Skip to main content

Vandaag een interessante topic:

https://www.ovmagazine.nl/nieuws/ns-wil-ic-brussel-40-minuten-versnellen

Is niet nieuw. Maar het lijkt behoorlijk concreet. Zal prima zijn als de ICNG België 40 minuten sneller wordt. Tevens lijkt het erop dat de NMBS het wegvallen op Brussel Noord, Brussel Nationaal Luchthaven, Noorderkempen en Breda zal opvangen. Eerst met NMBS reeks 28 met I - 11 rijtuigen. Later met reeks 17 met I - 11 rijtuigen: 

https://www.alstom.com/nl/press-releases-news/2022/2/alstom-levert-tot-50-elektrische-traxx-passagierslocomotieven-aan-de 

Deze locomotieven zijn geschikt voor een snelheid van 200 km p/u. De NMBS Traxx 3 zal vanaf 2026 geleverd worden. 

Voeg daar de Eurostar Parijs/Londen - Schiphol - Amsterdam toe. Voor elke reiziger een keuze. Wil je snel, rechtstreeks en zeer comfortabel kun je eventueel Eurostar Parijs/Londen - Amsterdam nemen tussen Brussel - Amsterdam. Maar deze HST is toch al meer bedoeld voor treinreizigers die rechtstreeks naar Parijs en Londen willen. Toeristen die flexibeler en goedkoper willen reizen kunnen de ICNG België nemen. En een NMBS Intercity die vanaf Antwerpen C doorgetrokken wordt naar Breda/Rotterdam kan vooral een regionale trein worden. De bedoeling is dat de regio Kempen 2 keer p/u via station Noorderkempen bediend wordt. Dat is één van de afspraken in de nieuwe concessie voor NMBS:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Antwerpen-Centraal

Is NS een open acces vervoerder op het Belgische spoornet als de ICNG België gaat rijden? Neem aan dat NMBS niet gaat participeren in de ICNG België als het zelf met eigen IC gaat rijden. 

Interessant. Maar ik denk dat omrijden van zeeland via Roosendaal naar Breda naar Antwerpen of Brussel niet sneller zal zijn.

Gelukkig rijdt er nog een IC van Essen naar Brussel.

Wordt zo een snellere trein dan ook duurder?


Interessant. Maar ik denk dat omrijden van zeeland via Roosendaal naar Breda naar Antwerpen of Brussel niet sneller zal zijn.

Gelukkig rijdt er nog een IC van Essen naar Brussel.

Wordt zo een snellere trein dan ook duurder?

Provincie Zeeland zal inderdaad niet echt profiteren. De geografische ligging van Zeeland is bepaald niet optimaal voor een snellere verbinding richting België. Zeg het even netjes. Tenzij NMBS een M 7 (stuurstand) rijtuigen laat doorrijden naar Roosendaal. Al of niet gekoppeld met reeks 28/18/17. 

Als IC over HSL Breda - Antwerpen rijdt lijk me een snellere trein duurder dan die L trein Roosendaal - Puurs. NMBS werkt samen met NS om die dure infraheffingen van Infrabel beter te kunnen vergoeden. Infrabel rekent de tarieven op het aantal minuten dat de trein tussen Antwerpen - Nederlandse grens via de HSL rijdt. Inclusief station Noorderkempen (Brecht). 

ICNG België (200 km p/u) zal bij de nieuwe plannen snel naar de Nederlandse grens (Hazeldonk) rijden. Waardoor er relatief minder betaald hoeft te worden dan de huidige Beneluxtrein (160 km p/u). Die stopt ook op station Noorderkempen. 

 


Er gaat-al jaren, GEEN IC van de NMBS vanaf Rsdl door tot Brussel/Bruxelles. Het is een stoppertje dat via Antwerpen (´d´n Anvers´) naar de enorme stad PUURS rijdt via de wereldstad BOOM en langsheen de Scheld. Rsdl=-Antw duurt 50 minutekes voor 42 km. Met wel de kans de staties van Kapellen, Heide, Noorderdokken te bewonderen tijdens de stilstanden.

Er is wel enkel doorheen de week een IC vanaf Essen (B) naar BRU als bijkomend aanbod.

Het is ook al jaren overduidelijk dat NMBS niets ziet in versnellen van die BNL-de snelheidsduivels moeten maar in die Thalys.

