Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in.
nu las ik dat deze zomer 1juni t/m 31 aug er een verplichte zitplaatsreservering voor nodig is. Echter, en nu komt het probleem, als ik wil reserveren op de ns international site dan kan ik alleen een aankomststation in duitsland kiezen en kost me deze reservering 4,90€ extra.
Weet iemand hier meer over? Of heeft iemand een oplossing?
alvast bedankt
Internationale trein
Om zowel binnenlandse reizigers als internationale reizigers voldoende plek te bieden, rijden we van vrijdag 20 december tot en met dinsdag 31 december extra binnenlandse treinen Amersfoort Centraal – Amsterdam Centraal, vlak voor- of na de Intercity Berlijn. Dit kan kleine wijzigingen in vertrektijden of spoorwijzigingen tot gevolg hebben op dit traject.
Vanaf 1 januari mag NS deze extra binnenlandse treinen niet meer rijden en verzoeken we je de internationale trein te mijden voor binnenlands gebruik.
Plan je reis in de Reisplanner om te zien wat dit voor jouw reis betekent.
In tegenstelling tot het bovenstaande wordt de IC Berlijn wel getoond in de reisplanner en is er zelfs een prijsdeal te bemachtigen voor de betreffende trein.
Wat is nu precies het beleid betreffende de IC Berlijn?
Wat is nu precies het beleid betreffende de IC Berlijn?
Er is geen beleid behalve het vezoek om hem niet te gebruiken voor binnenlandse reizen.
Ik zag vandaag wel een IC Berlijn met “Niet instappen” aangekondigd staan in Amersfoort, maargoed die had een halfuur vertraging dus was zelf al een voortrein voor de volgende IC geworden.
Het verzoek om de trein te mijden is dan ook pas vanaf 1 januari van toepassing, tot die tijd legt men inderdaad nog een extra trein in en zet men de internationale trein op niet instappen.
Het verzoek om de trein te mijden is dan ook pas vanaf 1 januari van toepassing, tot die tijd legt men inderdaad nog een extra trein in en zet men de internationale trein op niet instappen.
Waarom mag de NS die extra treinen per 1 januari eigenlijk niet meer rijden?
Internationale trein
Vanaf 1 januari mag NS deze extra binnenlandse treinen niet meer rijden en verzoeken we je de internationale trein te mijden voor binnenlands gebruik.
In tegenstelling tot het bovenstaande wordt de IC Berlijn wel getoond in de reisplanner en is er zelfs een prijsdeal te bemachtigen voor de betreffende trein.
Je screenshot toont het correct. Het is namelijk een screenshot van de planner op 2 januari. Dan zijn er geen extra treinen meer toegestaan en kun je dus de Internationale trein gewoon vinden in de reisplanner. Dat er een prijstijddeal te koop is, is natuurlijk wel slordig.
Het verzoek om de trein te mijden is dan ook pas vanaf 1 januari van toepassing, tot die tijd legt men inderdaad nog een extra trein in en zet men de internationale trein op niet instappen.
Waarom mag de NS die extra treinen per 1 januari eigenlijk niet meer rijden?
Van 1 januari geldt een nieuwe concessie. Er is niet alleen een minimum aantal treinen dat NS moet rijden, maar ook een maximum dat NS niet mag overschrijden (kwam in een ander topic al aan bod) Bij IC Berlijn mag NS 2 keer per dag een extra binnenlandse trein rijden, maar niet meer dan dat. Hartstikke krom natuurlijk, want de binnenlandse reiziger heeft niets aan deze politieke kronkel. Als je binnenlandse treinen omleidt vanwege werkzaamheden, telt het weer niet, maar als je IC Berlijn omleidt, wel. Of zoiets. Niet te volgen. Reiziger de dupe.
Oke, dan neem je gewoon de IC Berlijn ook al is het verzoek om die te vermijden, toch
PrijsTijd Deals gaan per traject, dus als een internationale trein toevallig een binnenlandse IC vervangt…
Oke, dan neem je gewoon de IC Berlijn ook al is het verzoek om die te vermijden, toch
Klopt.
