Skip to main content

Beste mensen,

Ik heb al even zitten neuzen op dit forum en zie dat meer mensen zich hiertoe wenden om hun beklag te doen over de nieuwe dienstregeling. Daarbij zie ik reacties als ‘voor sommige mensen pakt de nieuwe dienstregeling goed uit en voor anderen minder’ en ‘hier over klagen heeft geen zin’. Desalniettemin waag ik mij hier ook aan zowel een klacht over de nieuwe dienstregeling, al was het maar voor de mogelijke therapeutische waarde voor mijzelf, als een vraag hierover.

Tot afgelopen week kon ik ieder half uur rechtstreeks tussen Almere en Den Haag reizen in 58 minuten. Met de nieuwe dienstregeling vervalt die mogelijkheid helaas. Dat de rechtstreekse verbinding verdwijnt is voor mij enorm jammer en ik ben hier dan ook erg teleurgesteld over. Maar wellicht zijn er maar zo weinig mensen die zich met regelmatig bewegen tussen Flevoland en Den Haag, dat het schrappen van die verbinding gerechtvaardigd is. Helemaal als dit zorgt voor meer treinen of verbeterde verbindingen op andere plekken, zoals elders op het forum wordt gesuggereerd. Ik begrijp uit het artikel in de Volkskrant dat zich louter knappe koppen hebben gebogen over het vraagstuk van de nieuwe dienstregeling. En ik kan mij goed voorstellen dat het inderdaad een complexe en ingrijpende wijziging is.

Desalniettemin een vraag over de naar voren gekomen alternatieven. Want als ik het goed begrijp, is mijn rechtstreekse verbinding vervangen door een combinatie van een trein uit Groningen richting Schiphol Airport en een nieuwe trein vanaf Schiphol airport richting Den Haag uit Nijmegen. Maar waarom sluiten die zo slecht op elkaar aan? In de ochtend kan ik wel in deze combinatie in 1u1min richting Den Haag om 8.28, maar niet om 8.58 of 9.28, maar wel weer om 9.58. Bovendien is het op de terugweg niet mogelijk om de route op deze manier af te leggen. Zo kan ik wel met de trein naar Schiphol Airport om bijv. 16u, maar als ik daar aankom om 16.33 is de trein naar Almere nét 3 minuutjes eerder vertrokken. Als de trein uit Den Haag overigens geen 5 minuten op Leiden had gewacht, had die overstap nog wel te doen geweest. Na 17 min wachten kan ik alsnog huiswaarts, maar dan met de IC Direct.

Mijn vraag is als volgt: in hoeverre is het zo slecht op elkaar aansluiten van deze twee treinen die tezamen de voormalige rechtstreekse verbinding moeten vervangen mogelijk van tijdelijke aard? Kan het zijn dat dit in de nabije toekomst nog verandert? Of ligt dit vast voor in ieder geval geheel 2026?

Ik begrijp dat er nog andere (mijns inziens eveneens suboptimale) opties zijn, zoals met de rechtstreekse sprinter die in anderhalf uur Almere Den Haag aflegt, of andere combinaties met meermaals overstappen. Maar mijn vraag gaat dus vooral over de mogelijke tijdelijke aard van de zo slecht op elkaar aan sluitende combinatie van treinen die mijn oorspronkelijke rechtstreekse verbinding moet vervangen.

In 2026 wordt het pas leuk, dan start ook de verbouwing van Amsterdam Zuid en is er meerdere maanden slechts één perron beschikbaar. Intercity's blijven rijden met aangepaste dienstregeling maar het zal in de spits wel eens erg druk kunnen worden op dat overgebleven perron.

Is Amsterdam CS dan wel weer compleet beschikbaar?? Jij werkt toch zelf bij Prorail? Dan moet daar toch een plan voor zijn?

Tuurlijk is daar een plan voor, we bewegen gewoon naar het volgende station totdat die ook verbouwd moet worden, dan doen we weer precies hetzelfde!


Beide perrons blijven in gebruik, maar 2 van de 4 sporen gaan wel buiten dienst. Je hebt dus of alleen de buitenste twee sporen of alleen de binnenste. Het blijft dus één perron voor de richting Schiphol en één perron voor de richting Almere/Weesp/Amersfoort/Utrecht. 


En nee, Amsterdam Centraal is in 2026 nog lang niet klaar. Tot zeker 2030 is er om de beurt één perron buiten dienst om verbouw te worden...


Ach, ook vanuit Den Haag richting Amsterdam Zuid is het er niet beter op geworden: de directie trein vertrekt drie minuten eerder maar doet er toch vier minuten langer over… sterker nog, voor de wijziging waren de reizen met overstap sneller dan de directe reis nu…

Enfin, gaat nog interessant worden als straks en Amsterdam CS en Amsterdam Zuid (weer) verbouwd worden.

En als het Zuidas Dok eindelijk/ooit van start gaat begint de lol vast van voor af aan. 


Heb juist voor de trein gekozen vanwege de reden die topic starter noemt (overstapvrij in een uur van Almere naar Den Haag). Ben nog aan het twijfelen, maar collega's hebben de overstap naar de auto al gemaakt. Dat kan toch niet het doel zijn van de nieuwe dienstregeling?

Er werken echt heel veel mensen voor de overheid die van ver komen en deze verbinding gebruikten als goed alternatief voor de auto. En doordat vooral de overstap niet goed genoeg geregeld is jaag je die de trein uit.

 

Slogan NS 2025: Meer treinen; Minder aansluiting!?


Dat er soms wel en soms geen overstap geboden wordt hangt samen met het rijden van de Eurostar van/naar Brussel. Als de Eurostar rijdt, is de perronruimte in Schiphol schaarser. De trein van/naar Den Haag kan dan korter stilstaat en moet dan eerder door naar Amsterdam Zuid, waardoor de overstap naar Flevoland nog gehaald kan worden. In de andere richting symmetrisch andersom. Eigenlijk bestaat de overstap dus bij de gratie van het af en toe rijden van de Eurostar... 


Reageer