Tarieven worden vooral bepaald door de afstand-KM, met van de NMBS een forse opslag voor het laatste deel N-kempen-grens. De snelheid heeft daar niets mee te maken-wel met achteraf de verdeling van de inkomsten.


Er gaat-al jaren, GEEN IC van de NMBS vanaf Rsdl door tot Brussel/Bruxelles. Het is een stoppertje dat via Antwerpen (´d´n Anvers´) naar de enorme stad PUURS rijdt via de wereldstad BOOM en langsheen de Scheld. Rsdl=-Antw duurt 50 minutekes voor 42 km. Met wel de kans de staties van Kapellen, Heide, Noorderdokken te bewonderen tijdens de stilstanden.

Er is wel enkel doorheen de week een IC vanaf Essen (B) naar BRU als bijkomend aanbod.

Het is ook al jaren overduidelijk dat NMBS niets ziet in versnellen van die BNL-de snelheidsduivels moeten maar in die Thalys.

Tarieven worden vooral bepaald door de afstand-KM, met van de NMBS een forse opslag voor het laatste deel N-kempen-grens. De snelheid heeft daar niets mee te maken-wel met achteraf de verdeling van de inkomsten.

Ja vroeger reed de benelux trein via Roosendaal daar is eigenlijk niks voor terug gekomen. Het zal wel te maken met de reizigersaantallen.

Trouwens er wordt in dat artikel gezegd dat de IC brussel sneller gaat rijden maar dat is eigenlijk vooral door het niet stoppen in Breda en Brussel luchthaven dat kan nu ook al. Dus dat verschil van 200 of 160 zal wel meevallen.

 

 


Ik vraag me af of NS ook al met de NMBS heeft gepraat over dit plan. Het niet meer stoppen in Breda, Noorderkempen, Mechelen en Luchthaven Zaventem jaagt de NMBS flink op kosten omdat er vervangende extra treinen zullen moeten komen. Het lijkt op een mooi plan voor de Nederlandse reizigers waarbij de Belgen de kosten moeten betalen.


Hoeveel scheelt stoppen op Mechelen nou? Het minder populair dan Antwerpen maar het is toch wel een IC waardige stad.

 


Klinkt als net zo’n onzinnig plan als NS die wat kakelt over het versnellen van de IC Berlijn.

Er zijn gewoon niet genoeg reizigers om een IC Brussel die allerlei stations overslaat te rechtvaardigen. Hoezeer ik ook voorstander ben van het laten vervallen van de stop met kopmaken in Breda.


Klinkt als net zo’n onzinnig plan als NS die wat kakelt over het versnellen van de IC Berlijn.

De obsessie van NS met internationale treinen.


Er gaat-al jaren, GEEN IC van de NMBS vanaf Rsdl door tot Brussel/Bruxelles. Het is een stoppertje dat via Antwerpen (´d´n Anvers´) naar de enorme stad PUURS rijdt via de wereldstad BOOM en langsheen de Scheld. Rsdl=-Antw duurt 50 minutekes voor 42 km. Met wel de kans de staties van Kapellen, Heide, Noorderdokken te bewonderen tijdens de stilstanden.

Er is wel enkel doorheen de week een IC vanaf Essen (B) naar BRU als bijkomend aanbod.

Het is ook al jaren overduidelijk dat NMBS niets ziet in versnellen van die BNL-de snelheidsduivels moeten maar in die Thalys.

Tarieven worden vooral bepaald door de afstand-KM, met van de NMBS een forse opslag voor het laatste deel N-kempen-grens. De snelheid heeft daar niets mee te maken-wel met achteraf de verdeling van de inkomsten.

Ja vroeger reed de benelux trein via Roosendaal daar is eigenlijk niks voor terug gekomen. Het zal wel te maken met de reizigersaantallen.

Trouwens er wordt in dat artikel gezegd dat de IC brussel sneller gaat rijden maar dat is eigenlijk vooral door het niet stoppen in Breda en Brussel luchthaven dat kan nu ook al. Dus dat verschil van 200 of 160 zal wel meevallen.

 

 

De reizigersaantallen tussen Antwerpen - Essen/Roosendaal en Antwerpen - Noorderkempen/Breda zijn niet bijzonder. De bevolkingsdichtheid is in de regio Kempen niet hoog. 

