Skip to main content

Ik reis bijna elk weekend van Arnhem naar Amersfoort en terug vanwege mijn studie. En ik wordt gestuurd via Ede Wageningen, Apeldoorn of Utrecht. Ik reis gemiddeld 110 minuten per reis.

Nou was er een paar jaar terug een wonder. Er waren problemen met het spoor en er stond een trein die direct van Amersfoort naar Arnhem ging, die deed er 45 minuten over, zonder overstap. 

Mijn vraag is dus, als het blijkbaar kan, waarom wordt er niet regelmatig een trein ingezet van Amersfoort Centraal naar Arnhem & Nijmegen?

Voor de rest natuurlijk de vragen zoals een IC stop in Harderwijk (want Dieren en Woerden hebben die ook!)

😁 En Etten-Leur, en Heemstede, en Krabbendijke, en Wijhe, en Veenendaal de Klomp. Logica is ver te zoeken, echte IC's zoals IC's van oorsprong bedoeld zijn (namelijk snel van stad naar stad), zijn er nauwelijks.

Vroeger had je de directe lijn Amersfoort- Nijmegen (- Duitsland), toen de spoorbrug bij Rhenen nog ongeschonden was. Jammer dat die nooit heropgebouwd is. Zou een mooie toevoeging aan het netwerk geweest zijn.

Etten-Leur heeft puur het geluk dat er geen sprinter stations tussen Roosendaal en Breda liggen anders was het ook gewoon een sprinterstation geweest.

Je zou eventueel een sprintertrein Roosendaal - Tilburg kunnen maken, maar dat lijkt me onnodig omdat alle sprinterstations tussen Breda en Tilburg al genoeg sprinters per uur hebben. En dan zou je 2 sprinters + 2 intercity's moeten laten rijden...

Daarnaast kan je precies hetzelfde zeggen over alle stations in Zeeland behalve Vlissingen, Middelburg en Goes. Daarmee is Zeeland ook weer de enige uitzondering. Want de kleinere stations worden dus ook grootendeels behandeld als intercity station. (Vooral voor dat het compensatiepakketje kwam)

Maar goed om nou 2 sprinters en 2 echte intercity's (of 1) te laten rijden...


Voor Veenendaal De Klomp is het logisch, zolang er geen sprinters Utrecht - Arnhem zijn.

Dieren heeft blijkbaar te maken met beschikbare capaciteit ri. Arnhem dus daar stoppen is gewoon een bonus (dus doen we ook maar in de andere richting) ❓

Voor Heemstede hetzelfde denk ik, al las ik dat een IC stop daar ooit afgedwongen is door een ‘hoge pief’ van de NS die daar woonde. đŸ€Ł

Broodje aap natuurlijk, alhoewel
 Als invloedrijke bewoners hier vinden dat er te hard gereden wordt in hun straat dan liggen er binnen de kortste keren drempels en wordt het een 30 km zone en verboden voor vrachtverkeer
 of tegenwoordig ‘fietsstraat, auto te gast’ en (bijna alle) parkeerplekken weg (verder off-topic).


Voor Veenendaal De Klomp is het logisch, zolang er geen sprinters Utrecht - Arnhem zijn.

Dieren heeft blijkbaar te maken met beschikbare capaciteit ri. Arnhem dus daar stoppen is gewoon een bonus (dus doen we ook maar in de andere richting) ❓

Voor Heemstede hetzelfde denk ik, al las ik ooit dat een IC stop daar ooit afgedwongen is door een ‘hoge pief’ van de NS die daar woonde. đŸ€Ł

Broodje aap natuurlijk, alhoewel
 als invloedrijke bewoners hier vinden dat er te hard gereden wordt in hun straat dan liggen er binnen de kortste keren drempels en wordt het een 30 km zone en verboden voor vrachtverkeer
 of tegenwoordig ‘fietsstraat, auto te gast’ en (bijna alle) parkeerplekken weg (verder off-topic).

