beantwoord

Waarom hoef je helemaal niks te kunnen om bij NS te werken

  • 26 September 2022
  • 41 reacties
  • 1776 Bekeken

Reputatie 1

Wat is het enige bestaansrecht van NS?

Mensen vervoeren toch?

Dat is je core business, dus daar zou je verstand van moeten hebben…

Nu valt er een traject uit (door de polder), kan gebeuren… gaat 3,5 maand duren.

Dus reizigers op het traject Schiphol-Groningen moeten omreizen via Amersfoort. Niet ideaal, maar so be it.

MAAR HOE KAN HET NOU DAT JE ALS TRANSPORTPROFESSIONAL DAN NIET BEDENKT OM OP HET TRAJECT VIA AMERSFOORT WAT EXTRA CAPACITEIT IN TE ZETTEN?!?!

IK ZIT KEER OP KEER WEER ALS VEE OPGEPAKT IN TREINTJES VAN 3 MAX 4 DELEN. OP DIT MOMENT STA IK OM 6:30 OP HET STUK TUSSEN AMERSFOORT EN ZWOLLE.

Ik snap dat er tekorten op de arbeidsmarkt zijn en dat NS blijkbaar iedereen aanneemt… maar elk simpel algoritme zou in staat moeten zijn om de capciteit beter in te plannen dan het stelletje halven dat dit nu bij NS doet.

Hoe kan het dat je zo ontzettend slecht bent in iets wat al meer dan 100 jaar je core-business is?!?!

Ik ben heel benieuwd!

icon

Beste antwoord door mrfreeze 26 September 2022, 11:26

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7

Vanaf 3 oktober rijden de treinen rondom Amersfoort versterkt om de extra reizigers die nu niet via Lelystad kunnen reizen te ondervangen. 

Reputatie 1

Vanaf 3 oktober rijden de treinen rondom Amersfoort versterkt om de extra reizigers die nu niet via Lelystad kunnen reizen te ondervangen. 

Vanaf 3 oktober al!

Lekker agile.

Dit bedoel ik, kan toch niet voor een bedrijf waarvan mensen vervoeren het hoofddoel is…

Maar goed, punt gemaakt. Wederom teleurgesteld. Ga ik me nu weer even omkleden in mn ouwe kleren om in een vies (en ongetwijfeld kort) treinstel te stappen.

Fijne dag allemaal. Dank voor de reacties!

Vanaf 3 oktober rijden de treinen rondom Amersfoort versterkt om de extra reizigers die nu niet via Lelystad kunnen reizen te ondervangen. 

Dat dat dan viereneenhalve week heeft moeten duren geeft natuurlijk aan dat er qua flexibiliteit iets goed mis is bij NS. Misschien toch ook eens het kapmes in de bureaucratische jungle zetten. 

Reputatie 6
Badge

Dit heeft niets te maken met onwil, onkunde, onwetendheid of allerlei andere classificaties die hier langsgekomen zijn. De enige reden dat het zo lang duurt is personeelstekort. Het zou NS sieren om daar veel duidelijker over te communiceren. Personeelstekort betreft namelijk niet alleen rijdend personeel (en hoeveel treinstellen die mogen meenemen), maar ook vrijwel alle andere bedrijfstakken.

Het aanpassen van de treindienst een aantal dagen vooruit kost veel meer werk dan het aanpassen van de treindienst over een aantal maanden. De uitleg is te technisch en gedetailleerd voor dit forum, maar het komt er kortweg op neer dat je een structurele dienstregelingsaanpassing eigenlijk pas over een aantal maanden kan realiseren en tot die tijd alles trein voor trein, dienst voor dienst, station voor station zit aan te passen. Dat moet gedaan worden door afdelingen die al maanden structureel overwerkt zijn met voortdurende aanpassingen in de dienstregeling door te weinig conducteurs en machinisten, veel last-minute werkzaamheden, voetbal- en evenementenvervoer, slechte materieelstand, enzovoorts.

