re) perrons.

Nou, dat komt tegenwoordig met alle inkrimpingen vrijwel niet meer voor.

Reputatie 6
Badge

@Tamzin Stop nu eens met ongefundeerde onzin lullen. Iedere werkdagen rijden er in de spits intercity's van 10 bakken tussen Leiden, Haarlem en Amsterdam. De perrons van zowel Hillergom als Voorhout kunnen maximaal 8 bakken aan (als het niet gelooft, ga zelf maar stoeptegels tellen). Als je de intercity's inkort tot 8 bakken, heb je een capaciteitsprobleem tussen Haarlem en Amsterdam.

De belangrijkste reden is dus eigenlijk een te druk bezet spoornet wat nog niet bestand is tegen de vele verplaatsingen. Sprinter of Intercity, dat is uiteindelijk om het even. Waarom is het nodig om bijvoorbeeld ieder kwartier een trein in Leiden te laten stoppen en de tussenstations voorbij te rijden? Het is toch belangrijker dat iedereen een station kan bereiken, dan maar iets langer onderweg, zou ik zeggen. Met wat minder treinen tegelijk op hetzelfde traject zou toch ook wat ruimte moeten geven? Al begrijp ik ook dat de spits een ingewikkeld moment is.

Reputatie 6
Badge

De dienstregeling wordt zo opgezet dat de grootste groep er het meeste profijt van heeft. Als reizigers vooral tussen Haarlem/Heemstede en Leiden reizen, is iedere andere tussenstop een onnodig tijdsverlies. Het maken van een stop kost ongeveer 2 minuten, dus als je in Hillegom en Voorhout stopt, ben je zo'n 4 minuten extra kwijt. Door een sprinter te rijden voor Hillegom en Voorhout, hebben intercityreizigers geen onnodige vertraging. Sprinterreizigers moeten weliswaar overstappen, maar hebben nog altijd prima aansluitingen van/naar Amsterdam in Haarlem.

De dienstregeling wordt zo opgezet dat de grootste groep er het meeste profijt van heeft. Als reizigers vooral tussen Haarlem/Heemstede en Leiden reizen, is iedere andere tussenstop een onnodig tijdsverlies. Het maken van een stop kost ongeveer 2 minuten, dus als je in Hillegom en Voorhout stopt, ben je zo'n 4 minuten extra kwijt. Door een sprinter te rijden voor Hillegom en Voorhout, hebben intercityreizigers geen onnodige vertraging. Sprinterreizigers moeten weliswaar overstappen, maar hebben nog altijd prima aansluitingen van/naar Amsterdam in Haarlem.

Dank voor je heldere uitleg. Voor mij als reiziger van dit traject ervaar ik het helaas toch anders en is het voor mij geen betrouwbare manier van reizen. Maar ik ben afhankelijk van de trein dus er zit niks anders op. Zoals ik heb omschreven gaat het gelukkig in de ochtend vaak goed. In de avond zit ik vaak in Heemstede op een bankje te wachten op de aansluiting, zo’n 25 minuten en soms langer als de Sprinter dienst door een storing niet gaat, want dan gaat de Intercity voor. Gisteren was ik blij en dacht ik de aansluiting te gaan halen maar helaas kwam deze niet, er was wederom en storing. Ook in deze situatie ging de Intercity nog wel. En zo’n voorbeeld als deze komt regelmatig voor, vandaar mijn vraag. Ik zou er gelijk mee instemmen als mijn treinreis 4 minuten langer zou duren om ook andere reizigers een dienst te bewijzen. Het is op deze wijze niet echt een sociale oplossing van de NS.

Reputatie 6
Badge

Ik hoop dat gisteren echt een incident was, want zo rommelig als het gisteren ging, heb ik het niet vaak meegemaakt. Maarja, NS had ook wel echt veel pech met een storing van ProRail bij Schiphol, tweemaal een aangereden viaduct op de omreisroute via Haarlem, een aanrijding met een persoon tussen Amersfoort en Zwolle en dan nog een defecte trein bij Utrecht (dat laatste komt dan wel op het conto van NS).

Er zijn met ProRail standaard afspraken over hoe de treinen moeten rijden bij verstoringen. Bijvoorbeeld: de sprinter blijft wel rijden en de intercity niet; of beide half om half. Het hangt af van het type storing en de locatie hoe de maatregel er uitziet. Dat werkt meestal redelijk als het om één storing gaat, maar zoals de situatie gisteren was, kon niets er meer tegenop. Dan krijg je inderdaad dat sprinterstations wel eens lange tijd niet bediend worden. Erg zuur. Heb zelf ook wel eens lang op Delft Campus gestaan. Toen maar te voet naar Delft gegaan om verder op reis te kunnen. Het zit soms tegen.

