beantwoord

Vertraging Zwolle - Roosendaal

  • 16 November 2023
  • 12 reacties
  • 373 Bekeken

Goedenmorgen allen

Sinds enkele weken is er op het traject Zwolle - Roosendaal VV regelmatig vertraging. De vertraging varieert van 5 minuten tot wel een half uur. Hierdoor mis ik aansluitingen in Zwolle en Deventer.

Wat is hier aan de hand? en is er een oplossing.

Alvast dank.

icon

Beste antwoord door Rene74 16 November 2023, 13:54

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7

Een glad traject tijdens de herfstige omstandigheden en daarbij extra gevoelig omdat er diverse stukken enkelspoor liggen, hierdoor worden kleine vertragingen sneller aan elkaar doorgegeven. Bovendien hebben de treinen die hier veelal rijden, te weten ICM, DDZ en als sprinters Flirt vaak wat meer moeite met optrekken op gladde sporen. Zodra het blad van de bomen af is, wordt het weer beter.

Een en ander komt mede door het extreem natte najaar. Bij regenweer ontstaan er veel meer problemen met vallende bladeren omdat er dan een soort papje ontstaat dat zich afzet op de rails. 

Omdat het nog steeds warm is voor de tijd van het jaar gaat het uitvallen van de bomen dit jaar erg langzaam waardoor de ellende wellicht nog tot eind december zal aanhouden. Storm en vorst zouden wat kunnen helpen.

Reputatie 5

Interessante reacties en goede verklaringen. Ik vroeg me inderdaad ook al af waarom zoveel treinen met +3/4/5 of meer in Zwolle lijken aan te komen, wat resulteert in hordes rennende reizigers en gemiste overstappen.


Is er ook een specifieke oorzaak naast het enkelspoor waarom juist dit traject zoveel last heeft van dit probleem? Veel regionale spoorlijnen ( o.a. in de Achterhoek, rond Zwolle en in het noorden) hebben namelijk ook enkelspoor, maar lijken hier veel minder last van te hebben. Is het traject bijvoorbeeld uitzonderlijk dicht bebost? Of rijden de andere vervoerders met materieel dat aanzienlijk minder moeilijkheden hiermee heeft?

Reputatie 7

Het traject is zeker niet uitzonderlijk dicht bebost.

Wat mij is opgevallen is dat tussen Breda en Tilburg de laatste weken vaker uitval en vertraging is. Dit werkt ook uit op de IC Zwolle - Roosendaal. Er zijn enkele aanrijdingen in korte tijd geweest. Eveneens tussen Nijmegen en Den Bosch meerdere problemen. De vele regen (en dus natte bladeren) in het najaar zal vast ook wel meespelen in de vertragingen.

De IC Zwolle - Roosendaal moet ook erg strak rijden, om aansluitingen op knooppunten te halen (Zutphen, Zwolle), om de vertrekkende IC in Roosendaal niet in de weg te zitten (ze moeten kruisen en delen hetzelfde vertrekspoor, idem voor de IC in Zutphen - die uit Roosendaal kan daar pas aankomen als de IC náár Roosendaal in Zutphen vertrokken is) en dan nog de enkelsporige brug bij Ravenstein en enkelspoor tussen Deventer en Olst. 

Direct na station Tilburg staat deze intercity ook weleens een paar minuten stil (of hij rijdt heel erg langzaam) voor de aftakking naar Den Bosch. Dan laten ze de IC Eindhoven - Den Haag voorgaan, deze is regelmatig iets te laat.

Reputatie 3

Ik reis vaak tussen Arnhem en Nijmegen en van alle diensten die daar rijden steekt de IC Zwolle-Roosendaal er met kop en schouders bovenuit als het gaat om vertragingen. Niet alleen in de herfsttijd. Volgens mij komt dit vooral door het drukke traject Breda - Tilburg en door de gelijkvloerse kruising in Vught.

Reputatie 7

Zomaar een greep uit de mogelijke extra oorzaken van vertraging op dit traject:

- Vught aansluiting waarbij 10-minuten treinen uit de richting Eindhoven vaak voorrang krijgen.

- Enkelspoorbrug tussen Ravenstein en Wijchen.

- Enkelspoor tussen Deventer en Olst.

- Snippeling aansluiting bij Deventer, waarbij treinen komende of gaan in de richting Almelo vaak voorrang krijgen.

- Weinig rijtijdspeling met name tussen Dieren - Zutphen - Deventer - Olst - Wijhe.

- 2 stuks TSB (Tijdelijke Snelheids Beperking) tussen Brummen en Wijhe dus juist op de stukken met weinig rijtijdspeling.

- Drukbereden traject met name tussen Arnhem en Nijmegen. 

- Op het zuidelijk deel vrij veel langzaamrijdend goederenvervoer (snelheid meestal max 80).

