Heel leuk verzonnen allemaal, maar wie gaat daar de knip voor trekken? Het minimumtarief moet lager, er mag geen spitstoeslag bestaan en er hoeft voor de HSL ook geen toeslag meer betaald te worden terwijl er op alle trajecten 4 treinen per uur per richting moeten gaan rijden en in de avonduren 2 per richting. Er is nu al te weinig personeel en te weinig geld en dan in de avonduren en op rustige trajecten nog meer gebakken lucht gaan vervoeren...?
Op veel trajecten waren er voorheen al 4 treinen per uur (of 2 buiten de genoemde uren), alleen nu niet vanwege het personeeltekort. Dan kun je wel een motie daarvoor indienen, maar dat lost het personeelstekort niet op. Dus dat moet eerst opgelost worden. Daarnaast, op de trajecten die voorheen geen 4 treinen per uur hadden zullen de reizigersaantallen niet genoeg zijn om dit wel te doen of het past gewoon niet.
Nachttreinen naar andere delen van het land. Leuk, maar zijn er wel genoeg reizigers van/naar die andere delen om dat rendabel te maken?
Verder staan er best wel dingen tussen waar ik me in kan vinden alleen is wel de vraag waar dat van betaald zal moeten worden.
IC Brussel van 1 naar 3x per uur: 2x volgens de half uur snellere route vanuit Amsterdam, 1x per uur vanuit Breda en mogelijk Eindhoven (ChristenUnie/CDA).
Wow… vanuit Eindhoven naar Brussel #hoedan?
Dat zal dan toch via Breda worden, en daar rijdt al (meer dan) genoeg luchtvervoer. Ik rijd regelmatig een stuk langs het spoor (tussen pakweg Acht en Eindhoven) en vooral als het donker is kan je goed zien hoe leeg die treinen (1100 serie met 9 bakken, 2 Traxx locs) eigenlijk zijn.
Eerst maar eens stabiliseren; het huidige personeelstekort wegwerken en daarna stapsgewijs de ritten weer opbouwen naar hoe het voor het tekort was en daarmee hopelijk weer de reiziger massaal terug de trein in. Daarna zou men kunnen onderzoeken op welke trajecten het logisch is de treindienst uit te breiden en voor welke tijdstippen. Zomaar klakkeloos overal 4 treinen per uur per ingang nieuwe concessie is erg onrealistisch, sommige trajecten zijn zelfs tijdens de spits niet eens druk genoeg om zoiets te rechtvaardigen. Komt de regering die het blijkbaar allemaal wel ziet zitten dan ook met een flinke subsidie over de brug?
Heel leuk verzonnen allemaal, maar wie gaat daar de knip voor trekken? Het minimumtarief moet lager, er mag geen spitstoeslag bestaan en er hoeft voor de HSL ook geen toeslag meer betaald te worden terwijl er op alle trajecten 4 treinen per uur per richting moeten gaan rijden en in de avonduren 2 per richting. Er is nu al te weinig personeel en te weinig geld en dan in de avonduren en op rustige trajecten nog meer gebakken lucht gaan vervoeren...?
Connexxion heeft in een paar jaar tijd het aantal treinen tussen Amersfoort en Barneveld verviervoudigd. Van een uurdienst naar een kwartierdienst. Dat kan op NS-trajecten ook. Op de lijn Zwolle - Amersfoort bijvoorbeeld
Daar moet dan geïnvesteerd worden in infrastructuur op stations waar de IC de sprinter in kan halen. Vervolgens kun je een aantal nieuwe stations openen, Hattemerbroek, Harderwijk-Oost, Harderwijk-Zuid, Nijkerk-Zuid. De sprinter rijdt dan een kwartierdienst met kortere treinen dan nu. Een aantal buslijnen is dan overbodig. Die kortere treinen maken eenmansbediening mogelijk, waardoor je minder personeel nodig hebt. Daar hoort inderdaad een lager minimumtarief bij, zodat je niet € 3 betaalt voor een rit van 2 kilometer.
