Skip to main content

Er is geen Intercity tussen Roermond en Nijmegen. Alleen een Arriva stoptrein. Het kost zoveel meer tijd om van Venlo naar Roermond of Nijmegen te komen. De Arriva treinen zitten vaak ook propvol. Het zou zelfs nog beter zijn als er een Intercity was van Nijmegen naar Maastricht. Het is bijna onmogelijk om optijd over te stappen van Nijmegen naar Maastricht in Roermond. 

In het verleden reden er sneltreinen maar die waren buiten de studentenspits zeer matig bezet. De huidige dienstregeling levert veel meer reizigers op zo is gebleken, sinds de afschaffing van de sneltreinen is het aantal reizigers met 60% gestegen..

Met de elektrificatie zal de dienstregeling nauwelijks wijzigen (het traject blijft enkelspoor) maar zullen de aansluitingen in Roermond wel verruimd worden en daardoor een stuk betrouwbaarder worden.


Welkom op onze NS Community, lillyns. Ik neem je feedback ten harte! Ik ga het doorgeven. :)


Volgens ProRail moet de gedeeltelijke spoorverdubbeling + elektrificatie gerealiseerd moeten worden in de periode 2022-2024: https://www.prorail.nl/projecten/maaslijn

Zoals @Tamzin aangeeft zal dat tot versnelling van de treindienst leiden waardoor de aansluitingen in Roermond verbeterd kunnen worden.

Een IC van Nijmegen naar Maastricht zit er niet in.


Van oudsher was er weinig vraag naar een snelle verbinding tussen Nijmegen en Maastricht, heb ik weleens gelezen. Dus onrendabel. Toen de OV-studentenkaart werd geïntroduceerd nam het vervoer toe (in de ochtend richting Nijmegen, in de middag net andersom) en sinds overname door Veolia en Arriva zitten de treinen bomvol met jongeren op schooldagen overdag. Heb er weleens als een haring in een ton ingestaan.

Er waren in 2013 al voorstellen en petities voor een intercity. De lijn wordt dan wel geëlectrificeerd, maar een intercity zal er wel nooit komen. Veel te duur in deze tijden en daardoor blijvend onrendabel. 

Er staat zelfs nog een petitie open op internet voor een doorgaande intercity van Groningen naar Maastricht via deze route😁


Voor een intercity moet je de lijn sowieso (gedeeltelijk) verdubbelen en dan nog zal dat zwaar ten koste gaan van het regionale vervoer. Gezien de ervaring uit de NS-tijd betekent dat zeer grote kosten maken om een daling van het aantal reizigers te realiseren. Vanuit Gelderland naar Limburg is er behalve wat dagelijks spitsvervoer van studenten naar Venlo en wat weekendvervoer van studenten naar Zuid-Limburg zeer weinig langeafstandsvervoer.

Daar komt nog bij dat sinds corona juist het intercityvervoer overal in Nederland sterk is gedaald, dus dit is sowieso geen moment om over extra intercity's te beginnen. Laten we eerst maar hopen dat de elektrificatie niet alsnog wordt afgeblazen vanwege de exploderende kosten.


Het is niet voor niets dat Rover voorstelt dat NS op alle Sprintertrajecten minimaal iedere 30 minuten een trein laat rijden. Ook op zondag.

https://www.rover.nl/nieuws/2050-ns-dienstregeling-2023-consumentenorganisaties-willen-meer-treinen?utm_source=newsletter_81&utm_medium=email&utm_campaign=alle-dagkaarten-op-een-rij-editie-2022

In regionaal vervoer zit de groei, niet in de IC’s. Maar bij NS denken ze alleen maar aan prestigeprojecten als iedere 10 minuten een trein op IC-trajecten. Ze slaan de plank totaal mis.


Zoals hierboven bekend, rijdt NS geheel niet deze lijn. Prov Limburg en die heeft alles in handen van de DB-Tochter ARV gelegd. Heel lang geleden toen de bus nog ZuidOoster was werd de doorgaande lijn Nijmegen-Venlo als enige nog lang winstmakende genoemd-maar die rijdt oost van de Maas.

Er heeft nog nooit een IC (of heel, heel lang geleden daarvoor sneltrein) gereden, dat schept ook een soort verwachting. Dat die ooit rijdende gele Sien=plan S, 3-wagendiesel (of daarvoor Rooie Mien) nou echt zoveel beter was? Had mogelijk net iets meer zitjes. Rijtijden vrijwel vergelijkbaar, maar elk uur-zoals destijds al als heel erg vooruitstrevend gold.