Een trein afdwingen is opzich wel wat lastiger dan een (bijna) autovrije zone afdwingen 😂.

Maar goed het is natuurlijk wel mogelijk.


Voor Veenendaal De Klomp is het logisch, zolang er geen sprinters Utrecht - Arnhem zijn.

Altijd vreemd gevonden dat er een zielig (goeddeels leeg) sprintertje Arnhem - Ede-Wageningen heen en weer pendelt, terwijl de spoorlijn Arnhem - Utrecht verder perfect is voor een sprinter. Dan is de hele lijn compleet afgedekt. Het heeft z'n redenen, maar bijzonder is het wel.


Met het bizarre effect dat een treinreis Maarn - De Klomp een uur kost omdat je via Utrecht Centraal moet omreizen. Alleen 's avonds laat en in het weekend in de vroege ochtend kost het ‘slechts’ drie kwartier om tussen deze twee opeenvolgende stations te reizen omdat je dan in Driebergen kunt overstappen.


Met het bizarre effect dat een treinreis Maarn - De Klomp een uur kost omdat je via Utrecht Centraal moet omreizen. Alleen 's avonds laat en in het weekend in de vroege ochtend kost het ‘slechts’ drie kwartier om tussen deze twee opeenvolgende stations te reizen omdat je dan in Driebergen kunt overstappen.

Als regelmatige (1-2x per week) reiziger Arnhem-Utrecht heb ik het altijd al vreemd gevonden dat er geen sprinters Ut-Ah bestaan, sinds 2007. Als ze een rare intercity invoeren Arnhem-Rotterdam via Schiphol (omweg !) die weer 2x per uur een slot / pad gebruikt op die lijn, dan lijkt me naast de reeds bestaande vier andere intercities per uur (Asd of Shl) en de vier sprinters tot Rhenen een sprinter Ah-Ut van 2x per uur zinvoller.
En als dat ook teveel beslag legt op de (krappe !) capaciteit van dit spoor, dan is een doortrekking van Amersfoort-Ede naar Arnhem een volgende logische stap die de sprinter Arnhem-Ede kan vervangen. Uit te voeren door NS of Arriva of desnoods om-en-om.

Basisprobleem is dat de politiek weigert geld uit te geven voor spoorverdubbeling Utrecht tot de Haar aansluiting (naar Rhenen), want dat zou veel capaciteitsproblemen oplossen.


 

Als regelmatige (1-2x per week) reiziger Arnhem-Utrecht heb ik het altijd al vreemd gevonden dat er geen sprinters Ut-Ah bestaan, sinds 2007. 

De lijn is ofwel te lang, ofwel heeft teveel tussenstations om een Sprinter te kunnen rijden. Toen de Sprinter nog reed daar werd hij in Maarn goederen aan de kant gezet om de ICE te laten passeren. Al zou je nu wellicht nog Driebergen-Zeist kunnen halen voor die inhaling.


 

Als regelmatige (1-2x per week) reiziger Arnhem-Utrecht heb ik het altijd al vreemd gevonden dat er geen sprinters Ut-Ah bestaan, sinds 2007. 

De lijn is ofwel te lang, ofwel heeft teveel tussenstations om een Sprinter te kunnen rijden. 

Valt toch wel mee? Utrecht Centraal, Utrecht Vaartsche Rijn, Driebergen-Zeist, Maarn, Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen, Wolfheze, Oosterbeek, Arnhem

 

Dat is 3 stations meer dan Roosendaal - Dordrecht

2 stations minder dan Vlissingen - Roosendaal

5 stations minder dan Dordrecht - Den Haag

10 stations minder dan Dordrecht - Nijmegen

en 12 stations minder dan Den Haag - Den Bosch

 

Bedoel je niet te weinig tussenstations? 😂


Nee, ik bedoel te veel om andere treinen voor te blijven. Wat dus met de ICE speelt omdat het gat tussen twee snelle treinen dan korter is dan de extra tijd die de Sprinter nodig heeft.


