Skip to main content

Waarom is in de nieuwe dienstregeling die “de grote steden beter met elkaar verbindt” de IC direct tussen Rotterdam CS en Amsterdam CS verdwenen? Nu moet er extra worden overgestapt op Schiphol, met extra reistijd en mogelijkheid tot vertraging als gevolg. De gewone intercity, die al sinds de invoering van de IC direct via Haarlem omrijdt, wordt ineens een aantrekkelijker alternatief, ook al is de reistijd een half uur langer. Waarom worden de twee grootste steden van Nederland zo slecht met elkaar verbonden door NS? 

Waarom is de hoogte van de deuren relevant? Dat kan ik nog niet helemaal volgen.

Qua stoppositie, ja logisch. Hoewel er ook wel systemen bestaan die enge marge toelaten geloof ik. Maar dit klinkt als een uitgelezen gelegenheid om de state of the art te volgen. Daar zitten ongetwijfeld allerlei afwegingen en trade offs in, maar de capaciteit verlagen "omdat het niet anders gaat" is toch welve 'n beetje de handdoek in de ring werpen, niet? 😊

Het gaat inderdaad om dat de deuren van de trein en het perron recht tegenover elkaar staan. De lengte van de trein maakt natuurlijk niet uit, als het perron maar lang genoeg is.

Dan lijkt zoiets me een praktische oplossing. 😊

Ik reis van Breda naar Amsterdam CS. Ik lees hier dat deze rechtstreekse verbinding niet meer mogelijk is. De snelste route is nu 10 minuten langer en gaat via Amsterdam Zuid waar ik een metro moet nemen. Ik heb een NS weekend abonnement. Dekt dit ook mijn Metro kaartje? Zo niet, dan moet ik of:

• een route nemen en 2x overstappen, elk met een krappe 5 minuten overstaptijd.
  • een route nemen die nog eens 20-30 minuten extra lang gaat duren

Zit net wat verder te puzzelen en wat me opvalt is dat de reisplanner een andere “gunstige” route voor mij niet aanbiedt, namelijk deze:

Breda → Schiphol → Sprinter naar Adam CS. Met 2 minuten overstap is dit 1u11m. Met 11 min overstap wordt dit 1u20m.

Beter dan via Adam Zuid waar je een metro moet nemen, en nog beter dan de andere routes.

Wat zou hiervan de reden kunnen zijn dat deze route niet getoond wordt? Willen ze echt zoveel mogelijk voorkomen dat mensen naar Adam CS reizen?

Dat vraag ik me ook af, ja. Zeer bedenkelijk ook dit soort reisadviezen. Wellicht wil men alleen lokale reizigers tussen Amsterdam Centraal en Schiphol?

Vreemd inderdaad. 

Ik reis van Breda naar Amsterdam CS. Ik lees hier dat deze rechtstreekse verbinding niet meer mogelijk is. De snelste route is nu 10 minuten langer en gaat via Amsterdam Zuid waar ik een metro moet nemen. Ik heb een NS weekend abonnement. Dekt dit ook mijn Metro kaartje? Zo niet, dan moet ik of:

Zit net wat verder te puzzelen en wat me opvalt is dat de reisplanner een andere “gunstige” route voor mij niet aanbiedt, namelijk deze:

Breda → Schiphol → Sprinter naar Adam CS. Met 2 minuten overstap is dit 1u11m. Met 11 min overstap wordt dit 1u20m.

Beter dan via Adam Zuid waar je een metro moet nemen, en nog beter dan de andere routes.

Wat zou hiervan de reden kunnen zijn dat deze route niet getoond wordt? Willen ze echt zoveel mogelijk voorkomen dat mensen naar Adam CS reizen?

Ik zie o.a. deze mogelijkheid via Schiphol vandaag en ik zie helemaal geen opties met de metro.

De optie met de metro verschijnt alleen icm met de intercity Breda - Amersfoort Schothorst. De overige verbindingen geven allemaal een overstap op de sprinter.

Nee, het treinkaartje / treinabonnement is niet geldig in de metro. Dat stukje kost je dus extra.