Tegelijkertijd moet NMBS station Noorderkempen wel bedienen. Dat gaat niet van harte. En nu moet station Noorderkempen volgens de nieuwe concessie ook 2 keer p/u bediend worden. Ze hebben straks wel geschikt HSL IC met de M 7. 

Het verschil in rijden met 160 km p/u of 200 km p/u is inderdaad niet groot. Het verschil in snelheid wordt gemaakt tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord en Barendrecht (ter hoogte van Kijfhoek) - Antwerpen Noord. De 200 km p/u treinmaterieel houden de 300 km p/u treinmaterieel minder op. Dat zal belangrijk worden als er hogere frequenties zijn op HSL 


@Tamzin Het is eerder een obsessie met onzinnige plannen. NS heeft helemaal geen geld om veel te investeren in internationale verbindingen. 

@Hanzeboog De binnenlandse reizigers zullen de IC Brussel in de lucht moeten houden aan de beide kanten van de grens. Er is naast Thalys/Eurostar geen markt voor nog een treinserie die zonder stop rijdt tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen-Centraal.

 
 
×
 
 
 

De stop in Breda was volgens mij een eis bij de nieuwbouw van het station, en de stop op Zaventem vonden de Belgen wel zo eerlijk omdat er ook op onze nationale luchthaven (Schiphol dus) gestopt werd.

Voor zover dat opgelost kan worden (er rijdt genoeg IC direct richting Amsterdam en naar het zuiden vangt de NMBS het op, ten koste van een overstap), en als we Schiphol overslaan mag dat ook voor Zaventem dan is het een leuke versnelling.


@Tamzin Het is eerder een obsessie met onzinnige plannen. NS heeft helemaal geen geld om veel te investeren in internationale verbindingen. 

@Hanzeboog De binnenlandse reizigers zullen de IC Brussel in de lucht moeten houden aan de beide kanten van de grens. Er is naast Thalys/Eurostar geen markt voor nog een treinserie die zonder stop rijdt tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen-Centraal.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

Thalys & Eurostar heeft als stamlijn Parijs/Londen - Lille - Brussel. Het deel tussen Brussel - Amsterdam is meer van toegevoegde waarde. 

Voor SNCF en NMBS zal de ICNG België met bijna dezelfde stoppatroon als Thalys/Eurostar betekenen dat ze inkomsten kwijt raken. 

Maar in feite moet NS zich al jaren de kaas van het brood laten eten omdat ze alleen mogen participeren in de Eurostar & Thalys zoals SNCF & NMBS het uitkomt. Ze hadden zelf geen geschikte trein. 

Laat de treinreizigers bepalen welke trein ze het liefst nemen. SNCF & NMBS kan heel flexibel de frequentie van Eurostar & Thalys verlagen/verhogen tussen Amsterdam - Brussel. 


De stop in Breda was volgens mij een eis bij de nieuwbouw van het station, en de stop op Zaventem vonden de Belgen wel zo eerlijk omdat er ook op onze nationale luchthaven (Schiphol dus) gestopt werd.

Voor zover dat opgelost kan worden (er rijdt genoeg IC direct richting Amsterdam en naar het zuiden vangt de NMBS het op, ten koste van een overstap), en als we Schiphol overslaan mag dat ook voor Zaventem dan is het een leuke versnelling.

Breda wilde die stop. Oorspronkelijk was het plan om de hsl te bouwen langs Roosendaal. Het werd echter langs Breda omdat Roosendaal er tegen was.

 


@Hanzeboog 

Noorderkempen had voor corona ruim 2000 reizigers per dag, dat is voor NMBS begrippen zeer redelijk Daarnaast stappen er in Breda nu ook nog behoorlijk wat reizigers in/uit de Benelux naar/van België. Maar het betekent hoe dan ook de kosten van een extra trein.


Het was nooit de intentie van NS en NMBS om met de internationale Fyra te stoppen in Breda. 

Het doortrekken van de Belgische trein die nu naar Noorderkempen rijdt naar een Nederlandse eindbestemming is logistiek best interessant. Zeker als die vanaf Breda doorrijdt naar Tilburg en Eindhoven. 