De handjes ontbreken dus simpelweg om alles snel en netjes te kunnen verwerken. Ter illustratie: direct na het weekend waarin de Hanzelijn werd vernield, lag de uitwerking klaar om een omleiding te rijden (rechtstreekse trein) tussen Schiphol en Noord-Nederland via Amsterdam Centraal en Amersfoort, met dus dubbele capaciteit op de Veluwelijn. Ook met ProRail is afgestemd over benodigde aanpassingen van andere vervoerders (goederen, IC Berlijn, enzovoorts). Alleen kon het vervolgens niet verwerkt worden door het beschreven capaciteitstekort (want er komt echt heel veel bij kijken zoals welk treinstel eindigt en start de dag op welk rangeerterrein, waar worden die schoongemaakt, waar komt het personeel vandaan, enzovoorts). Dan zal de wedervraag zijn: wat is er voor nodig om het wel te verwerken (andere klussen laten vervallen, overwerken, inhuren)? Maar soms is de conclusie: het lukt niet. Zelfs niet met de beste wil van de wereld. Dan heb je de planners allemaal in een burnout.

De nu aangekondigde oplossing (pendeltrein Amersfoort-Zwolle vanaf 3 oktober) is het best haalbare alternatief. Fraai, nee. Kon het anders? Ook nee.

Dit is ook direct de reden waarom vrijwel geen trein in het land verlengd wordt. Ja, de druktemeldingen komen binnen. Ja, ze worden bekeken. Maar nee, er is op een enkele uitzondering na geen capaciteit om de materieelsamenstelling aan te passen, nog even los van de vraag of de capaciteit qua conducteurs, rangeermachinisten en ander benodigd personeel er is. Het goede nieuws is dat er vanaf 3 oktober wel e.e.a. verlengd wordt en vanaf medio december zou het nog een stapje beter moeten zijn. Als NS dat eerlijke verhaal eens zou verkondigen, zou het al een wereld van verschil zijn. Je hebt dan in ieder geval niet het idee als reiziger met een kluitje in het riet te worden gestuurd, want nu lijkt de druktemelder zinloos.

En voor wie roept: laat een andere vervoerder het dan uitvoeren. Bedenk dat die met dezelfde systemen moeten werken met dezelfde beperkingen qua hoeveelheid werk om dingen op korte termijn aan te passen.

Edit: om misverstanden te voorkomen: ik wil geenszins de ellende bagatelliseren waar de reiziger tussen Zwolle en Amersfoort/Randstad mee te maken heeft. Ik wil alleen laten zien waarom het zo knelt.

Badge +3

Vanaf 3 oktober rijden de treinen rondom Amersfoort versterkt om de extra reizigers die nu niet via Lelystad kunnen reizen te ondervangen. 

Volgens Rover (op 22 september):

Deze verbetering komt er nu: vanaf deze week zet NS langere treinen in tussen Amersfoort en Zwolle en vanaf 10 oktober gaan er extra treinen rijden op dit traject.

Per 3 oktober ook weer meer treinen Lelystad - Dordrecht (maar dat zal wel Almere worden).

@Sneltram

Ik begrijp je uitleg maar als de huidige werkwijze leidt tot zoveel inflexibiliteit als nu moet je die gewoon eens een keer ter.discussie stellen.

Regels en procedures zijn prima maar op het moment dat ze de bedrijfsvoering meer belemmeren dan ondersteunen dan wordt het tijd ze aan te passen aan de hedendaagse eisen en realiteit.

Het beeld dat bij NS steeds meer naar voren komt is dat het bedrijf in het verleden is blijven hangen. Of het nu gaat over de rol.van de conducteur, de eerste klas, de materieel- en personeelsomloop, etc., alles lijkt sinds 1950 stil te staan bij NS. 

Reputatie 6
Badge

@Sneltram

Ik begrijp je uitleg maar als de huidige werkwijze leidt tot zoveel inflexibiliteit als nu moet je die gewoon eens een keer ter.discussie stellen.

Regels en procedures zijn prima maar op het moment dat ze de bedrijfsvoering meer belemmeren dan ondersteunen dan wordt het tijd ze aan te passen aan de hedendaagse eisen en realiteit.

