vervangend vervoer bij storing | NS Community
beantwoord

vervangend vervoer bij storing


Ik moet van Enschede naar Groningen en daar voor 5 uur zijn. Worden er bussen ingezet ivm de storing? Of zijn er nog andere opties om op tijd op mijn bestemming te komen?

 

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 3 April 2022, 12:56

Bekijk origineel

48 reacties

Enige dat ik kan verzinnen is met Blauwnet naar Zwolle en dan door naar Emmen, en dan in Emmen de snelbus naar Groningen nemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het ticket zelf kan niet vergoed worden, maar de vertraging wel.

Levert problemen op bij een aantal soorten tickets. Denk aan een retour voor een lange afstand. Als jij van Den Helder naar Maastricht moet en je om 12.30 een e-ticket hebt gekocht dan moet je de heen- en terugreis apart claimen. Maar als er eind van de middag/begin avond weer treinen rijden, dan wordt de claim voor de terugreis gewoon afgekeurd. 

Als je niets aan een retour hebt, omdat er op de heenweg helemaal geen treinen rijden krijg je via gtbv vaak maar de helft terug.

Vergelijkbare problemen heb je ook met bijvoorbeeld dagkaarten. Dan kan het zijn dat je maar een kwart terugkrijgt. Bij een enkele reis e-ticket is het geen probleem. Dan kun je gewoon een reis nemen met 60+ vertraging en claimen. Dat moet je dan maar wel weten natuurlijk. 

Daarom snap ik ook nooit zo goed waarom zoveel mensen een e-ticket kopen. Ja, als het een actiekaartje is waarmee je veel bespaart tov de normale prijs begrijp ik het nog wel, maar niet bij een voltarief e-ticket. Geef gewoon een €7,50 uit aan een OV-chipkaart en je hebt al die ellende niet met e-tickets, zoals er lang overdoen voor je de mail ontvangt, niet kunnen annuleren als je onverhoopt niet kan of wil gaan of een foutje hebt gemaakt bij bestellen, of dit soort ellende met grote uitval van treinen. 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, maar toch blijken ze nog massaal gekocht te worden. Velen schaffen het in een paar tellen aan en denken verder niet na over eventuele gevolgen als je niet kan reizen of iets dergelijks. Waarom toch, vraag je je af. Je kan toch ook bij vertrek op het station een kaartje uit de automaat halen, als je te weinig reist en geen ov-chipkaart wil aanschaffen.

Het e-ticket wordt bewust gepusht door NS door in de reisplanner al te zeggen dat een e-ticket een euro goedkoper is dan een kaartje uit de automaat. Dat daar allerlei heel nadelige consequenties aan zitten wordt door NS al jaren verzwegen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat de planning niet zonder ICT kan, prima. Dat kan bijna geen enkel bedrijf meer 😐

Maar het is natuurlijk wel te gek voor woorden dat er met het spoor niets mis is, er met de treinen niets mis is, er met het personeel niets mis is, er met het weer niets mis is, maar er toch geen enkele trein kan rijden. Dat je niet je normale dienstregeling kan rijden door zo'n storing, ok. Maar dit is natuurlijk wel het andere uiterste.
Is het nou echt zo onmogelijk om simpele pendeldiensten te gaan rijden in zo'n geval? ProRail werkte gewoon, het materieel en het personeel waren beschikbaar. Kan me niet voorstellen dat de vakbonden daar dan moeilijk over zouden gaan doen.

Reputatie 7
Badge +1

NS is ook heel effectief in het afwimpelen van gestrande reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Je moet dan wel 2 reisadviezen aan elkaar knopen. De reisplanner van 9292.nl doet het niet in een en hetzelfde reisadvies.

 

Reputatie 2

Het ticket zelf kan niet vergoed worden, maar de vertraging wel.

Levert problemen op bij een aantal soorten tickets. Denk aan een retour voor een lange afstand. Als jij van Den Helder naar Maastricht moet en je om 12.30 een e-ticket hebt gekocht dan moet je de heen- en terugreis apart claimen. Maar als er eind van de middag/begin avond weer treinen rijden, dan wordt de claim voor de terugreis gewoon afgekeurd. 