Scholierenvervoer is enkel vrij groot, vermoedelijk omdat opeens weer wat scholen fuseerden en daardoor andere werden opgedoekt. Het lijkt mij nog steeds niet echt noodzakelijk dat elke scholier ruimschoots een zitje heeft-al zorgen ze er in NL met hun hanengekraai &gedrang meestal wel voor dat toch te krijgen ten koste van minder vlotte reizigers.

De mensen die echt IC prefereren hebben vast al wel een of ander ABo en reizen met die overstap te den Bosch-kunnen ze nog eens zoń sjoko-bol meepakken in de lange overstaptijd!


Heel lang geleden toen de bus nog ZuidOoster was werd de doorgaande lijn Nijmegen-Venlo als enige nog lang winstmakende genoemd-maar die rijdt oost van de Maas.

Klopt, maar die winst zat alleen op het hoogfrequente stuk Nijmegen-Gennep. Gennep-Venlo was een mager renderende uurdienst met wat spitsversterkers.

 

Er heeft nog nooit een IC (of heel, heel lang geleden daarvoor sneltrein) gereden, 

Die sneltreinen hebben gereden tot het einde van de NS-tijd in 2007 toen Veolia de diensten overnam. Voor de hobbyisten: Veolia reed toen in het begin nog met Wadlopers (die de rijtijden niet konden halen).

 

Scholierenvervoer is enkel vrij groot, vermoedelijk omdat opeens weer wat scholen fuseerden en daardoor andere werden opgedoekt. 

Vrijwel alle MBO/HBO/WO zit in Nijmegen. Verder speelt bij het omvangrijke regionale vervoer per trein mee dat er bij Cuijk alleen een spoorbrug is en geen brug voor wegvervoer.


Die sneltrein bij NS stopte in Boxmeer, Venray, Venlo en Reuver en was voor sommige andere stations erg onhandig. Reizigers vanaf Blerick die richting Venray wilden reizen moesten via Venlo. Reizigers vanaf Vierlingsbeek die richting Venlo wilden reizen moesten eerst naar Venray en daar een half uur wachten op de sneltrein.


Het is toch niet meer van deze tijd dat er op dit traject geen IC rijdt. Met een dubbel spoor kan het beide; zowel sprinters als IC's. Het lijkt me sterk dat in dat geval de reizigers aantallen dalen. Komend weekend ga ik vanuit Deventer naar Maastricht, en de snelste route gaat via Utrecht... Qua hoger onderwijs is er een flinke verkorting van de reistijd in geheel Zuidoost NL (Maastricht, Venlo, Nijmegen, Arnhem, Wageningen, Deventer, Enschede en Zwolle). Indien mogelijk graag voor komende donderdag regelen s.v.p.


Indien mogelijk graag voor komende donderdag regelen s.v.p.

 

Die verdubbeling van de sporen op dit traject leggen we wel even aan. Het is mogelijk op een andere donderdag pas klaar.

 

Wat humor kan geen kwaad.


Met een dubbel spoor kan het beide; zowel sprinters als IC's.

Welkom bij de NS Community!

Met een dubbel spoor alleen red je dat niet, want dan moeten er bij stations ook meer sporen komen om de IC’s de sprinters te laten passeren. Is er tussen Nijmegen en Roermond overigens al overal bovenleiding?

Vanaf Deventer (om)reizen via Den Bosch (en Eindhoven) naar midden/zuid Limburg kost niet eens meer tijd. Oké, naar Venlo zou een intercity vanaf Nijmegen wel handig zijn maar die is er dus niet (meer).

Geen idee waarom je via Utrecht gestuurd wordt, rijdt de IC Zwolle - Roosendaal niet?

Zie overigens qua ‘werkzaamheden’ ook deze https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11443-18-april-2022-logistieke-beperking-nijmegen-venray

 


Met een dubbel spoor kan het beide; zowel sprinters als IC's.

Vanaf Deventer (om)reizen via Den Bosch (en Eindhoven) naar midden/zuid Limburg kost niet eens meer tijd. Oké, naar Venlo zou een intercity vanaf Nijmegen wel handig zijn maar die is er dus niet (meer).

Geen idee waarom je via Utrecht gestuurd wordt, rijdt de IC Zwolle - Roosendaal niet?

