Verbetering traject Amsterdam-Haarlem?

  • 23 January 2024
  • 6 reacties
  • 207 Bekeken

Reputatie 5

Op het bovengenoemde traject zijn bijna altijd files. Kan het niet wat flexibeler worden, of er nog een spoor bijbouwen? Of desnoods een hele nieuwe spoorlijn? En: laten we de treinen normale lengte maken. Het hele perron is bezaaid met mensen, die allemaal staan te wachten op een trein die vertraagd is. En, wat komt er dan aanrijden? Een SLT-4. En dan duurt het instappen nog heel lang, en is de trein nog meer vertraagd. Misschien eens minder files?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Op het bovengenoemde traject zijn bijna altijd files. Kan het niet wat flexibeler worden, of er nog een spoor bijbouwen? Of desnoods een hele nieuwe spoorlijn? En: laten we de treinen normale lengte maken. Het hele perron is bezaaid met mensen, die allemaal staan te wachten op een trein die vertraagd is. En, wat komt er dan aanrijden? Een SLT-4. En dan duurt het instappen nog heel lang, en is de trein nog meer vertraagd. Misschien eens minder files?

Sorry maar wat wil je met deze post?? Je hebt gisteren het drama gezien bij Abcoude en Utrecht en je vraagt om meer flexibiliteit. Nee gaat niet lukken momenteel. Een spoor bijbouwen of een hele nieuwe spoorlijn duurt denk ik meer dan 10 jaar momenteel dus nee gaat niet gebeuren. Over de veel te korte treinen zijn inmiddels ook al boekweken geschreven en ook dat zie ik niet snel verbeteren. 

  

Reputatie 5

Op het bovengenoemde traject zijn bijna altijd files. Kan het niet wat flexibeler worden, of er nog een spoor bijbouwen? Of desnoods een hele nieuwe spoorlijn? En: laten we de treinen normale lengte maken. Het hele perron is bezaaid met mensen, die allemaal staan te wachten op een trein die vertraagd is. En, wat komt er dan aanrijden? Een SLT-4. En dan duurt het instappen nog heel lang, en is de trein nog meer vertraagd. Misschien eens minder files?

Sorry maar wat wil je met deze post?? Je hebt gisteren het drama gezien bij Abcoude en Utrecht en je vraagt om meer flexibiliteit. Nee gaat niet lukken momenteel. Een spoor bijbouwen of een hele nieuwe spoorlijn duurt denk ik meer dan 10 jaar momenteel dus nee gaat niet gebeuren. Over de veel te korte treinen zijn inmiddels ook al boekweken geschreven en ook dat zie ik niet snel verbeteren. 

  

Een storing in Utrecht moet niet het hele land ontregelen. Bovendien zie ik geen problemen in treinen die het traject Zandvoort-Amsterdam-Hoorn-Amsterdam-Zandvoort rijden. En als NS dat heel graag zou willen, konden ze het ook snel doen.

Reputatie 2

Op het bovengenoemde traject zijn bijna altijd files. Kan het niet wat flexibeler worden, of er nog een spoor bijbouwen? Of desnoods een hele nieuwe spoorlijn? En: laten we de treinen normale lengte maken. Het hele perron is bezaaid met mensen, die allemaal staan te wachten op een trein die vertraagd is. En, wat komt er dan aanrijden? Een SLT-4. En dan duurt het instappen nog heel lang, en is de trein nog meer vertraagd. Misschien eens minder files?

Sorry maar wat wil je met deze post?? Je hebt gisteren het drama gezien bij Abcoude en Utrecht en je vraagt om meer flexibiliteit. Nee gaat niet lukken momenteel. Een spoor bijbouwen of een hele nieuwe spoorlijn duurt denk ik meer dan 10 jaar momenteel dus nee gaat niet gebeuren. Over de veel te korte treinen zijn inmiddels ook al boekweken geschreven en ook dat zie ik niet snel verbeteren. 

  

Een storing in Utrecht moet niet het hele land ontregelen. Bovendien zie ik geen problemen in treinen die het traject Zandvoort-Amsterdam-Hoorn-Amsterdam-Zandvoort rijden. En als NS dat heel graag zou willen, konden ze het ook snel doen.

Lijkt mij meer dan logisch dat dat wel gebeurd bij zo’n groot knooppunt hoor (ik werk niet bij de NS, wel volg ik veel machinisten op Instagram, dus het is een aanname wat ik doe op basis wat ik eerder heb gezien bij verstoringen). Iets met: er zal zowel personeel als materieel vaststaan, dan wel niet zijn waar het moet zijn, daarnaast zullen sommige treinen waar mogelijk omgeleid worden (=drukker op andere trajecten, langer onderweg). Als je machinist vertraagt is, doordat hij zijn vorige trein vertraagd was door de stroomstoring (want als alle treinen dezelfde kant op worden gestuurd, is meer rode seinen, enzovoorts.), en er voor langere tijd geen machinist is, is het niet gek dat er soms wordt gekozen om een trein te laten vervallen. Echter is omleiden ook niet altijd een optie (kijk maar naar hoe de IC Den Helder reed maandagavond tijdens de stroomstoring). 

Vervelend is het zeker en ik ben ook van mening dat de NS zou moeten inzetten op heldere communicatie (niet alleen trein X is vervallen, maar ‘vervallen, materieel staat vast vanwege stroomstoring in Utrecht.’ 

Je zou eens kunnen vragen aan de klantenservice waarom er op dat traject vooral SLT-4 wordt ingezet, zij spreken namelijk over ‘slimme veranderingen door het aantal sprinters op rustige momenten aan te passen.’ Wellicht een stukje het materieel niet hebben (is al ergens anders ingepland), of een stukje geen zicht hebben op de drukte. En daarnaast ook klagen bij Rover over te drukke treinen.

 

Reputatie 7

Je zou eens kunnen vragen aan de klantenservice waarom er op dat traject vooral SLT-4 wordt ingezet

 

Er wordt op dit traject niet ‘vooral SLT-4’ ingezet. Meeste treinen in mijn ervaring zijn gewoon op lengte en rijden met 4+4, 4+6 of zelfs 6+6 bakken SLT. Zeker tijdens spitsuren worden treinen gewoon verlengd waar dit mogelijk is en meerdere omlopen rijden dagelijks ook buiten de spitsuren nog verlengd. Als dit niet het geval is dan mag je erop rekenen dat een verlenging weliswaar was gepland, maar niet door is gegaan doordat er bijvoorbeeld materieel defect is. Het personeelstekort zit m momenteel vooral bij monteurs en onderhoudsploegen.

Reputatie 5

Dat SLT-4 wordt niet vaak ingezet. Daarom dat het vervelend omdat er heel veel mensen zijn. Want er wordt best veel gebruik gemaakt van die sprinter. SLT-4 zou ik nog begrijpen als er een spits trein naar Alkmaar reed, maar omdat dat niet het geval is is een SLT-4 toch echt wel aan de onderkant. En: Wat heeft utrecht te maken met treinen die daar niet rijden?

Sinds de nieuwe dienstregeling wordt er in de daluren afgekoppeld op dit traject en komen losse viertjes buiten de spits dus planmatig voor. Dat is voordelig voor de NS, maar brengt het risico met zich mee dat als de materieelomloop verstoord raakt gedurende de dag het tweede treinstel niet tijdig meer bijgeplaatst kan worden voor de middagspits begint.

Reageer