Trein te vroeg vertrokken | NS Community
beantwoord

Trein te vroeg vertrokken

  • 19 March 2019
  • 49 reacties
  • 3631 Bekeken

Reputatie 1
Vandaag stapte ik om 07.13 op Amsterdam Muiderpoort in de sprinter richting Rhenen. Vlak daarna werd er gefloten, en weer daarna sprongen er nog drie reizigers in de trein. 'Vervelend voor de conducteur', dacht ik in eerste instantie. Maar toen ik mijn klok checkte bleek het nog steeds geen 07.14u te zijn, de vertrektijd volgens dienstregeling. Sterker nog, ik ben even blijven opletten en tegen de tijd dat het 07.14u werd, was het treindeel waar ik zat (redelijk achteraan) al helemaal los van het perron. Deze trein is dus bijna een volle minuut te vroeg vertrokken. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 19 March 2019, 20:32

Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 6
Inderdaad, te vroeg vertrokken. Standaard reactie: verwarring omdat het sein al op groen stond en omdat de stationsklokken niet overal goed lopen...

Reputatie 1
Dank voor het 'bewijs'! Blijft toch heel gek. Ik zat er zelf gewoon in, maar toch lastig om campagne te voeren om niet meer in te stappen na het fluitsignaal, als je tegelijkertijd dat signaal ruim een minuut te vroeg geeft.
Goedemorgen AlwinAMS, welkom bij de Community!

Jammer dat de trein te vroeg vertrokken is. Ik kan inderdaad een standaard reactie geven, zoals Rudi zegt. Maar de exacte reden weet ik niet.
Ik ga een melding in het systeem zetten dat deze trein vanochtend te vroeg is vertrokken. Goed dat je het hebt doorgegeven, bedankt!
Reputatie 1
Dank je Rizana!
Reputatie 1
Ik durf bijna niet te geloven dat het 2 keer op een dag gebeurt, maar zojuist wilde ik op Amsterdam Bijlmer Arena de sprinter richting Uitgeest pakken van 19.56u. Ik kwam om 19.56u aan op perron en de trein was al zo goed als uit zicht.

@Rudi, heb je daar ook info over?
Reputatie 7
Badge +3
Lijkt me sterk dat het de trein van 20.56 aangezien het op dit moment 20.14 is en het topic 4 minuten oud is. Was het soms die van 19.56?

De info is gewoon te vinden op https://treinposities.nl/vertrekstaat/amsterdam-bijlmer-arena/2019-03-19 en kun je voor iedere datum en station terug zoeken.
Reputatie 1
Je hebt helemaal gelijk Momo, dat zou idd wel heel vroeg zijn. 19.56 bedoelde ik idd. Ik pas 'm aan.
Reputatie 7
Badge +3
Snelheidsverloop en routeverloop geven dit aan:

Reputatie 1
Dank je! Zo erg is het dus gelukkig ook weer niet 😉
Volgens deze pagina is je trein op de juiste tijd vertrokken, AlwinAMS. Let op, de tijden die wij aangeven zijn vertrektijden. Je dient voor de vertrektijd al aanwezig te zijn op het perron. Wanneer je om 19:56 komt aanlopen ben je dus al te laat en had je niet meer mee mogen rijden met deze trein omdat er hoogstwaarschijnlijk al gefloten was.
Reputatie 1
Dank Jouke, dat is me duidelijk. Wilde alleen even dubbelchecken met het oog op vanochtend, toen de trein wel degelijk een voorsprong nam.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens deze pagina is je trein op de juiste tijd vertrokken, AlwinAMS. Let op, de tijden die wij aangeven zijn vertrektijden. Je dient voor de vertrektijd al aanwezig te zijn op het perron. Wanneer je om 19:56 komt aanlopen ben je dus al te laat en had je niet meer mee mogen rijden met deze trein omdat er hoogstwaarschijnlijk al gefloten was.
Dat is veel te kort door de bocht. De website van treinposities registreert nooit dat een trein te vroeg is vertrokken. Dat is dus geen bron voor onderzoek naar te vroeg vertrokken treinen. Daar hebben we bronnen als die van @Rudi voor nodig.
Iets breder nog zelfs, het aanleverende systeem (zowel oud als nieuw) kent in principe geen negatieve vertragingen inderdaad (=te vroeg vertrokken). In theorie zou je het kunnen afleiden uit het moment waarop het bericht is verzonden, maar toen ik dat ergens vorig jaar een keer in bulk probeerde bleken er een hoop fouten in te zitten. Ook andere websites die op basis van de openbare datasets werken kunnen deze functionaliteit niet bieden.

De enige manier om (op basis van openbare data) te vroeg vertrekken te achterhalen is op basis van de GPS-data. Wel met de noot dat Treinposities het volgens mij aggregeert tot metingen per minuut, waar ze in de regel met een interval van 10-20 seconden worden ontvangen.
Reputatie 7
Badge +3

Volgens deze pagina is je trein op de juiste tijd vertrokken, AlwinAMS. Let op, de tijden die wij aangeven zijn vertrektijden. Je dient voor de vertrektijd al aanwezig te zijn op het perron. Wanneer je om 19:56 komt aanlopen ben je dus al te laat en had je niet meer mee mogen rijden met deze trein omdat er hoogstwaarschijnlijk al gefloten was.Dat is veel te kort door de bocht. De website van treinposities registreert nooit dat een trein te vroeg is vertrokken. Dat is dus geen bron voor onderzoek naar te vroeg vertrokken treinen. Daar hebben we bronnen als die van @Rudi voor nodig.

