beantwoord

van trein wisselen

  • 16 August 2022
  • 21 reacties
  • 427 Bekeken

Volgende week kom ik vanuit het buitenland aan in Utrecht. Volgens de ticket moet ik dan de trein naar Groningen nemen en daar overstappen op de trein naar Leeuwarden. Maar deze trein stopt in Zwolle,  naast de trein die rechtstreeks naar Leeuwarden gaat. Kan ik zonder problemen in Zwolle overstappen?

icon

Beste antwoord door henkputs 17 August 2022, 01:58

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Bobblue,

Dat lijkt me geen probleem. Vreemd dat dit zo op je ticket staat.

Staat er niet toevallig dat je de trein richting Groningen moet hebben en vervolgens in Zwolle moet overstappen? Zo wordt het nl. ook in de planner weergegeven:

 

Dank mrfreeze voor je reactie. Het verbaast mij ook. Dit is mijn ticket.

 

Reputatie 7
Badge +3

Naar Leeuwarden Camminghaburen zie ik inderdaad wel adviezen om 21.48 uur via Groningen. Dat scheelt een keer overstappen. Maar ik vraag me wel af waarom dat op jouw ticket geadviseerd wordt. In Zwolle overstappen scheelt 36 minuten.

Reputatie 7
Badge +1

1.weet je heel zeker dat je naar dat Camm.buren moet? Dat is een hele kleine halte in de buitenwijken.

Het grote station heet gewoon enkel Leeuwarden.

2.het moet gezegd: verwacht vertraging-en flink ook-die ICE 104 is veel vaker te laat als op tijd en wordt ook nogal eens ingekort vanwege veel te laat zijn. In dat geval: neem zeker de direkte trein naar Leeuwarden, via Zwolle, want anders grote kans dat je onderweg niet verder kan.

Reputatie 7
Badge +4

De overstap in Zwolle bij deze treinen is probleemloos, zeker naar Leeuwarden. De trein naar Leeuwarden komt in Zwolle als eerste aan, maar vertrek ook na de trein naar Groningen. Cammingaburen is een wijk van Leeuwarden aan de oostkant. Via Leeuwarden lijkt me logischer, er rijden stadsbussen. 

Mr freeze, iik heb de route opnieuw ingevoerd en de route via Groningen komt opnieuw naar boven. Probleem is dat je de vastgestelde route niet kunt wijzigen. Misschien telefonisch maar na 2x drie kwartier in de wachtrij heb ik de moed opgegeven. 

 

Banhrider, ik weet zeker dat ik naar Camminghaburen moet, want daar woon ik. Ik ben ook van plan de rechtstreekse verbinding te nemen. Maar vroeg me af of een overijverige conducteur mosschien roet in het eten zou strooien. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik weet ben je in Nederland niet verplicht de binnenlandse treinen te gebruiken die op het ticket vermeld staan. En je hebt gewoon een geldig ticket naar Camminghaburen, dus het lijkt me geen probleem om in Zwolle over te stappen.

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner van Deutsche Bahn geeft een verbinding vanaf Basel SBB met de ICE 104 met overstappen in Arnhem, Zwolle en Leeuwarden. Aankomst in Camminghaburen om 00.00 uur. Via Utrecht is om en duurt langer. 

Een verbinding via Groningen zit er niet bij.

Wat is de precieze reisdatum? Misschien zijn er ergens werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner van Deutsche Bahn geeft een verbinding vanaf Basel SBB met de ICE 104 met overstappen in Arnhem, Zwolle en Leeuwarden. Aankomst in Camminghaburen om 00.00 uur. Via Utrecht is om en duurt langer. 

Via Utrecht kun je ook om 0.00 in Camminghaburen zijn met de overstap in Zwolle. Daarom vind ik het advies in het screenshot ook zo vreemd.

Voor zover ik weet ben je in Nederland niet verplicht de binnenlandse treinen te gebruiken die op het ticket vermeld staan. En je hebt gewoon een geldig ticket naar Camminghaburen, dus het lijkt me geen probleem om in Zwolle over te stappen.

Je moet geen hele idiote dingen gaan doen, maar als je in een trein richting Leeuwarden zit en je bent onderweg naar Camminghaburen, dan zal je niemand horen inderdaad. Hooguit als je al in Den Haag bent ingestapt, komende vanuit Duitsland (en verder) ;)

Treinbinding is in het binnenlandse, Nederlandse verkeer idd geen ding. De treinen op het ticket zijn puur informatief.

Mark, staat op het screenshot, de 24ste. Ik krijg het advies met NS international en de NS app.

Ik kan me enige vertraging veroorloven, zolang ik de trein van 22:48 in Utrecht haal kom ik thuis. 

Ik vermoed dat de logica achter het advies is dat je Camminghaburen zowel vanuit Leeuwarden Centraal kan bereiken als vanuit Groningen en de allerlaatste trein daar vandaan vertrekt. Dus heeft de ICE een heel erg grote vertraging, dan kun je om 0:54 nog naar Camminghaburen.  

Blijft typisch en niet echt logisch 🙂

Sorry Marc, staat niet op het screenshot. 

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner van Deutsche Bahn geeft een verbinding vanaf Basel SBB met de ICE 104 met overstappen in Arnhem, Zwolle en Leeuwarden. Aankomst in Camminghaburen om 00.00 uur. Via Utrecht is om en duurt langer. 

Een verbinding via Groningen zit er niet bij.

