trein rijd niet | NS Community
beantwoord

trein rijd niet


Waarom rijd al 2 dagen achter elkaar de trein van 12:15 van bodegraven naar Alphen niet? Ik heb hier last van ivm met afspraken! 

icon

Beste antwoord door Tamzin 1 July 2022, 12:26

Bekijk origineel

10 reacties

Volgens treinposities.nl zijn beide treinen uitgevallen vanwege personeelstekort. Dat het beide dagen om precies dezelfde trein gaat lijkt puur toeval. 

Reputatie 7
Badge +1

Beste raad: start een wervingscampagne onder al je kennissen-zonder dat gaat het dus echt niet lukken om alle treintjes te laten rijden. Als je ook maar 1 sec nieuws volgt zou je dat zelf al hebben moeten vernemen

Als je ook maar 1 sec nieuws volgt zou je dat zelf al hebben moeten vernemen

Nou, er vallen ook nog best vaak treinen plotseling uit wegens defect materieel, noodreparaties, mensen in het spoor, etc 

Hou er maar rekening mee dat deze trein dan voorlopig kind van de rekening zal zijn van het personeelstekort en vaker niet zal rijden.

Reputatie 2

Er was geen machinist om deze sprinter te rijden. In Nederland zijn treinen nog niet zelfrijdend en ook NS heeft last van een personeelstekort.

In Nederland zijn treinen nog niet zelfrijdend en ook NS heeft last van een personeelstekort.

ik ken meerdere mensen die door NS sinds de tweede helft van 2021 zijn afgewezen voor zowel de klantenservice als machinist (ja ik kan dit documenteren), niet door een gebrek aan kwalificaties, maar omdat ze volgens NS de komende jaren niet nodig zouden zijn geweest

Het heeft echt letterlijk helemaal niets te maken met de krapte op de arbeidsmarkt, maar 100% met NS die niet in staat is geweest verder dan een half jaar vooruit te kijken.

NS heeft in Den Haag een geslaagde lobby gehouden om alle tekorten aangevuld te laten krijgen zodat vrijwel alle treinen konden blijven rijden. HR is daarentegen bij de werving ervan uitgegaan dat er gesneden moe(s)t worden in de dienstregeling. 

het is natuurlijk volslagen onzinnig allemaal, maar de overheid en de Nederlandse belastingbetaler slikken het allemaal netjes als zoete koek. Iedereen krijgt uiteindelijk het OV dat hij of zij verdient. Het is eigenlijk goed om te zien dat er een vermogen uit is gegeven om lege treinen te laten rijden die uitvallen op het moment dat het drukker wordt. Betekent in ieder geval dat er een overschot aan geld/middelen is Nederland. Laten we dat koesteren

Controle lijkt, in ieder geval bij mij, te zijn toegenomen. Ik heb op vijf reizen (de laatste twee weken) drie keer controle gehad. Vandaag van Den Bosch naar Amsterdam met zijn tweeën zelfs, professioneel en vriendelijk. Kijken hoe dit zich ontwikkelt 😀

HR voert alleen uit wat de directie ze opdraagt en juist de directie heeft tijdens corona al voorzien dat de NS nog vele jaren minder reizigers zal vervoeren en om die reden moest het mes in de organisatie en zijn er honderden mensen ontslagen.  Nu was dat niet bij het rijdende personeel maar bij de ondersteunende diensten.

Maar ze zullen ook de werving wel op een lager pitje hebben gezet en daarnaast zijn er vanwege corona minder mensen opgeleid omdat dat niet zo makkelijk kon in die periode. En als je ondertussen wel meer treinen wilt laten rijden dan moet er normaal gesproken toch bij iemand een lichtje gaan branden dat je dan ook meer personeel nodig hebt.

En zo en zo is de vergrijzing bij de NS natuurlijk een oorzaak aangezien er velen met pensioen gaan en de jongere generaties zijn niet zo honkvast als de oudere generatie en blijft minder lang bij een werkgever hangen.

En de NS is op uitdrukkelijk verzoek van de overheid in eerste instantie met een complete dienstregeling blijven rijden en toen de reizigersaantallen miniem waren is er toestemming gekomen van de overheid om terug te schalen.  Als de NS zichzelf had moeten bedruipen dan hadden er veel minder treinen gereden, waren er veel meer ontslagen gevallen en was het bij de NS nu net zo'n chaos geweest als op Schiphol,  veel reizigers maar geen personeel.

Het is overigens ook logisch dat de overheid naast heel veel andere bedrijven in NL ook de OV sector overeind heeft gehouden financieel want anders was er nu amper nog OV geweest in Nederland. Blijft wel vreemd dat je het wel een probleem vind dat de NS overeind is gehouden met belastinggeld maar de horeca om de hoek daar hoor ik je niet over.

Het is overigens ook logisch dat de overheid naast heel veel andere bedrijven in NL ook de OV sector overeind heeft gehouden financieel want anders was er nu amper nog OV geweest in Nederland. Blijft wel vreemd dat je het wel een probleem vind dat de NS overeind is gehouden met belastinggeld maar de horeca om de hoek daar hoor ik je niet over.

Dat is waar, alleen probeert het OV nu alle corona maatregelen al lang zijn opgeven er een soort permanente subsidie van te maken. En daar heeft de politiek terecht moeite mee want dat gebeurt bij andere sectoren ook niet.

Als er sprake is van blijvend minder reizigers lijkt het me logisch dat je uiteindelijk het bus/treinaanbod evenredig vermindert 

Daarnaast is NS zelf conmercieel nog steeds uiterst passief. Er is nog steeds geen fatsoenlijk ticket aanbod voor deel-thuiswerkers want Altijd Korting is niet concurrerend. Of de prijs is te hoog of de korting is te laag (het is maar hoe je er tegenaan kijkt) waardoor de reizigersuitval in de spits nog altijd zo'n 30% bedraagt. 

Dat is geen vergelijk, de meeste Horeca draait alweer volledig en de terrassen zitten vol op een mooie dag en ook bij de kappers e.d. is het weer zoals voor corona.

Daarnaast wil de overheid niet dat het OV terugschaald en daar zit het probleem. Het is gewoon beter om het OV terug te schalen en de dienstregeling uit te kleden al zal dat ook niet bij alle reizigers goed ontvangen worden. De overheid zal het OV dan wel die ruimte moeten geven.

En wat reizigers minder in de spits is misschien wel iets goeds, niet meer van die overvolle treinen.  Overigens wordt er ook nog enorm veel thuisgewerkt, dat zie ik in mijn omgeving ook en die gaan dan 1 dag per week naar kantoor in plaats van 4 of 5 en dat maakt ook nogal een verschil.

Reputatie 3

Ik vind ook dat je kunt stellen dat openbaar vervoer een essentiële dienstverlening is en dat de overheid dus moet ingrijpen wanneer deze in het gevaar komt. Een hoop mensen zijn afhankelijk van het OV voor werk, en door op het OV te korten zou je hun kansen wel eens kunnen verminderen (als voorbeeld).

Reageer