Vernieuwing staat op de rol, maar terwijl je vernieuwt moet de winkel wel openblijven. Dus op dit moment hebben we nog geen voordeel van vernieuwingsplannen. Echter, het grootste probleem is nu niet de werkwijze, maar het personeelstekort waardoor dingen niet gedaan kunnen worden (zonder tekort had je prima dingen kunnen verwerken). Dat tekort is iets van recente tijden en daar verander je niet direct iets aan. Je kan wellicht bij een trein nog zeggen: je rijdt met een conducteur minder. Maar je kan geen dienstregeling plannen met een groep planners minder of een trein degelijk onderhouden met minder servicepersoneel. Dat kan alleen als je grootschalig dingen anders doet en dat kost meer tijd om zorgvuldig en correct te implementeren dan het herstellen van de Hanzelijn.

Reputatie 6
Badge

@Sneltram

Het beeld dat bij NS steeds meer naar voren komt is dat het bedrijf in het verleden is blijven hangen. Of het nu gaat over de rol.van de conducteur, de eerste klas, de materieel- en personeelsomloop, etc., alles lijkt sinds 1950 stil te staan bij NS. 

De tijd dat we tijd-weg-diagrammen in een tekenkamer op grote rollen papier stonden te maken ligt ver achter ons. En toen de treinbeveiliging in Noord-Nederland werd gemoderniseerd, konden tientallen arbeidskrachten naar huis. Ik ben het er mee eens dat er best wat bureaucratie weg kan, sommige dingen flexibeler en het management slanker, maar er is al veel meer vernieuwd en verbeterd dan nu dikwijls gesuggereerd wordt.

@Sneltram

Ik begrijp je uitleg maar als de huidige werkwijze leidt tot zoveel inflexibiliteit als nu moet je die gewoon eens een keer ter.discussie stellen.

Regels en procedures zijn prima maar op het moment dat ze de bedrijfsvoering meer belemmeren dan ondersteunen dan wordt het tijd ze aan te passen aan de hedendaagse eisen en realiteit.

Echter, het grootste probleem is nu niet de werkwijze, maar het personeelstekort waardoor dingen niet gedaan kunnen worden (zonder tekort had je prima dingen kunnen verwerken). 

Dat personeelstekort is vooral een gevolg van de veel te omslachtige opzet en veel te arbeidsintensieve manier waar op het bedrijf is georganiseerd. Maar dat weigert men dus ter discussie te stellen. Met de lonen van 2022 kun je nu eenmaal niet (relatief) met de zelfde hoeveelheid personeel werken als met de lonen van 1950.

@Sneltram

Het beeld dat bij NS steeds meer naar voren komt is dat het bedrijf in het verleden is blijven hangen. Of het nu gaat over de rol.van de conducteur, de eerste klas, de materieel- en personeelsomloop, etc., alles lijkt sinds 1950 stil te staan bij NS. 

De tijd dat we tijd-weg-diagrammen in een tekenkamer op grote rollen papier stonden te maken ligt ver achter ons. En toen de treinbeveiliging in Noord-Nederland werd gemoderniseerd, konden tientallen arbeidskrachten naar huis. Ik ben het er mee eens dat er best wat bureaucratie weg kan, sommige dingen flexibeler en het management slanker, maar er is al veel meer vernieuwd en verbeterd dan nu dikwijls gesuggereerd wordt.

Bij sommige onderdelen misschien maar bij het rijdend personeel is er bijv. nog nooit iets veranderd. Het is daar nog steeds 1950 met een arbeidsproductiviteit om te huilen.

Reputatie 7

@Sneltram

Het beeld dat bij NS steeds meer naar voren komt is dat het bedrijf in het verleden is blijven hangen. Of het nu gaat over de rol.van de conducteur, de eerste klas, de materieel- en personeelsomloop, etc., alles lijkt sinds 1950 stil te staan bij NS. 