Wat is de precieze reisdatum? Misschien zijn er ergens werkzaamheden.

Bij de route met overstappen in Utrecht geeft DB/NS reisplanner aan dat ICE 104 om 21:48 uur aankomt in Utrecht. In het screenprintje van Bobblue staat 21: 29 als aankomsttijd en dan overstappen op de IC van 21:48 naar Groningen.

Terugkijkend in de historie was de (geplande) aankomsttijd van de 104 in Utrecht t/m zaterdag 6 augustus de 21:29 die de boeking aangeeft, daarna 21:48. https://treinposities.nl/rit_per_station/ut/104 (neem aan vanwege werkzaamheden). De tijd van de boeking klopt dus niet meer. Overstappen in Utrecht betekent dus sowieso een trein richting het noorden van een half uur later. Dat is als de ICE op tijd is, de data van Treinpositities laten iedere dag wel een vertraging zien van een half uur of langer.

 

Reputatie 7
Badge +2

Terugkijkend in de historie was de (geplande) aankomsttijd van de 104 in Utrecht t/m zaterdag 6 augustus de 21:29 die de boeking aangeeft, daarna 21:48. https://treinposities.nl/rit_per_station/ut/104 (neem aan vanwege werkzaamheden). De tijd van de boeking klopt dus niet meer. 

Klopt, de ICE wordt omgeleid via de Betuweroute i.v.m. werkzaamheden tussen Arnhem en Utrecht. Dat duurt net wat langer.

Bij precies die werkzaamheden heeft het behoorlijk lang geduurd voordat DB het ook door had dat ze er waren. En aangezien NS International boekingen via het systeem van DB lopen zal TS dus nog de oude tijden in zijn boeking hebben staan.

Als ik nu via NS international de reisgegevens op vraag, zie ik dat de trein niet meer via Utrecht gaat maar over Arnhem naar Zwolle en daar vandaan om 22:48 rechtstreeks naar Leeuwarden rijdt. Maar ik krijg geen notificatie in de boeking op de app. 

Reputatie 7
Badge +2

Geen notificatie is slordig natuurlijk, maar het is sowieso al slordig dat de betreffende werkzaamheden überhaupt pas zo laat in de internationale planner verwerkt waren.

Dat merkte ik zelf op gezien ik op 7 augustus (eerste dag werkzaamheden bij Ede) met een Nightjet terugkeerde naar Nederland. Als ik die reis eind juli bekeek in de DB of NSI-planners, dan kwam ‘ie er gewoon met de normale tijden (als er geen werkzaamheden zijn) uit te planner. De OeBB-website had mij echter al weken eerder een ticket verkocht met daarop keurig de door werkzaamheden gewijzigde tijden.

Reputatie 7
Badge +1

In de binnenlandse treinen in Nederland is er geen treinbinding. Je kunt dus via Leeuwarden reizen zonder het ticket te wijzigen. Sterker nog: de prijs naar Camminghaburen wordt via Leeuwarden berekend. Ook als de internationale reis op basis waarvan geboekt wordt via Groningen is.

Reputatie 5

Als ik nu via NS international de reisgegevens op vraag, zie ik dat de trein niet meer via Utrecht gaat maar over Arnhem naar Zwolle en daar vandaan om 22:48 rechtstreeks naar Leeuwarden rijdt. Maar ik krijg geen notificatie in de boeking op de app. 

Ik kan je van harte aanraden dit advies te volgen: in Arnhem overstappen op de trein naar Zwolle (v 21.41) en daar de trein naar Leeuwarden nemen. Als alle treinen op tijd zijn ben je dan om twaalf uur 's nachts in Camminghaburen. Als je in de omrijdende ICE blijft zitten tot Utrecht wordt het een uur later.

Bij vertraging: de laatste verbinding naar Leeuwarden en Camminghaburen vertrekt uit Arnhem om 22.41.

Reputatie 7
Badge +3

Heel slordig allemaal dat werkzaamheden en omleidingen niet goed in de verschillende reisplanners zijn verwerkt. Tenzij het spoedreparaties zijn moeten werkzaamheden waarbij treinen via de Betuweroute worden omgeleid 3 maanden van te voren verwerkt zijn in de reisplanners.

Verder moeten de vervoerders de reizigers natuurlijk actief inlichten als er wijzigingen zijn. Vergelijkbaar met luchtvaartmaatschappijen die dat moeten doen.

Mijn vraag is door de actualiteit ingehaald. De 24ste rijdt de trein waarschijnlijk niet verder dan Zwolle vanwege de staking. 

Reputatie 5

Mijn vraag is door de actualiteit ingehaald. De 24ste rijdt de trein waarschijnlijk niet verder dan Zwolle vanwege de staking. 

Daar gaat je mooie planning. Heel frustrerend. Leeuwarden haal je niet meer. Een nacht wachten in Zwolle na een lange reis is geen pretje. Ik hoop dat je in die noodsituatie iemand kent bij wie je onderweg kunt overnachten. NS vergoedt in dit geval bij mijn weten geen onderdak. Een busverbinding vind je 's avonds ook niet meer.

Je kunt eventueel waarschijnlijk nog wel met een omweg in Groningen komen, mocht je daar iets aan hebben: met Blauwnet (staakt niet begrijp ik) naar Emmen en dan met de QLiner naar Groningen. Je ticket geldt daar echter niet. Vooralsnog is niets zeker. Ik verwacht niet dat de staking afgeblazen wordt.

Reageer