Skip to main content
beantwoord

verplichte zitplaatsreservering amsterdam-amersfoort (NS international, DB)

  • 8 February 2024
  • 175 reacties
  • 5229 Bekeken

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 
nu las ik dat deze zomer 1juni t/m 31 aug er een verplichte zitplaatsreservering voor nodig is. Echter, en nu komt het probleem, als ik wil reserveren op de ns international site dan kan ik alleen een aankomststation in duitsland kiezen en kost me deze reservering 4,90€ extra. 
Weet iemand hier meer over? Of heeft iemand een oplossing? 
alvast bedankt

175 reacties

Badge +3

Niets moet maar alles mag, zolang het treinpersoneel het prima vindt… 😅

Reputatie 7
Badge +1

Precies, er is namelijk geen binnenlandse IC van Amsterdam naar Amersfoort om 14:00 en 16:00, dus binnenlandse reizigers moeten wel de IC Berlijn pakken als ze om die tijdstippen naar Amersfoort willen. 

NS is verplicht om minimaal twee keer per uur een verbinding aan te bieden. Als de treinen van 14.00 en 16.00 uur voor binnenlandse reizigers wegvallen blijven er genoeg treinen over in aan de concessieeisen te voldoen. De binnenlandse reizigers "moeten" de IC Berlijn dus wel pakken is dus onzin.

Inderdaad ruim voldoende onderstaande Amsterdam Amersfoort duurt alleen wel iets langer, maar volgens mij is NS niet verplicht om intyercity's hier te plannen.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is overigens beslist niet de bedoeling om zitplaatsen te reserveren tot/van Bad Bentheim om een binnenlandse reis te maken. De treinen zijn in de zomermaanden bedoeld voor internationale reizigers. Iedere plaats die door een binnenlandse reiziger wordt gereserveerd is niet beschikbaar voor iemand die wel naar het buitenland reist.

De internationale treinen rijden zo ongeveer om de twee uur. Internationale reizigers hebben dus veel minder keus in de vertrektijden dan binnenlandse reizigers.

Dan moet de NS maar reserveringen tot Amersfoort aanbieden op de plaatsen van reizigers die in Amersfoort, Deventer of Hengelo instappen richting Duitsland. Als je niet binnenlands kan reserveren én niet zonder reservering mee mag blijft een deel van de trein dus leeg.

@Tamzin Het aantal rechtstreekse intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal halveert op het moment dat de trein naar Berlijn niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers van elk half uur naar een keer per uur! De vraag is of dit voldoende is. 

Volgens de concessieeisen is dat voldoende. Zonder de IC Berlijn blijven er nog drie treinen per uur tussen Amersfoort en Amsterdam over terwijl er in de concessie maar twee geëist worden. 

Dat er maar een intercity per uur rijdt is daarbij niet relevant, NS is überhaupt niet verplicht om intercity's te laten rijden. Minimaal twee sprinters per uur is voldoende.

Dan moet de NS maar reserveringen tot Amersfoort aanbieden op de plaatsen van reizigers die in Amersfoort, Deventer of Hengelo instappen richting Duitsland. Als je niet binnenlands kan reserveren én niet zonder reservering mee mag blijft een deel van de trein dus leeg.

NS moet niets. NS mag volgens de concessie de frequentie voor binnenlandse reizigers gewoon verlagen. Twee sprinters per uur is ook tussen Amsterdam en Amersfoort het minimum dat vereist is.

Als je het daar niet mee eens bent had je destijds de Tweede Kamer moeten benaderen voordat die akkoord ging met het concessiecontract.

Wat is er trouwens zo moeilijk aan het begrip "contract"? Een contract is bindende afspraak waarbij de leverende partij niet achteraf verplicht kan worden meer te leveren dan is afgesproken.

Kap toch eens met die onzin verhalen hier. Je hebt één artikel van de concessie gelezen en dat herhaal je in elk draadje hier. Terwijl de concessie veel meer omvat dan dat ene artikeltje. Zo moet de NS de treindienst ook afstemmen op de vervoersvraag, en moet men wijzigingen voorleggen aan de consumentenorganisaties. De NS mag echt niet overal waar het ze toevallig uitkomt treinen schrappen zolang er maar twee boemeltjes per uur overblijven.

