beantwoord

Waarom is de trein van het traject Den Haag Centraal - Roosendaal vaak in tweeën gesplitst en soms wel 1 directe verbinding?

  • 20 November 2023
  • 11 reacties
  • 293 Bekeken

Sinds al een tijdje is de dienstregeling veranderd van Roosendaal - Den Haag Centraal, waarbij vroeger altijd elk halfuur een sprinter direct ging en dit was echt top.

Toen ineens jaren geleden kwam er een dienstregeling dat de sprinter in tweeën gesplitst wordt, dus het werd Den Haag Centraal - Dordrecht en Dordrecht - Roosendaal. Nu rijdt de sprinter soms wel gewoon direct ineens weer (soms in de avonden en weekenden). Ikzelf volg dit traject veel van Den Haag Centraal naar Oudenbosch. 

Ik vroeg me heel erg af wat het nut hiervan is geweest, want iedereen die ik ken op dit traject, heeft hier frustraties aan. Er zijn namelijk veel mensen uit de kleinere steden en dorpen die hier gebruik van maken voor werk en etc. Ik denk het antwoord te weten waarom NS dacht dat dit handiger was, maar ik denk dat NS toch eventjes dit erg goed na moet gaan voor alle mensen op dit traject. Want punt 1: het scheelt al voor iedereen meer dan op zijn minst 20-30+ minuten reistijd als die sprinter gewoon een directe verbinding zou zijn. Punt 2: je hoeft niet over te stappen en lang te wachten. Punt 3: NS hoeft dan minder personeel in te zetten. Punt 4: het leven wordt wat makkelijker voor al deze mensen. 

Waarom doet NS niet gewoon deze sprinter in 2en splitsen alleen in de spits? Dit zou enigzins logica maken, door het verdelen van de reizigers met de drukte. Maar daarbuiten, kan dit alsjeblieft gewoon weer 1 directe trein worden? En mocht dit niet kunnen, wat is dan de reden hiervoor?

Ik hoop dat dit serieus wordt genomen namens alle reizigers op dit traject, want het is al te lang zo en elke keer heb ik hoop met de nieuwe dienstregeling dat het weer een directe verbinding wordt. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 20 November 2023, 11:20

Bekijk origineel

11 reacties

De voornaamste reden om de dienst in Dordrecht te splitsen is dat het aantal reizigers bezuiden Dordrecht maar een kleine fractie is van dat benoorden Dordrecht. Het gevolg was dat er vaak lange grotendeels lege treinen reden tussen Dordrecht en Roosendaal wat de dienst zwaar verliesgevend maakte.

Maar is het niet duurder om twee treinen nu in te moeten zetten ipv dat het 1 trein zou zijn gebleven? Want nu rijdt er steeds én 1 aparte trein bezuiden Dordrecht èn 1 aparte trein benoorden Dordrecht.

En een andere optie zou kunnen zijn: Waarom wordt de sprinter dan niet langer gemaakt met 1 treintoestel gekoppeld erbij vanaf Dordrecht station voor die grotere fractie in benoorden Dordrecht?

Maar is het niet duurder om twee treinen nu in te moeten zetten ipv dat het 1 trein zou zijn gebleven? Want nu rijdt er steeds én 1 aparte trein bezuiden Dordrecht èn 1 aparte trein benoorden Dordrecht.

Nee, want door te splitsen kun je op het zuidelijke stuk een los driewagenstel inzetten wat veel materieel uitspaart. Je zou gelijk hebben als Dordrecht-Roosendaal maar een kort stukje zou zijn.

 

En een andere optie zou kunnen zijn: Waarom wordt de sprinter dan niet langer gemaakt met 1 treintoestel gekoppeld erbij vanaf Dordrecht station voor die grotere fractie in benoorden Dordrecht?

Voor af/aankoppelen heb je in Dordrecht rangeerpersoneel nodig wat ook een dure grap is.

De huidige oplossing met splitsen is hoe vervelend ook de goedkoopste oplossing. Daarbij moet je bedenken dat de sprinter Dordrecht-Roosendaal een van de meest verliesgevende treindiensten van NS is.

In de avond en het weekend kun je op beide stukken een kleine trein inzetten en is doorkoppeling wel financieel redelijk mogelijk.

Wat meer een probleem is dat de aansluiting in Dordrecht op de intercity van/naar Rotterdam zo belabberd is.

Reputatie 7

Daarbij moet je bedenken dat de sprinter Dordrecht-Roosendaal een van de meest verliesgevende treindiensten van NS is.

Die sprinters rijden inderdaad zo goed als leeg. Ik reis er af en toe wel mee en zie dat het publiek eigenlijk alleen maar bestaat uit wat scholieren die vanuit Oudenbosch en Zevenbergen in Roosendaal of Dordrecht naar school gaan. In de avonden en op zondag kan je helemaal een kanon afschieten. Wel typisch eigenlijk dat er zó weinig reizigers zijn, zo klein zijn Oudenbosch en Zevenbergen nu ook weer niet.