Waarom mag de NS die extra treinen per 1 januari eigenlijk niet meer rijden?
Er zijn maxima per traject vastgesteld. Dat heeft twee redenen: de eerste is dat er voldoende ruimte voor goederenvervoer moet overblijven en de tweede is om te voorkomen dat NS op sommige trajecten extra treinen gaat inleggen enkel met als doel om concurrentie van open access vervoerders onmogelijk te maken.
Wat betreft de Berlijn-trein is de simpelste oplossing om die alleen nog toegankelijk te maken voor reizigers van/naar het buitenland. Binnenlandse reizigers kunnen net zo goed gebruik maken van de treinen naar Enschede die nou niet bepaald aan hun capaciteitsgrenzen zitten.
Gezien de torenhoge kosten van infrastructuur lijkt het me op zich een goede zaak om aan enige vorm van capaciteitsmanagement te doen en te voorkomen dat schaarse capaciteit op gaat aan allerlei halflege mini-treintjes.
Het verzoek om de trein te mijden is dan ook pas vanaf 1 januari van toepassing, tot die tijd legt men inderdaad nog een extra trein in en zet men de internationale trein op niet instappen.
Waarom mag de NS die extra treinen per 1 januari eigenlijk niet meer rijden?
Omdat het onder open access verder gaat
Internationale trein
Vanaf 1 januari mag NS deze extra binnenlandse treinen niet meer rijden en verzoeken we je de internationale trein te mijden voor binnenlands gebruik.
In tegenstelling tot het bovenstaande wordt de IC Berlijn wel getoond in de reisplanner en is er zelfs een prijsdeal te bemachtigen voor de betreffende trein.
Je screenshot toont het correct. Het is namelijk een screenshot van de planner op 2 januari. Dan zijn er geen extra treinen meer toegestaan en kun je dus de Internationale trein gewoon vinden in de reisplanner. Dat er een prijstijddeal te koop is, is natuurlijk wel slordig.
…
In het verleden werden treinen die geacht werden niet voor binnenlandse reizen te worden gebruikt ook niet getoond in de reisplanner.
Waarom mag de NS die extra treinen per 1 januari eigenlijk niet meer rijden?
Er zijn maxima per traject vastgesteld. Dat heeft twee redenen: de eerste is dat er voldoende ruimte voor goederenvervoer moet overblijven en de tweede is om te voorkomen dat NS op sommige trajecten extra treinen gaat inleggen enkel met als doel om concurrentie van open access vervoerders onmogelijk te maken.
Wat betreft de Berlijn-trein is de simpelste oplossing om die alleen nog toegankelijk te maken voor reizigers van/naar het buitenland. Binnenlandse reizigers kunnen net zo goed gebruik maken van de treinen naar Enschede die nou niet bepaald aan hun capaciteitsgrenzen zitten.
Gezien de torenhoge kosten van infrastructuur lijkt het me op zich een goede zaak om aan enige vorm van capaciteitsmanagement te doen en te voorkomen dat schaarse capaciteit op gaat aan allerlei halflege mini-treintjes.
De treinen naar Enschede rijden alleen niet tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal; het niet meer toegankelijk maken van de IC Berlijn voor binnenlandse reizen betekent dat er elke twee uur een intercity uitvalt op dat traject. De concessieverlener is bij het opstellen van de concessie eisen er ook van uitgegaan dat de IC Berlijn ook voor binnenlandse reizen gebruikt zal kunnen blijven worden door op de uren dat de IC Berlijn rijdt ook geen tweede intercity per uur op te nemen in de concessie.
Voor wat betreft de ICE (naar Frankfurt (M)/München) ben ik het met je eens. Tussen Amsterdam en Arnhem rijden genoeg andere treinen om het zonder de ICE te kunnen stellen. Tussen Amsterdam en Amersfoort vervangt de IC Berlijn een binnenlandse Intercity.
In het verleden werden treinen die geacht werden niet voor binnenlandse reizen te worden gebruikt ook niet getoond in de reisplanner.