De tijd dat we tijd-weg-diagrammen in een tekenkamer op grote rollen papier stonden te maken ligt ver achter ons. En toen de treinbeveiliging in Noord-Nederland werd gemoderniseerd, konden tientallen arbeidskrachten naar huis. Ik ben het er mee eens dat er best wat bureaucratie weg kan, sommige dingen flexibeler en het management slanker, maar er is al veel meer vernieuwd en verbeterd dan nu dikwijls gesuggereerd wordt.

Bij sommige onderdelen misschien maar bij het rijdend personeel is er bijv. nog nooit iets veranderd. Het is daar nog steeds 1950 met een arbeidsproductiviteit om te huilen.

 Dat is echt larie, ik heb veel verhalen gehoord over 'vroeger' en kan je verzekeren dat de arbeidsproductiviteit sinds die tijd flink is gestegen. Denk bv aan diensten vroeger die maar 5 uur duurden en waarbij je dan 1 goederentrein van een emplacement naar een bedrijf reed, daar 3 uur pauze had en vervolgens weer terug naar het emplacement voor einde dienst. Dat is heden ten dage toch echt wel anders.

Reputatie 7
Badge +1

Ondertussen zie ik op twitter dit bericht doorkomen. Trein van 19.34 naar Zwolle-Leeuwarden. Andere passagier reageerde overigens dat de conducteur niet zo agressief was. (blijft natuurlijk persoonlijke interpretatie). Ik neem aan dat de trein te kort was.

 

 

De sprinter die daarna om 19.40u uur vertrok was een SNG-4 en om 20.04 is er een ICM-3 !!! richting Groningen vertrokken. Zal gezellig zijn geweest in die trein van 20.04 denk ik. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is overal personeelstekort en meeste tekort lijkt in sectoren waar veel mbo'ers en lagere opgeleiden werken. Dat is mijn inziens het gevolg van de kenniseconomie waar men zo prat op gaat. Iedereen moet zo'n hoog mogelijke opleiding.

Er is overal personeelstekort en meeste tekort lijkt in sectoren waar veel mbo'ers en lagere opgeleiden werken. Dat is mijn inziens het gevolg van de kenniseconomie waar men zo prat op gaat. Iedereen moet zo'n hoog mogelijke opleiding.

Procentueel is het tekort in de IT veel hoger, alleen is men daar gewend (er is al decennia een tekort) om daar flexibel op in te spelen met improvisatie en overwerk. Sowieso werkt bijna iedereen daar 40 uur per week als basis.

Er is overal personeelstekort en meeste tekort lijkt in sectoren waar veel mbo'ers en lagere opgeleiden werken. Dat is mijn inziens het gevolg van de kenniseconomie waar men zo prat op gaat. Iedereen moet zo'n hoog mogelijke opleiding.

Procentueel is het tekort in de IT veel hoger, alleen is men daar gewend (er is al decennia een tekort) om daar flexibel op in te spelen met improvisatie en overwerk. Sowieso werkt bijna iedereen daar 40 uur per week als basis.

Ach kom op Tamzin, veel mensen in de IT werken aan projecten en dan loopt zo'n project een keer uti doordat er niet genoeg mensen zijn of iemand ziek is. Maar acute problemen oplossen met te weinig mensen is iets heel anders, zo mis je sneller een machinist omdat de trein dan blijft staan dan een IT’er die bezig is met programmeer werkzaamheden voor een vernieuwing van het systeem.

En je flauwekul over dat er op de trein nog steeds zo gewerkt wordt als in 1950 is totale bullshit, er worden veel meer uren gewerkt en de planningen zijn veel strakker dan vroeger. Ook door het veranderde beleid om met treinstellen te werken t.o.v. losse wagons is er heel veel efficientie winst behaald.

Kom eens uit je huis en ga eens echt rondkijken hoe dingen werken bij de NS en strooi eens geen totale onzin hier. 

Het enige wat jij hier doet is een negatieve sfeer creëren en alleen daarvoor zouden ze je hier een keer een ban moeten geven.  Wat voeg jij nu werkelijk toe hier aan het forum qua reacties waar topic starters echt wat aan hebben??

Ben je nu in reallife ook echt zo een negatief persoon?

Reputatie 1

Dit dus 🙏🏻

Reageer