Toen de knip in de lijn er nog niet was, was het in de spits wel drukker -forensen. Dat was natuurlijk ook vóór de coronaperiode. In Oudenbosch en Zevenbergen wonen veel mensen die oorspronkelijk uit Rotterdam en omstreken komen en vaak daar ook nog werken. Veel forensen namen toen de trein - deze reed ideaal rechtstreeks naar Rotterdam en Den Haag. Zelfde verhaal voor Breda- Prinsenbeek: toen die sprinter doorreed naar de Randstad was dat in de spits ook een drukker station dan nu. Corona heeft meegewerkt aan de afname, maar dat is niet de enige reden. In de media hier stonden destijds ook reacties van reizigers die na de knip in de lijn besloten hadden voortaan weer met de auto de Moerdijkbrug over te gaan.

 

 

Die sprinters rijden inderdaad zo goed als leeg. Ik reis er af en toe wel mee en zie dat het publiek eigenlijk alleen maar bestaat uit wat scholieren die vanuit Oudenbosch en Zevenbergen in Roosendaal of Dordrecht naar school gaan. In de avonden en op zondag kan je helemaal een kanon afschieten. Wel typisch eigenlijk dat er zó weinig reizigers zijn, zo klein zijn Oudenbosch en Zevenbergen nu ook weer niet.

Voor onderwijs zijn Oudenbosch en Zevenbergen bijna helemaal gericht op Breda en dat vervoer gaat met de bus.

 

Toen de knip in de lijn er nog niet was, was het in de spits wel drukker -forensen. 

Op zich is een knip geen probleem als de treinen in Dordrecht maar goed zouden aansluiten op de intercity's naar Rotterdam en dat is nu knudde geregeld.

Verder ligt de tijd dat veel West-Brabanders in de Rotterdamse Haven werkten natuurlijk wel ver achter ons.

Reputatie 7

Verder ligt de tijd dat veel West-Brabanders in de Rotterdamse Haven werkten natuurlijk wel ver achter ons.

Veel West-Brabanders werken nog steeds in de regio Rotterdam. Toch heeft treinvervoer vanuit West-Brabant, inclusief Breda, maar een erg klein aandeel in de totale vervoersstroom daar naartoe. Net zoals elders eigenlijk.

Verder moet je niet onderschatten hoe belangrijk veel mensen een directe verbinding vinden (ook al zou er een goede overstap zijn). Als ze altijd een rechtstreekse verbinding gehad hebben en dit opeens verandert, is het gelijk minder aantrekkelijk en dat is ook wel logisch. 

Die directe verbinding was ook niet erg aantrekkelijk omdat hij tot Rotterdam Centraal op alle tussenstations stopte. 

En sinds corona is natuurlijk ook nog een flink deel van de treinforensen verdwenen.

Reputatie 7

Een overstap is nog veel minder aantrekkelijk. Ik hoorde destijds van meerdere mensen dat ze geen behoefte hadden om op een druk overstapstation als Dordrecht in de spits, opnieuw te moeten zoeken naar een zitplaats.... Bij de directe verbinding hadden ze die namelijk al...

Een overstap is nog veel minder aantrekkelijk.

Ik denk dat NS niet in deze verbinding geïnteresseerd is. Het moet vooral zo min mogelijk kosten.

Reputatie 7

Een overstap is nog veel minder aantrekkelijk.

Ik denk dat NS niet in deze verbinding geïnteresseerd is. Het moet vooral zo min mogelijk kosten.

De interesse is er zeker niet, dat denk ik ook. Het is een erg stille lijn. Net als het kortste sprinterlijntje van Nederland Arnhem - Ede-Wageningen, ook zo stil. Eigenlijk zou Dordrecht - Roosendaal wel doorgetrokken kunnen worden tot Vlissingen en dan door een andere vervoerder gereden kunnen worden misschien. In theorie...

Een overstap is nog veel minder aantrekkelijk.

Ik denk dat NS niet in deze verbinding geïnteresseerd is. Het moet vooral zo min mogelijk kosten.

Dit begrijp ik wel, bedankt voor je uitleg!

Maar ze zouden inderdaad op zijn minst dan een goede aansluiting moeten regelen en ik wacht hier gewoon te lang op. Die was er tevens een tijdje wel, dat was met de IC naar Lelystad Centrum, maar dat was niet altijd zo, maar soms stond deze IC klaar schuintegenover als je aankwam op Dordrecht en als je een sprintje trok, kon je deze nèt halen en dan was ik super snel in de randstad. Maar helaas is dit ook niet meer zo en was die overstap natuurlijk redelijk stressvol vanwege de 1 minuut overstaptijd. Max 5 min overstaptijd zou ideaal zijn met een IC op Dordrecht station op hetzelfde spoor of inderdaad weer een directe verbinding buiten de spitsuren, ookal stopt de sprinter op elk tussengelegen station, nog ben ik dan een halfuur eerder in Den Haag dan hoe de dienstregeling nu is, dus het is nog steeds erg aantrekkelijk hoor ik van de meesten. Tevens kunnen ze een kleiner treintoestel inzetten buiten de spitsuren (zoals hij nu in de avonden en het weekend soms rijdt), want er is altijd wel plek om te zitten dan of het is heel eventjes druk, maar dat vind ik minder erg dan te moeten overstappen en bijna 20 min. wachten op een aansluiting. Tussen de drukste stations rijden namelijk vaak toch de ICs, als b.v. iemand naar Dordrecht moet, zal degene sneller de IC pakken ipv de sprinter vanaf Rotterdam. Hoe aantrekkelijker ze trein maken, hoe meer mensen het OV weer willen gebruiken en de auto laten staan. 

Reageer