Als je niets aan een retour hebt, omdat er op de heenweg helemaal geen treinen rijden krijg je via gtbv vaak maar de helft terug.

Vergelijkbare problemen heb je ook met bijvoorbeeld dagkaarten. Dan kan het zijn dat je maar een kwart terugkrijgt. Bij een enkele reis e-ticket is het geen probleem. Dan kun je gewoon een reis nemen met 60+ vertraging en claimen. Dat moet je dan maar wel weten natuurlijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is buitengewoon onhandig gecommuniceerd door NS.

Houders van een e-ticket kunnen hun 100% van hun gemaakte kosten vergoed krijgen door Geld Terug bij Vertraging te claimen als ze meer dan een uur vertraging hebben. Wat bijna altijd het geval is wanneer er helemaal geen treinen rijden gedurende een groot deel van de dag.

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Er staat overigens dat er in geval van overmacht niets vergoed wordt. Maar het is nauwelijks een geval van overmacht te noemen wanneer een systeem van NS (en ProRail) het niet doet.

Badge +3

Enige dat ik kan verzinnen is met Blauwnet naar Zwolle en dan door naar Emmen, en dan in Emmen de snelbus naar Groningen nemen. 

Ik snap niet wie dit in hemelsnaam het beste antwoord noemt. Want je kunt natuurlijk beter direct naar Emmen gaan via Almelo en Hardenberg. Een extra omrit via Zwolle is kolder.

Mijn schuld, wilde een Like geven maar klikte verkeerd. Een moderator heeft het aangepast.

Enige dat ik kan verzinnen is met Blauwnet naar Zwolle en dan door naar Emmen, en dan in Emmen de snelbus naar Groningen nemen. 

Ik snap niet wie dit in hemelsnaam het beste antwoord noemt. Want je kunt dan natuurlijk beter direct naar Emmen gaan via Almelo en Hardenberg. Een extra omrit via Zwolle is kolder.

Je kunt het ook wat vriendelijker schrijven natuurlijk, in plaats van altijd weer dat botte.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan nu toch “gewoon” een beroep doen op Geld terug bij vertraging? Dan krijg je als het goed is gewoon 100% vergoed.

 

Dit bericht lees ik op twitter

 

Even later:

 

Reputatie 2

 

Een extra omrit via Zwolle is kolder.

Je kunt het ook wat vriendelijker schrijven natuurlijk, in plaats van altijd weer dat botte.

Er zijn duizenden manieren om dit aardiger te zeggen, maar het afbranden van mensen met botte taal is voor veel mensen helaas leuker dan vriendelijk schrijven en elkaar constructief (vooruit) helpen

Dat de planning niet zonder ICT kan, prima. Dat kan bijna geen enkel bedrijf meer 😐

Maar het is natuurlijk wel te gek voor woorden dat er met het spoor niets mis is, er met de treinen niets mis is, er met het personeel niets mis is, er met het weer niets mis is, maar er toch geen enkele trein kan rijden. Dat je niet je normale dienstregeling kan rijden door zo'n storing, ok. Maar dit is natuurlijk wel het andere uiterste.
Is het nou echt zo onmogelijk om simpele pendeldiensten te gaan rijden in zo'n geval? ProRail werkte gewoon, het materieel en het personeel waren beschikbaar. Kan me niet voorstellen dat de vakbonden daar dan moeilijk over zouden gaan doen.

Je hebt het hier bijna helemaal bij het juiste eind, vandaag maakt heel duidelijk dat het flink mis is bij de NS en dat er heel snel door het ministerie ingegrepen moet gaan worden in de bestuurslagen. Hier moeten toch echt mensen hun baan om verliezen, deze onkunde en onwil om het niet voor elkaar te krijgen om ouderwets een pendeldienst te laten rijden.