Reputatie 7
Badge +2

De internationale treinen rijden zo ongeveer om de twee uur. Internationale reizigers hebben dus veel minder keus in de vertrektijden dan binnenlandse reizigers.

Binnenlandse reizigers hebben ook geen keuze in vertrektijd als ze nu eenmaal op een bepaald moment ergens willen zijn. Sterker nog, ik betwijfel of er überhaupt veel binnenlandse reizigers zijn die bewust voor de IC Berlijn kiezen, voor de meeste reizigers is het waarschijnlijk simpelweg de eerstvolgende trein naar hun bestemming.

Overigens, betaalt NS dan ook geld terug bij vertraging uit als je bv. van Hilversum Media Park naar Apeldoorn wilt en de trein van 15.56 uur uitvalt? Je bent immers een half uur later als je de IC Berlijn niet mag nemen. Ik durf al wel te wedden dat ze die gaan afkeuren omdat de tussenliggende optie gewoon in de reisplanner staat.

Dan moet de NS maar reserveringen tot Amersfoort aanbieden op de plaatsen van reizigers die in Amersfoort, Deventer of Hengelo instappen richting Duitsland. Als je niet binnenlands kan reserveren én niet zonder reservering mee mag blijft een deel van de trein dus leeg.

Ze doen sowieso al hun uiterste best reizigers te weren, ook internationale. Heb je een Bahncard en vrij reizen in Nederland, dan zegt NSI doodleuk dat je geen kaartje nodig hebt. Maareh, hoe koop je de reservering dan...

Badge +3

Laten we het bij de praktijk houden.

De eerste reiziger die een boete krijgt wegens geen (gratis, maar lukt niet) reservering en toch een zitplaats tussen Amsterdam en Amersfoort inneemt…

Dan maken we er een zaak van, mits de reguliere IC niet een paar minuten later zou komen.

Het is zoals het is, en altijd zo geweest eigenlijk. Zolang er geen niet instappen op de borden op het perron staat doe je niets fout, toch?

Reputatie 7
Badge +3

Op het niveau van reisinformatie worden maatregelen genomen. In de treinen richting Duitsland worden de stations in Nederland niet genoemd en bij de treinen richting Amsterdam zal op de Nederlandse stations ‘Niet instappen’ worden getoond. 

Het is mij overigens duidelijk waarom de treinen nog wel in de reisplanner worden getoond.

Niet alle treinen zijn verborgen in de reisinformatie, doordeweeks alleen de van 7:59, 9:59, 11:59 en 17:59 en in het weekend die van 9:59, 11:59, 13:59 en 17:59. En dit is ook alleen voor reizen naar Hilversum en Amersfoort, naar Apeldoorn, Deventer en Hengelo zijn ze wel zichtbaar.

Laten we het bij de praktijk houden.

De eerste reiziger die een boete krijgt wegens geen (gratis, maar lukt niet) reservering en toch een zitplaats tussen Amsterdam en Amersfoort ineemt wil ik graag spreken!

Dan maken we er een zaak van, mits de reguliere IC niet een paar minuten later zou komen.

Het is zoals het is, en altijd zo geweest eigenlijk. Zolang er geen niet instappen op de borden op het perron staat doe je niets fout.

Vanmorgen ben ik met ic Berlijn in omgekeerde richting gereisd van Hengelo naar Amsterdam, tot amersfoort werd er niks over de intercom gezegd over een reservering, maar toen we Amersfoort uit reden werd er omgeroepen dat vanaf gister reserveren verplicht was. Ook werd er vermeld dat ze nu nog coulant zullen zijn omdat het nog net 2 dagen in is gegaan, echter krijg je vanaf volgende week een boete als je reist zonder reservering, ook in omgekeerde richting (waar dus alle internationale passagiers toch al in de trein zitten)

Reputatie 3

Er staat een optie in de reisplanner om treinen met een verplichte reservering uit te sluiten.

