Waarom geen treinen op oudejaarsavond? | NS Community
beantwoord

Waarom geen treinen op oudejaarsavond?

  • 3 January 2022
  • 22 reacties
  • 876 Bekeken

Reputatie 5

Ik vraag me af waarom er op oudejaarsavond geen treinen rijden. Is dat altijd zo geweest of is dat op een bepaald moment ingevoerd omdat er te weinig reizigers waren op dat tijdstip?

Ik vind het merkwaardig omdat het OV op alle andere officiële feestdagen wel gewoon rijdt (al dan niet met beperkte dienstregeling). Er zijn toch ook mensen die gewoon moeten werken op die avond, of anderszins op het OV zijn aangewezen? Lang niet iedereen viert oud-nieuwjaar.

icon

Beste antwoord door Robert B 3 January 2022, 19:28

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

https://www.parool.nl/nieuws/waarom-is-er-op-oudjaarsdag-na-20-00-uur-geen-openbaar-vervoer-meer~bcea2c56/

Badge +3

Voor zover ik me kan herinneren (en ik ben 50+) is dit altijd zo geweest.

De reden is volgens mij om het personeel de gelegenheid te geven om de jaarwisseling met gezin/familie te kunnen vieren, want velen hebben met kerst e.d. ook gewoon dienst gehad.

​​​​​​@Momo was me voor, maar precies dat dus.

Winkels (met name supermarkten) sluiten ook veel eerder dan gebruikelijk, ik neem aan om dezelfde reden. En dat terwijl het tegen de normale sluitingstijd (buiten alle feestdagen om) vaak nog best druk is met klanten die last-minute nog wat willen inslaan voor een gezellige avond.

Reputatie 7
Badge +3

Dat er geen treinen rijden met oudjaarsavond is zolang ik mij kan herinneren. Ik heb een NS-abonnement sinds augustus 1981.

Reputatie 7

Dit is altijd al geweest. Er is die avond nauwelijks vraag naar vervoer en het personeel kan zo ook deze avond vieren. Je kan het vergelijken met het gegeven dat op 1e Kerstdag in Engeland alle ov stil ligt. Gewoon een traditie.

@Rene74

Dat is niet altijd geweest, tot begin jaren 60 werd er op oudejaarsavond gewoon gereden mede omdat het nachtelijke goederennet toen op die avond ook gewoon reed. Bedrijven werkten in die tijd op oudejaarsdag nog normaal. 

Officieel is het nu om het personeel vrij te geven, in werkelijkheid is NS bang dat treinen worden opgeblazen met vuurwerk of in de fik worden gestoken. Aangezien het vuurwerkterrorisme een typisch Nederlands probleem is, is dat ook niet zo vreemd.

Het niet rijden op eerste kerstdag in Engeland is overigens ook pas sinds de jaren 60, het ook niet meer rijden op tweede kerstdag is iets van de laatste twintig jaar. 

In Duitsland reden er tot begin van deze eeuw vrijwel geen regionale treinen op kerstavond, dat is sinds 2000 geleidelijk helemaal afgeschaft.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inmiddels een traditie geworden dat er ieder jaar wel iemand vraagt waarom er op Oudejaarsavond na 20:00 uur geen treinen rijden.

Reputatie 7

@Rene74

Dat is niet altijd geweest, tot begin jaren 60 werd er op oudejaarsavond gewoon gereden mede omdat het nachtelijke goederennet toen op die avond ook gewoon reed. Bedrijven werkten in die tijd op oudejaarsdag nog normaal. 

Officieel is het nu om het personeel vrij te geven, in werkelijkheid is NS bang dat treinen worden opgeblazen met vuurwerk of in de fik worden gestoken. Aangezien het vuurwerkterrorisme een typisch Nederlands probleem is, is dat ook niet zo vreemd.

Het niet rijden op eerste kerstdag in Engeland is overigens ook pas sinds de jaren 60, het ook niet meer rijden op tweede kerstdag is iets van de laatste twintig jaar. 

In Duitsland reden er tot begin van deze eeuw vrijwel geen regionale treinen op kerstavond, dat is sinds 2000 geleidelijk helemaal afgeschaft.

Zo is het dus overal weer anders. Ik las ergens dat er begin 20e eeuw in Engeland veelal werd gewerkt met Kerst, vaak uit noodzaak, pas sinds de jaren '60 met toenemende welvaart is dit veranderd waardoor de vervoersvraag enorm afnam en personeel ook eisen ging stellen. Vrijwel iedereen had vrij en bleef op 25 december thuis met familie. En als je naar familie ging zorgde je dat je op kerstavond daar al was. En ju nog steeds. Het blijft wel bijzonder vind ik dat een miljoenenstad als Londen één dag per jaar helemaal stil ligt en alles gesloten is.  Is dat in meer wereldsteden het geval?