Eerst stabiliseren klinkt goed, maar in de afgelopen dertig jaar is het OV steeds verder uitgehold. We zitten in een vicieuze cirkel van minder reizigers en minder OV. Degenen die overgestapt zijn naar de auto komen niet zomaar terug. Daarvoor is actie noodzakelijk. Gebruik daarvoor het geld van bijv. de uitbreiding van de A27 bij Amelisweerd. Dat snijdt aan twee kanten. De auto wordt minder aantrekkelijk door files en er komt geld vrij voor het OV.
Bij een goed, compleet aanbod van met name sprinterlijnen met (nieuwe) stations op handige plaatsen zorg je dat mensen meer het ov gebruiken. Hier in de regio is bijvoorbeeld een halte Breda Oost al jaren gewenst en een halte aan de zuidkant van Prinsenbeek. Daar wordt ook nieuwbouw gezet en de spoorlijn loopt er letterlijk direct langs.
Ja.... het kost allemaal veel en wie betaalt het, maar wat wat wil je nu eigenlijk met mobiliteit in de toekomst in de regio, nog meer auto's en asfalt?
Heel leuk verzonnen allemaal, maar wie gaat daar de knip voor trekken? Het minimumtarief moet lager, er mag geen spitstoeslag bestaan en er hoeft voor de HSL ook geen toeslag meer betaald te worden terwijl er op alle trajecten 4 treinen per uur per richting moeten gaan rijden en in de avonduren 2 per richting. Er is nu al te weinig personeel en te weinig geld en dan in de avonduren en op rustige trajecten nog meer gebakken lucht gaan vervoeren...?
Connexxion heeft in een paar jaar tijd het aantal treinen tussen Amersfoort en Barneveld verviervoudigd. Van een uurdienst naar een kwartierdienst. Dat kan op NS-trajecten ook. Op de lijn Zwolle - Amersfoort bijvoorbeeld
Daar moet dan geïnvesteerd worden in infrastructuur op stations waar de IC de sprinter in kan halen. Vervolgens kun je een aantal nieuwe stations openen, Hattemerbroek, Harderwijk-Oost, Harderwijk-Zuid, Nijkerk-Zuid. De sprinter rijdt dan een kwartierdienst met kortere treinen dan nu. Een aantal buslijnen is dan overbodig. Die kortere treinen maken eenmansbediening mogelijk, waardoor je minder personeel nodig hebt. Daar hoort inderdaad een lager minimumtarief bij, zodat je niet € 3 betaalt voor een rit van 2 kilometer.
Eerst stabiliseren klinkt goed, maar in de afgelopen dertig jaar is het OV steeds verder uitgehold. We zitten in een vicieuze cirkel van minder reizigers en minder OV. Degenen die overgestapt zijn naar de auto komen niet zomaar terug. Daarvoor is actie noodzakelijk. Gebruik daarvoor het geld van bijv. de uitbreiding van de A27 bij Amelisweerd. Dat snijdt aan twee kanten. De auto wordt minder aantrekkelijk door files en er komt geld vrij voor het OV.
Het OV is de laatste 30 jaar niet steeds verder uitgehold, maar juist op veel plekken zijn meer treinen gaan rijden. Dat het nu tijdelijk sinds corona en het personeelstekort wat minder is akkoord, maar dat wordt met extra eisen en druk natuurlijk niet zomaar opgelost.
En aangaande je voorbeeld met Connexxion, net zoals alle gedecentraliseerde lijnen krijgen vervoerders die het stokje op zo’n traject overnemen daar een flinke subsidie voor waardoor er opeens een stuk meer mogelijkheden komen. Natuurlijk kunnen bepaalde trajecten op termijn een boost gebruiken, maar dan moet daar wel ook een stukje compensatie voor komen.