Een beetje manager had vandaag in deze situatie de ouderwetse code rood tafels van stal gehaald, dat houdt in dat er op elke standplaats managers zijn die in kaart brengen welk personeel op de standplaats is, wat hun functie is en waar ze vandaan komen.  Dan in overleg treden met een landelijke coördinator betreft het materieel en welke pendeldienst ze gaan laten rijden.

Dit kan gewoon op velletjes papier geregeld worden op de standplaats en landelijk gecoördineerd worden.

 

Waar je wel de plank mis slaat is op het punt van de vakbonden, die gaan in deze situaties echt geen probleem maken van pendeldiensten want die zijn daar juist voor in dit soort situaties zodat er wel reizigers vervoerd worden. En zeker het personeel zal zich schamen dat de organisatie waar ze voor werken de reizigers gewoon wederom compleet in de steek hebben gelaten.

 

 

 

Reputatie 7
Badge

Storing is landelijk er kunnen derhalve geen bussen worden ingezet. (zijn er niet genoeg). Enige optie is eigen vervoer. (zie nu.nl, telegraaf.nl enz.)

Reputatie 7
Badge

Enige dat ik kan verzinnen is met Blauwnet naar Zwolle en dan door naar Emmen, en dan in Emmen de snelbus naar Groningen nemen. 

Vraag mij alleen af of dat voor 5 uur gaat lukken en sowieso zou ik bij een dergelijke storing niet op pad gaan. Moet wel een heel belangrijke afspraak zijn. (dus bijv niet ik moet werken)

Zeker, ik zou me er ook niet aan wagen, maar mocht TS toch hoog zitten zijn er opties. 
 

Vanaf Zwolle de bus naar Emmeloord en dan de snelbus Groningen geeft 9292 nog als extra advies. 

Reputatie 7
Badge

Lees overigens net op twitter een reactie van NS, dat ook nu er geen treinen rijden er geen vergoeding op e-tickets zal plaatsvinden. Vind dat toch wel erg bot in dit geval.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan nu toch “gewoon” een beroep doen op Geld terug bij vertraging? Dan krijg je als het goed is gewoon 100% vergoed.

Reputatie 2

Lees overigens net op twitter een reactie van NS, dat ook nu er geen treinen rijden er geen vergoeding op e-tickets zal plaatsvinden. Vind dat toch wel erg bot in dit geval.

Is het echt zo verrassend dat NS (e-)tickets verkoopt, vervolgens treinen niet laat rijden en dat je dan gewoon pech hebt gehad?

Als een vervoerder met grote treinuitval tickets zou gaan vergoeden (en abonnementhouders zou compenseren) i.v.m. treinuitval dan wordt dat natuurlijk een dure grap

Reputatie 7
Badge

Je kan nu toch “gewoon” een beroep doen op Geld terug bij vertraging? Dan krijg je als het goed is gewoon 100% vergoed.

 

Dit bericht lees ik op twitter

 

Badge +3

Het ticket zelf kan niet vergoed worden, maar de vertraging wel.

Reputatie 7
Badge +3

Algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) artikel 6.1

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1638530420523/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden.pdf

Reputatie 7
Badge

Het ticket zelf kan niet vergoed worden, maar de vertraging wel.

Dan nog moet je als NS=er zijnde dit niet zo formuleren. Dit is gewoon het misleiden van klanten.

Reputatie 7

E-tickets vallen wel onder de Geld terug bij vertraging-regeling. Maar je krijgt bij 60+ min. vertraging alleen bij een enkele reis het hele bedrag terug lees ik nu. Voor een dagretour maar de helft.

En wat als bijv. na 17.00 de treinen weer rijden? Dan is vandaag in theorie reizen met E-tickets toch nog mogelijk. Er is immers geen treinbinding.

Reputatie 7
Badge +3

Maar artikel 6.1 van de AVR-NS geeft ook aan:

2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart dat geldig is op een door u gekozen moment

Dan zou je je dagretrour van vandaag voor een dagretour voor bv volgende week zondag kunnen inwisselen. 

Reageer