Tja, als dat verdubbelen zo makkelijk zou zijn was dat al lang gebeurd. Er zijn al vaker allerlei studies naar gedaan, maar verdubbelen van het spoor is vanwege de ondergrond niet zo eenvouding en zou ook zeer kostbaar worden.
Zo'n 2 jaar geleden heb ik eens in een ander topic wat krantenartikelen teruggaand tot 1991 geplaatst.
Zoals Momo aangeeft, is het aanleggen van een nieuw spoor helaas niet zo eenvoudig. Ik zal je feedback over deze dienstregeling intern doorzetten. Bedankt voor je melding!
Zo ingewikkeld is het niet, het wordt alleen heel erg duur door het probleem met de ondergrond. En dat geld wil de overheid voorlopig niet ophoesten.
En dan als het al (gedeeltelijk) dubbelspoor wordt kan er geen intercitymaterieel rijden omdat dat te zwaar is.
Het meeste reële alternatief is om te kijken of er rond Bodegraven misschien een paar kilometer verdubbeld kan worden om de kruising wat robuuster te maken (net als bij Wehl is gebeurd). Alternatief zijn twee wisselplaatsen halverwege Alphen-Bodegraven en halverwege Bodegraven-Woerden.
Eigenlijk moet dit hele traject vervangen worden omdat de ondergrond niet geschikt is voor het treinverkeer wat er overheen gaat. Niet voor niets rijden er nu lichtere treinen anders was het helemaal niet mogelijk om hier om het kwartier te rijden.
Wat betreft de vertragingen die zijn er vaker bij een nieuwe dienstregeling en dit soort krappe trajecten, dan wordt er wat gesleuteld en bijgesteld en dan gaat het vaak stukken beter.
Als dit goed aangepakt zou worden dan rijden er jaren geen treinen omdat er dan heel veel werk verzet moet worden om de ondergrond te verbeteren zodat het treinverkeer er wel fatsoenlijk kan rijden. En dat geld is er gewoon niet.