Treinverkeer Zwolle - Amsterdam | NS Community
beantwoord

Treinverkeer Zwolle - Amsterdam

  • 3 September 2022
  • 27 reacties
  • 876 Bekeken

Is het spoor tussen Dronten en Lelystad voor alle treinen dicht? In de NS-app geeft de reis per Sprinter geen storing aan, de reis per intercity wel. 

icon

Beste antwoord door Anonymous 3 September 2022, 16:58

Bekijk origineel

27 reacties

Het spoor tussen Dronten en Lelystad is voorlopig tot 15 september afgesloten voor al het treinverkeer, er rijden nu bussen.

Een probleem in het landelijke hoogspanningsnet heeft als resultaat gehad dat er een 150 kV kabel op de bovenleiding terecht is gekomen en over kilometers lengte allerlei elektra rondom het spoor vernield heeft.

Op dit moment is Tennet bezig om de hoogspanningskabels boven het spoor en de naast liggende weg te verwijderen en dan is de weg wel vrij maar moet het herstel aan het spoor nog beginnen. Alle apparatuur en kabels moeten vervangen worden.

Komt er een directe tijdelijke dienstregeling Zwolle - Amsersfoort - Hilversum - Amsterdam Zuid? Door de overstap in Amersfoort is mijn dagelijkse reis nu 2x 25 min langer.

Waarschijnlijk zal dit wel met een overstap blijven tot de bovenleiding weer is gerepareerd. Je kan het beste onze Reisplanner in de gaten houden hoe de reis er voor jou uit gaat zien. 

Waarschijnlijk zal dit wel met een overstap blijven tot de bovenleiding weer is gerepareerd. Je kan het beste onze Reisplanner in de gaten houden hoe de reis er voor jou uit gaat zien. 

Erryt, het gaat niet alleen om de bovenleiding maar alle kabvels, relaiskasten en beveiligings langs het spoor inclusief een onderstation is defect door de enorme overspanning die er op heeft gestaan.  Dit gaat een project van een paar maanden worden omdat alles over een aantal kilometer lengte vervangen moet worden.

Tussen Dronten en Lelystad rijden bussen.

Een rechtstreekse trein vanaf Zwolle zal er niet komen naar Amsterdam Zuid omdat dat niet zomaar even geregeld kan worden, er geen materieel voor is en ook nog eens geen personeel.

Reputatie 7
Badge +2

Het lijkt me een groter probleem dat zo'n trein überhaupt niet in de dienstregeling past, want je zou dan ergens dwars door de Sprinter Utrecht - Hoofddorp heen moeten. Immers kom je met die omleiding op het verkeerde kwartier door Weesp heen.

Ga je creatief gebruik maken van bestaande treinen, bv. vanuit Zwolle door naar Amersfoort Schothorst en dan als 11600 verder, dan lijkt het benodigde extra materieel en personeel me beperkt. Echter is dan ook gelijk al het voordeel weg omdat je onderweg een kwartier stil moet staan om de paden op elkaar te laten passen. Dan kan je beter waar mogelijk versterken en de reizigers zelf over laten stappen.

Reputatie 6
Badge

Qua tijdsligging moet je eerder denken aan een verbinding Schiphol - Amsterdam Centraal - Amersfoort - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Dus een combinatie van 5800, 1500 en 700/1800. Past keurig als IC Berlijn in het snelle pad rijdt en je enigszins schikt met goederen. Het mooie is dat je in Hilversum ook nog eens aansluit op de 4900 naar Almere, dus kan zelfs Almere - Amersfoort - Zwolle zonder bus.

Qua tijdsligging moet je eerder denken aan een verbinding Schiphol - Amsterdam Centraal - Amersfoort - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Dus een combinatie van 5800, 1500 en 700/1800. Past keurig als IC Berlijn in het snelle pad rijdt en je enigszins schikt met goederen. Het mooie is dat je in Hilversum ook nog eens aansluit op de 4900 naar Almere, dus kan zelfs Almere - Amersfoort - Zwolle zonder bus.

Schikken met goederen, reken daar maar niet op.

Reputatie 6
Badge

Schikken met goederen, reken daar maar niet op.

Ik zie het positief in. Niet morgen of overmorgen, maar voor kerstmis echt wel geregeld. =D

Tegen de kerst rijden er vast weer treinen over het traject Dronten - Lelystad

Reputatie 7
Badge +3

Per toeval zag ik vandaag op de storingspagina van NS dat er nu wordt aangegeven dat de werkzaamheden tot zondag 11 december 02:00 duren en de reisplanner geeft vanaf de nieuwe dienstregeling weer reisadviezen met trein tussen Lelystad en Dronten. Is de fanfare al geregeld?

Op Somda werd 2 dagen geleden gezegd dat testen van de beveiliging nog moest beginnen. Maar er is blijkbaar wat te testen, dus zal het vernieuwen van alle gefrituurde kabels, kasten en wat er nog meer stuk was wel afgerond zijn. 

Reputatie 7
Badge

Ik heb je ieder geval de 11e december een dienst waar de sprinter van Lelystad naar Zwolle in opgenomen is. Zal mij benieuwen of dat doorgaat.

