beantwoord

verplichte zitplaatsreservering amsterdam-amersfoort (NS international, DB)

  • 8 February 2024
  • 93 reacties
  • 1756 Bekeken

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 
nu las ik dat deze zomer 1juni t/m 31 aug er een verplichte zitplaatsreservering voor nodig is. Echter, en nu komt het probleem, als ik wil reserveren op de ns international site dan kan ik alleen een aankomststation in duitsland kiezen en kost me deze reservering 4,90€ extra. 
Weet iemand hier meer over? Of heeft iemand een oplossing? 
alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Tamzin 8 February 2024, 09:22

Bekijk origineel

93 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

 

De maatregel is wellicht genomen op basis van de drukte in deze trein  in de zomer waarbij de internationale reizigers minder ongemak en overlast ondervinden van het binnenlands reizigersverkeer. Vorig jaar was er al iets vergelijkbaars in de ICE naar Duitsland.

Reputatie 7
Badge +1

De maatregel is wellicht genomen op basis van de drukte in deze trein  in de zomer waarbij de internationale reizigers minder ongemak en overlast ondervinden van het binnenlands reizigersverkeer. Vorig jaar was er al iets vergelijkbaars in de ICE naar Duitsland.

DB beweert dat dat nodig is wegens het EK voetballen.

Reputatie 7
Badge

Is reservering ook verplicht als je binnen Nederland reist? En die 95% lijkt me zwaar overdreven.

Dat EK is alleen van half juni tot half juli.

Is reservering ook verplicht als je binnen Nederland reist? En die 95% lijkt me zwaar overdreven.

Dat EK is alleen van half juni tot half juli.

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

Reputatie 7
Badge +3

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Misschien om het maar duidelijk aan @BasMolenaar te maken: het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +1

Is reservering ook verplicht als je binnen Nederland reist? En die 95% lijkt me zwaar overdreven.

Dat EK is alleen van half juni tot half juli.

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

DB geeft het EK als enige reden voor de reserveringsplicht op vele internationale treinen in de zomermaanden. Het EK duurt maar een maand dus 3 maanden reserveringsplicht is inderdaad lichtelijk overdreven. Op de meeste lijnen geldt de plicht verder alleen voor een kort stuk over de Duitse grens. Voor de de ICE en IC Berlijn is echter het hele Nederlandse traject inbegrepen. Misschien heeft NS dat bewerkstelligd om binnenlandse reizigers te weren, maar enige uitspraken daarover zijn me niet bekend.

 

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

Voor de de ICE en IC Berlijn is echter het hele Nederlandse traject inbegrepen. 

Als de treinen vol zitten met binnenlandse reizigers kunnen reizigers naar Duitsland niet mee. Binnen Duitsland heb je dat probleem niet omdat je daar met regionale tickets sowieso niet in de IC/ICE mag 

Het beste is deze treinen helemaal uit te sluiten voor binnenlands vervoer in Nederland. Overigens zal het al beter worden als de ICE-L in gebruik komt en er toeslag betaald moet worden bij binnenlandse gebruik.

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Misschien om het maar duidelijk aan @BasMolenaar te maken: het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.

Misschien dat de NS dan een vervangende IC kan inzetten tussen Amsterdam en in ieder geval Deventer? De trein van 7.59 vervangt namelijk de reguliere IC tussen Amsterdam en Deventer. Voor corona was dat gebruikelijk bij de IC Berlijn die om 17.00 uur vertrok. Als je naar Hilversum of Amersfoort moest, werd je geacht van de IC naar Amersfoort om 17.03 gebruik te maken. 

Dat is een prima oplossing, maar de NS kan niet èn de trein sluiten voor binnenlandse reizigers èn de trein laten rijden in plaats van een binnenlandse trein.

Je kunt forenzen niet op deze manier laten zitten. Zeker niet als er voldoende ruimte is in de trein om mee te kunnen. 

Reputatie 7
Badge +4

DB geeft het EK als enige reden voor de reserveringsplicht op vele internationale treinen in de zomermaanden. Het EK duurt maar een maand dus 3 maanden reserveringsplicht is inderdaad lichtelijk overdreven.

 

Het is de bekende moderne communicatie. Ik heb traditionele opvattingen, en vind het gewoon een vorm van bewust niet de waarheid spreken.  Een halve waarheid is een hele leugen.

Reputatie 7
Badge +1

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Misschien om het maar duidelijk aan @BasMolenaar te maken: het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.

Misschien dat de NS dan een vervangende IC kan inzetten tussen Amsterdam en in ieder geval Deventer? De trein van 7.59 vervangt namelijk de reguliere IC tussen Amsterdam en Deventer. Voor corona was dat gebruikelijk bij de IC Berlijn die om 17.00 uur vertrok. Als je naar Hilversum of Amersfoort moest, werd je geacht van de IC naar Amersfoort om 17.03 gebruik te maken. 

Dat is een prima oplossing, maar de NS kan niet èn de trein sluiten voor binnenlandse reizigers èn de trein laten rijden in plaats van een binnenlandse trein.

