Wat zou het fijn zijn om in het weekend een rechtstreekse verbinding te hebben tussen Alkmaar en Den Haag ivm toeristische uitstapjes
Nieuwe jaardienstregelingen gaan altijd rond half december in. Als er tussendoor wat verandert is dat over het algemeen vanwege werkzaamheden. En helaas de laatste tijd ook vanwege het personeeltekort waardoor er op bepaalde trajecten minder treinen rijden. Maar deze aanpassing is dus vanwege werkzaamheden en daardoor maar tijdelijk.
Hartelijk dank voor de duidelijke en snelle uitleg. Ik kon deze informatie niet in de planner vinden.
In de nieuwe dienstregeling (vanaf 12 december) is dit het reisadvies, dat is dus met overstappen op Sloterdijk en een trein vanaf Amsterdam Centraal die via Haarlem rijdt, niet via Schiphol.

Momenteel wordt er met een vertrek om 7:25 wel een advies gegeven om op Centraal over te stappen maar dit is vanwege werkzaamheden waardoor er een aangepaste dienstregeling is. In deze aangepaste dienstregeling rijdt de trein die normaal gesproken uit Groningen komt (en nu vanwege de problemen tussen Lelystad en Dronten in Lelystad begint) via Amsterdam. Deze trein heeft geen stop op Sloterdijk. De werkzaamheden zijn 28 november voorbij en dan krijgt u ook bovenstaand advies.
De dienstregeling die er nu is op dit traject is dus niet de nieuwe dienstregeling, maar een tijdelijk aangepaste dienstregeling vanwege werkzaamheden. Deze werkzaamheden gooien de dienstregeling rond Amsterdam Zuid en Schiphol behoorlijk overhoop.
In de nieuwe dienstregeling rijd ik van Castricum naar Den Haag. Ik vertrek om 7.25 van station Castricum en kom dan om 8.44 aan op Den Haag centraal. De overstap doe ik op Amsterdam Centraal. Waarom stopt de IC vanaf Amsterdam Centraal naar Den Haag cs (via Schiphol) niet op Amsterdam Sloterdijk? In de regel rijdt de IC daar met 30kmh langs. Als hij daar wel stopt wordt de reistijd daarmee 10 minuten korter. Ik vertrek dan om 7.35. Dit zou een mooi alternatief /compensatie zijn voor de sneltrein die nu niet meer rijdt tussen Alkmaar en Haarlem!
Zeker een goed idee. We gaan spoedig aan de slag met een topic over de dienstregeling van 2022!
Ah op die manier. Nee dat is natuurlijk een prima idee
Dat overzicht is er op deze pagina.
Dat overzicht is er op deze pagina.
Helaas zijn ook kleine aanpassingen niet altijd mogelijk. Dit veroorzaakt een grote verandering in het gehele plaatje. Ik zal je suggestie doorzetten, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat wij dit met de huidige dienstregeling niet meer gaan aanpassen. Hopelijk in december met de nieuwe dienstregeling zal deze beter voor je uitpakken. Bedankt voor je signaal.
Als ik het goed heb wordt door de verbetering Enkhuizen-Alkmaar-Amsterdam ook de verbinding Enkhuizen- Den Helder beter. (nu is het naast 18 minuten wachten in Hoorn ook 22 minuten wachten in Heerhugowaard)
Hulde NS!
Reistijd Voorhout - Beverwijk wordt 35 minuten in de spits en 45 minuten in het dal.
Zie de planner: https://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/en?L=ns_hispeed&protocol=https:
Even een datum vanaf 13 december kiezen.
Nu is het 1 uur en 2 minuten in het dal en 52 minuten in de avondspits.
Dit zou heel goednieuws zijn. Scheelt mij een half uur per dag reistijd. Het zit ook wel ns mee!
Ja, daar gaat zeker iets verbeteren. In december draaien de treinen naar Zandvoort en Hoorn een kwartier om. Dus vanuit Haarlem naar Zandvoort wordt rond het hele en halve uur; en vanuit Haarlem naar Beverwijk/Alkmaar/Hoorn wordt rond het kwartier voor/over het hele uur. Dit alles om in Hoorn de overstappen te verbeteren, maar een gunstige bijkomstigheid is dat de overstappen vanuit Hillegom/Voorhout naar Beverwijk beter worden. In spits al helemaal, omdat de intercity Haarlem - Alkmaar in beide richtingen gaat rijden (nu rijdt die in één richting leeg). Er zijn ook altijd negatieve kanten. Als je vanuit Voorhout/Hillegom naar Zandvoort/Overveen moet, ben je juist langer onderweg.
Wil je er meer over weten, moet je even graven in alle documenten die het Locov op hun site heeft staan.
Helaas zijn ook kleine aanpassingen niet altijd mogelijk. Dit veroorzaakt een grote verandering in het gehele plaatje. Ik zal je suggestie doorzetten, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat wij dit met de huidige dienstregeling niet meer gaan aanpassen. Hopelijk in december met de nieuwe dienstregeling zal deze beter voor je uitpakken. Bedankt voor je signaal.
Nieuwe vraag bij een oud onderwerp. Ik reis met de sprinter van Voorhout naar Beverwijk en het is een grote frustratie dat ik zowel heen als terug mijn verbinding op Haarlem zie wegrijden en dan een half uur moet wachten. Ik vraag niet om ic maar kan de dienstregeling van een van die twee sprinters zo getweekt worden dat de overstap op Haarlem wel mogelijk wordt? Ik weet dat dit niet de drukste verbinding in Nederland is maar een aanpassing van een paar minuten moet toch mogelijk zijn.