Wat betreft de overstap in de avonduren. Het goede nieuws is dat er per december 2023 meer intercity's gaan rijden tussen Amsterdam, Haarlem en Leiden (alle dagen van de week weer tot ongeveer 22:30 in de avond i.p.v. 20:00 nu). Ook op vrijdag gaan er weer meer IC's rijden en zaterdag/zondag na 11:00 uur. De overstappen in Haarlem tussen sprinter en IC worden daardoor ook beter op de meeste momenten. Het slechte nieuws is dat de sprinter laat op de avond teruggaat naar 1x/uur. Het moet uit de lengte of de breedte komen ben ik bang.

Ik hoop dat gisteren echt een incident was, want zo rommelig als het gisteren ging, heb ik het niet vaak meegemaakt. Maarja, NS had ook wel echt veel pech met een storing van ProRail bij Schiphol, tweemaal een aangereden viaduct op de omreisroute via Haarlem, een aanrijding met een persoon tussen Amersfoort en Zwolle en dan nog een defecte trein bij Utrecht (dat laatste komt dan wel op het conto van NS).

Er zijn met ProRail standaard afspraken over hoe de treinen moeten rijden bij verstoringen. Bijvoorbeeld: de sprinter blijft wel rijden en de intercity niet; of beide half om half. Het hangt af van het type storing en de locatie hoe de maatregel er uitziet. Dat werkt meestal redelijk als het om één storing gaat, maar zoals de situatie gisteren was, kon niets er meer tegenop. Dan krijg je inderdaad dat sprinterstations wel eens lange tijd niet bediend worden. Erg zuur. Heb zelf ook wel eens lang op Delft Campus gestaan. Toen maar te voet naar Delft gegaan om verder op reis te kunnen. Het zit soms tegen.

Dat is ook zo. Gisteren heb ik ook een mooie wandeling gehad omdat de bussen ook ontregeld waren. En dat is soms ook helemaal niet erg maar het blijkt vooral op de terugweg geen betrouwbare aansluiting. We doen het ermee. Dank voor je input en een fijne avond.

Reputatie 6
Badge

Toevallig is er vandaag een advies van de Consumentenorganisaties en de bijbehorende reactie van NS over dienstregeling 2024 gepubliceerd. De Consumentenorganisaties hebben aandacht gevraagd voor het sprintertraject Leiden - Haarlem en daarbij suggesties gedaan zoals een frequentieverhoging of het laten stoppen van IC's op Voorhout en Hillegom. Het advies en de reactie is te lezen op de website van het Locov: Besluit dienstregeling 2024 | Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (locov.nl).

Interessant is de volgende passage van de reactie van NS:

“De Sprinter tussen Haarlem en Leiden Centraal rijdt grotendeels een halfuurdienst, op enkele rustige momenten na. Er zitten op de momenten dat dit speelt dat er gemiddeld twee tot vier keer zoveel reizigers in de Intercity reizen dan in de Sprinter, met uitschieters tot tien keer zoveel reizigers. Door de Intercity te laten stoppen op de stations Voorhout en Hillegom, benadelen we veel meer reizigers met extra reistijd dan de reizigers die hiervan profiteren. Daarnaast passen deze twee extra stops niet in de dienstregeling.

 

In tegenstelling tot uw aanname is de speling tussen Amsterdam Centraal en Leiden Centraal zeer minimaal. De kering in Amsterdam Centraal is niet lang genoeg om de extra rijtijd te kunnen incasseren.

 

Een aanpassing rond Leiden is ook niet mogelijk. Een (licht) latere aankomst op Leiden Centraal betekent hinder voor de Intercity's vanuit Schiphol Airport richting Den Haag Centraal. Dit levert een aantal problemen op. Zo komt de crossplatformaansluiting tussen de Intercity's in Leiden Centraal (volledige knoop) onder druk te staat. Dit vindt NS ongewenst voor reizigers. Ook wordt de reistijd verlengd voor het traject Schiphol Airport (en verder) - Den Haag Centraal. Dit vindt NS ook ongewenst voor reizigers. Ten slotte betekent dit ook een extra compositie als gevolg van een lange kering in Den Haag Centraal. Dit is extra complicerend gezien de werkzaamheden rond Den Haag Centraal waardoor dit sowieso niet kan”

Reputatie 7
Badge +1

Toevallig is er vandaag een advies van de Consumentenorganisaties en de bijbehorende reactie van NS over dienstregeling 2024 gepubliceerd. De Consumentenorganisaties hebben aandacht gevraagd voor het sprintertraject Leiden - Haarlem en daarbij suggesties gedaan zoals een frequentieverhoging of het laten stoppen van IC's op Voorhout en Hillegom. Het advies en de reactie is te lezen op de website van het Locov: Besluit dienstregeling 2024 | Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (locov.nl).