Ik heb besloten om voortaan van Breda via Den Bosch naar Amsterdam CS te reizen. Om Schiphol, Amsterdam Zuid, sprinters of metro te vermijden. Bovendien vermijd je dan ook regelmatige problemen en vertragingen op de HSL.

Ik heb besloten om voortaan van Breda via Den Bosch naar Amsterdam CS te reizen. Om Schiphol, Amsterdam Zuid, sprinters of metro te vermijden. Bovendien vermijd je dan ook regelmatige problemen en vertragingen op de HSL.

Zie je dat er nu meer keuzes zijn voor treinreizigers. 

Al is dit niet zoals het hoort. Hoop dat NS samen met Alstom de ICNG gaat verbeteren qua betrouwbaarheid. Dat is essentieel. Of de ICNG gewaardeerd wordt qua comfort, interieur, design is minder relevant. Tevens moet gefaseerd de Traxx & ICR vervangen worden door ICNG. Dat gaat te langzaam. 

Natuurlijk moet die snelheidsbeperking op HSL verdwijnen. Dat is een grote bron van irritatie, ergernissen en vertragingen. Kan dat echt niet eerder dan in 2926? Waar een wil is een weg. 

De optie met de metro verschijnt alleen icm met de intercity Breda - Amersfoort Schothorst. De overige verbindingen geven allemaal een overstap op de sprinter.

Nee, het treinkaartje / treinabonnement is niet geldig in de metro. Dat stukje kost je dus extra.

Als ik Breda - Adam CS zoek krijg ik weldegelijk de optie via Adam zuid en een metro. Als de bedoeling is dat ik geen metro neem is het helemaal een achteruitgang voor reizigers vanuit Breda. Reizen via Den Bosch ken ik maar dat is nog langer en vaak ook erg druk.

Jammer dat de NS wel de route via de metro aanbiedt maar dat je vervolgens daar zelf extra kosten voor moet maken. Als ik de reisplanner moet geloven en de snelste route wil, dan betaal ik voor een toeslag voor de HSL en ook nog een metro kaartje.

Ik zie o.a. deze mogelijkheid via Schiphol vandaag en ik zie helemaal geen opties met de metro.

De optie met een metro krijg ik wel. Jouw voobeeld heeft extra overstappen in Rotterdam en dat duurt nog langer. Mijn handmatige route via Schiphol is sneller, 1x overstappen en goedkoper voor een weekend abonnement.

Zie je dat de HSL via serie 1800 niet goed geïntegreerd is. Want HSL integreren in hoofdrailnet heeft vooral rendement als er tijdswinst is. Waarom betaal je anders HSL toeslag? Dat is niet uit te leggen! 

Hoop op termijn in de dienstregeling 2027/2028 een verbinding Groningen/Leeuwarden - Breda komt. Want dan heb je richting Breda ook tijdswinst ten opzichte van de traditionele route via Zwolle - Arnhem - Den Bosch - Breda met serie 3600. 

Met een goede aansluiting van ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda (serie 2400?) op IC Zwolle - Roosendaal/Vlissingen in 2027/2028 kunnen treinreizigers via een overstap ook sneller naar Zeeland. Dan heb je meer rendement via HSL. 

Die problemen met de HSL blijft denk ik nog wel een tijdje. Gisteravond was ik in Tilburg en op de terugweg naar Castricum. Zou eerst via 's-Hertogenbosch gaan, maar zag in de reisplanner dat de trein van ‘s-Hertogenbosch naar Amsterdam niet zou rijden. Dus maar de optie genomen om de trein naar Den Haag te nemen. Die zou dus via de HSL gaan, maar in Breda werd er omgeroepen dat er dus een defecte trein op de HSL stond. Trein is toen uitgeweken naar de oude lijn en via Dordrecht naar Den Haag gegaan. Kwartier vertraging hierdoor.

In Den Haag had ik normaal een wachttijd gehad van zo'n 25 minuten dat werd nu dus uiteindelijk 15 minuten omdat de trein in Den Haag HS ook nog eens zo'n 8 minuten vertraging had. Ik was even bevreesd dat ik dan de overstap in Haarlem op het boemeltje naar Alkmaar niet zou halen, maar in Leiden blijft deze trein normaliter zo'n 6 minuten staan, dus nu werd dat 1 minuut en daarmee was de vertraging in één keer opgelost. Uiteindelijk om 21.12 uur in Castricum      

Elders las ik dat de ICs uit het noorden niet naar Breda gaan.