 

Treinen met reservering zijn geen van allen toegankelijk voor binnenlandse reizen en dus alleen relevant indien er een vertrek of aankomststation wordt gekozen in het buitenland. Het is dus ook veel logischer om de optie  “verberg treinen met reservering” te wijzigen in de optie “toon treinen met reservering” en deze standaard uit te zetten.

Indien de optie “verberg treinen met reservering” wordt aangezet wordt de IC Berlijn niet meer getoond in de reisplanner.

 

Badge +3

Vanmorgen ben ik met ic Berlijn in omgekeerde richting gereisd van Hengelo naar Amsterdam, tot amersfoort werd er niks over de intercom gezegd over een reservering, maar toen we Amersfoort uit reden werd er omgeroepen dat vanaf gister reserveren verplicht was. Ook werd er vermeld dat ze nu nog coulant zullen zijn omdat het nog net 2 dagen in is gegaan, echter krijg je vanaf volgende week een boete als je reist zonder reservering, ook in omgekeerde richting (waar dus alle internationale passagiers toch al in de trein zitten)

Serieus? Nou dank voor de info en game on wat mij betreft! 🙄
Met name voor Hengelo - Amsterdam als er toch wel een vrije zitplaats was voor jou 🤣

Het is overigens beslist niet de bedoeling om zitplaatsen te reserveren tot/van Bad Bentheim om een binnenlandse reis te maken. De treinen zijn in de zomermaanden bedoeld voor internationale reizigers. Iedere plaats die door een binnenlandse reiziger wordt gereserveerd is niet beschikbaar voor iemand die wel naar het buitenland reist.

De internationale treinen rijden zo ongeveer om de twee uur. Internationale reizigers hebben dus veel minder keus in de vertrektijden dan binnenlandse reizigers.

Het is ook beslist niet de bedoeling om eens in de twee uur een gat in de dienstregeling te laten vallen omdat de IC Berlijn plotseling niet meer toegankelijk is. Dat het wellicht mag volgens de concessievoorwaarden is wat anders.

Ik ben alleen benieuwd hoe het treinpersoneel reageert op een binnenlandse reservering. Mijn angst is dat een conducteur bij NS Flex gewoon aanvinkt dat ik in de 1e klas zat om zo toch een boete te kunnen geven, vanzelfsprekend zonder iets te zeggen. Met een los kaartje zou ik het wel aandurven. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik ben alleen benieuwd hoe het treinpersoneel reageert op een binnenlandse reservering. 

Die valt voor de IC Berlijn nergens meer te krijgen, voor de ICE overigens wel.

Des te vreemder dat men de treinen die geen binnenlandse voor- of volgtrein hebben dan expliciet wel toont in de reisinformatie als je er geen kaartje voor kunt kopen.

Ik ben alleen benieuwd hoe het treinpersoneel reageert op een binnenlandse reservering. 

Die valt voor de IC Berlijn nergens meer te krijgen, voor de ICE overigens wel.

Bad Bentheim - Amsterdam met 100%-korting in Nederland voldoet ook.

Maar ik baal hier echt ontzettend van. Met een bus die eens per uur rijdt vervalt de helft van de reismogelijkheden. Feitelijk heeft een groep reizigers dus 1x/2 uur een reële snelle verbinding met de hoofdstad. 

Badge +3

Ik ben alleen benieuwd hoe het treinpersoneel reageert op een binnenlandse reservering. Mijn angst is dat een conducteur gewoon aanvinkt dat ik in de 1e klas zat om zo toch een boete te kunnen geven, vanzelfsprekend zonder iets te zeggen. Met een los kaartje zou ik het wel aandurven

Oh ja, als je overal 1e klas mag reizen heb je in dit geval een (niet te boeken) reservering nodig.

Een HC zal het helemal prima vinden (geen UvB), maar het NS Flex systeem missschien niet.

Ikzelf zou het wel durven, hands down zonder discussie (een boete later aanvechten)! 

Ik ben alleen benieuwd hoe het treinpersoneel reageert op een binnenlandse reservering. Mijn angst is dat een conducteur gewoon aanvinkt dat ik in de 1e klas zat om zo toch een boete te kunnen geven, vanzelfsprekend zonder iets te zeggen. Met een los kaartje zou ik het wel aandurven

Oh ja, als je overal 1e klas mag reizen heb je in dit geval een (niet te boeken) reservering nodig.

