verbinding maastricht- schinnen

  • 15 August 2023
  • 7 reacties
  • 188 Bekeken

Ik wil vrijdag van Maastricht naar Schinnen. Op reisplanner ns krijg ik advies met Arriva stoptrein naar Sittard - 14 minuten wachten voor stoptrein Schinnen. Als ik met intercity naar Sittard ga heb ik 2 min overstating in Sittard voor trein naar Schinnen (Arriva) waarom krijg ik dat advies niet? Komt dat door het in en uitchecken? Wie weet het? Alvast bedankt 


7 reacties

Badge +3

Deze treinen staan achter elkaar, op verschillende fases van hetzelfde perron. Daarvoor wordt een minimale overstaptijd van drie minuten gehanteerd.

Reputatie 7
Badge +3

Het is weliswaar een overstap op hetzelfde perron (van 2b naar 2a) maar die spoorfases liggen in het verlengde van elkaar en niet aan de overzijde van hetzelfde perron. Als je helemaal achterin instapt in Maastricht ga je het in Sittard niet halen, zeker niet als je ook nog moet uit- en weer inchecken.

Alleen bij een zogenaamde cross-platformoverstap (dus recht oversteken van de ene naar de andere trein) wordt 2 minuten overstaptijd voldoende geacht. 

Badge +3

 

Hartelijk dank voor jullie reacties. Jammer dat deze treinen zo gepland zijn, dan helaas met de auto 🥲

@Denise60

Normaal is de snelste route via Heerlen waar wel directe aansluiting is. Alleen kan dat nu niet omdat ProRail de boel tussen Valkenburg en Heerlen vier weken heeft platgelegd voor werkzaamheden t.b.v. dassen.

Reputatie 5

Het is weliswaar een overstap op hetzelfde perron (van 2b naar 2a) maar die spoorfases liggen in het verlengde van elkaar en niet aan de overzijde van hetzelfde perron. Als je helemaal achterin instapt in Maastricht ga je het in Sittard niet halen, zeker niet als je ook nog moet uit- en weer inchecken.

Het is precies andersom: alleen als je helemaal achterin instapt in Maastricht, heb je nog een kans om de overstap te halen. Maar aangezien de stoptrein Sittard-Schinnen tegenwoordig nog maar 1x/uur rijdt, zou ik dat risico niet nemen en 20 minuten eerder vanaf Maastricht met de stoptrein gaan.

Op de terugweg is er wel een mooie crossplatformoverstap van 4 minuten op de intercity.

Reputatie 7
Badge +3

@umbusko Ik had het nog even moeten checken. Inderdaad is het precies andersom in Sittard met 2a en 2b. Mijn enige excuus is dat ik in geen jaren in Sittard ben overgestapt.

Reageer