Skip to main content

Ik heb hier al meerdere topics over gemaakt, dat weet ik, maar ik heb nog nooit iemand van NS iets horen zeggen over de DDZ. Dit topic is dus ook primair bestemd voor NS personeel om antwoord toe te lichten hierover, of wellicht als je zelf wat nuttigs toe te voegen hebt mag je dat ook doen.

To the point dan maar naar de vragen die ik heb aan de NS:

Wat is nu de staat van de DDZ? Zijn er nog trillingen aanwezig? Komen ze in dienst vanaf 12/12 (nieuwe dienstregeling) of wat is nu precies de bedoeling?

 

(graag alleen antwoord als je echt iets weet over de feiten van deze vragen)

Per 6 december zul je de DDZ langzaam terug zien komen, allereerst op het traject Roosendaal-Zwolle (3600). Voor meer informatie zie; https://nieuws.ns.nl/ddz-treinen-vanaf-6-december-weer-terug-op-het-spoor/

 


op deze website staat het inderdaad bevestigd, de DDZ gaat niet meer naar noord nederland.

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2022

Ik heb gekeken bij rit 1800, 600,700 en 500. Bij al deze ritten staat dat dat er alleen gereden word met ICM, maar als je kijkt bij bijvoorbeeld rit 1700, of 1800 dan zie je dat DDZ daar wel terug komt.

Die drukke treinen blijven daar dus nog voorlopig


En wat daar staat aangegeven kan ook zo weer veranderen bij een volgend wijzigingsblad als er op dat moment weer mmeer DDZ stellen ingezet kunnen worden. Vanaf december wordt maar een deel van de DDZ stellen weer ingezet, eerder las ik dat er later (april?) weer meer stellen kunnen gaan rijden. Dan kunnen ze mogelijk ook weer naar Groningen en Leeuwarden gaan.


Dat die drukke treinen daar blijven is helemaal niet gezegd, er komt immers weer materieel vrij doordat de DDZ deels weer in dienst gaat komen.

En zoals Momo aangeeft zijn er iets van 10 wijzigingsbladen per jaar waarbij het materieel zo weer op een andere lijn ingezet kan worden omdat dat logistiek beter uitkomt.  Niets is zeker en al helemaal niet na de eerste weken van een nieuwe dienstregeling waarbij er altijd aanpassingen komen vanwege onvoorziene problemen.

Vergeet ook niet dat de onderhoudslocatie van deze treinen in Onnen is en het onlogisch is de treinen dan niet op trajecten in de regio in te zetten. Dus die komen echt wel terug op de Noordelijke lijnen.

Maar het is mooi dat deze fijne trein om mee te rijden weer terug op het spoor komt.


Dat die drukke treinen daar blijven is helemaal niet gezegd, er komt immers weer materieel vrij doordat de DDZ deels weer in dienst gaat komen.

En zoals Momo aangeeft zijn er iets van 10 wijzigingsbladen per jaar waarbij het materieel zo weer op een andere lijn ingezet kan worden omdat dat logistiek beter uitkomt.  Niets is zeker en al helemaal niet na de eerste weken van een nieuwe dienstregeling waarbij er altijd aanpassingen komen vanwege onvoorziene problemen.

Vergeet ook niet dat de onderhoudslocatie van deze treinen in Onnen is en het onlogisch is de treinen dan niet op trajecten in de regio in te zetten. Dus die komen echt wel terug op de Noordelijke lijnen.

Maar het is mooi dat deze fijne trein om mee te rijden weer terug op het spoor komt.

Ok, dus doordat de DDZ op 3600 kan rijden betekend dat ook dat treinen op 1800,500,600 en 700 verlengd worden? ICM-7 is behoorlijk krap voor dat traject. Vooral treinen vanuit leeuwarden. (en soms zelfs ICM-3 of ICM-6 bij zonodige uitval)


@Phamhuis 

Juist de intercity's naar Leeuwarden zijn vaak vanaf Zwolle zeer matig bezet. Een losse ICM3 of ICM4 is tussen Zwolle en Leeuwarden veelal voldoende.