Je kunt forenzen niet op deze manier laten zitten. Zeker niet als er voldoende ruimte is in de trein om mee te kunnen. 

 

Dat is een prima oplossing, maar de NS kan niet èn de trein sluiten voor binnenlandse reizigers èn de trein laten rijden in plaats van een binnenlandse trein.

 

Je slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop. NS zal dan vervangend materiaal moeten gaan inzetten, maar die kan natuurlijk niet op dezelfde tijd vertrekken. Werk aan de winkel voor NS dus, maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van

Ik zag dat dat bij de IC van 17.59 uit Amsterdam al gebeurt. Daar rijdt een trein naar Amersfoort achteraan. Als dat in de spits kan, kan dat in de daluren ongetwijfeld ook qua dienstregeling.

Zolang de NS dat niet doet, zou ik geneigd zijn gewoon in te stappen. Je kunt niet zo even een half uur extra reistijd veroorzaken vanwege commerciële redenen.

In de zomer rijdt er een binnenlandse intercity om 8:04 van Amsterdam naar Amersfoort.

In de zomer rijdt er een binnenlandse intercity om 8:04 van Amsterdam naar Amersfoort.

Dat is mooi. En ook om 10.04, 12.04, 14.04 en 16.04?

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

 

De maatregel is wellicht genomen op basis van de drukte in deze trein  in de zomer waarbij de internationale reizigers minder ongemak en overlast ondervinden van het binnenlands reizigersverkeer. Vorig jaar was er al iets vergelijkbaars in de ICE naar Duitsland.

Beste Thom,

Deze cijfers zijn gebaseerd op eigen ervaring, 11 van de 12 keer heb ik op dat tijdstip in de DB trein gezeten. Ok kom je niet helemaal op 95% uit maar het scheelt niet veel.

 

Bedankt voor jullie reacties, ik zal het eens bij de klantenservice neerleggen. Misschien kunnen die een concreet antwoord geven.

Reputatie 7

IC Berlijn is de enige trein die vanuit Oost-Nederland rechtstreeks naar Amsterdam CS rijdt (op de spitsttreinen vanuit Deventer na). Juist daarom zullen veel binnenlandse reizigers ook graag reizen met deze trein, om de niet al te betrouwbare overstap in Amersfoort te vermijden. 

Reputatie 7

Het beste is deze treinen helemaal uit te sluiten voor binnenlands vervoer in Nederland. Overigens zal het al beter worden als de ICE-L in gebruik komt en er toeslag betaald moet worden bij binnenlandse gebruik.

Ondanks eventuele uitsluiting zullen veel mensen voor een binnenlands traject toch gewoon instappen denk ik. Zeker als ze al vertraging hebben opgelopen met een andere trein, dan ga je niet nog eens langer wachten. Zou je beboet kunnen worden bij een eventuele controle? 

 

Reputatie 3

Voor de toeslag voor de ICE International geldt het onderstaande:

Als je jouw Toeslag ICE International bent vergeten, dan koop je aan boord van de ICE International een losse toeslag. De conducteur zal je daarnaast de wettelijke verhoging van € 50 in rekening brengen. Reizigers met een NS-abonnement maken binnen Nederland toeslagvrij gebruik van ICE International.

 

Bron: NS | Toeslag vergeten

 

Dus ja, je kunt bij controle een boete krijgen van €50 boven op de toeslag op het moment dat je daar niet over beschikt en dat volgens de voorwaarden wel had gemoeten. Vanzelfsprekend dient men daarnaast ook over een geldig vervoersbewijs te beschikken.

Tamzin schreef:

Het beste is deze treinen helemaal uit te sluiten voor binnenlands vervoer in Nederland. Overigens zal het al beter worden als de ICE-L in gebruik komt en er toeslag betaald moet worden bij binnenlandse gebruik.

 

Het is nog niet duidelijk (voor het publiek) wat de status van de IC Berlijn wordt met de komst van de ICE L. Dit is ook geheel afhankelijk van wanneer de ICE L geïntroduceerd wordt. Dit is op zijn vroegst oktober 2024, dus na de zomer. Vanaf 2025 maakt IC Berlijn en ICE International geen deel meer uit van het binnenlandse Hoofd Rail Net; maar rijdt in open toegang.
 

Er zijn verschillende mogelijkheden:

 

  • De IC Berlijn blijft geïntegreerd in het Nederlandse Intercity-netwerk ter vervanging van een binnenlandse Intercity; de huidige situatie. De trein is zonder toeslag toegankelijk voor binnenlandse reizen.
  • De IC Berlijn wordt een ICE met toeslag en krijgt dezelfde status als de ICE naar Frankfurt am Main en wordt een trein met toeslag (voor reizigers zonder NS abonnement); voor binnenlandse gebruik zal een aparte Intercity rijden ( tussen in ieder geval Amsterdam en Amersfoort)
  • De IC Berlijn wordt een ICE met een eigen tarief (zoals de Eurostar) en kan mogelijk helemaal niet voor binnenlandse reizen worden gebruikt. Voor binnenlandse reizigers rijdt er een aparte Intercity tussen in ieder geval Amsterdam en Amersfoort. Eenzelfde zou dan ook gelden voor de ICE naar Frankfurt am Main. Dit is de situatie zoals dit voor de ICE in België geldt.
  • De IC Berlijn wordt een ICE met een verplichte reservering. Voor binnenlandse reizigers wordt, in ieder geval tussen Amsterdam en Amersfoort, een aparte Intercity ingezet.

