Skip to main content

Ik reis bijna elk weekend van Arnhem naar Amersfoort en terug vanwege mijn studie. En ik wordt gestuurd via Ede Wageningen, Apeldoorn of Utrecht. Ik reis gemiddeld 110 minuten per reis.

Nou was er een paar jaar terug een wonder. Er waren problemen met het spoor en er stond een trein die direct van Amersfoort naar Arnhem ging, die deed er 45 minuten over, zonder overstap. 

Mijn vraag is dus, als het blijkbaar kan, waarom wordt er niet regelmatig een trein ingezet van Amersfoort Centraal naar Arnhem & Nijmegen?

Voor de rest natuurlijk de vragen zoals een IC stop in Harderwijk (want Dieren en Woerden hebben die ook!)

😁 En Etten-Leur, en Heemstede, en Krabbendijke, en Wijhe, en Veenendaal de Klomp. Logica is ver te zoeken, echte IC's zoals IC's van oorsprong bedoeld zijn (namelijk snel van stad naar stad), zijn er nauwelijks.

Vroeger had je de directe lijn Amersfoort- Nijmegen (- Duitsland), toen de spoorbrug bij Rhenen nog ongeschonden was. Jammer dat die nooit heropgebouwd is. Zou een mooie toevoeging aan het netwerk geweest zijn.

Etten-Leur heeft puur het geluk dat er geen sprinter stations tussen Roosendaal en Breda liggen anders was het ook gewoon een sprinterstation geweest.

Je zou eventueel een sprintertrein Roosendaal - Tilburg kunnen maken, maar dat lijkt me onnodig omdat alle sprinterstations tussen Breda en Tilburg al genoeg sprinters per uur hebben. En dan zou je 2 sprinters + 2 intercity's moeten laten rijden...

Daarnaast kan je precies hetzelfde zeggen over alle stations in Zeeland behalve Vlissingen, Middelburg en Goes. Daarmee is Zeeland ook weer de enige uitzondering. Want de kleinere stations worden dus ook grootendeels behandeld als intercity station. (Vooral voor dat het compensatiepakketje kwam)

Maar goed om nou 2 sprinters en 2 echte intercity's (of 1) te laten rijden...


Voor Veenendaal De Klomp is het logisch, zolang er geen sprinters Utrecht - Arnhem zijn.

Dieren heeft blijkbaar te maken met beschikbare capaciteit ri. Arnhem dus daar stoppen is gewoon een bonus (dus doen we ook maar in de andere richting) ❓

Voor Heemstede hetzelfde denk ik, al las ik dat een IC stop daar ooit afgedwongen is door een ‘hoge pief’ van de NS die daar woonde. 🤣

Broodje aap natuurlijk, alhoewel… Als invloedrijke bewoners hier vinden dat er te hard gereden wordt in hun straat dan liggen er binnen de kortste keren drempels en wordt het een 30 km zone en verboden voor vrachtverkeer… of tegenwoordig ‘fietsstraat, auto te gast’ en (bijna alle) parkeerplekken weg (verder off-topic).


Voor Veenendaal De Klomp is het logisch, zolang er geen sprinters Utrecht - Arnhem zijn.

Dieren heeft blijkbaar te maken met beschikbare capaciteit ri. Arnhem dus daar stoppen is gewoon een bonus (dus doen we ook maar in de andere richting) ❓

Voor Heemstede hetzelfde denk ik, al las ik ooit dat een IC stop daar ooit afgedwongen is door een ‘hoge pief’ van de NS die daar woonde. 🤣

Broodje aap natuurlijk, alhoewel… als invloedrijke bewoners hier vinden dat er te hard gereden wordt in hun straat dan liggen er binnen de kortste keren drempels en wordt het een 30 km zone en verboden voor vrachtverkeer… of tegenwoordig ‘fietsstraat, auto te gast’ en (bijna alle) parkeerplekken weg (verder off-topic).

Een trein afdwingen is opzich wel wat lastiger dan een (bijna) autovrije zone afdwingen 😂.

Maar goed het is natuurlijk wel mogelijk.


Voor Veenendaal De Klomp is het logisch, zolang er geen sprinters Utrecht - Arnhem zijn.

Altijd vreemd gevonden dat er een zielig (goeddeels leeg) sprintertje Arnhem - Ede-Wageningen heen en weer pendelt, terwijl de spoorlijn Arnhem - Utrecht verder perfect is voor een sprinter. Dan is de hele lijn compleet afgedekt. Het heeft z'n redenen, maar bijzonder is het wel.


Met het bizarre effect dat een treinreis Maarn - De Klomp een uur kost omdat je via Utrecht Centraal moet omreizen. Alleen 's avonds laat en in het weekend in de vroege ochtend kost het ‘slechts’ drie kwartier om tussen deze twee opeenvolgende stations te reizen omdat je dan in Driebergen kunt overstappen.


Reageer