Nee, ik bedoel te veel om andere treinen voor te blijven. Wat dus met de ICE speelt omdat het gat tussen twee snelle treinen dan korter is dan de extra tijd die de Sprinter nodig heeft.

Ah ja, andere treinen zijn er ook nog 😁.


Wederom geen probleem door de focus minder op een belachelijk aantal IC's per uur te leggen. Die riijden 6 keer per uur op matig tempo, ondanks het overslaan van allerlei stations. Het matigste van twee werelden - dat kan veel beter. 

Bijvoorbeeld - per richting:

1x per 2 uur snelle internationale trein van/naar Frankfurt

1x per 2 uur snelle internationale trein van/naar Duitsland elders (evt. Berlijn)

1x per uur snelle intercity van/naar Arnhem (evt. van/naar DĂŒsseldorf)

2x per uur sneltrein Utrecht - Arnhem - Nijmegen (eventueel een derde uurlijkse trein van/naar Zutphen en Deventer)

2x per uur stoptrein Utrecht - Arnhem (evt. van/naar Breukelen, Zevenaar)

2x per uur stoptrein van/naar Rhenen


Wat hier mee zal spelen is dat er waarschijnlijk meer reizigers gebaat zijn bij een snelle en doorgaande IC dan bij een sprinter. Een sprinter die in plaats van de IC stops komt zal dus veel protesten opleveren, maar een sprinter die bovenop de bestaande IC stops komt zal niet genoeg reizigers trekken.

In toekomstvisies is wel voorgesteld om naar twee stoppatronen te gaan i.p.v. drie: IC's die non-stop rijden en IC's die op Ede, De Klomp en Driebergen stoppen. Dan heb je wel weer de hele tijd een verbinding tussen De Klomp en Driebergen, alleen vanuit Arnhem naar Maarn moet je dan nog terugsteken die Driebergen.


non-stop IC's zijn een uitstekend idee mits er eenmaal per 1 ĂĄ 2 uur eentje door kan rijden van/naar Duitsland, de treinstellen hiervoor gaan beschikbaar zijn, en het komt de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de overvolle DB-treinen ten goede door bijvoorbeeld slechts naar DĂŒsseldorf of Dortmund te rijden zodat de RE vanaf Arnhem alswel de ICE's over dat zeer drukke stuk ontlast worden. 

Vooral als deze Den Haag - Utrecht gaan rijden ipv. vanaf/naar Amsterdam. Daarmee is er een stuk minder extreme drukte te verwachten op de internationale DB-treinen waar het schuurt, en is politiek Den Haag na vele jaren eindelijk ook weer eens aangesloten op het internationale spoorwegnet.


Vroeger, lang geleden, is die directe verbinding er wel geweest. Stoptreintje Utrecht-Arnhem, via Amersfoort, Barneveld etc. Door de velen zo geliefde concessies zal het er niet snel weer zijn. Aantal jaren terug was dacht ik wel het plan dat NS zou gaan bieden op de concessie Amersfoort - Ede, echter is dat plan toen corona kwam in de ijskast gezet en toen wou opeens niemand het lijntje nog hebben đŸ€Ł


Vroeger, lang geleden, is die directe verbinding er wel geweest. Stoptreintje Utrecht-Arnhem, via Amersfoort, Barneveld etc. 

Dat was alleen in de spitsuren een paar keer dag, er is bij mijn weten nooit structureel doorgereden van Ede-W naar Arnhem.


Wat hier mee zal spelen is dat er waarschijnlijk meer reizigers gebaat zijn bij een snelle en doorgaande IC dan bij een sprinter. Een sprinter die in plaats van de IC stops komt zal dus veel protesten opleveren, maar een sprinter die bovenop de bestaande IC stops komt zal niet genoeg reizigers trekken..

