Vertrekspoor IC Hengelo | NS Community
beantwoord

Vertrekspoor IC Hengelo

  • 17 November 2022
  • 15 reacties
  • 470 Bekeken

Reputatie 5

Goedemiddag!

 

Wat me eigenlijk altijd opvalt bij station Hengelo is dat zodra een intercity richting het westen langer dan 6 wagons wordt, het vertrekspoor automatisch wordt gewijzigd van 2b naar 2. In de praktijk vertrekt de intercity eigenlijk altijd vanaf een heel spoor.

Waarom staat het niet gewoon standaard aangegeven dat de intercity van een heel spoor vertrekt? Scheelt weer een irritante omroep. Het komt namelijk nooit voor dat deze van een half spoor vertrekt.

 

icon

Beste antwoord door anton042 18 November 2022, 08:17

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Overdag zijn de meeste IC van NS toch 3 of 4 baks en wordt in De Venter wat bijgeplaatst. En DIE stoppen naar mijn ervaring altijd heel ver westwaarts, wat dus voor velen weer flink de conditie verhogend sprinten betekent. Dat zal wel 2B heten-want die korte Syntus/Keolis treintjes stoppen altijd aan de andere kant. PLUS dat op rond .15 en .45 als die uit 4 richtingen komen het echt toch heel nuttig is de sporen als A en B te onderscheiden.

Reputatie 5

Niet waar, want dat bijplaatsen gebeurt de laatste jaren niet meer.

Daarnaast stoppen de NS Intercitys altijd, ook in de daluren, op de conventionele sporen, dus niet op de A- en B- zijdes. Dat gebeurt niet op zowel spoor 2 als spoor 3.

 

De stoptreintjes doen dat uiteraard wel, gezien er 4 treinen tegelijk moeten vertrekken vanuit 2 sporen. 

Reputatie 6

Ik zou je graag een direct antwoord geven met de reden waarom dit nu altijd gebeurt, maar dit heb ik helaas niet voor je. Wat ik wel voor je ga doen is meteen intern een melding doorzetten om hier naar te laten kijken! Het lijkt me inderdaad wat overbodig.

Badge +3

In Nijmegen het omgekeerde, er staat altijd spoor 3 maar daar is wel degelijk een a- en b- zijde.

Met name de (laatste) reactie van machinist @West in dat topic geeft aan dat het wel wenselijk is om die te noemen, maar de planner (en borden) kunnen dat dus niet.

Voor Hengelo zou het weinig uitmaken als er aan spoor 2 nooit twee treinen staan, maar dat is dus wél het geval (RS24 naar Zutphen van 2a en een minuut later de RS23 naar Zwolle vanaf 2b).

Een DDZ-6 of ‘korte’ ICM zal dus op 2a (moeten) staan, maar bij langer wordt dat spoor 2 (omdat 2b dan niet meer gebruikt kan worden, en de borden op 2b de trein ook tonen).

Als een machinist de trein (IC Den Haag dus?) altijd ‘gewoon’ tussen a en b zet dan zou dat niet de bedoeling moeten zijn (al gebeurt het op Den Bosch ook wel, om een overstap te faciliteren tussen de 2900 en 3600). Zie daarvoor dit topic 

 

 

Reputatie 7

Iets offtopic, maar de a/b fase in Nijmegen spoor 3 bestaat dus niet meer. Een paar jaar terug zijn hier aanpassingen op geweest en treinen van en naar de richting Den bosch kunnen sindsdien ook niet meer binnenkomen op spoor 3. Enkel treinen uit de richting Arnhem en/of het rangeerterrein (hoewel het in theorie geloof ik ook nog mogelijk is voor de Arriva treinen uit Roermond, maar dat weet ik niet zeker). De oude fasescheiding bestond uit een lange fase en een heel korte fase aan de noordzijde van het perron. Zie https://www.youtube.com/watch?v=x8JQn_ULSn4 (vanaf 12:20) voor een leuke blik op toen naar hoe de oude situatie op spoor 3 inelkaar zat.

Reputatie 3

ik heb begrepen dat de software die de treinendienst plant, de trein plant op spoor 2B (als als er een korter trein gepland is). Als er dan een wijziging komt in de planning en er komt een langere trein past de software automatisch het spoor aan ( van 2B naar 2). Dit wordt dan - dacht ik - ook weer automatisch door de omroepsoftware omgeroepen.

Reputatie 5

Dat zou kunnen, maar het is onnodig. Een 6-delige trein die op 2a staat gepland, rijdt niet helemaal door tot 2a, maar stopt ‘gewoon’ bij het normale ‘6’ bordje halverwege het station. Soms zie je wel reizigers helemaal naar voren doorlopen omdat ie toch op 2a zou komen, kunnen ze dat hele eind weer teruglopen.

De sprinter naar Apeldoorn heeft trouwens hetzelfde. Staat altijd op 2a gepland, maar komt altijd ook op de normale 2.

