Skip to main content

Beste NS,

Heb zojuist een de klantenservice gebeld om te vragen waarom het traject vanuit Venlo naar Den Helder is veranderd naar Eindhoven. Dit is voor reizigers die richting Utrecht bijvoorbeeld moeten heel onhandig en de overstaptijd is nog wel 20 mins. Waardoor verdere aansluiting ook niet gehaald kan worden. Wat ik en zowel andere reizigers niet zo fijn vinden. En dit met name als men in de avond wilt reizen.

 

Hoop van u te horen.

 

Vriendelijke groet,

Noah

Er is hier helemaal niks veranderd en sowieso heeft de trein vanuit Venlo nooit naar Den Helder gereden.

Al sinds 2017 !!! rijdt er 's avonds na ca. 20.00 uur een pendeltrein tussen Venlo en Eindhoven, voor dat tijdstip wordt er gewoon door naar Utrecht gereden.


‘s Avonds en op zondag kun je ook met de 3700 rechtstreeks van Venlo naar Utrecht, of is die geschrapt? Dan zul je het moeten doen met een 13500 naar Eindhoven in de avond.


‘s Avonds en op zondag kun je ook met de 3700 rechtstreeks van Venlo naar Utrecht, of is die geschrapt? Dan zul je het moeten doen met een 13500 naar Eindhoven in de avond.

De trein Venlo-Schiphol rijdt later op de avond niet meer. Dan is er tussen Eindhoven en Utrecht een halfuurdienst met alleen de trein Maastricht-Enkhuizen.


Tot 2017 was er wel een andere dienstregeling waarbij de overstap Venlo → Utrecht in de avond slechts 3 minuten was i.p.v. 23 minuten. Destijds is er voor gekozen om de intercity's niet meer allemaal op elkaar aan te laten sluiten maar gelijkmatig over het uur te verdelen. Voordeel is een betere verdeling van reizigers tussen de verschillende treinen tussen Eindhoven en Utrecht, nadeel is echter langere overstaptijden tussen de treindiensten die minder frequent rijden en in de avond.

Voor de reiziger zou het gunstig zijn als men in de avond op andere tijden zou rijden zodat de treinen dan wel op elkaar aansluiten. Nadeel daarvan is dat de patroontijden dan gedurende de dag kunnen verschillen wat onhandig is voor aansluitende busdiensten. Daarnaast is het dienstregelingtechnisch niet altijd mogelijk om dit passend te krijgen.


Voor de reiziger zou het gunstig zijn als men in de avond op andere tijden zou rijden zodat de treinen dan wel op elkaar aansluiten. Nadeel daarvan is dat de patroontijden dan gedurende de dag kunnen verschillen wat onhandig is voor aansluitende busdiensten.

Specifiek voor de 13500 zit je natuurlijk met de aansluitingen in Venlo en/of Blerick. De Maaslijn en RE13 rijden 's avonds niet op andere tijden, dus je zult moeten kiezen of je in Venlo of in Eindhoven aansluit.

Eindhoven lijkt me dan qua voorzieningen wel een prettiger station om 20 minuten te moeten wachten dan Venlo.

Voor de aansluitende busdiensten maakt het op zich niet uit dat er 's avonds andere patroontijden zijn. Vaak is 's avonds het patroon van die bus ook al anders, waardoor die mee kan schuiven. De complicatie zit 'm vooral in patroontijden die per richting op een verschillend moment veranderen. 

Tussen Eindhoven en Venlo zal je daar door de korte afstand minder last van hebben dan bijvoorbeeld op Veenendaal-De Klomp, waar de start van de uitdunning door de doorkomsttijd op Schiphol bepaald wordt en er dus veel meer tijdsverschil is.

Edit: Stom, vergeet helemaal dat de start van de uitdunning op Eindhoven - Venlo natuurlijk ook van de doorkomsttijd op Schiphol afhangt. Maar daar merk je het minder omdat de tijden er niet door wijzigen. De afstand is daar zelfs nog langer, waardoor er alleen richting Eindhoven een losse pendel is, de laatste trein naar Venlo komt nog gewoon vanuit Schiphol.


Wellicht een oplossing om in de avond alleen sprinters of stoppende IC's op Eindhoven-Venlo te hebben. Dan heb je voor alle stations een halfuursdienst i.p.v. de schamele uurdienst die er nu is voor de sprinterstations. Nadeel is een iets langere reis voor wie het hele traject aflegt. Voordeel is een betere overstap van/naar Utrecht. Nadeel is dan weer een langere overstap van/naar Den Haag. Je kan het eigenlijk nooit helemaal goed doen.