Zie overigens qua ‘werkzaamheden’ ook deze https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11443-18-april-2022-logistieke-beperking-nijmegen-venray

 

Wellicht omdat de overstap in Den Bosch een half uur wachten is, dat is vaak zo richting Zuid Limburg. Tienminutentrein die alles buiten z'n eigen traject vertraagt...


@Tonny.s

Dat laatste geldt alleen voor Maastricht en dan ook nog alleen als je het vertikt om in Sittard over te stappen.


Of als de IC van/naar Heerlen niet rijdt, wat best vaak is.

Overstappen kan inderdaad, maar zo'n overcheck is onprettig, i.v.m. rechtenverlies. Die middelvinger naar reizigers toe doet natuurlijk technisch gezien niets aan de overstap af. Maar ook zonder dat is het een significante reistijdverlenging t.o.v. het pre-tienminutentreindrama.


Overstappen kan inderdaad, maar zo'n overcheck is onprettig, i.v.m. rechtenverlies. 

Welk rechtenverlies?


Een overcheck is juridisch een beeindiging van een reis en de start van een nieuwe reis. Geen gtbv bij een gemiste overstap enzo.

 

Ik kan het niet bewijzen maar mijn ervaringen lijken heel erg op dat hierdoor dit soort overstappen als niet zo relevant worden gezien bij de vervoersbedrijven. Waar wachten soms nog gebeurt op een eigen trein, heb ik het nog nooit zien gebeuren bij dit soort aansluiting. Perverse prikkel dus.


Ik kan het niet bewijzen maar mijn ervaringen lijken heel erg op dat hierdoor dit soort overstappen als niet zo relevant worden gezien bij de vervoersbedrijven. Waar wachten soms nog gebeurt op een eigen trein, heb ik het nog nooit zien gebeuren bij dit soort aansluiting. Perverse prikkel dus.

Het is bekend dat de dienstregeling in Limburg ontzettend passen en meten is. Dan komt o.a. door de aansluitingen op enkelsporige baanvakken in Roermond en Heerlen en de knoop in Sittard. De tien minutendiensten hebben het probleem alleen wel erger gemaakt.

Of er gewacht wordt bepalen vervoerders overigens niet zelf, dat bepaalt ProRail.


Voor de tienminutentrein was het in ieder geval qua intercities prima naar mijn mening. Robuust, met goede aansluitingen in Roermond, Eindhoven en verder. Richting Kerkrade was het lastiger en is het nog steeds lastig. 

Het idee om een IC dienst gedurende de dag van tijdstip te verplaatsen (Heerlen-Sittard) is per definitie een ramp voor alle aansluitingen, zowel treinen als bussen. Dat iemand zoiets kan bedenken. Op z'n best is dat een slecht lapmiddel…

 

Geldt trouwens ook voor de kwartierdienst in Brabant, waarbij ineens aansluitingen ophouden te bestaan of beginnen te bestaan, als de tienminutendienst eruit gaat in de avond. Voorspelbaarheid is ook een onderdeel van betrouwbaarheid, maar niet in het hoofd van de planners.


Voorspelbaarheid is ook een onderdeel van betrouwbaarheid, maar niet in het hoofd van de planners.

PHS is een prestigeproject van de NS-directie. Ook de planners hebben daar maar mee te leven.


Die tienminutentrein is nogal overbodig gezien de reizigersaantallen. Ze zitten meestal nog niet eens halfvol. En dan zou Arnhem- Utrecht ook nog 6x per uur een intercity krijgen, niet eens mooi verdeeld over het uur, terwijl een halfuurlijkse rechtstreekse Sprinter tussen Arnhem en Utrecht en/of een rechtstreekse verbinding van Amersfoort via Ede naar Arnhem veel gewenster is. Vreemd.

 


@Rene74

Prestigeprojecten leiden meestal tot voor de klant ongewenste oplossingen. PHS is voor NS/ProRail in feite alleen maar een middel om geld los te krijgen voor op zich overbodige infraprojecten.

Een fraai voorbeeld is het recent afgeronde PHS-project in Geldermalsen. Er rijdt nu het klaar is geen trein extra en de aansluitingen vanuit de West-Betuwe naar Den Bosch zijn nog steeds even beroerd. Vanuit de reiziger bekeken is dit project weggegooid geld.


Of er gewacht wordt bepalen vervoerders overigens niet zelf, dat bepaalt ProRail.

ProRail bepaalt alleen hoe lang er gewacht kan worden. Of de vervoerders dat ook echt doen, dat bepalen ze toch echt zelf.


Reageer