Als er een paar minuten eerder of later een normale binnenlandse trein reed werd de internationale trein altijd verborgen ja. Maar het kwam ook voor dat de binnenlandse trein alleen Amsterdam - Amersfoort reed. Voor Amsterdam - Apeldoorn kreeg je dan alsnog een reisadvies met de internationale trein.
De concessieverlener is bij het opstellen van de concessie eisen er ook van uitgegaan dat de IC Berlijn ook voor binnenlandse reizen gebruikt zal kunnen blijven worden door op de uren dat de IC Berlijn rijdt ook geen tweede intercity per uur op te nemen in de concessie.
Dat is een heel dom uitgangspunt geweest en zal zich nog best eens kunnen wreken. Nu IC Berlijn een open-access-trein is, kan NS Internationaal van de ene op de andere dag besluiten dat binnenlandse tickets niet meer geldig zijn. Dan valt er plotseling iedere twee uur een binnenlandse verbinding weg zonder dat NS een binnenlandse trein mag rijden ter vervanging.
De concessie is zelfs dusdanig vaag dat er niet staat welke open-toegang trein bedoelt wordt:
Op de baanvakken tussen Amsterdam Centraal – Deventer verschilt het volume (afhankelijk van internationale trein (INT) in open toegang) nx/x+1] : het volume is x in de uren dat INT rijdt, het volume is x+1 in de uren dat INT niet rijdt
Ik snap dat men ruimte wil vrijmaken voor open-toegangtreinen, maar de concessie lijkt me niet de juiste plek daarvoor. Het besluit capaciteitsverdeling regelt dit namelijk al, daarin staan per soort vervoer minimale niveaus vastgelegd. Die minimale niveaus worden toegepast voor de regeling ingaat dat concessievervoer voorrang krijgt boven open toegang, dus volgens mij is hiermee al afgedekt dat goederenvervoer en internationale treinen niet verdrongen kunnen worden door een voortrein.
Enige wat men lijkt te bereiken met deze bepaling is dat het spoor niet overbelast verklaart wordt.
Het verzoek om de trein te mijden is dan ook pas vanaf 1 januari van toepassing, tot die tijd legt men inderdaad nog een extra trein in en zet men de internationale trein op niet instappen.
Waarom mag de NS die extra treinen per 1 januari eigenlijk niet meer rijden?
Omdat het onder open access verder gaat
Dat is op zich niet de reden. De concessie bevat nu een maximum, maar ook daar is een ontsnappingsclausule voor (artikel 8 lid 4: het Locov heeft erom gevraagd dus het is een wens van stakeholders.) maar NS wil daar kennelijk geen gebruik van maken.
Dus het kan wel maar NS wil dat niet.
Dan is de stelling van NS dat deze vanaf 1 januari 2025 geen voor- of natreinen mag inleggen onjuist. De NS mag het wel, Locov heeft dat zelfs gevraagd, maar wil het niet. De vraag is wanneer NS eens ophoudt met het gelieg en draaierij met betrekking tot de internationale treinen (richting Berlijn). Dat wordt nog wat de komende zomer; in tegenstelling tot afgelopen zomer kan NS van de ene op de andere dag besluiten geen binnenlandse reizigers te vervoeren in de IC Berlijn zonder daarvoor op de vingers te kunnen worden getikt door het Locov.
Het lijkt me iets te simpel gedacht dat een verzoek van een willekeurige consumentenorganisatie voldoende grond is om af te wijken. Dan zou dat hele maximale volume veel te makkelijk te omzeilen zijn, want er is altijd wel een consumentenorganisatie te vinden die meer treinen wil. Er staat ook geen definitie in de concessie van wie de ‘stakeholders’ precies zijn (en waarom kan men niet gewoon een Nederlands woord gebruiken?), maar als voorbeeld noemt men de ‘regio’.
Het lijkt me iets te simpel gedacht dat een verzoek van een willekeurige consumentenorganisatie voldoende grond is om af te wijken. Dan zou dat hele maximale volume veel te makkelijk te omzeilen zijn, want er is altijd wel een consumentenorganisatie te vinden die meer treinen wil.
Er is lang niet altijd een formeel verzoek. Nu echter wel, dus op basis waarvan in de concessie zou NS niet mogen afwijken?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.