Er is een alternatieve oplossing. De reden om niet alle treinen meer op elkaar aan te laten sluiten is dat Eindhoven dan veel te druk zou worden in de spits. Vroeger kwamen de intercity's uit Venlo, Heerlen, Maastricht en de sprinter uit Weert allemaal op het hele en halve uur in Eindhoven en sloten ze ook allemaal op elkaar aan. Hierdoor hadden bijna alle reizigers een goede overstap, maar de treinen om heel en half waren een stuk drukker dan de treinen van kwart over en kwart voor.

Men heeft toen gekozen om de treinen te verdelen over het uur waardoor niet alle reizigers meer dezelfde trein namen. Een alternatieve oplossing was om voor- en/of volgtreinen te laten rijden. Dan rijden er twee treinen vlak achter elkaar aan (meestal 3 minuten) om extra capaciteit te bieden in de spits. Hierdoor kunnen wel alle treinen op elkaar aan blijven sluiten maar voorkom je capaciteitsproblemen.

Voor beide manieren (hoge frequentie of voortreinen) zijn argumenten, en destijds was ook het idee dat men het grootste deel van de dag hoogfrequent zou gaan rijden dus de keuze is op zich wel te begrijpen. Maar het is niet ondenkbaar dat men er ooit op terug gaat komen, er zijn toekomstmodellen waarbij men weer terug gaat naar het oude principe van twee treinen achter elkaar aan i.p.v. een tienminutentrein.


Wellicht een oplossing om in de avond alleen sprinters of stoppende IC's op Eindhoven-Venlo te hebben. Dan heb je voor alle stations een halfuursdienst i.p.v. de schamele uurdienst die er nu is voor de sprinterstations. Nadeel is een iets langere reis voor wie het hele traject aflegt. Voordeel is een betere overstap van/naar Utrecht. Nadeel is dan weer een langere overstap van/naar Den Haag. Je kan het eigenlijk nooit helemaal goed doen.

De sprinters sluiten wel prima aan in Eindhoven. Het is te overwegen om 's avonds laat alleen sprinters Eindhoven-Venlo te laten rijden.

Overigens gaat de boel toch op de schop als de trein Eindhoven-Düsseldorf komt. Het schijnt dan sowieso een heel onregelmatig uurschema te worden en men verwacht dat dan het aantal reizigers zal dalen.


Het wordt tijd voor een nieuwe dienstregeling met als basis een halfuurdienst voor de Intercity, waarbij de treinlijnen altijd hetzelfde stoppatroon, begin- en eindpunt hebben. Op drukke lijnen aangevuld tot een kwartierdienst in ieder geval van maandag tot en met vrijdag overdag. De sprinters en stoptreinen kunnen volgens de huidige dienstregeling worden gereden, waarbij de provincie extra sprinters of stoptreinen kan bestellen (via openbare aanbesteding).

Dus niet een Intercity uit Venlo die de ene keer is ingekort tot Eindhoven Centraal, op een ander tijdstip naar Schiphol Airport gaat en op weer een ander tijdstip zelfs doorrijdt naar Dordrecht; maar altijd van Venlo naar Dordrecht rijdt. In plaats van de Intercity van Amsterdam Centraal naar Vlissingen buiten de (brede) spits, rijdt er dan een Intercity van Amsterdam Centraal, via Haarlem naar Den Haag Centraal die in Leiden Centraal dan aansluiting geeft op de Intercity van Venlo, via Schiphol Airport naar Dordrecht. Tussen Dordrecht en Vlissingen rijdt dan een losse Intercity, die vanaf Roosendaal op alle tussenliggende stations stopt. In de (brede) spits rijdt de Intercity van Amsterdam Centraal, via Haarlem naar Vlissingen wel en sluit deze in Leiden Centraal aan op een, eveneens alleen in de (brede) spits rijdende, Intercity van Nijmegen via Schiphol Airport naar Den Haag Centraal. Een zelfde patroon dan ook op andere lijnen. De (brede) spits kan worden uitgebreid tot maandag tot en met vrijdag overdag, afhankelijk van de vraag.

 


De sprinters en stoptreinen kunnen volgens de huidige dienstregeling worden gereden, waarbij de provincie extra sprinters of stoptreinen kan bestellen (via openbare aanbesteding).

De huidige uurdiensten bij de sprinterdiensten zijn totaal onacceptabel. Het is bespottelijk dat NS niet frequenter wil rijden en de kosten van sprinters onnodig hoog houdt maar zich tegelijkertijd wel tegen aanbesteding van die sprinterdiensten verzet.


Reageer