beantwoord

Waarom rijden er morgen geen treinen tussen Eindhoven en Roermond als er in Utrecht wordt gestaakt?

  • 29 August 2022
  • 24 reacties
  • 580 Bekeken

Reputatie 3

Wie kan mij dit uitleggen? Waarom rijden er morgen geen treinen tussen Eindhoven en Roermond als er in Utrecht wordt gestaakt? Ik snap niet wat dit met elkaar te maken heeft. Er kunnen toch prima (pendel)treinen tussen bijvoorbeeld Den Bosch en Maastricht of Eindhoven en Maastricht rijden?

Daarnaast vind ik het belachelijk dat NS pas zo kort van te voren (nog geen 24 uur van te voren) bekend maakt dat er morgen in heel Nederland geen treinen rijden. Het was toch al paar weken bekend dat die staking eraan zat te komen. Blijkbaar zit afdeling communicatie te slapen.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 29 August 2022, 20:34

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 4

Geheel met je eens.

De top van NS blijkt volkomen incapabel. Ze durven zelfs geen treinen op 3 september te laten stoppen op Amsterdam Arena, omdat het te druk wordt. Nou Nou….

De planning is te lui om de LUD te rijden (Landelijk Uitgedunde Dienstregeling).

Het had best gekund, maar de reiziger staat inmiddels op de laatste plaats. Eigenlijk zijn reizigers maar lastpakken.

Van de overheid hoef je ook niets te verwachten zoals het ingrijpen binnen de organisatie van de NS. De overheid doet de laatste maanden ook niet veel dan achterover hangen.

Uiteraard is het antwoord van huibf zijn eigen mening. Eerdere stakingsdagen hebben we ons tot het uiterste ingespannen om een betrouwbare en verantwoorde dienstregeling te bieden rondom de stakingsgebieden. Voor de aangekondigde staking van dinsdag zijn alle scenario’s op tafel geweest, maar we zien geen mogelijkheid om op een verantwoorde manier een dienstregeling te rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Er is al eerder aangegeven dat bij de staking in midden treinen die via Utrecht rijden zullen uitvallen.

Reputatie 3

Uiteraard is het antwoord van huibf zijn eigen mening. Eerdere stakingsdagen hebben we ons tot het uiterste ingespannen om een betrouwbare en verantwoorde dienstregeling te bieden rondom de stakingsgebieden. Voor de aangekondigde staking van dinsdag zijn alle scenario’s op tafel geweest, maar we zien geen mogelijkheid om op een verantwoorde manier een dienstregeling te rijden.

Hoezo kunnen er dan geen pendeltreinen rijden tussen Eindhoven en Maastricht. Het personeel in regio zuid staakt toch niet? Wat doet dat personeel dan de hele dag?

Reputatie 3

Er is al eerder aangegeven dat bij de staking in midden treinen die via Utrecht rijden zullen uitvallen.

Een trein tussen Eindhoven en Maastricht komt toch niet langs Utrecht?

Waarom noemt niemand het beestje gewoon bij naam? Utrecht houdt in dat ook veel kantoorpersoneel van ondersteunende diensten (be- en bijsturing, et cetera) gaan staken. Dat kan NS niet handelen momenteel (los van wiens schuld dat is), dat zagen we ook op 3 april. 

Reputatie 6
Badge +1

Het hele punt morgen is dat niet alleen het personeel op de trein staakt, maar ook al het personeel dat in Utrecht het materieel en personeel (in het hele land!) aanstuurt. In Utrecht zitten namelijk de aanstuurcentra… en zonder aansturing kan er geen trein van een opstelterrein gehaald worden en geen personeel aan treinen gekoppeld worden… dus tsja dan wordt het lastig om treinen waar dan ook te rijden!

Elders op het forum las ik dat het kantoorpersoneel gaat staken. Dat is een misvatting; van het personeel met staffuncties heb ik nog niemand gehoord die staakt.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom noemt niemand het beestje gewoon bij naam? Utrecht houdt in dat ook veel kantoorpersoneel van ondersteunende diensten (be- en bijsturing, et cetera) gaan staken. Dat kan NS niet handelen momenteel (los van wiens schuld dat is), dat zagen we ook op 3 april. 