Naast toegenomen welvaart zal in Nederland inderdaad ongetwijfeld vuurwerk een grote rol spelen. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

net als robert-en mijn ervaring reikt nog iets verder terug-in de jaren 60 was het toch echt ook al zo, maar vanaf 21.00. Bij de BUS net zo-en in de RK streken Brabant+Limburg ook voor bus op 24/12. Hierover stond een aanwijzing vooraf in het gedrukte spoorboekje (kostte 1,25 NLG).

Dat tijdstip is later vervroegd tot rond 20.00. Voor de bus is een zeer belangrijke bijkomende reden het als in een war-situation bestoken en aanvallen met brandende projektielen bestoken van alles wat rijdt. Zal op enkel treintrajekten wrs. wel net zo zijn.

Inderdaad wijkt NL hier duidelijk af van de buurlanden-waar het OV juist op 24/12=Heiligabend er eerder mee ophoudt. in BE worden bvb juist veel extra ritten ingezet na 0.01 op 1/1-na het feestje en dat schijnt in een opperbeste stemming te kunnen gebeuren.

Reputatie 5

Het is inmiddels een traditie geworden dat er ieder jaar wel iemand vraagt waarom er op Oudejaarsavond na 20:00 uur geen treinen rijden.

 
 
×
 
 
 

Dan heb ik zeker niet goed gekeken, want ik kon de vraag niet vinden hier.

Reputatie 7
Badge +3

Even zoeken op oudjaar en voila:

 

Reputatie 5

@Rene74

Dat is niet altijd geweest, tot begin jaren 60 werd er op oudejaarsavond gewoon gereden mede omdat het nachtelijke goederennet toen op die avond ook gewoon reed. Bedrijven werkten in die tijd op oudejaarsdag nog normaal. 

Officieel is het nu om het personeel vrij te geven, in werkelijkheid is NS bang dat treinen worden opgeblazen met vuurwerk of in de fik worden gestoken. Aangezien het vuurwerkterrorisme een typisch Nederlands probleem is, is dat ook niet zo vreemd.

Het niet rijden op eerste kerstdag in Engeland is overigens ook pas sinds de jaren 60, het ook niet meer rijden op tweede kerstdag is iets van de laatste twintig jaar. 

In Duitsland reden er tot begin van deze eeuw vrijwel geen regionale treinen op kerstavond, dat is sinds 2000 geleidelijk helemaal afgeschaft.

Ik dacht ook dat het eerder iets met (vuurwerk)vandalisme te maken zou hebben dat ze niet rijden.

Dat argument van “personeel vrijgeven” vind ik niet zo sterk. Dat zou je met andere feestdagen dan ook moeten doen. Bovendien zijn er veel beroepen (zorg, hulpdiensten, ploegendiensten etc.) die gewoon moeten werken op die dagen. Ns medewerkers die perse vrij willen, zouden dat dan kunnen aangeven. Ik denk best dat er mensen zijn die helemaal geen probleem hebben om met oudejaar te werken.

Reputatie 5

Even zoeken op oudjaar en voila:

 

Ik krijg een melding dat ik “geen toegang” heb als ik op bovenstaande link klik.

Reputatie 7
Badge +3

Ah, ik zie dat dat topic in het archief staat en dat archief is alleen voor super users en moderators.

 

net als robert-en mijn ervaring reikt nog iets verder terug-in de jaren 60 was het toch echt ook al zo, maar vanaf 21.00. Bij de BUS net zo-en in de RK streken Brabant+Limburg ook voor bus op 24/12. Hierover stond een aanwijzing vooraf in het gedrukte spoorboekje (kostte 1,25 NLG).

De oudjaarsavonddienst is vervallen rond de invoering van de vijfdaagse werkweek. Tot die tijd reed het dagelijkse goederennet in de nachten van ma/di tot za/zo. Omdat oudejaarsdag (meestal) een werkdag was en nieuwjaarsdag een feestdag werd in oudejaarsnacht de zaterdagdienst gereden bij het goederenvervoer. Met de komst van de vijfdaagse werkweek verviel de goederendienst op za/zo en daarmee ook op oudjaarsavond. NS vond het toen niet meer de moeite om voor slechts een handjevol reizigers stations, seinhuizen, loketten etc. nog te bemannen.

Bezuiden Eindhoven en Nijmegen hebben er ook een aantal jaren minder treinen gereden op kerstavond, maar dat is niet heel lang geweest. Officieel was het argument dat het personeel dan naar de nachtmis kon. Het vreemde was dat het personeel op die kerstavond thuis zat maar wel doorbetaald werd. 

Reputatie 7

@Rene74

Dat is niet altijd geweest, tot begin jaren 60 werd er op oudejaarsavond gewoon gereden mede omdat het nachtelijke goederennet toen op die avond ook gewoon reed. Bedrijven werkten in die tijd op oudejaarsdag nog normaal. 