Gelukkig is mijn eindbestemming Haarlem..de mensen naar Den Haag hadden pech. Trein van 7.34 vanaf Alkmaar rijdt op tijd maar mag 6 minuten wachten voordat we Haarlem binnen rijden. De trein richting Den Haag om 8.07 reed langs ons weg. Aankomstspoor was 5.
Bedankt in ieder geval voor het signaal. Ik zal deze doorzetten. Ik durf niet te zeggen hoe het met deze lijn in het verleden ging.
Heel graag. Bedankt. In het verleden (het afgelopen jaar spreek ik dan over) reden er in de spits korte treinen (vier treinstellen) waardoor de trein op spoor 5 kon stoppen. Nu is de ene dag vier delen en de andere dag zes. Ondanks dat vanochtend de trein uit vier delen bestond stopten we alsnog op spoor 8 (terwijl 5 gepland stond). Daarbij zijn we al drie dagen (sinds de nieuwe dienstregeling) te laat uit Alkmaar vertrokken. Dat, alsook omdat we op spoor 8 aankwamen, konden we de overstap naar Den Haag op spoor 6 niet maken.
Voorheen ging dit dus allemaal prima, had ik in een half jaar tijd twee keer vertraging. Nu is het helaas al drie dagen op rij raak.
Het is ook een ander treintype. Een DDZ ipv de "oude" DDM.
Bedankt in ieder geval voor het signaal. Ik zal deze doorzetten. Ik durf niet te zeggen hoe het met deze lijn in het verleden ging.
Heel graag. Bedankt. In het verleden (het afgelopen jaar spreek ik dan over) reden er in de spits korte treinen (vier treinstellen) waardoor de trein op spoor 5 kon stoppen. Nu is de ene dag vier delen en de andere dag zes. Ondanks dat vanochtend de trein uit vier delen bestond stopten we alsnog op spoor 8 (terwijl 5 gepland stond). Daarbij zijn we al drie dagen (sinds de nieuwe dienstregeling) te laat uit Alkmaar vertrokken. Dat, alsook omdat we op spoor 8 aankwamen, konden we de overstap naar Den Haag op spoor 6 niet maken.
Voorheen ging dit dus allemaal prima, had ik in een half jaar tijd twee keer vertraging. Nu is het helaas al drie dagen op rij raak.
Vroeger ging het reizen wat trager, maar wel zonder extra overstappen. Vanaf Sloterdijk naar Alkmaar via Haarlem was in de spits sneller dan Sloterdijk - CS - Zaandam - Alkmaar wat eigenlijk de normale route was. De trein richting Haarlem - Den Haag vanaf Alkmaar was altijd druk, ook in de omgekeerde richting was het druk. Op de routes was het vaak staan, minstens tot Uitgeest vaak zelfs nog verder.
Er heeft vele jaren een Intercity gereden van Hoorn via Alkmaar, Beverwijk, Haarlem en Leiden naar Den Haag Centraal. Precies gezegd tussen 1989 en 2012. Dat was een handige verbinding.
Dat was een sneltrein, dat reed met 4 bakken DD-AR, en het was inderdaad een verdomd handige verbinding. Die zou best wel eens terug mogen komen.
Hij heeft eerst jarenlang met twee stellen Plan V gereden, daarna met DD-AR. Helaas was hij tussen Haarlem en Alkmaar meestal grotendeels leeg.
Er heeft vele jaren een Intercity gereden van Hoorn via Alkmaar, Beverwijk, Haarlem en Leiden naar Den Haag Centraal. Precies gezegd tussen 1989 en 2012. Dat was een handige verbinding.
Dat was een sneltrein, dat reed met 4 bakken DD-AR, en het was inderdaad een verdomd handige verbinding. Die zou best wel eens terug mogen komen.
ER heeft nog voor die genoemde IC op de MA morgen, heel vroeg, zelfs een trein (vanaf R´dam denk ik) naar den Helder gereden die Haarlem voorbijreed over een direkte spoorverbinding westelijk, dus ook geen kopmaken nodig. Voor marinepesoneel.
Helaas pindakaas, het is toch zo dat ze bij NS vanwege die verd..de chipkaart met al dat IN+Uitgesjek gedoe na een tijdje toch heel aardig kunnen zien hoe de grootste reizigersstromen lopen. En binnen N-H is dat toch echt in grote hoofdmoot naar Amsterdam en dan Schiphol airport.
Ze zouden trouwens ook met dat systeem best kunnen zien dat vaste klantjes bvb wel 3x p. wk 15 min later aankomen en dan dat optellen per maand en daarop compensatie in de vorm van % korting op de volgende koop geven. Dat dochtertje van NS in de UK is dat trouwens zelf verplicht, dus de kennis is in huis.
Het kan ook nog met de lengte van de trein te maken hebben. Maandag was het namelijk een DDZ6. Spoor 4 en 5 staan bekend om hun betrekkelijk korte lengte.
Juist
Spoor 5 te Haarlem is zo'n 24 meter te kort voor een Virm-6. Dus vanzelfsprekend wordt er dan door de treindienstleider ingegrepen en gespoorwijzigd.
Bedankt in ieder geval voor het signaal. Ik zal deze doorzetten. Ik durf niet te zeggen hoe het met deze lijn in het verleden ging.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.