Per toeval zag ik vandaag op de storingspagina van NS dat er nu wordt aangegeven dat de werkzaamheden tot zondag 11 december 02:00 duren en de reisplanner geeft vanaf de nieuwe dienstregeling weer reisadviezen met trein tussen Lelystad en Dronten. Is de fanfare al geregeld?

Dit staat er al vele weken, de vraag is of het nog actueel is.

Op Somda werd 2 dagen geleden gezegd dat testen van de beveiliging nog moest beginnen. 

Dat klinkt niet vertrouwenwekkend.

Reputatie 7
Badge +3

Per toeval zag ik vandaag op de storingspagina van NS dat er nu wordt aangegeven dat de werkzaamheden tot zondag 11 december 02:00 duren en de reisplanner geeft vanaf de nieuwe dienstregeling weer reisadviezen met trein tussen Lelystad en Dronten. Is de fanfare al geregeld?

Dit staat er al vele weken, de vraag is of het nog actueel is.

Ik kijk niet dagelijks op die pagina en als ik wel kijk, kijk ik al niet eens meer naar die over Lelystad - Dronten. Nu viel het me op dat ik bij openen van die pagina de werkzaamheden melding op dit traject 2 keer zag staan, 1 keer met de oude datum van 15 december en 1 keer met de nieuwe datum van 11 december. Bij refreshen van de pagina verdween die met datum 15 december.

Op Somda werd 2 dagen geleden gezegd dat testen van de beveiliging nog moest beginnen. 

Dat klinkt niet vertrouwenwekkend.

Er zal neem ik aan binnenkort wel een nieuw bericht vn ProRail komen, of om aan te geven dat alle werkzaamheden zijn afgerond en de treinen daar weer 1 december gaan rijden of dat er uitloop van de werkzaamheden is en het nog wat langer duurt. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb je ieder geval de 11e december een dienst waar de sprinter van Lelystad naar Zwolle in opgenomen is. Zal mij benieuwen of dat doorgaat.

Als die dienst de komende week aangepast wordt weet je dat het niet doorgaat. 

Reputatie 6

Ze moeten vaart maken want het 10 jarig jubileum is in de week van 7 dec en de hotemetoten zijn al uitgenodigd (weet ik uit betrouwbare bron). Vandaar nu ineens de 11e 

Ze moeten vaart maken want het 10 jarig jubileum is in de week van 7 dec en de hotemetoten zijn al uitgenodigd (weet ik uit betrouwbare bron). Vandaar nu ineens de 11e 

De 11e was alleen als streefdatum gekozen omdat dan de nieuwe dienstregeling ingaat.

In de mail over de nieuwe dienstregeling van NS wordt helemaal niks gezegd over de heropening van de Hanzelijn.
 

Reputatie 6
Badge +1

https://www.ad.nl/flevoland/monsterklus-aan-hanzelijn-iets-eerder-klaar-dan-verwacht-als-er-niks-misgaat-op-zaterdag~a5014319/

Reputatie 6

Ze moeten vaart maken want het 10 jarig jubileum is in de week van 7 dec en de hotemetoten zijn al uitgenodigd (weet ik uit betrouwbare bron). Vandaar nu ineens de 11e 

De 11e was alleen als streefdatum gekozen omdat dan de nieuwe dienstregeling ingaat.

dat is zeker leidend maar de Bobo  bijeenkomst ook 

 

Reputatie 7
Badge +3

In de mail over de nieuwe dienstregeling van NS wordt helemaal niks gezegd over de heropening van de Hanzelijn.
 

Er staat inderdaad niets over gezegd maar plan je vanaf de 11e een reis die over dat traject gaat dan krijg je wel gewoon weer een advies met trein en geen bus. 

Reputatie 7
Badge +3

Ze moeten vaart maken want het 10 jarig jubileum is in de week van 7 dec en de hotemetoten zijn al uitgenodigd (weet ik uit betrouwbare bron). Vandaar nu ineens de 11e 

De 11e was alleen als streefdatum gekozen omdat dan de nieuwe dienstregeling ingaat.

Eerst werd 15 december aangegeven wat dus aangepast werd naar de 11e. Dat kwam dan misschien wel mooier uit vanwege de nieuwe dienstregeling, maar ik mag aannemen dat het niet naar de 11e was aangepast in het geval dat ProRail voorzag dat die datum niet gehaald zou kunnen worden. 

Reputatie 7
Badge +3

https://nieuws.ns.nl/ns-verwelkomt-reizigers-weer-op-de-hanzelijn/

Reputatie 6

Je ziet het duidelijk terug in het persbericht: 10 jarig bestaan van de lijn. Er is druk gezet denk ik. Maar ik ben er erg blij, die bussen was geen pretje vooral niet in het begin toen het slecht geregeld was. 

Reputatie 7
Badge +3

En kijk, er rijdt een (test)trein.

https://twitter.com/JeroeniP/status/1601513207855779845

 

 

Reputatie 7
Badge

Ik heb je ieder geval de 11e december een dienst waar de sprinter van Lelystad naar Zwolle in opgenomen is. Zal mij benieuwen of dat doorgaat.

Als die dienst de komende week aangepast wordt weet je dat het niet doorgaat. 

Dienst was niet aangepast en we hebben dan ook echt die sprinter gereden (zonder storingen). 👍

Reageer