Officieel is het nu om het personeel vrij te geven, in werkelijkheid is NS bang dat treinen worden opgeblazen met vuurwerk of in de fik worden gestoken. Aangezien het vuurwerkterrorisme een typisch Nederlands probleem is, is dat ook niet zo vreemd.

Het niet rijden op eerste kerstdag in Engeland is overigens ook pas sinds de jaren 60, het ook niet meer rijden op tweede kerstdag is iets van de laatste twintig jaar. 

In Duitsland reden er tot begin van deze eeuw vrijwel geen regionale treinen op kerstavond, dat is sinds 2000 geleidelijk helemaal afgeschaft.

Ik dacht ook dat het eerder iets met (vuurwerk)vandalisme te maken zou hebben dat ze niet rijden.

Dat argument van “personeel vrijgeven” vind ik niet zo sterk. Dat zou je met andere feestdagen dan ook moeten doen. Bovendien zijn er veel beroepen (zorg, hulpdiensten, ploegendiensten etc.) die gewoon moeten werken op die dagen. Ns medewerkers die perse vrij willen, zouden dat dan kunnen aangeven. Ik denk best dat er mensen zijn die helemaal geen probleem hebben om met oudejaar te werken.

 

Nou en? Waarom moet ik als treinpersoneel per se op oudjaarsavond aan het werk 'omdat andere beroepsgroepen dat ook moeten’? Altijd een beetje een non-argument dit. Als ik aan het werk moet dan vind ik dat jij ook aan het werk moet, gewoon omdat ik aan het werk moet. Maakt me niet uit wat voor werk je doet, ook al zit je op kantoor, gewoon aan het werk ;) 

Reputatie 7

En zo heel veel meerwaarde krijgen we uberhaupt al niet meer met de vrije oudejaarsavond, want hoewel er vaak 20.00 uur gecommuniceerd wordt zegt dat meestal alleen iets over het laatste tijdstip dat er nog treinen vanaf het beginstation vertrekken. Gaat het om een lange route dan rijden de treinen de route niet helemaal uit, maar rijden dan tot bijvoorbeeld ergens halverwege. Vervolgens moeten deze treinen ook nog allemaal worden afgerangeerd. Oudjaar 2020 was ik zelf pas om 22.15 een keer klaar nadat ik de laatste trein weg had gezet. Maar toch prettig dat mij die krappe 2 uur per jaar eigenlijk ook niet gegund worden, omdat 'anderen ook moeten werken’ :sweat_smile:  

Maar toch prettig dat mij die krappe 2 uur per jaar eigenlijk ook niet gegund worden, omdat 'anderen ook moeten werken’ :sweat_smile:  

Alsof oudjaar zo belangrijk is. Met jouw redenering rijden we straks ook niet meer met Kerstmis, Pasen, carnaval en als het Nederlands elftal speelt. De realiteit is dat het niet rijden met oudjaar ook niet met personeel te maken heeft maar met vuurwerk. En in dat laatste kan ik met NS meegaan. 

Reputatie 7

Maar toch prettig dat mij die krappe 2 uur per jaar eigenlijk ook niet gegund worden, omdat 'anderen ook moeten werken’ :sweat_smile:  

Alsof oudjaar zo belangrijk is. Met jouw redenering rijden we straks ook niet meer met Kerstmis, Pasen, carnaval en als het Nederlands elftal speelt. De realiteit is dat het niet rijden met oudjaar ook niet met het personeel te maken heeft maar met vuurwerk.

Mocht het structurele vuurwerkverbod er definitief komen én goed gehandhaafd worden, dan kan het ov de komende jaren dus weer gewoon gaan rijden op oudejaarsavond. 

@Rene74 

Dat er een regel in Nederland gehandhaafd wordt zullen jij en ik niet meer meemaken. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat wordt dan de volgende papieren maatregel. Er zijn nog steeds types in Den Haag die denken dat iets geregeld is wanneer een wet is aangenomen. Zonder handhaving en met onze open grenzen komt er natuurlijk niets terecht van een vuurwerkverbod. 

Reputatie 5

Overigens ter aanvulling, voor de preciezen op dit forum, op oudejaarsavond is/was er op twee plekken wel binnenlands OV: tussen Arnhem - Zevenaar en Enschede - Glanerbrug verzorgd door de respectievelijke Duitse vervoerders die dus wel blijven rijden.

Overigens ter aanvulling, voor de preciezen op dit forum, op oudejaarsavond is/was er op twee plekken wel binnenlands OV: tussen Arnhem - Zevenaar en Enschede - Glanerbrug verzorgd door de respectievelijke Duitse vervoerders die dus wel blijven rijden.

Idem dito tussen Hengelo en Oldenzaal. 

Reageer