Een kleine vertraging werkt dus al gauw door op andere treinen op dit traject en zo wordt het vrolijk aan elkaar doorgegeven.

Interessante reacties en goede verklaringen. Ik vroeg me inderdaad ook al af waarom zoveel treinen met +3/4/5 of meer in Zwolle lijken aan te komen, wat resulteert in hordes rennende reizigers en gemiste overstappen.

Tussen Zwolle en Roosendaal zijn er twee stukken enkelspoor, tussen Ravenstein en Wijchen en tussen Deventer en Olst. De dienstregeling is daar omheen gepland maar als treinen vertraging hebben moet er op elkaar gewacht worden of krijgen andere treinen voorrang waardoor de vertragingen weer verder oplopen.

 

Is er ook een specifieke oorzaak naast het enkelspoor waarom juist dit traject zoveel last heeft van dit probleem? 

De lijn Zwolle-Roosendaal heeft meer dan gemiddeld last van gladheidsproblemen. Vooral het gedeelte Den Bosch-Nijmegen is al jaren berucht. En vertraging die je daar oploopt haal je tot Zwolle en tot Roosendaal vaak niet meer in en heeft soms ook consequenties voor een volgende rit.

Overigens is er ook nog een andere oorzaak. De laatste tijd zijn er extreem veel storingen tussen Breda en Tilburg geweest die ook vaak tot forse vertragingen hebben geleid.

Beste allen.  Hartelijk dank voor alle reacties.

Het “blaadjesverhaal” klinkt plausibel, alleen zou er op de lijnen apeldoorn - amersfoort en zwolle - amersfoort meer vertragingen moeten zijn. Hier zie ik het niet. Misschien toeval.

Reputatie 7
Badge

De sprinter Zwolle-Amersfoort rijdt zeer waarschijnlijk niet bepaald op tijd en de intercitytreinen tussen Amersfoort en Apeldoorn/Zwolle rijden zonder stoppen, in tegenstelling tot de intercity van Arnhem naar Zwolle. Daar zit natuurlijk wel een groot verschil in.

De sprinter Zwolle-Amersfoort rijdt zeer waarschijnlijk niet bepaald op tijd en de intercitytreinen tussen Amersfoort en Apeldoorn/Zwolle rijden zonder stoppen, in tegenstelling tot de intercity van Arnhem naar Zwolle. Daar zit natuurlijk wel een groot verschil in.

Nee, de sprinter rijdt zeker niet op tijd, maar er is nog wel wat speling + een langere stop te Amersfoort. Daarnaast is een groot deel van het traject omringd door naaldbomen (met name Wezep tot Nunspeet).

Reputatie 5

Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide verklaringen, allemaal! Kennelijk dus een erg storingsgevoelige lijn, zoals ik al vermoedde.

In mijn ervaringen trekken de vertragingen die in Brabant opgelopen zijn zich rond Arnhem soms nog enigszins recht door de 4 minuten lange stop (mits het daarna niet meer misgaat, bijv. rond de brug bij Zutphen), maar ik vermoed dat vooral die tijdelijke snelheidsbeperkingen van/tot Wijhe inderdaad voor extra moeilijkheden zorgen in herfstsituaties zoals nu. 

Want hoewel het traject Deventer - Zwolle het hele jaar door heel erg krap is, heb ik vooral de laatste weken gemerkt dat er vertragingen rond Olst ontstaan, wat mij buiten de herfst veel minder opgevallen is (tenzij er gewacht moet worden op de tegentrein, natuurlijk). Nu weet ik dat dit vanwege die TSB's komt. Bedankt!

 

Reputatie 7

 

Is er ook een specifieke oorzaak naast het enkelspoor waarom juist dit traject zoveel last heeft van dit probleem? 

De lijn Zwolle-Roosendaal heeft meer dan gemiddeld last van gladheidsproblemen. Vooral het gedeelte Den Bosch-Nijmegen is al jaren berucht. En vertraging die je daar oploopt haal je tot Zwolle en tot Roosendaal vaak niet meer in en heeft soms ook consequenties voor een volgende rit.

Daardoor haal je ook regelmatig in Roosendaal de overstap naar Zeeland niet aangezien die maar 3 minuten is. Overstap op het sprintertje naar Vlissingen is 5 minuten maar die staat vrijwel altijd helemaal aan het andere uiterste eind van het perron. Alles is zo strak afgestemd en hangt zo nauw samen. Een spaakje in het wiel en je hebt 30 minuten vertraging. Gelukkig wordt in Roosendaal weleens gewacht op rennende overstappers maar je kan er niet vanuit gaan.

Die vele goederentreinen die door Brabant denderen maken op tijd rijden er inderdaad ook niet beter op. Hoe vaak we wel niet achter een vertraagde goederentrein aanboemelen tussen Breda en Tilburg.... Erg druk traject en slechts 2- sporig.

Reageer