 

Dat wordt ook gezegd in het nieuwsbericht.

Bovendien werken hier veel collega’s aan de dagelijkse coördinatie van personeel en treinen voor het hele land. Als zij het werk neerleggen, heeft dit verstrekkende gevolgen voor de dienstregeling in heel Nederland.

 

Wat denk ik de meeste frustratie en verbazing wekt is dat NS dit best langer van tevoren had kunnen weten dan ergens halverwege deze middag. Of in ieder geval had kunnen aangeven dat de kans op helemaal geen treinen groot was. Nu worden reizigers er door overvallen. Die hebben al die tijd te horen gekregen dat er per regio gestaakt werd en dat treinen in andere regio's zoveel mogelijk wel zouden rijden. De meeste reizigers zouden dan 1 dag “pijn” hebben en die hebben dat nu onverwachts 2 dagen. 

@Keuzereiziger ”Kantoorpersoneel” moet je inderdaad een beetje context bij geven als je er niet bekend mee bent. Het gaat natuurlijk om kantoorpersoneel in specifieke domeinen van transportbesturing, OCCR, et cetera. Staf valt er buiten. 

Reputatie 4

Je bedoeld eigenlijk de raddraaiers binnen NS.

Ik denk dat het sowieso beter is het treinverkeer volledig stil te leggen tot dat vakbonden en personeel weer bij zinnen komen en snappen dat 20% verhoging niet kan.

Niemand is gebaat bij een volkomen onvoorspelbare dienstregeling waarbij de reizigers plotseling geconfronteerd worden met lange wachttijden. 

De coronatijd heeft daarnaast geleerd dat we met thuiswerken en thuisstuderen prima een paar weken zonder trein kunnen. Forensen die naar hun werk moeten gaan trouwens sowieso nauwelijks nog met de trein sinds corona, dus zo essentieel zijn de spoorwegen niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

Er is al eerder aangegeven dat bij de staking in midden treinen die via Utrecht rijden zullen uitvallen.

Een trein tussen Eindhoven en Maastricht komt toch niet langs Utrecht?

Klopt, maar een trein tussen Eindhoven en Maastricht start in noord-holland en rijdt via Amsterdam, Utrecht en Den Bosch naar Eindhoven.

Ik denk dat het sowieso beter is het treinverkeer volledig stil te leggen tot dat vakbonden en personeel weer bij zinnen komen en snappen dat 20% verhoging niet kan.

Niemand is gebaat bij een volkomen onvoorspelbare dienstregeling waarbij de reizigers plotseling geconfronteerd worden met lange wachttijden. 

De coronatijd heeft daarnaast geleerd dat we met thuiswerken en thuisstuderen prima een paar weken zonder trein kunnen. Forensen die naar hun werk moeten gaan trouwens sowieso nauwelijks nog met de trein sinds corona, dus zo essentieel zijn de spoorwegen niet meer.

Er wordt helemaal geen 20% verhoging gevraagd.

En misschien een nieuwtje voor je, niet alleen kantoorpersoneel welke ook thuis kan werken reist als forens met de trein. Ook mensen die fysiek aanwezig moeten zijn voor het werk reizen nog steeds dagelijks met de trein naar hun werk.

Frappant blijft wel dat het een aantal jaar geleden via code rood tafels mogelijk was om onder regionale regie treinen te laten rijden bij grote verstoringen, waarom nu dan niet meer want die computers maken het verschil niet met code rood tafels.  De NS is veel te veel op de IT gaan leunen en ziet de andere opties niet meer om treinen te laten rijden.

 

@Keuzereiziger  Begrijp ik nu uit jouw woorden dat de NS heeft doorgedrukt dat de bijsturing gecentraliseerd is in Utrecht en niet meer verdeeld zit over het land? Terwijl gewaarschuwd werd vanuit rijdend en de bonden wat de negatieve consequenties daarvan konden zijn en de druk om dit vooral niet te centreren?

