Gisteren (zondag 24 juli) reed de intercity van Amsterdam Zuid naar Utrecht (en verder naar Nijmegen) een andere route dan gebruikelijk; in plaats van via A'dam Bijlmer-ArenA ineens met een omleiding door het Gooi. Daar kwam ik pas achter toen ik in de rijdende trein zat. Achteraf begreep ik dat dit met werkzaamheden rondom A'dam Zuid te maken had, maar daarover werd echter niet(/hooguit extreem cryptisch) door NS geïnformeerd. Waarom werd er op station A'dam Zuid niet even aangegeven dat de treinen die dag Bijlmer-ArenA oversloegen? Later zag wel dat er op de perronschermen iets stond over dat de intercity's niet in Hilversum zouden stoppen, maar daar komen deze sowieso normaal nooit.
Het is mij een raadsel waarom NS de laatste tijd van basale reisinformatie zo'n ontzettende puzzel maakt. In mijn ogen was het veel logischer geweest op de schermen te zetten en ook even nadrukkelijk om te roepen dat de trein juist niet op Bijlmer-ArenA zou stoppen. Dát is immers de tussenstop die reizigers normaal wél verwachten. Slechts op de schermen tonen dat de trein niet zal stoppen op een station waar deze normaliter toch helemaal niet komt heeft toch totaal geen toegevoegde waarde… ?!
Ik was niet de enige die hierdoor getroffen was, alleen al in de coupé waar ik in zat waren er nog 3 verwarde medereizigers. In plaats van een ritje van nog geen 10 minuutjes waren we nu met een grote omweg via Utrecht 1,5 uur onderweg! Van Utrecht naar Bijlmer reden immers ook geen intercity's, dus het moest per propvolle sprinter met nogmaals overstappen in het sfeervolle Breukelen.
Dit had voorkomen kunnen worden met wat helderer informatie. Juist bij werkzaamheden is er toch behoefte aan concrete info over de impact. NS zal zich wel weer verschuilen achter de dooddoener “had je maar in de reisplanner/app moeten kijken”, maar waarom toch telkens? Het kost toch amper moeite om de klant even wat specifieker van info te voorzien? Is dit bewust? Zo ja, welk voordeel heeft NS bij het zo summier informeren van reizigers? Of is het ‘gewoon’ onkunde/managers die compleet van de praktijk vervreemd zijn… ?