Skip to main content

Op Twitter zie ik onderstaande vraag en reactie van NS:

 

Vooral het antwoord van NS vind ik weer tenenkrommend. Het is nl al zeker 5 jaar zo dat er in de zomer meer treinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Als het slecht weer is worden er standaard een aantal treinen uitgehaald. De klantenservice weet dit blijkbaar niet en stuurt vraagsteller het bos in.

 

 

Als j op NS bij verstoringen kijkt zie je dit.

 

Er is dus helemaal geen storing. Alleen het weer is gewoon niet goed genoeg. 


Ja, bizar… 

Op Teletekst staat vermeld dat er een aangepaste dienstregeling is, tot ongeveer 23.15 uur. De reden ervan staat er niet bij. In eerdere gevallen stond er vaak bij “wegens weersomstandigheden”. Terwijl het dan prachtig weer was, alleen de temperatuur was dan niet hoog genoeg om massaal naar het strand te gaan.

Blijkbaar wordt in de weekenden informatie niet of heel traag bijgewerkt, want de vermelding van de defecte bovenleiding in Zeeland staat ook nog steeds op Teletekst, terwijl deze vanochtend al eindelijk verholpen was. Ook lees ik nog steeds dat er kortere treinen naar Leeuwarden rijden ivm de grote drukte - en dat daarom geadviseerd wordt niet om te reizen via Leeuwarden maar via Assen te plannen (maar er zijn zo weinig bussen??)

En er zijn weer “onverwachte” werkzaamheden: dit gebeurt ook steeds vaker. Geen pretje om in weekenden en vakanties door het land te reizen.

 

Advies

  • Zaterdag 07 mei 0:05 uur t/m maandag 23 mei 4:00 uur

    Omreizen via Leeuwarden wordt niet geadviseerd. Plan uw reis via Assen.

  • Tip! Plan je reis kort voor vertrek

    Plan je reis vanaf 10 dagen voor vertrek met de reisplanner voor het meest actuele advies.


Het weer is vandaag inderdaad best heel mooi weer, misschien niet zo warm dat mensen massaal naar het strand gaan maar ik ga net als gister zo weer lekker in korte broek in de tuin zitten met een goed boek. 

Die melding over de defecte bovenleiding in Zeeland zie ik overigens niet staan tussen de storingsmeldingen (op de NS website). En de melding over kortere treinen tussen Zwolle en Leeuwarden is nu aangepast, het is nu vanwege werkzaamheden elders. 

 


Die melding over de defecte bovenleiding in Zeeland zie ik overigens niet staan tussen de storingsmeldingen (op de website). 

Staat nog op Teletekst.


Extra treinen naar Zandvoort werden vroeger op warme dagen bij behoefte toegevoegd, tegenwoordig staan ze vast in de dienstregeling en worden dan bij minder warm weer geschrapt. Op zich is er niks veranderd alleen lijkt het nu alsof er voortdurend treinen uitvallen. 


Teletekst is geen NS. Als ik wil reizen met de NS raadpleeg ik niet Teletekst. 


Advies

  • Zaterdag 07 mei 0:05 uur t/m maandag 23 mei 4:00 uur

    Omreizen via Leeuwarden wordt niet geadviseerd. Plan uw reis via Assen.

  • Tip! Plan je reis kort voor vertrek

    Plan je reis vanaf 10 dagen voor vertrek met de reisplanner voor het meest actuele advies.

Dit zijn geen werkzaamheden, maar een advies om het advies van de reisplanner niet op te volgen.

Gisteren waren er wel onverwachtse herstelwerkzaamheden tussen Zwolle en Meppel, wat vervolgens de dienstregeling compleet in de soep deed lopen (tekort aan bussen, meer reizigers dan verwacht).


Extra treinen naar Zandvoort werden vroeger op warme dagen bij behoefte toegevoegd, tegenwoordig staan ze vast in de dienstregeling en worden dan bij minder warm weer geschrapt. Op zich is er niks veranderd alleen lijkt het nu alsof er voortdurend treinen uitvallen. 

Klopt, maar om dan bij een vraag erover te antwoorden dat de reden ervoor niet bekend is is dan niet juist. 


Teletekst is geen NS. Als ik wil reizen met de NS raadpleeg ik niet Teletekst. 

Dat doen de meesten niet nee. Waarvoor is er dan nog treininformatie op Teletekst. Blijkbaar wordt er toch gebruikt van gemaakt. Maar goed, dat is een ander onderwerp.


Teletekst is geen NS. Als ik wil reizen met de NS raadpleeg ik niet Teletekst. 

Dat doen de meesten niet nee. Waarvoor is er dan nog treininformatie op Teletekst. Blijkbaar wordt er toch gebruikt van gemaakt. Maar goed, dat is een ander onderwerp.

Er staat in het bericht op Teletekst dat de werkzaamheden tot zondag 8 mei 5:30 duren. Het lijkt mij dan meer duidelijk dat die werkzaamheden inmiddels voorbij zijn.


Advies

  • Zaterdag 07 mei 0:05 uur t/m maandag 23 mei 4:00 uur

    Omreizen via Leeuwarden wordt niet geadviseerd. Plan uw reis via Assen.

  • Tip! Plan je reis kort voor vertrek

    Plan je reis vanaf 10 dagen voor vertrek met de reisplanner voor het meest actuele advies.

Dit zijn geen werkzaamheden, maar een advies om het advies van de reisplanner niet op te volgen.