 

@MoDe  Bij de stakin in de regio van Amsterdam reden er ook gewoon treinen door Amsterdam vanuit andere delen van Nederland alleen beperkter, dat zou vandaag met Utrecht ook kunnen.

Reputatie 7

De coronatijd heeft daarnaast geleerd dat we met thuiswerken en thuisstuderen prima een paar weken zonder trein kunnen. 

Dat is heel kort door de bocht. De mensen zonder auto moeten kennelijk maar thuisblijven in hun vrije tijd.

En degenen zonder eigen vervoer die uit de aard van hun werk niet thuis kunnen werken zijn helemaal de dupe.

We moeten niet streven naar minder trein omdat een hoop mensen ook wel zonder zouden kunnen en een auto bezitten, maar juist naar een vlot, efficient maar stevig, compleet en betrouwbaar ov-netwerk om mensen eens wat meer uit hun autootje te krijgen. Dat vraagt echter wel een totaal andere aanpak in het ov.

Reputatie 7
Badge +3

Het is hopen tegen beter weten in om te denken dat wanneer er vanwege de staking geen treinen naar Utrecht rijden NS wel op andere plekken een gereduceerde treindienst met pendeltreinen kan uitvoeren in andere regio's. In de eerste plaats is voor de medewerkers in Utrecht het bijna onmogelijk om op het werk te koop. In de tweede plaats is het heel goed denkbaar dat die medewerkers ook staken.

NS had deze situatie natuurlijk kunnen voorzien en al een week geleden kunnen aankondigen dat er vandaag in bijna het hele land geen treinen van NS zullen rijden. Het heeft er alle schijn van dat de leiding van NS geen idee heeft hoe groot de stakingsbereidheid is en hoe ontevreden men is met NS als werkgever. Het zou me niets verbazen dat alle narigheid waar het rijdend personeel mee te maken heeft (te weinig personeel, hoog ziekteverzuim, geen verlof kunnen krijgen) ook bij het overige personeel speelt.

Reputatie 6

Het gaat slechter moeten worden voordat verbetering realistisch is. Dus hup, iedereen zoveel mogelijk declareren om NS onder druk te zetten. Het mooiste zou zijn een faillisement, maar dat zal voorlopig nog wel eventjes weg zijn.

Reputatie 6
Badge +1

 

@Keuzereiziger  Begrijp ik nu uit jouw woorden dat de NS heeft doorgedrukt dat de bijsturing gecentraliseerd is in Utrecht en niet meer verdeeld zit over het land? Terwijl gewaarschuwd werd vanuit rijdend en de bonden wat de negatieve consequenties daarvan konden zijn en de druk om dit vooral niet te centreren?

 

De bijsturing van het personeel is nu gecentraliseerd. Ook zit in Utrecht al sinds jaar en dag de bijsturing van de IC direct en het MBN (voor de leek: helpdesk voor materieelproblemen). Materieel wordt nog wel in vijf regio's bijgestuurd.

De coronatijd heeft daarnaast geleerd dat we met thuiswerken en thuisstuderen prima een paar weken zonder trein kunnen. 

En degenen zonder eigen vervoer die uit de aard van hun werk niet thuis kunnen werken zijn helemaal de dupe.

Het is anno 2022 onverantwoord om nog een baan aan te nemen waarbij je afhankelijk bent van OV. Je kunt best met het OV naar je werk gaan mits je wel altijd een alternatief achter de hand hebt.

Neem bijv. Utrecht-Eindhoven, daar rijden nu al 7 weken praktisch geen treinen. Dat kun je als werknemer echt niet hebben.

Mijn vroegere baas vroeg daar bij sollicitaties ook altijd naar, wie echt afhankelijk was van OV werd in principe niet aangenomen tenzij er echt geen andere kandidaten waren.