Volgens mij was het plan dat alleen de IC uit Groningen vanaf 2026 na Schiphol de HSL op gaat naar Rotterdam C. en daar dan keert op de IC naar Lelystad C. De IC uit Leeuwarden blijft langer tot Schiphol rijden.

De IC uit Enschede en Amersfoort Schothorst gaan na Schiphol door naar Rotterdam C en Breda. Maar ik zie het met gemak gebeuren dat het uitgesteld wordt. Dus we gaan het zien.

Dat was inderdaad het plan, maar dan moet de aflevering en ingebruikname van ICNG wel weer op gang komen. Er rijden nog dagelijks 8 stammen ICR rond die eerst vervangen moeten worden, en dan nog 9 extra composities voor de uitbreiding naar Enschede en Groningen, plus je hebt nu een aantal treinen die wat aan de korte kant zijn. Denk dat je toch zeker 30 extra stellen inzetbaar moet hebben over een jaar als je dat wilt realiseren.

Als ik Breda - Adam CS zoek krijg ik weldegelijk de optie via Adam zuid en een metro. Als de bedoeling is dat ik geen metro neem is het helemaal een achteruitgang voor reizigers vanuit Breda. Reizen via Den Bosch ken ik maar dat is nog langer en vaak ook erg druk.

Jammer dat de NS wel de route via de metro aanbiedt maar dat je vervolgens daar zelf extra kosten voor moet maken. Als ik de reisplanner moet geloven en de snelste route wil, dan betaal ik voor een toeslag voor de HSL en ook nog een metro kaartje.

Als je de metro uitvinkt bij de vervoersopties in de planner, krijg je alleen verbindingen zonder metro.

Via Den Bosch is net geen anderhalf uur, dat is zeker langer. Het is een keuze. Maar inderdaad is het ook een achteruitgang voor reizigers uit Breda. Aan de andere kant is de reis via Den Bosch wél veel betrouwbaarder en comfortabeler, met die HSL ben ik wel een beetje klaar. 

De NS-planner toont bijv. ook bussen, als je als bestemming een adres invult. Het is een algemene OV-planner geworden eigenlijk. Het zegt niks over waar je treinabonnement geldt, het geeft puur een OV-verbinding. 

De snelste OV-route tussen Breda en Amsterdam CS bevat inderdaad de HSL-toeslag en de aparte kosten voor de metro. Dus als je het snelst wilt zijn, heb je extra kosten naast je afgekochte treinreisrecht. 

Dat was inderdaad het plan, maar dan moet de aflevering en ingebruikname van ICNG wel weer op gang komen. Er rijden nog dagelijks 8 stammen ICR rond die eerst vervangen moeten worden, en dan nog 9 extra composities voor de uitbreiding naar Enschede en Groningen, plus je hebt nu een aantal treinen die wat aan de korte kant zijn. Denk dat je toch zeker 30 extra stellen inzetbaar moet hebben over een jaar als je dat wilt realiseren.

Ben benieuwd of vandaag een ICNG overgebracht wordt. Maar de voortekenen zijn er bepaald niet. Ga af op ICNG Facebook. 

De laatste ICNG (België) was al een tijdje geleden. Met deze tempo wordt het minstens dienstregeling 2027. 

Het retrofitten van de ICNG kost Alstom veel tijd. En bij andere vervoerders is de levering van andere Coradia Stream ook vertraagd. 

Ja dus dikke kans dat dienstregeling 2025 een jaar wordt doorgezet. Of ze moeten bijvoorbeeld eerst alleen naar Enschede met ICNG gaan rijden. Geen idee hoeveel stellen dat kost. Neem aan dat de verbinding Enschede-Schiphol herstellen meer prio heeft dan ICNG naar Groningen. 

Overigens wordt de 2-minuten overstap die TS noemt op Schiphol niet getoond door de Reisplanner, omdat de norm voor een 1-perron-verder overstap 4 minuten is. Maar als je een beetje doorloopt en de trein is op tijd is zo'n overstap best te halen.

Reageer