beantwoord

vervangend vervoer bij storing


Ik moet van Enschede naar Groningen en daar voor 5 uur zijn. Worden er bussen ingezet ivm de storing? Of zijn er nog andere opties om op tijd op mijn bestemming te komen?

 

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 3 April 2022, 12:56

Bekijk origineel

48 reacties

Enige dat ik kan verzinnen is met Blauwnet naar Zwolle en dan door naar Emmen, en dan in Emmen de snelbus naar Groningen nemen. 

Ik snap niet wie dit in hemelsnaam het beste antwoord noemt. Want je kunt dan natuurlijk beter direct naar Emmen gaan via Almelo en Hardenberg. Een extra omrit via Zwolle is kolder.

Je kunt het ook wat vriendelijker schrijven natuurlijk, in plaats van altijd weer dat botte.

Reputatie 7
Badge

Storing zal nu tot minstens 20.00 duren.

Reputatie 7
Badge +3

Daarom snap ik ook niet zo goed waarom zoveel mensen een e-ticket kopen. Ja, als het een actiekaartje is waarmee je veel bespaart tov de normale prijs begrijp ik het, maar niet bij een voltarief e-ticket. Geef gewoon een €7,50 uit aan een OV-chipkaart en je hebt al die ellende niet met e-tickets, zoals er lang overdoen voor je de mail ontvangt, niet kunnen annuleren als je onverhoopt niet kan of wil gaan, of dit soort ellende met grote uitval van treinen. 


Misschien willen die mensen gewoon helemaal geen chipkaart, of zijn het eenmalige gebruikers van de trein en willen ze vantevoren een kaartje kopen, zodat ze zonder zorgen direct kunnen instappen in plaats van eerst bij een automaat saldo te laden enzulks. Niet iedereen is zo’n ervaren reizigster als jij.

Ik was niet altijd een ervaren reizigster, maar had wel een OV-chipkaart. Mijn eerste heb ik aangeschaft (voor €1) toen hier de strippenkaart in de bus verdween. De enkele keer dat ik in die tijd met de trein ging kocht ik nog een papieren kaartje uit de automaat, toen nog zonder de €1 extra. Vanaf augustus 2014 ben ik gaan forensen wegens verhuizing van het bedrijf waar ik werkte. Het is wel zo dat ik sinds die tijd niet heb betaald voor een nieuwe OV-chipkaart en ook nooit met de trein op saldo heb gereisd, ik had of Traject Vrij met reizen op rekening of Flex. Maar dat Traject Vrij wijzigen naar Flex was ook om niet op saldo te gaan reizen. Juist met Flex/Reizen op rekening kun je zo instappen zonder zorgen, je hoeft niet van tevoren een ticket te kopen, die misschien niet direct binnen komt in je mail. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil juist geen Flex omdat ik wil reizen op saldo om makkelijk te kunnen declareren. In combinatie met automatisch opladen is dat voor mij een ideale oplossing.

Dat hele Flex heb ik altijd gezien als een oplossing voor een probleem waarvoor al een oplossing was.

Reputatie 7
Badge +3

Storing zal nu tot minstens 20.00 duren.

Een machinist geeft op Twitter aan:

- Het betreft een grote verstoring in reisinfo én planning personeel / materieel.

Als de storing dan om 20:00 (of welke tijd dan ook) voorbij is, wordt het ook nog een puzzel om personeel en materieel op de juiste plek te krijgen, dus reken er dan maar op dat ook dan nog lang niet alles rijdt. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil juist geen Flex omdat ik wil reizen op saldo om makkelijk te kunnen declareren. In combinatie met automatisch opladen is dat voor mij een ideale oplossing.

Dat hele Flex heb ik altijd gezien als een oplossing voor een probleem waarvoor al een oplossing was.

Flex heb ik nooit gezien als een oplossing voor een probleem, wel als een alternatief voor iets wat ik liever niet wil, namelijk meer saldo moeten laden dan ik gebruik voor mijn enkele treinreis en wat daar dan lange tijd niets staat te doen. Ik betaal liever per treinreis, voorheen was dat met een papieren kaartje uit de automaat, nu dus met Flex en achteraf betalen. Voor reizen met de bus vond ik het saldo laden minder bezwaarlijk, ging om kleinere bedragen.