De stop in Breda was volgens mij een eis bij de nieuwbouw van het station, en de stop op Zaventem vonden de Belgen wel zo eerlijk omdat er ook op onze nationale luchthaven (Schiphol dus) gestopt werd.

Voor zover dat opgelost kan worden (er rijdt genoeg IC direct richting Amsterdam en naar het zuiden vangt de NMBS het op, ten koste van een overstap), en als we Schiphol overslaan mag dat ook voor Zaventem dan is het een leuke versnelling.

Breda wilde die stop. Oorspronkelijk was het plan om de hsl te bouwen langs Roosendaal. Het werd echter langs Breda omdat Roosendaal er tegen was.

Die stop was de voorwaarde voor de financiële bijdrage van de gemeente aan de bouw van het nieuwe station. Zonder internationale treinen had je dat station helemaal niet hoeven bouwen, weggegooid geld. Kortom dat wordt procederen voor juristen.


Het doortrekken van de Belgische trein die nu naar Noorderkempen rijdt naar een Nederlandse eindbestemming is logistiek best interessant. Zeker als die vanaf Breda doorrijdt naar Tilburg en Eindhoven. 

Er rijdt nu geen aparte trein naar Noorderkempen afgezien van enkele spitsversterkers. Voor de rest stopt alleen de Benelux daar. Een aparte trein Breda-Antwerpen komt er qua kosten gewoon bij.


x

Voor SNCF en NMBS zal de ICNG België met bijna dezelfde stoppatroon als Thalys/Eurostar betekenen dat ze inkomsten kwijt raken.

Een extra reden voor de NMBS om dit plan meteen af te schieten.


Ik vraag me af of NS ook al met de NMBS heeft gepraat over dit plan. Het niet meer stoppen in Breda, Noorderkempen, Mechelen en Luchthaven Zaventem jaagt de NMBS flink op kosten omdat er vervangende extra treinen zullen moeten komen. Het lijkt op een mooi plan voor de Nederlandse reizigers waarbij de Belgen de kosten moeten betalen.

Dat is zeker zo. Beneluxtrein is uiteindelijk met de huidige stoppatroon een compromistrein geworden. 

Maar aan de andere kant betaalt NS mee voor een probleem dat NMBS op zijn eigen spoornet heeft. Want er is vooral gesteggeld over de route Antwerpen C - Noorderkempen - Breda vanwege financiële redenen. En de Nederlandse overheid heeft vanwege de keuze voor de A 16 tracé (meer kilometers op Belgisch grondgebied) België financieel gecompenseerd. En de Westerschelde wordt uitgediept om de haven van Antwerpen beter bereikbaar te maken. Daar valt ook wat voor te zeggen. 


Hoeveel scheelt stoppen op Mechelen nou? Het minder populair dan Antwerpen maar het is toch wel een IC waardige stad.

 

En het is een belangrijke knooppunt in het Belgische spoornet. Maar blijkbaar mikt NS op een bepaalde doelgroep. Zoals internationale treinreizigers in Nederland massaal naar Amsterdam Centraal gaan. En niet naar Rotterdam Centraal/Utrecht Centraal. 


En het is een belangrijke knooppunt in het Belgische spoornet. Maar blijkbaar mikt NS op een bepaalde doelgroep. Zoals internationale treinreizigers in Nederland massaal naar Amsterdam Centraal gaan. En niet naar Rotterdam Centraal/Utrecht Centraal. 

Amsterdam Centraal vervalt in dit plan, want wordt Amsterdam Zuid (eventueel verder naar Lelystad).

Van/naar Schiphol wordt nog wel een dingetje, maar daarvoor is er dit plan https://www.ovmagazine.nl/nieuws/amsterdam-maakt-haast-met-metropakket

Doordat de capaciteit in de Schipholtunnel beperkt is, moeten hier vanaf 2023 Intercity’s worden doorverbonden via Amsterdam-Zuid. De verbinding met Centraal wordt tijdelijk vervangen door Airportsprinters, die 8 keer per uur moeten rijden. “De reizigersgroei op Schiphol is momenteel zo’n 8 procent per jaar, dus dat moeten we wel opvangen. Als we de metro doortrekken, kunnen we weer met de Airportsprinters stoppen”, stelt Detmar.


Waarom Amsterdam zuid? Centraal is toch wel het meest in de buurt van het centrum waar het grootste deel van de reizigers heen wil.


