Beste mensen,
Ik heb al even zitten neuzen op dit forum en zie dat meer mensen zich hiertoe wenden om hun beklag te doen over de nieuwe dienstregeling. Daarbij zie ik reacties als ‘voor sommige mensen pakt de nieuwe dienstregeling goed uit en voor anderen minder’ en ‘hier over klagen heeft geen zin’. Desalniettemin waag ik mij hier ook aan zowel een klacht over de nieuwe dienstregeling, al was het maar voor de mogelijke therapeutische waarde voor mijzelf, als een vraag hierover.
Tot afgelopen week kon ik ieder half uur rechtstreeks tussen Almere en Den Haag reizen in 58 minuten. Met de nieuwe dienstregeling vervalt die mogelijkheid helaas. Dat de rechtstreekse verbinding verdwijnt is voor mij enorm jammer en ik ben hier dan ook erg teleurgesteld over. Maar wellicht zijn er maar zo weinig mensen die zich met regelmatig bewegen tussen Flevoland en Den Haag, dat het schrappen van die verbinding gerechtvaardigd is. Helemaal als dit zorgt voor meer treinen of verbeterde verbindingen op andere plekken, zoals elders op het forum wordt gesuggereerd. Ik begrijp uit het artikel in de Volkskrant dat zich louter knappe koppen hebben gebogen over het vraagstuk van de nieuwe dienstregeling. En ik kan mij goed voorstellen dat het inderdaad een complexe en ingrijpende wijziging is.
Desalniettemin een vraag over de naar voren gekomen alternatieven. Want als ik het goed begrijp, is mijn rechtstreekse verbinding vervangen door een combinatie van een trein uit Groningen richting Schiphol Airport en een nieuwe trein vanaf Schiphol airport richting Den Haag uit Nijmegen. Maar waarom sluiten die zo slecht op elkaar aan? In de ochtend kan ik wel in deze combinatie in 1u1min richting Den Haag om 8.28, maar niet om 8.58 of 9.28, maar wel weer om 9.58. Bovendien is het op de terugweg niet mogelijk om de route op deze manier af te leggen. Zo kan ik wel met de trein naar Schiphol Airport om bijv. 16u, maar als ik daar aankom om 16.33 is de trein naar Almere nét 3 minuutjes eerder vertrokken. Als de trein uit Den Haag overigens geen 5 minuten op Leiden had gewacht, had die overstap nog wel te doen geweest. Na 17 min wachten kan ik alsnog huiswaarts, maar dan met de IC Direct.
Mijn vraag is als volgt: in hoeverre is het zo slecht op elkaar aansluiten van deze twee treinen die tezamen de voormalige rechtstreekse verbinding moeten vervangen mogelijk van tijdelijke aard? Kan het zijn dat dit in de nabije toekomst nog verandert? Of ligt dit vast voor in ieder geval geheel 2026?
Ik begrijp dat er nog andere (mijns inziens eveneens suboptimale) opties zijn, zoals met de rechtstreekse sprinter die in anderhalf uur Almere Den Haag aflegt, of andere combinaties met meermaals overstappen. Maar mijn vraag gaat dus vooral over de mogelijke tijdelijke aard van de zo slecht op elkaar aan sluitende combinatie van treinen die mijn oorspronkelijke rechtstreekse verbinding moet vervangen.