Wat ik wel jammer vind is dat je nu de keuze niet meer hebt als je een abonnement wil, met uitzondering van Dal Voordeel.

Reputatie 7
Badge +1

Storing zal nu tot minstens 20.00 duren.

Een machinist geeft op Twitter aan:

- Het betreft een grote verstoring in reisinfo én planning personeel / materieel.

Als de storing dan om 20:00 (of welke tijd dan ook) voorbij is, wordt het ook nog een puzzel om personeel en materieel op de juiste plek te krijgen, dus reken er dan maar op dat ook dan nog lang niet alles rijdt. 

 

We hebben een IT-storing die nu dus al ruim 4 ½ uur duurt en naar verwachting zeker tot 20.00 uur. Krijg toch het idee dat men nog geen idee heeft waar het aan ligt. (misschien toch een Ddos-aanval???).

Op mijn werk heb ik de afgelopen 35 jaar denk ik één storing gehad die langer dan 4 uur duurde en ja bij ons werkte meer dan 1000 man/vrouw.

Dankzij de gecompliceerde roosters krijg je dan inderdaad ook nog de puzzel van het personeel en materieel op de juiste plek. Zo de storing vandaag al wordt opgelost zou ik vanavond maar geen lange reis meer plannen. Op twitter was al de vraag van studenten met een weekend-OV die misschien niet meer thuis konden komen. Voor die wordt het dan een dure dag morgen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan nu toch “gewoon” een beroep doen op Geld terug bij vertraging? Dan krijg je als het goed is gewoon 100% vergoed.

 

Dit bericht lees ik op twitter

 

Even later:

 

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar is de kennis over de eigen producten en voorwaarden diep weggezakt binnen allerlei geledingen binnen NS.

Storing zal nu tot minstens 20.00 duren.

Misschien vanavond nog wat pendeltreinen, meer zal het niet meer worden.

Reputatie 6

Wie onderweg is gestrand moet toch door de NS thuisgebracht worden. Ik ken genoeg plaatsen waar je als je na 10 uur aankomt geen ov meer hebt. Word een duur dagje voor de NS met alle claims voor geld terug en enige honderden taxiritten…. Uitspraken om maar alternatief vervoer te zoeken om daarmee een poging te doen nee te kunnen zeggen tegen benzine/bus/taxi kosten…..

Dat zo een storing zo lang duurt….…. De NS lijkt wel een ziekenhuis zonder noodstroom.

 

Reputatie 7
Badge +1

NS is ook heel effectief in het afwimpelen van gestrande reizigers.

Reputatie 7

Altijd weer verbazingwekkend dat alles zo extreem afhankelijk blijkt van ICT. En dat dan ook gelijk alles plat ligt. 

Niet fijn voor het imago van "groen" treinreizen... 🙄

Reputatie 7
Badge +3

@leenpmp Is het nog gelukt om op tijd op jouw bestemming te komen?

Altijd weer verbazingwekkend dat alles zo extreem afhankelijk blijkt van ICT. En dat dan ook gelijk alles plat ligt. 

Niet fijn voor het imago van "groen" treinreizen... 🙄

De roostereisen van personeel en vakbonden maken de personeelsplanning zo complex dat dat zonder ICT niet te behappen valt. 

Reputatie 7

Altijd weer verbazingwekkend dat alles zo extreem afhankelijk blijkt van ICT. En dat dan ook gelijk alles plat ligt. 

Niet fijn voor het imago van "groen" treinreizen... 🙄

De roostereisen van personeel en vakbonden maken de personeelsplanning zo complex dat dat zonder ICT niet te behappen valt. 

Tot zover en niet verder zou je dan zeggen. Is het daarom dat bijv. de losse lijnen van Blauwnet etc wel rijden? Gewoon omdat die eigenlijk een "rondje om de kerk" zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Dat de planning niet zonder ICT kan, prima. Dat kan bijna geen enkel bedrijf meer 😐

Maar het is natuurlijk wel te gek voor woorden dat er met het spoor niets mis is, er met de treinen niets mis is, er met het personeel niets mis is, er met het weer niets mis is, maar er toch geen enkele trein kan rijden. Dat je niet je normale dienstregeling kan rijden door zo'n storing, ok. Maar dit is natuurlijk wel het andere uiterste.
Is het nou echt zo onmogelijk om simpele pendeldiensten te gaan rijden in zo'n geval? ProRail werkte gewoon, het materieel en het personeel waren beschikbaar. Kan me niet voorstellen dat de vakbonden daar dan moeilijk over zouden gaan doen.

