Waarom moet de IC Eindhoven-Den Haag in Rotterdam wachten op de 'boemel' IC naar A'dam?

  • 21 April 2022
  • 3 reacties
  • 153 Bekeken

Reputatie 5

Vorige week vrijdag kwam de IC vanuit Eindhoven (met oorspronkelijke vertrektijd 8:48 in R'dam) door eerdere vertraging een paar minuten te laat aan in Rotterdam CS. Het was toen ongeveer 8:48, de tijd dat hij had moeten vertrekken. De IC naar A'dam stond er al, langs een naastgelegen perron. Ik dacht: de IC naar Den Haag heeft mooi een paar minuten vertraging ingelopen, nu kan hij snel weer verder om op tijd in Delft aan te komen. Maar dat gebeurde niet. Hij bleef maar wachten terwijl iedereen al uit- en ingestapt was. Een paar minuten later reed de IC naar A’dam weg, 2 minuten later onze IC richting Den Haag pas. De vertraging werd natuurlijk alleen nog maar groter, want die andere trein stopt ook in Schiedam, dus boemelde onze IC er tot voorbij Delft achteraan. 

Waarom kiest de verkeersleiding er niet voor om de IC naar Den Haag voor te laten gaan? Die had dan gewoon direct vol door kunnen rijden tot Delft zonder op die andere in Schiedam stoppende trein te moeten wachten. Omdat de IC naar Den Haag dik voor 8:51 kon vertrekken, zou ook die andere IC met nauwelijks vertraging zijn reis hebben kunnen voortzetten. Ik vind het echt een onbegrijpelijke keuze.


3 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nou, dan solliciteer je toch voor verkeersleider. Ze schijnen een srijpend gebrek te hebben aan mensen die dat willen doen-in 24 hr/dienst.

Reputatie 5

Nou, dan solliciteer je toch voor verkeersleider. Ze schijnen een srijpend gebrek te hebben aan mensen die dat willen doen-in 24 hr/dienst.

Ik geloof echt niet dat die verkeersleiders zo dom zijn dat ze dat zelf ook niet zien. Er zal wel iets anders achter zitten, maar ik heb geen idee wat.

Het sein voor de trein naar Den Haag is al voordat de trein het station binnen kwam aangepast op de vertraging die de trein had en als er in de tussentijd dan een andere IC vertrekt op schema dan kun je pech hebben dat die trein een extra stop maakt.

Deze keuze wordt gebaseerd op een vertraging die al eerder is geconstateerd voor station Rotterdam, ze kunnen nu eenmaal niet op het allerlaatste moment pas beslissen welke trein eerst gaat omdat er een bepaalde tijd zit tussen het aanpassen van wissels en het vrijgeven of juist herroepen van seinen.

En nu reed tenminste nog 1 van de 2 treinen op tijd en hadden ze niet alle 2 vertraging.

Reageer