Skip to main content

Het valt mij op de nieuwe sprinters op veel trajecten rijden waar eerst SLT reed. En dat op veel trajecten waar SGM reed rijd nu SLT. 
 

Hier een paar voorbeelden:

Den Haag -Amsterdam - Zwolle 

Den Haag/Leiden - Hoorn 

Hier reed eerst SLT en nu SNG

 

Baarn - Utrecht 

Rhenen - Breuken/Uitgeest

Hier reed eerst SGM en nu SLT

 

Waarom hebben deze trajecten geen recht op nieuwere treinen? Zijn deze trajecten minder waardevol voor NS?

Ik zou er niet direct iets achter zoeken. Tussen Zwolle en Groningen ging men van ICM naar SNG. De treindienst werd meteen flink versneld. Tussen Zwolle en Utrecht ging men van DDAR naar SNG. Tussen Den Haag en Dordrecht ging met van SLT juist jarenlang terug naar SGM en nu naar SNG. Kortom: de materieelinzet wijzigt continu. NS zal er vast goed over nadenken: hoeveel stoelen, hoe snel, welke andere eigenschappen. 


Er zijn geen trajecten die meer rechten hebben op nieuw materieel, er wordt gekeken naar verschillende facetten voordat er bepaalt wordt waar materieel soorten worden ingezet. En dat kan zomaar veranderen.

Het is wel makkelijker om materieel in bepaalde regio's in te zetten en zo uitwisseling van treinstellen makkelijk te maken door hetzelfde materieel in de regio te laten rijden.

Zo zie je Flirt ook niet in het noorden van het land maar voornamelijk in het zuiden met een uitschieter richting Arnhem.


Het valt mij op de nieuwe sprinters op veel trajecten rijden waar eerst SLT reed. En dat op veel trajecten waar SGM reed rijd nu SLT. 
 

Hier een paar voorbeelden:

Den Haag -Amsterdam - Zwolle 

Den Haag/Leiden - Hoorn 

Hier reed eerst SLT en nu SNG

 

Baarn - Utrecht 

Rhenen - Breuken/Uitgeest

Hier reed eerst SGM en nu SLT

 

Waarom hebben deze trajecten geen recht op nieuwere treinen? Zijn deze trajecten minder waardevol voor NS?

Vergeet niet dat de instroom van de SNG nog doorgaat. Weet niet wanneer de instroom van de SNG ongeveer gaat stoppen.

SNG lijkt nu meer geconcentreerd te zijn rondom Randstad. Maar je als bij NS treinseries kijkt kun je ook zien dat het richting Oost Nederland gaat zoals Zwolle - Amsterdam (via Lelystad)/Utrecht. 

En ICNG zal in beginfase meer geconcentreerd zijn op de HSL tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven. Maar vanaf 2025 stroomt het vanaf HSL door naar Flevoland, Oost Nederland, Noord Nederland en op lange termijn naar Zeeland. 


Reageer