Reputatie 2

 

Een extra omrit via Zwolle is kolder.

Je kunt het ook wat vriendelijker schrijven natuurlijk, in plaats van altijd weer dat botte.

Er zijn duizenden manieren om dit aardiger te zeggen, maar het afbranden van mensen met botte taal is voor veel mensen helaas leuker dan vriendelijk schrijven en elkaar constructief (vooruit) helpen

Reputatie 7

 

Een extra omrit via Zwolle is kolder.

Je kunt het ook wat vriendelijker schrijven natuurlijk, in plaats van altijd weer dat botte.

Er zijn duizenden manieren om dit aardiger te zeggen, maar het afbranden van mensen met botte taal is voor veel mensen helaas leuker dan vriendelijk schrijven en elkaar constructief (vooruit) helpen

 

Moet het bovenstaande dan gelden als een voorbeeld van het vriendelijk afbranden ?

Dat de planning niet zonder ICT kan, prima. Dat kan bijna geen enkel bedrijf meer 😐

Maar het is natuurlijk wel te gek voor woorden dat er met het spoor niets mis is, er met de treinen niets mis is, er met het personeel niets mis is, er met het weer niets mis is, maar er toch geen enkele trein kan rijden. Dat je niet je normale dienstregeling kan rijden door zo'n storing, ok. Maar dit is natuurlijk wel het andere uiterste.
Is het nou echt zo onmogelijk om simpele pendeldiensten te gaan rijden in zo'n geval? ProRail werkte gewoon, het materieel en het personeel waren beschikbaar. Kan me niet voorstellen dat de vakbonden daar dan moeilijk over zouden gaan doen.

Je hebt het hier bijna helemaal bij het juiste eind, vandaag maakt heel duidelijk dat het flink mis is bij de NS en dat er heel snel door het ministerie ingegrepen moet gaan worden in de bestuurslagen. Hier moeten toch echt mensen hun baan om verliezen, deze onkunde en onwil om het niet voor elkaar te krijgen om ouderwets een pendeldienst te laten rijden.

Een beetje manager had vandaag in deze situatie de ouderwetse code rood tafels van stal gehaald, dat houdt in dat er op elke standplaats managers zijn die in kaart brengen welk personeel op de standplaats is, wat hun functie is en waar ze vandaan komen.  Dan in overleg treden met een landelijke coördinator betreft het materieel en welke pendeldienst ze gaan laten rijden.

Dit kan gewoon op velletjes papier geregeld worden op de standplaats en landelijk gecoördineerd worden.

 

Waar je wel de plank mis slaat is op het punt van de vakbonden, die gaan in deze situaties echt geen probleem maken van pendeldiensten want die zijn daar juist voor in dit soort situaties zodat er wel reizigers vervoerd worden. En zeker het personeel zal zich schamen dat de organisatie waar ze voor werken de reizigers gewoon wederom compleet in de steek hebben gelaten.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Waar je wel de plank mis slaat is op het punt van de vakbonden, die gaan in deze situaties echt geen probleem maken van pendeldiensten want die zijn daar juist voor in dit soort situaties zodat er wel reizigers vervoerd worden.

 

Volgens mij is dat ook precies wat ik schreef 😉 Ik reageerde juist op een eerdere opmerking van Tamzin.

Waar je wel de plank mis slaat is op het punt van de vakbonden, die gaan in deze situaties echt geen probleem maken van pendeldiensten want die zijn daar juist voor in dit soort situaties zodat er wel reizigers vervoerd worden.

 

Volgens mij is dat ook precies wat ik schreef 😉 Ik reageerde juist op een eerdere opmerking van Tamzin.

Oeps over het woordje NIET heengelezen, excuus :D

 

Er zijn helaas geen bussen ingezet. Indien je kosten hebt gemaakt en/of de reis nog moet maken kan je in dit topic meer informatie vinden over wat je het beste kan doen.

Reageer