Gisteren waren er wel onverwachtse herstelwerkzaamheden tussen Zwolle en Meppel, wat vervolgens de dienstregeling compleet in de soep deed lopen (tekort aan bussen, meer reizigers dan verwacht).

En waarom wordt omreizen niet geadviseerd? Omdat de verbinding Leeuwarden - Groningen van Arriva dan overladen wordt misschien? Veel mensen reizen liever per trein om, dan te moeten wachten en reizen met bussen. Ik heb gisteren in Bergen weer gezien wat voor een gedoe dat is.


Ik vermoed omdat de prijs voor die reis hoger is dan die van de normale route en om te voorkomen dat iedereen massaal via Leeuwarden gaat reizen.

Overigens geef ik reizigers die omreizen via Leeuwarden groot gelijk… Het was hier in het noorden ook ellende met de bussen.


Teletekst is geen NS. Als ik wil reizen met de NS raadpleeg ik niet Teletekst. 

Teletekst-berichten worden door het deelsysteem verstoringsinformatie gefabriceerd en aangeleverd, komt gewoon bij NS vandaan.


Teletekst is geen NS. Als ik wil reizen met de NS raadpleeg ik niet Teletekst. 

Waarvoor is er dan nog treininformatie op Teletekst. Blijkbaar wordt er toch gebruikt van gemaakt. Maar goed, dat is een ander onderwerp.

NS wilde die ook schrappen maar toen begon Rover weer eens te jammeren. Kortom dezelfde reden waarom er ook nog steeds nutteloze gele vertrekstaten op de perrons hangen. 


Ik vermoed omdat de prijs voor die reis hoger is dan die van de normale route en om te voorkomen dat iedereen massaal via Leeuwarden gaat reizen.

Misschien daarom die kortere treinen naar Leeuwarden dan gebruikelijk………….😉


Teletekst is geen NS. Als ik wil reizen met de NS raadpleeg ik niet Teletekst. 

Teletekst-berichten worden door het deelsysteem verstoringsinformatie gefabriceerd en aangeleverd, komt gewoon bij NS vandaan.

Maar blijkbaar worden die bij NS gegenereerde berichten niet op tijd van de Teletekst pagina verwijderd als werkzaamheden afgrond zijn of de storing verholpen. Meldingen die niet meer op de Actuele situatie pagina op de NS website staan, staan nog wel op Teletekst.


Ik geloof direct dat er dingen fout gaan tussen NS en Teletekst, dat is niet het enige waar niet alles bij NS even soepel verloopt. Wat ik alleen wilde aangeven, is dat er bewust een interface op is ontwikkeld. Er is geen overijverige Rover/NOS/whatever-medewerker continu F5 aan het doen op de NS verstoringen-pagina.


Waar het mij omgaat is dat het niet veel zin heeft om hier te melden/klagen dat er verouderde informatie op Teletetekst staat omdat het daar niet op tijd verwijderd wordt. Ik zie nu bv ook nog op Teletekst een seinstoring tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA van gisteravond staan. 


An sich kan die klacht prima bij NS neergelegd worden: fix je interface met Teletekst. 


An sich kan die klacht prima bij NS neergelegd worden: fix je interface met Teletekst. 

Hoe zit dat eigenlijk met andere nieuwssites zoals Nu.nl?

Daar staat al maanden dit:


Ik weet het niet voor alle bronnen exact, in principe is het allemaal open data én biedt NS nog wat webservices. Daar kan iedereen tegen ontwikkelen. RIG/9292 biedt vergelijkbare diensten. 
 

Van Teletekst weet ik “toevallig” dat er expliciet een interface voor is. 


Ik vermoed omdat de prijs voor die reis hoger is dan die van de normale route en om te voorkomen dat iedereen massaal via Leeuwarden gaat reizen.

Overigens geef ik reizigers die omreizen via Leeuwarden groot gelijk… Het was hier in het noorden ook ellende met de bussen.

Als mensen massaal via Leeuwarden gaan reizen krijg je dit:

 


Die treinen van Arriva zijn daar inderdaad helemaal niet op berekend. Hetzelfde zie je gebeuren als er storing is en mensen met de lokale buslijnen proberen verder te reizen.

Maar als ik zie hoe het er bijvoorbeeld gisteren met bussen aan toe gaat vind ik het niet gek dat men die massaal probeert te vermijden. Zeker niet als de reisplanner voornamelijk opties via Leeuwarden geeft:

Daar staat weliswaar in de werkzaamheden aangegeven dat omreizen via Leeuwarden niet is geadviseerd, maar daarvoor moet je wel eerst handmatig naar die werkzaamheden toe. Ik denk dat niet veel mensen dat doen, omdat de werkzaamheden (Meppel-Groningen) voor reizigers hier inmiddels wel bekend zijn.

Deze drukte was dus te verwachten en NS had daar prima op kunnen inspelen door ofwel afspraken te maken met Arriva over de extra reizigers via Leeuwarden, ofwel de adviezen (als dat mogelijk is) überhaupt niet te tonen.


Het is gewoon allebei niet ideaal en NS hoopt denk ik dat toch genoeg reizigers de melding over plannen via Assen wel zien dat niet iedereen naar Groningen via Leeuwarden gaat. 


Overigens waren er vandaag bljkbaar wel zoveel strandgangers dat het leidde tot files naar Zandvoort. Daarnaast is er ook een event voor autoliefhebbers.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20220508_87593807

 


Reageer