Het een en ander is afhankelijk van in hoeverre men de inkomsten van NS Reizigers voor het vervoeren van binnenlandse reizigers kan missen. In de zomer zal dit geen probleem zijn; er is voldoende vraag om de trein met alleen internationale reizigers te vullen. Of dit buiten de vakantieperiode ook geldt is niet duidelijk; de IC Berlijn is waarschijnlijk niet voor niets geïntegreerd in het binnenlandse Intercity-netwerk. Indien de trein ook zonder binnenlandse reizigers rendabel geëxploiteerd had kunnen worden, zou je de trein buiten het binnenlandse netwerk gehouden hebben en geen binnenlandse reizigers meegenomen hebben (tegen NS tarief).

Reputatie 3

 

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

Voor de de ICE en IC Berlijn is echter het hele Nederlandse traject inbegrepen. 

Als de treinen vol zitten met binnenlandse reizigers kunnen reizigers naar Duitsland niet mee. Binnen Duitsland heb je dat probleem niet omdat je daar met regionale tickets sowieso niet in de IC/ICE mag 

Het beste is deze treinen helemaal uit te sluiten voor binnenlands vervoer in Nederland. Overigens zal het al beter worden als de ICE-L in gebruik komt en er toeslag betaald moet worden bij binnenlandse gebruik.

Het uitgangspunt dat er geen plek is voor internationale reizigers indien er binnenlandse reizigers gebruik maken van de IC Berlijn geldt alleen als alle internationale reizigers in Amsterdam Centraal instappen en alleen voor de richting Berlijn. Een reiziger die in bijvoorbeeld Amersfoort Centraal instapt heeft namelijk geen last van een reiziger die in Amsterdam Centraal instapt en in Hilversum of Amersfoort Centraal weer uitstapt. Ook iemand die een internationale reis boekt vanaf bijvoorbeeld Amersfoort Centraal of Deventer blokkeert een zitplaats voor een reiziger vanaf Amsterdam.

Met die redenatie kun je de trein ook non-stop van Amsterdam Centraal naar Bad Bentheim laten rijden. Je vangt hiermee dan twee vliegen in één klap; er zijn meer zitplaatsen beschikbaar voor reizigers uit Amsterdam en je bent van alle binnenlandse reizigers af, die niets snappen van gereserveerde zitplaatsen en het verschil tussen 1e en 2e klas. In de zomer is er doorgaans voldoende vraag om alle zitplaatsen te vullen met internationale reizigers vanuit Amsterdam. Of de bezettingsgraad ook buiten de vakantieperiodes voldoende is zonder binnenlandse reizigers voor een rendabele exploitatie is de grote vraag.

Badge +3

Er zal op zijn minst in Amersfoort gestopt moeten worden, want anders mag het geen Centraal heten. 🤣

Reputatie 3

In Den Haag is er toch ook een station Centraal terwijl daar normaal gesproken geen enkele internationale trein stopt. Hetzelfde geldt momenteel ook voor Eindhoven, dat bovendien ook wordt overgeslagen door omgeleide ICE treinen naar Frankfurt am Main en Basel en terug.

Reputatie 5

Dit topic zie ik voorbijkomen en ik schrik mij een hoedje. Op mijn binnenlandse reizen tussen Amsterdam/Diemen en Overijssel maak ik veel gebruik van die internationale intercity. Verbindingen met gebruik hiervan zijn (in theorie) veel sneller vanwege strakkere aansluiting. Om nog te zwijgen van het nut van die trein tijdens de regelmatige werkzaamheden of stremmingen, dan rijdt die vaak (eventueel omgeleid) wél. Is er een officiële bron voor deze bewering dat er in de zomer een reservering nodig zou gaan zijn?

Reputatie 3

 

Ik denk dat het beste is om af te wachten tot er vanuit NS (international) communicatie komt. Tot dan kunnen we eigenlijk niks zeggen.

Eventueel, 7:45 vertrekt een IC naar Utrecht. Daar overstappen komt u om 8:32 aan in Amersfoort. Of maak gebruik van sprinters. 

Misschien is het mogelijk om uw reis vanaf Amsterdam Zuid te beginnen, vanaf daar rijden rechtstreekse Intercity's naar Amersfoort (dan wel uw abonnement aanpassen).

 

 

Reputatie 7
Badge

Is er een officiële bron voor deze bewering dat er in de zomer een reservering nodig zou gaan zijn?

Alleen voor internationale reizen is dat bevestigd. En er is volgens mij ook geen bevestiging dat die treinen verboden zijn voor binnenlandse reizigers.

Reageer