Die bron van Rudi is net zo goed Treinposities, maar dan het gedeelte met het routeverloop wat onder de lijst met aankomst en vertrektijden staat.
Reputatie 7
Badge +3
Daar heb je gelijk in. Ik zal me nog eens verdiepen in Treinposities.
Reputatie 7
Badge +3
Te vroeg zie je inderdaad niet terug in de vertrektijden.
Vandaar dat ik dan altijd kijk naar het snelheidverloop en naar de tijden van de stops in het routeverloop. Bij de stops staan wel seconden vermeld.
Hoe accuraat die tijden zijn weet ik niet. Ik weet alleen dat ik wel eens de treinen waar ik zelf in heb gezeten daarin opzoek en dat de tijden daar dan wel goed overeenkomen met mijn eigen waarnemingen.
Zo stapte ik vanmorgen in op Laan van NOI, die trein kwam keurig op tijd binnenrijden en ook zo vertrokken (toppie @Jeroen ) en dat geeft Treinposities ook aan.

Dank voor de aanvulling Momo. De informatie is via treinposities wel te achterhalen maar de snelheid van een trein, op een specifiek tijdstip, is beter dan de link die ik eerder deelde.
.....

Zo stapte ik vanmorgen in op Laan van NOI, die trein kwam keurig op tijd binnenrijden en ook zo vertrokken (toppie @Jeroen ) en dat geeft Treinposities ook aan.

Tja met al die topics met klachten hier zou je er bijna niet meer in geloven maar het komt echt voor dat we keurig op tijd rijden 😜.

En Momo was dus ook vanmorgen weer op tijd op Laan van NOI om de trein te nemen. 🤣
Reputatie 1
Ik had gehoopt dat het niet nodig zou zijn om deze thread nog eens aan te vullen, maar helaas blijkt te vroeg vertrekken een hardnekkig probleem;

De sprinter van Amsterdam Muiderpoort richting Rhenen (07.14u) vertrok zojuist (bijna) een volle minuut te vroeg. Resultaat: 3 reizigers die op tijd op het perron staan missen hun trein.

En dan heb ik NS, toen ik afgelopen woensdag mijn trein naar Schiphol miste, nog het voordeel van de twijfel gegeven. Maar die was dus ook gewoon te vroeg: sprinter van Muiderpoort richting Rhenen van 6.11u, woensdag 10 april jl.

Het lijkt me inmiddels een understatement om te spreken van incidenten. Ik laat sinds kort de auto staan en betaal 347 euro per maand om met de trein te reizen wanneer nodig. Dan zou het fijn zijn als die niet met grote regelmaat te vroeg vertrekt.

Los van het terugkoppelen van individuele gevallen zou het wellicht goed zijn om hier op structurele basis iets aan te doen.
Ik zie dat je gelijk hebt, AlwinAMS. Volgens deze pagina is de trein inderdaad te vroeg vertrokken. Ik ga er melding van maken bij de collega's zodat de machinist en conducteur hierop worden aangesproken.
Reputatie 1
Dank Jouke. Maar 2 dingen:

1. Ik noem 2 treinen die te vroeg vertrokken zijn.

2. Wat gaat er gedaan worden aan dit structurele probleem, los van het melden van individuele gevallen aan betrokken conducteur en machinist? Wat hebben ik en mijn medereizigers hier aan als hetzelde morgen weer gebeurt?

En vooruit, een derde: wat doet NS om mij als (vaste) klant te compenseren nadat dit mij voor de derde (!) keer in korte tijd is overkomen?
Ik heb beide treinen voor je gemeld, AlwinAMS, excuses dat dit niet duidelijk was in mijn reactie. De trein van 10 april is inderdaad een twijfelgeval, zoals je hier ziet. Voor wat betreft je tweede vraag, wellicht dat @Jeroen of @Julian je hier iets over kunnen vertellen. Zij zijn machinist en hebben wellicht ervaring met dergelijke meldingen. Vanuit de Klantenservice is het voor ons klaar na het maken van de melding. We krijgen geen terugkoppeling of iets dergelijks.

Wanneer je de trein hebt gemist doordat hij te vroeg is vertrokken kun je een Geld terug bij Vertraging claim indienen. Je hebt immers vertraging opgelopen doordat je de trein niet kon nemen. Ik verwacht echter dat je totale vertraging geen 30 minuten zal zijn waardoor je niet in aanmerking komt voor een vergoeding, zoals is bepaald in de voorwaarden. Een andere tegemoetkoming is er helaas niet.
Tja, ik heb er geen ervaring mee omdat ik zelf ook voor wegrijden altijd de tijd even controleer of al weet dat we na vertrektijd zitten. Mocht een HC wel te vroeg de deuren sluiten dan meldt ik dat even aan de HC en als het heel vroeg is dan gaan de deuren nog een keer extra open. De laatste situatie heb ik voor zover ik me herinner maar 1x mee gemaakt, bij de andere gevallen merkte de HC het zelf al en bleef de deur waar de HC bij stond nog open voor de mensen die net op tijd op het station waren.

Verder is het op tijd vertrekken en halteren wel een punt welke geregeld bij het werkoverleg naar voren komt en momenteel heeft elke standplaats een traject toegewezen gekregen waarbij er per traject gekeken wordt naar oorzaken van te vroeg en te laat vertrekken en met alle redenen welke doorgegeven worden wordt er weer gekeken of er kleine wijzigingen in de tijden doorgevoerd moeten en kunnen worden om een en ander beter te stroomlijnen. Zo kan het dus zijn dat de tijd waarop u op het station de trein neemt in het jaar iets aangepast wordt.
Had er vandaag ook eentje: ik kwam al eerder aanlopen maar toen reed de trein al. Heb nog zo snel mogelijk mijn telefoon erbij gepakt: klok en vertrekbord, en de achterzijde van de vertrokken trein staan er nog op....
Kan toch niet de bedoeling zijn....
Nu met foto....

Reageer