Misschien kan ProRail eens een werkgroepje formeren om het dagelijkse geklungel met a- en b-sporen aan te pakken.

Reputatie 7
Badge +2

ik heb begrepen dat de software die de treinendienst plant, de trein plant op spoor 2B (als als er een korter trein gepland is). Als er dan een wijziging komt in de planning en er komt een langere trein past de software automatisch het spoor aan ( van 2B naar 2). Dit wordt dan - dacht ik - ook weer automatisch door de omroepsoftware omgeroepen.

Klopt inderdaad, en zorgt soms ook dat je op het perron de volgende trein al aangekondigd ziet staan. Bv. in Dordrecht waar de treinaanwijzer van 1a vrij ver naar voren hangt, maar bij een korte trein als enige die aankondigt.

Enige relatie tot waar de trein stopt is er inderdaad niet, want de machinist volgt de bakkenborden en zet een korte trein niet aan het puntje perron neer.

 

Reputatie 5

Dus de conclusie is eigenlijk dat het  'gewoon zo blijft’? 

Reputatie 3

helaas wel.

op andere stations bepaald de fase ( 2, 2A of 2B ) of je wel of niet een overstap haalt. zoals in Den Bosch en Amersfoort, waarbij in Amersfoort er nog de vreemde situatie bestaat treinen op spoor 4A en 4B vaak niet tegenover elkaar staan. 

 

Zie hieronder voor de link naar het item over overstappen in Den Bosch:

 

Reputatie 5

Fijn dat ook in de nieuwe dienstregeling niets met deze opmerking is gedaan. Het is erg simpel een administratieve wijziging. Een beetje jammer dat ook niemand van NS hier een antwoord op heeft.

Afgelopen dinsdag ook weer: iedereen wacht lekker verdeeld over spoor 2 op de IC richting het westen, roepen ze om: “IC vertrekt vanaf spoor 2a”. Vervolgens loopt de hele meute naar 2a, terwijl de trein gewoon bij 2 stopt. Gevolg: eerste 2 wagons zitten propvol, terwijl de rest minder vol is. 

Ik zie ook in de vertrekstaten op het station allerlei verschillen staan: ene dag op 2a, andere dag op 2. Zo is zo'n vertrekstaat enorm chaotisch voor eigenlijk niets. Andersom gebeurt dit ook op spoor 3.

Reputatie 7
Badge +2

Je zou verwachten dat NS hier ondertussen wat aan gedaan zou hebben, ook vanwege het aangeven van letterbordjes bij de samenstelling van de trein (zo uit m'n hoofd heeft Hengelo als internationaal station die ook). Dat zou immers dan ook mis gaan.

Het probleem zit 'm er vooral in dat het systeem blijkbaar altijd denkt dat een trein op een fase via een wissel binnen komt (terwijl die er soms niet eens zijn). En dan staat een kort treintje op de A-zijde inderdaad. Maar bij een trein die rechtdoor langs het perron binnen komt heb je te maken met de bakborden die een stopplaats aangeven, maar dus door het systeem genegeerd worden.

Soms heb je dan ook nog machinisten die stoppen op een afwijkende plek. Dat zie je in Amersfoort bijvoorbeeld: toen de faseverdeling van spoor 5 net gewijzigd was stond de IC naar Amsterdam keurig naast beide trappen zoals ook de bedoeling van die aanpassing was.

Toen de pendel naar Zwolle vanaf 5b ging rijden is ter voorkoming van verwarring een blauwe lamp geplaatst om beide treinen aan verschillende kanten van de trap te hebben staan. Maar de treinen staan nu nog altijd ten westen van de trap.

 

Reputatie 3

Afgelopen dinsdag ook weer: iedereen wacht lekker verdeeld over spoor 2 op de IC richting het westen, roepen ze om: “IC vertrekt vanaf spoor 2a”. Vervolgens loopt de hele meute naar 2a, terwijl de trein gewoon bij 2 stopt. Gevolg: eerste 2 wagons zitten propvol, terwijl de rest minder vol is. 

 

Voordeel is dan wel weer dat in Enschede en Almelo de meeste mensen achterin instappen 😏

Reputatie 5

Afgelopen dinsdag ook weer: iedereen wacht lekker verdeeld over spoor 2 op de IC richting het westen, roepen ze om: “IC vertrekt vanaf spoor 2a”. Vervolgens loopt de hele meute naar 2a, terwijl de trein gewoon bij 2 stopt. Gevolg: eerste 2 wagons zitten propvol, terwijl de rest minder vol is. 

 

Voordeel is dan wel weer dat in Enschede en Almelo de meeste mensen achterin instappen 😏

Dat is ook de reden dat ik in Hengelo altijd voorin instap, behalve als de trein dus maar uit 4 delen bestaat, dan is dat voordeel verdwenen. 

Spoor 3 heeft trouwens hetzelfde probleem.

Reageer