Heel leuk verzonnen allemaal, maar wie gaat daar de knip voor trekken? Het minimumtarief moet lager, er mag geen spitstoeslag bestaan en er hoeft voor de HSL ook geen toeslag meer betaald te worden terwijl er op alle trajecten 4 treinen per uur per richting moeten gaan rijden en in de avonduren 2 per richting. Er is nu al te weinig personeel en te weinig geld en dan in de avonduren en op rustige trajecten nog meer gebakken lucht gaan vervoeren...?
Simpel NS moet eens wat efficiënter en minder arbeidsintensief gaan werken. En als NS en zijn personeel dat vertikken moet er maar een andere vervoerder komen. De belachelijke uurdiensten bij de sprinters in Brabant in het weekend kan een andere vervoerder beter organiseren.
Heel leuk verzonnen allemaal, maar wie gaat daar de knip voor trekken? Het minimumtarief moet lager, er mag geen spitstoeslag bestaan en er hoeft voor de HSL ook geen toeslag meer betaald te worden terwijl er op alle trajecten 4 treinen per uur per richting moeten gaan rijden en in de avonduren 2 per richting. Er is nu al te weinig personeel en te weinig geld en dan in de avonduren en op rustige trajecten nog meer gebakken lucht gaan vervoeren...?
Connexxion heeft in een paar jaar tijd het aantal treinen tussen Amersfoort en Barneveld verviervoudigd. Van een uurdienst naar een kwartierdienst. Dat kan op NS-trajecten ook. Op de lijn Zwolle - Amersfoort bijvoorbeeld
Daar moet dan geïnvesteerd worden in infrastructuur op stations waar de IC de sprinter in kan halen. Vervolgens kun je een aantal nieuwe stations openen, Hattemerbroek, Harderwijk-Oost, Harderwijk-Zuid, Nijkerk-Zuid. De sprinter rijdt dan een kwartierdienst met kortere treinen dan nu. Een aantal buslijnen is dan overbodig. Die kortere treinen maken eenmansbediening mogelijk, waardoor je minder personeel nodig hebt. Daar hoort inderdaad een lager minimumtarief bij, zodat je niet € 3 betaalt voor een rit van 2 kilometer.
Eerst stabiliseren klinkt goed, maar in de afgelopen dertig jaar is het OV steeds verder uitgehold. We zitten in een vicieuze cirkel van minder reizigers en minder OV. Degenen die overgestapt zijn naar de auto komen niet zomaar terug. Daarvoor is actie noodzakelijk. Gebruik daarvoor het geld van bijv. de uitbreiding van de A27 bij Amelisweerd. Dat snijdt aan twee kanten. De auto wordt minder aantrekkelijk door files en er komt geld vrij voor het OV.
Het OV is de laatste 30 jaar niet steeds verder uitgehold, maar juist op veel plekken zijn meer treinen gaan rijden. Dat het nu tijdelijk sinds corona en het personeelstekort wat minder is akkoord, maar dat wordt met extra eisen en druk natuurlijk niet zomaar opgelost.
En aangaande je voorbeeld met Connexxion, net zoals alle gedecentraliseerde lijnen krijgen vervoerders die het stokje op zo’n traject overnemen daar een flinke subsidie voor waardoor er opeens een stuk meer mogelijkheden komen. Natuurlijk kunnen bepaalde trajecten op termijn een boost gebruiken, maar dan moet daar wel ook een stukje compensatie voor komen.
Je verwart treinen met OV. Het streekvervoer is juist veel minder geworden. En de extra treinen stonden niet in verhouding tot de reizigersgroei. Serieuze investeringen bleven uit.
Het is niet direct die subsidie die de Valleilijn tot een succes maakte. Het invoeren van eenmansbediening en het schrappen van parellelle buslijnen bespaarde ook fors geld. Investeringen kosten inderdaad eerst een hoop, maar leveren op de lange termijn geld op.