Het was de bedoeling dat er na de voltooiing van station Ede-W vanaf Utrecht vier sprinters per uur zouden gaan rijden, twee naar Rhenen en twee naar Ede-W. Dat plan lijkt echter na corona in de bureaula te zijn verdwenen.

Overigens lijkt me voor 6 intercity's die alleen in Ede-W zouden stoppen de klandizie te ontbreken. Dan is 4 overdag en 2 's avonds/deel van het weekend meer dan genoeg.


Dat klopt niet. Het oorspronkelijke plan was om 6 sprinters per uur te laten rijden waarvan 3 naar Rhenen en 3 naar Ede-Wageningen. Al voor Corona is dit toen afgezwakt tot 4 sprinters om kosten te besparen. In eerste instantie bleef in de rapportages staan dat de helft van de sprinters naar Ede-Wageningen zou rijden, in de 9e PHS voortgangsrapportage werd gemeld dat dit een fout was en is dit gecorrigeerd naar 2 sprinters naar Rhenen en 2 naar Veenendaal-Centrum, dus weer de oude situatie van voor Corona.


​@Bemined 

Een van de belangrijke argumenten voor een nieuw station Ede-W was dat er dan meer perroncapaciteit zou komen zodat er sprinters van/naar Utrecht konden gaan rijden. Je vraagt je af wat de reiziger nou opgeschoten is met dat nieuwe station, zoals het nu gaat was een opknapbeurt van het oude station genoeg geweest.

Je krijgt bij dit soort projecten de indruk dat de afstemming tussen ProRail en NS niet optimaal is c.q. ontbreekt. Je ziet vaker dat ProRail bouwt aan projecten die het mogelijk maken om extra treinen te laten rijden maar dat die extra treinen er dan als het werk klaar is niet komen, recent gebeurde dat ook al met het extra perron in Tilburg dat er nu ongebruikt bij ligt. En gisteren werd weer een plan gepresenteerd om in Eindhoven Centraal op korte termijn twee extra perrons te bouwen. Maar voor welke extra treinen is een raadsel.


​@Bemined 

recent gebeurde dat ook al met het extra perron in Tilburg dat er nu ongebruikt bij ligt.

Dat extra perron is praktisch onbruikbaar zolang de sporenlayout nog niet is aangepast. Pas wanneer je onafhankelijk treinen vanuit Eindhoven op spoor 3 en vanuit Den Bosch op spoor 4 aan kunt laten komen, ontstaat er een mogelijkheid om meer treinen te laten rijden.


Wow, extra (reizigers)perrons op Eindhoven Centraal gepland.

Waarom in hemelsnaam ⁉

...ontstaat er een mogelijkheid om meer treinen te laten rijden.

Nog meer! Maar met wie en waarheen dan ❓
Nou ja, Helmond of Weert of de andere kant op via Boxtel richting Tilburg of Den Bosch (en verder natuurlijk).

Regel eerst eens iets met fietsen stallen of zo.. 

Off topic https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/1847795/fooi-geven-mag-niet-in-fietsenstalling-eindhoven-beheerders-zijn-boos (gaat niet over een NS stalling)


​@Bemined 

recent gebeurde dat ook al met het extra perron in Tilburg dat er nu ongebruikt bij ligt.

Dat extra perron is praktisch onbruikbaar zolang de sporenlayout nog niet is aangepast. Pas wanneer je onafhankelijk treinen vanuit Eindhoven op spoor 3 en vanuit Den Bosch op spoor 4 aan kunt laten komen, ontstaat er een mogelijkheid om meer treinen te laten rijden.

Ja, maar er zijn sowieso helemaal geen extra treinen gepland. Volgende maand komt alleen met heel veel tegenzin van NS (maar geëist in de nieuwe concessie) de tweede sprinter Eindhoven-Tilburg in het weekend terug die eerder was opgeheven.