Vanaf december wordt maar een deel van de DDZ stellen weer ingezet, eerder las ik dat er later (april?) weer meer stellen kunnen gaan rijden. 

Volgens de geleerden op somda is het de bedoeling om eerst alle DDZ6 stellen eind februari weer op de rails te hebben, daarna wordt begonnen aan DDZ4.


Ok, dus doordat de DDZ op 3600 kan rijden betekend dat ook dat treinen op 1800,500,600 en 700 verlengd worden? ICM-7 is behoorlijk krap voor dat traject. Vooral treinen vanuit leeuwarden. (en soms zelfs ICM-3 of ICM-6 bij zonodige uitval)

Nee, het kan op verschillende trajecten zijn dat treinen langer worden zodra er extra materieel instroomt. Het is niet gezegd dat dit alleen in het Noorden is, het materieel wordt ingezet waar het het hardst nodig is en logistiek het beste in te passen is.

En het traject Zwolle - Leeuwarden is naar mijn idee niet echt een druk traject qua reizigers voor de IC


Ik zie eerder de treinen naar Groningen langer worden. Die zijn vaak een stuk drukker. En zoals Jeroen zegt, hoe meer ICM er vrijgespeeld wordt op andere lijnen, hoe meer ruimte er is om overige treinen weer langer te maken.

Maar is het niet zo dat de intercity's naar het noorden al voordat DDZ aan de kant ging, voornamelijk met ICM gereden werden? Ik kan me niet anders herinneren dat hier voornamelijk ICM reed met zo nu en dan DDZ ertussendoor. Zelfs de sprinters eerst nog 😅.


Ok, dus doordat de DDZ op 3600 kan rijden betekend dat ook dat treinen op 1800,500,600 en 700 verlengd worden? ICM-7 is behoorlijk krap voor dat traject. Vooral treinen vanuit leeuwarden. (en soms zelfs ICM-3 of ICM-6 bij zonodige uitval)

Nee, het kan op verschillende trajecten zijn dat treinen langer worden zodra er extra materieel instroomt. Het is niet gezegd dat dit alleen in het Noorden is, het materieel wordt ingezet waar het het hardst nodig is en logistiek het beste in te passen is.

En het traject Zwolle - Leeuwarden is naar mijn idee niet echt een druk traject qua reizigers voor de IC

Ik heb het ook niet specifiek over het traject Zwolle -Leeuwarden. 1800,500,600,700 is ook Zwolle-Rotterdam en Zwolle-Den Haag Centraal. Daar kan het behoorlijk druk zijn met ICM. Vooral treinen VANUIT Leeuwarden.


Zolang DDZ nog niet op volle sterkte terug is, zal dat op sommige treinen even krap zijn. Straks als alles weer terug in dienst is, is er meer ruimte om de drukste treinen in te zetten met DDZ of met langere ICM's.

Overigens vind ik dat de treinen ondanks de materieelkrapte toch nog wel redelijk op lengte zijn. Zo nu en dan zelfs 3-stellen ICM. Mijn ervaring is dat het inderdaad druk kan zijn, maar dat het vaak drukker lijkt dan het is. Bijvoorbeeld door mensen die niet naast anderen gaan zitten, 4-zits in hun eentje bezetten.


Ik heb het ook niet specifiek over het traject Zwolle -Leeuwarden. 1800,500,600,700 is ook Zwolle-Rotterdam en Zwolle-Den Haag Centraal. Daar kan het behoorlijk druk zijn met ICM. Vooral treinen VANUIT Leeuwarden.

En om die reden worden treinen in deze series veelvuldig gesplitst en gecombineerd op Zwolle. Gesplitst richting het Noorden en gecombineerd richting het Zuiden omdat de treinen dan meer lengte nodig hebben vanwege de drukte.

En daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen treinen uit Leeuwarden of Groningen want die rijden dezelfde route verder naar Rotterdam of Den Haag.


Reageer