Interessant is de volgende passage van de reactie van NS:

“De Sprinter tussen Haarlem en Leiden Centraal rijdt grotendeels een halfuurdienst, op enkele rustige momenten na. Er zitten op de momenten dat dit speelt dat er gemiddeld twee tot vier keer zoveel reizigers in de Intercity reizen dan in de Sprinter, met uitschieters tot tien keer zoveel reizigers. Door de Intercity te laten stoppen op de stations Voorhout en Hillegom, benadelen we veel meer reizigers met extra reistijd dan de reizigers die hiervan profiteren. Daarnaast passen deze twee extra stops niet in de dienstregeling.

 

In tegenstelling tot uw aanname is de speling tussen Amsterdam Centraal en Leiden Centraal zeer minimaal. De kering in Amsterdam Centraal is niet lang genoeg om de extra rijtijd te kunnen incasseren.

 

Een aanpassing rond Leiden is ook niet mogelijk. Een (licht) latere aankomst op Leiden Centraal betekent hinder voor de Intercity's vanuit Schiphol Airport richting Den Haag Centraal. Dit levert een aantal problemen op. Zo komt de crossplatformaansluiting tussen de Intercity's in Leiden Centraal (volledige knoop) onder druk te staat. Dit vindt NS ongewenst voor reizigers. Ook wordt de reistijd verlengd voor het traject Schiphol Airport (en verder) - Den Haag Centraal. Dit vindt NS ook ongewenst voor reizigers. Ten slotte betekent dit ook een extra compositie als gevolg van een lange kering in Den Haag Centraal. Dit is extra complicerend gezien de werkzaamheden rond Den Haag Centraal waardoor dit sowieso niet kan”

De intercity blijft op het moment altijd wel 5 minuten stilstaan in Leiden. Gaat dan dan nu ook verdwijnen?? In die 5 minuten kan hij ook stoppen op Hillegom of Voorhout. Voorts is het voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat alle IC's stoppen in Heemstede-Aerdenhout een station wat op 5 minuten afstand van Haarlem ligt en in feite zowel Heemstede als Aerdenhout niet echt bedient.  

Reputatie 6
Badge

Die 5 minuten zijn nodig omdat je vanuit Schiphol en Haarlem in Leiden eigenlijk verkeerd staat voorgesorteerd als je door wil naar Den Haag en Rotterdam. De sporen liggen goed voor Schiphol - Rotterdam en Haarlem - Den Haag Centraal, maar je wil precies omgekeerd rijden, dus Schiphol - Den Haag Centraal en Haarlem - Rotterdam. De ene trein moet dan voor de andere uit. Tussen twee treinen zit minimaal 3 minuten. En dan heb je nog eens minimaal 2 minuten overstaptijd. Samen maakt dat de 5 minuten die dus niet korter kan. Hieronder met mijn prachtige tekenkunsten geprobeerd het te tekenen met hulp van sporenplan.nl. De oranje lijn is van Schiphol naar Den Haag Centraal. De gele lijn is van Haarlem naar Rotterdam. Je ziet dat er één stukje spoor is waar beide treinen overheen moeten. Dat kan niet anders.

 

 

@Sneltram Het is een interessant stuk van de reizigersorganisatie. Wat toevallig dat je dat hebt gevonden. Het fijn om te weten dat ik hier niet alleen tegaan loop. Het is wel duidelijk dat het spoor heel vol is en dat het op het hoogtepunt van heel veel reizigers tegelijk een kwetsbaar geheel is. Voor mij klinkt het onlogisch om bepaalde stations minder goed bereikbaar te maken omdat het om minder reizigers gaat. Het zou volgens mij juist logisch zijn om kleinere plaatsen beter toegankelijk te maken via het spoor daar de busdiensten hier helaas ook wat minder goed werken. Afgelopen dinsdag heb ik om 17:16 ingecheckt op Amsterdam Centraal en heb ik mijn eindbestemming rond 20:00 bereikt (waarvan ik het grootste deel heb gewandeld omdat er geen andere opties meer waren, zogezegd de wet van Murphy). Te bedenken dat dit stuk in het meeste gunstige geval zo’n 35 minuten in beslag zou moeten nemen. Meestal ben ik zo’n uur onderweg en met regelmaat dus nog langer omdat de Intercity altijd voor de Sprinter gaat bij problemen. En problemen zijn er helaas met regelmaat. Overigens heb ik uiteraard ook best begrip voor de situaties waar niemand wat aan kan doen. De reactie van de NS op de aandachtspunten van de reizigersorganisatie en het regelmatig laten staan van reizigers die ook een (duur) kaartje hebben aangeschaft, dat wringt voor mij wel hoor.

Reageer