De provincie Brabant wilde ooit vier intercity's per uur van Eindhoven naar Rotterdam maar daarvoor ontbreekt gewoon de reizigersvraag.


Er zijn wel degelijk extra treinen gepland. De NS moet van de overheid gedurende de loop van de nieuwe concessie een 3e en 4e intercity Eindhoven - Breda invoeren, en de internationale trein Venlo - DĂŒsseldorf - Hamm wordt doorgetrokken naar Eindhoven.


Er zijn wel degelijk extra treinen gepland. De NS moet van de overheid gedurende de loop van de nieuwe concessie een 3e en 4e intercity Eindhoven - Breda invoeren, en de internationale trein Venlo - DĂŒsseldorf - Hamm wordt doorgetrokken naar Eindhoven.

De scenario wensplaatjes zijn zo geformuleerd dat ze helemaal niet bindend zijn, alleen de tabellen met geëiste minimumbediening zijn wel hard. Nu de reizigersgroei inmiddels vrijwel tot stilstand is gekomen, de tarieven fors verhoogd gaan worden en de loonkosten op het spoor de spuigaten uitlopen kun je extra treinen vergeten. NS zal de komende jaren alle zeilen moeten bijzetten om een faillissement te voorkomen, het bedrijf wordt momenteel financieel in hoog tempo uitgehold.

De trein naar DĂŒsseldorf staat overigens los van extra perrons in Eindhoven want die gaat al over twee jaar rijden en dan zijn die extra perrons er nog lang niet.


Volgende maand komt alleen met heel veel tegenzin van NS (maar geëist in de nieuwe concessie) de tweede sprinter Eindhoven-Tilburg in het weekend terug die eerder was opgeheven.

Blij mee en werd tijd. Dat ene weekendsprintertje per uur is beschamend. 

Maar ik zie dat de sprinter Den Bosch - Deurne wel 1x per uur blijft rijden in het weekend. Waarom? Had gehoopt dat dat ook zou veranderen. Er zijn genoeg regionale lijntjes van andere vervoerders in rurale gebieden die in het weekend wél 2x per uur rijden..... dat verschil vind ik heel gek.

Het nieuwe perron in Tilburg ligt er piekfijn en ongebruikt bij. Enig idee wanneer dat dan ooit gebruikt gaat worden? Anders zo zonde van het geld toch.

Een 3e en 4e intercity Eindhoven - Breda - Rotterdam..... is toch veel teveel en dat past toch niet tussen al de huidige (goederen)treinen op het (slechts) dubbelspoor tussen Tilburg en Breda?


Volgende maand komt alleen met heel veel tegenzin van NS (maar geëist in de nieuwe concessie) de tweede sprinter Eindhoven-Tilburg in het weekend terug die eerder was opgeheven.

Maar ik zie dat de sprinter Den Bosch - Deurne wel 1x per uur blijft rijden in het weekend. Waarom? 

Den Bosch-Eindhoven wordt weer een halfuurdienst op zaterdag en zondag. Eindhoven-Deurne (en trouwens ook Eindhoven-Weert) alleen op zaterdag. Dat was voor corona ook al zo.

Wat er in 2026 gaat veranderen op Eindhoven-Venlo als de Arriva-trein naar DĂŒsseldorf komt is nog onduidelijk. Drie intercity's per uur naar Venlo is natuurlijk complete waanzin en er is sprake van dat NS (een deel van zijn) intercity's gaat schrappen en (een deel van de) sprinters gaat verlengen naar Venlo.

Achter de wens van de Provincie Brabant voor vier intercity's per uur naar Rotterdam zit een oneigenlijke reden. Men hoopt zo het baanvak Tilburg-Breda vol te stouwen met reizigerstreinen in de hoop dat de goederentreinen dan worden omgeleid via Den Bosch en/of via de Betuweroute. Is erg doorzichtig.


Reageer