Men vergeet snel dat mensen een bus+trein+busreis zien als één keten. En die moet zo soepel, vlot en makkelijk mogelijk verlopen om aantrekkelijk te zijn. Ook qua tarief, één ticket, één handig (regio/provincie)-abonnement voor alle ov. Ook op de latere avond en op zondag. Als je na je treinrit 's avonds op een klein(er) station nog eens 45 minuten of zo op een bus moet gaan wachten..... nee laat dan maar. En de bus heeft weer een passagier minder, nog meer lucht te vervoeren.
Men vergeet snel dat mensen een bus+trein+busreis zien als één keten. En die moet zo soepel, vlot en makkelijk mogelijk verlopen om aantrekkelijk te zijn. Ook qua tarief, één ticket, één handig (regio/provincie)-abonnement voor alle ov. Ook op de latere avond en op zondag. Als je na je treinrit 's avonds op een klein(er) station nog eens 45 minuten of zo op een bus moet gaan wachten..... nee laat dan maar. En de bus heeft weer een passagier minder, nog meer lucht te vervoeren.
Mee eens, als voorbeeld de wereldreis Tiel-Den Bosch. Op werkdagen duurt deze reis 35 minuten inclusief een overstap op Geldermalsen. Morgen en overmorgen duurt deze reis bijna 2 uur. Als je alleen met de trein wil moet je dus eerst terug naar Utrecht en vanaf daar een intercity naar Den Bosch nemen. Als je wel de kortste route wil nemen dan heb je een overstap in Geldermalsen van 52 minuten.
Hoe jaag ik de mensen weer de auto in.
En tegelijkertijd moet de NS zien dat ze de groep die bijna niets betaalt, veel meer in rekening brengt. Schaf de jongerendagkaart, de keuzedagen en de goedkope 65+-abonnementen af en maak de dalabonnementen veel duurder. Die konden zo goedkoop zijn omdat de trein anders vrijwel leeg rondreed. Inmiddels moeten ook in de daluren langere treinen worden ingezet in verband met de drukte. De NS heeft niets aan ouderen die alles met de auto doen en verder alleen de keuzedagen gebruiken voor dagjes uit.
Gebruik dit geld om de vaste klanten beter te bedienen door goedkopere spitsabonnementen of een algehele verlaging van de prijzen.
Men vergeet snel dat mensen een bus+trein+busreis zien als één keten. En die moet zo soepel, vlot en makkelijk mogelijk verlopen om aantrekkelijk te zijn. Ook qua tarief, één ticket, één handig (regio/provincie)-abonnement voor alle ov. Ook op de latere avond en op zondag. Als je na je treinrit 's avonds op een klein(er) station nog eens 45 minuten of zo op een bus moet gaan wachten..... nee laat dan maar. En de bus heeft weer een passagier minder, nog meer lucht te vervoeren.
Hier in de regio op een station van een redelijke stad ook al amper vervoer naar omliggende dorpen met de bus. Dan is de auto, zeker in het weekend of s avonds, heel aantrekkelijk. De ebike in de.stalling wordt namelijk gestolen ;)
Hier in de regio is het busvervoer wat er is prima (wel wat karig in de buitengebieden) en kun je best een eind komen met de bussen.
Waar het echter ook hier mis gaat is de aansluiting op treinen die er gewoon niet is. Bussen rijden weg vlak voordat de trein aankomt, of komen aan net nadat de trein is vertrokken. En dan sta je afhankelijk van de richting die je op moet al 20 minuten tot een half uur te wachten…
Veel scholieren die vanuit buitengebieden naar het station (en verder) reizen doen dat wel, maar daar is ook wel alles mee gezegd. Veel bussen rijden vooral buiten schooltijden en in vooral vakanties gewoon leeg rond.
Tja, afstemmen schijnt zeer moeilijk te zijn. Of is het gewoon onwil. Zo help je jezelf als ov-netwerk om zeep.