Reputatie 6

@Tamzin 's punt is natuurlijk wat extreem en praktisch deels onwaar (ik werk op die manier). Maar waar het wel klopt is dat het steeds lastiger wordt, omdat ondanks honderden miljoenen aan steun nu voor de zoveelste keer blijkt dat zowel personeel als bedrijfsleiding zichzelf niet zo essentieel vindt. Men maakt hun eigen markt kapot, ik ken erg weinig mensen die een alternatief hebben en die toch in de trein gaan zitten. Waarom zouden ze, als ze zo erg als inmiddels normaal is als vee behandeld worden? Je mag niet op ons vertrouwen, dat is de boodschap van bonden, een deel van het personeel, bedrijfsleiding en concessiehouder. Een bont gezelschap.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

@Keuzereiziger  ...

@MoDe  Bij de stakin in de regio van Amsterdam reden er ook gewoon treinen door Amsterdam vanuit andere delen van Nederland alleen beperkter, dat zou vandaag met Utrecht ook kunnen.

Utrecht is een groot knooppunt van het treinverkeer. Om een trein te rijden heb je niet alleen personeel in de trein zelf nodig. Als de mensen van de planning staken houdt het op. En hoe denk jij personeel uit andere regio's naar het zuiden te krijgen als er rondom Utrecht niets rijdt? In regio Utrecht staakt niet alleen treinpersoneel maar ook NS medewerkers die daar op kantoor werken.

Reputatie 3

Ik denk dat we het allemaal er wel over eens zijn dat de communicatie vanuit NS over de gevolgen van de stakingen belabberd slecht was. De stakingen werden aangekondigd als estafettestakingen waarbij er in elke regio omstebeurt werd gestaakt en elke regio dus 1x last had.

In de praktijk was dat echter anders. Op vrijdag 26 augustus was er een staking in regio west. Hierdoor reden er geen treinen tussen Leiden en Den Haag. Op maandag 29 augustus was er een staking in regio noord-west (noord holland). Toch reden er vrijwel geen treinen tussen Leiden en Den Haag. Op dinsdag 30 augustus was er een staking in regio midden. Toch reden er geen treinen tussen Leiden en Den Haag.

Hierbij dan ook een oproep aan NS: neem een eerlijke communicatiemedewerker aan die het volledige verhaal vertelt.

Ik denk dat we het allemaal er wel over eens zijn dat de communicatie vanuit NS over de gevolgen van de stakingen belabberd slecht was. De stakingen werden aangekondigd als estafettestakingen waarbij er in elke regio omstebeurt werd gestaakt en elke regio dus 1x last had.

Iedereen kan natuurlijk op zijn klompen aanvoelen dat je op de grenzen van de regio's twee keer het haasje bent. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een alternatief achter de hand heb. Ik kan met bus 200 van Blaricum Carpoolplaats over de A27 naar Rijnsweerd Noord in Utrecht. Dat had ik al een paar keer eerder gedaan tijdens werkzaamheden aan het spoor tussen Hilversum en Utrecht.

De terugreis vandaag was echter een minder prettig. De bus was totaal vastgelopen in de files rond knooppunt Rijnsweerd en had 45 minuten vertraging. De bus is ironisch genoeg alleen goed alternatief als er wel treinen rijden en er (veel) minder files zijn.

Opvallend dat er vorige week 2 reizigers in de bus zaten en dat vandaag heen en terug alle zitplaatsen bezet waren. Blijkbaar werkt 9292.nl prima om alternatieven voor een treinreis te vinden.

Reputatie 7
Badge +3

De zoon van mijn buurman is deze week begonnen aan zijn studie in Rotterdam. Die moest deze week dus van Leiden naar Rotterdam. Bus naar/van Den Haag zat propvol zei hij, vanaf Den Haag nam hij de metro. Ruim anderhalf uur onderweg, maar goed hij is er gekomen. En op zich is De Vink - Laan van NOI of Den Haag Centraal ook nog wel te fietsen, 3 kwartier tot een uur, afhankelijk hoe snel je fietst.  Ik heb het vaak genoeg gefietst. 

Reageer