@Hanzeboog

Noorderkempen had voor corona ruim 2000 reizigers per dag, dat is voor NMBS begrippen zeer redelijk Daarnaast stappen er in Breda nu ook nog behoorlijk wat reizigers in/uit de Benelux naar/van België. Maar het betekent hoe dan ook de kosten van een extra trein.

Dan moet er één treinverbinding een geïntegreerde treinverbinding zijn. Daarom lees je op Belgische sites suggesties van doortrekken van bepaalde NMBS Intercityverbindingen vanaf Antwerpen C naar Noorderkempen en Breda/Rotterdam. Een mooie compensatie. 

Als de ICNG België 1 keer p/u in een kleine 2 uur tussen Amsterdam - Brussel rijdt zal de Eurostar consortium (vanaf 2024) kunnen bezuinigen op het aantal Eurostar Parijs/Londen - Amsterdam. 

De geschiedenis heeft geleerd dat er zowel behoefte is aan flexibelere goedkopere treinen en snelle HST. Treinreizigers worden in de nieuwe situatie er beter van omdat ze meer keuze is. Hoe het zich zal ontwikkelen hangt af van de marktwerking. Treinreizigers moeten bepalend zijn. Niet alleen de inkomsten van de Staatsspoorwegen. 


x

Voor SNCF en NMBS zal de ICNG België met bijna dezelfde stoppatroon als Thalys/Eurostar betekenen dat ze inkomsten kwijt raken.

Een extra reden voor de NMBS om dit plan meteen af te schieten.

Dat was één van redenen dat ze destijds tegen de Fyra waren. Het zou een concurrent worden voor de Thalys. En de vervoersmarkt zou niet groot genoeg zijn. 

Maar de situatie is wel veranderd. Zowel NS en NMBS hebben treinen die flexibel tussen Nederland - België v v. kunnen rijden. 

Ze moeten NMBS dan compenseren zodat er een gelijk speelveld komt. Of zo gelijk mogelijk. 

NMBS zal (mogelijk) in de nieuwe situatie HST tussen Brussel - Amsterdam hebben. Aangevuld met een NMBS IC tot Breda/Rotterdam. En NS alleen een snelle IC. 

Het is dan aan de reizigers om te bepalen welke treinen op de geliberaliseerde spoornet mag nemen. Want daarom heeft EU de Vierde Spoorwegpakket bedacht. 

Maar NMBS & SNCF willen hun spoor beschermen. Maar hebben in Nederland wel invloed. 


En het is een belangrijke knooppunt in het Belgische spoornet. Maar blijkbaar mikt NS op een bepaalde doelgroep. Zoals internationale treinreizigers in Nederland massaal naar Amsterdam Centraal gaan. En niet naar Rotterdam Centraal/Utrecht Centraal. 

Amsterdam Centraal vervalt in dit plan, want wordt Amsterdam Zuid (eventueel verder naar Lelystad).

Van/naar Schiphol wordt nog wel een dingetje, maar daarvoor is er dit plan https://www.ovmagazine.nl/nieuws/amsterdam-maakt-haast-met-metropakket

Doordat de capaciteit in de Schipholtunnel beperkt is, moeten hier vanaf 2023 Intercity’s worden doorverbonden via Amsterdam-Zuid. De verbinding met Centraal wordt tijdelijk vervangen door Airportsprinters, die 8 keer per uur moeten rijden. “De reizigersgroei op Schiphol is momenteel zo’n 8 procent per jaar, dus dat moeten we wel opvangen. Als we de metro doortrekken, kunnen we weer met de Airportsprinters stoppen”, stelt Detmar.

Dat is waar ook. Maar eerst zien dan geloven. Hebben ze een Eurostar terminal bij Amsterdam Centraal. Is dat straks nutteloos? En waar bouwen ze het bij Amsterdam Zuid. 

Internationale HST op Amsterdam Zuid. Geen probleem voor zakenmensen en forenzen. Maar (inter) nationale toeristen willen arriveren op Amsterdam Centraal in hartje Amsterdam. 

Ze knopen de treinverbinding Breda - Amsterdam (tot Schiphol) en Den Haag - Zwolle (vanaf Schiphol) - Groningen/Leeuwarden ook aan mekaar. 


Reageer