Een HC zal het prima vinden (geen UvB), maar het NS Flex systeem missschien niet. Ikzelf zou het wel durven.

Ik bedoel dat ik met een 2e klas-abonnement een correctietarief aan de broek krijg vanwege onterecht plaatsnemen in de 1e klas, terwijl ik in de 2e klas zit. Een gefrustreerde conducteur kan dat eenvoudig doen zonder dat ik daar iets tegen kan beginnen.

De praktische oplossing is dan om net zolang zwart te rijden tot je het correctietarief weer hebt terugverdiend, maar dat gaat me nu nog te ver.

Badge +3

Een gefrustreerde conducteur kan dat eenvoudig doen zonder dat ik daar iets tegen kan beginnen.

Tegen een HC die zijn dag niet heeft begin je weinig op het moment zelf. Die zal op jouw verzoek soms/vaak niet eens zijn legitimatie willen tonen (en jou daar een foto van laten maken, ook al is dat verplicht) ⁉

De praktische oplossing is dan om net zolang zwart te rijden tot je het correctietarief weer hebt terugverdiend, maar dat gaat me nu nog te ver.

Dat moet je zelf berekenen inderdaad, ga je gang.

Sorry, ik moet even kwijt dat dit soort schijt-aan-de-reizigergedrag voor zover ik weet enkel bij de NS voorkomt. Ik ben helemaal klaar met de NS.

Zelfs bij busvervoerder EBS, waar heel veel klachten over het vervoer in de concessie IJssel-Vecht zijn binnengekomen, zijn ze uiteindelijk voor rede vatbaar. Via het ROCOV (dank!) is het me gelukt de dienstregeling aan te laten passen van lijn 1 in Harderwijk nadat die overduidelijk een te krappe dienstregeling had. Er gaat heel veel mis, maar je krijgt daar gewoon een fatsoenlijke reactie op je klacht. Ze doen niet altijd wat je wilt, maar ik voel me wel serieus genomen. 

Bij de NS kun je eerst een uur chatten met de klantenservice die overduidelijk niet weet waar je het over hebt, en mag vervolgens het klachtenloket Openbaar Vervoer het proberen. Je kunt niet eens een fatsoenlijke klacht indienen, want je hebt geen idee of de klacht wel wordt geregistreerd en je kunt ook niet steeds het klachtenloket gebruiken. 

Een gefrustreerde conducteur kan dat eenvoudig doen zonder dat ik daar iets tegen kan beginnen.

Tegen een HC die zijn dag niet heeft begin je weinig op het moment zelf. Die zal op jouw verzoek soms/vaak niet eens zijn legitimatie tonen en jou daar een foto van laten maken ook al is dat verplicht⁉

De praktische oplossing is dan om net zolang zwart te rijden tot je het correctietarief weer hebt terugverdiend, maar dat gaat me nu nog te ver.

Dat moet je zelf berekenen inderdaad. 

Nee, aan dat soort legitimatie-gedoe ga ik niet beginnen. Het NS-personeel heeft het al zwaar genoeg. 

Badge +3

Dat er zo weinig controle is heb ik ook niet bedacht.

@Momo en anderen hebben het rekensommetje ooit gemaakt… Waarom betaal ik eigenlijk ❓

De calculerende beste reiziger (u kunt uw inzet verliezen) 😅

Reputatie 7
Badge +3

Ik leg hier alleen maar uit wat de regels zijn. Alle begrip overigens voor de mensen voor wie de IC Berlijn of de ICE International een heel fijn alternatief zijn. Maar de internationale treinen hebben in de zomer nu eenmaal onvoldoende capaciteit om ook nog (veel) binnenlandse reizigers mee te nemen.

Ik heb overigens vernomen dat ook personeel van NS dat met een business card reist (reisfaciliteiten) in de zomerperiode niet geacht wordt voor binnenlandse reizen met de IC Berlijn en de ICE International te reizen.

Reageer