Waarom rijdt er geen ICE tussen Amsterdam - Berlijn ? | NS Community
beantwoord

Waarom rijdt er geen ICE tussen Amsterdam - Berlijn ?


Momenteel rijd er een LOC 1700 met IC Berlijn rijtuigen erachter.
Waarom rijd er niet gewoon een 8-bak ICE, veel moderner en die zitten veel fijner voor een 6 uur durende reis.
icon

Beste antwoord door Tamzin 18 July 2019, 19:53

Bekijk origineel

17 reacties

De ICE is een duurdere trein met daardoor ook duurdere tickets. Die is daarom alleen rendabel op trajecten met veel zakelijke reizigers die bereid zijn veel te betalen omdat ze de kosten bij hun baas kunnen declareren. Die zakelijke reizigers zijn er op het traject Amsterdam-Berlijn nou juist niet zoveel. De meeste Nederlanders op die trein zijn toeristen die naar Berlijn of Hannover gaan, de meeste Duitsers toeristen die naar Amsterdam gaan. Toeristen moeten hun kaartje uit eigen zak betalen en zijn daarom erg prijsgevoelig.
Reputatie 7
Badge
Echt, zou dat de reden zijn.
Het zakelijke verkeer op de verbinding Amsterdam- Keulen - Frankfurt is erg laag. De echte zakelijke reiziger gaat gewoon met de auto, veel sneller en vooral betrouwbaarder.
Echter deze verbinding moet wel met ICE rijden ivm met de hogesnelheidslijn Keulen - Frankfurt, en bij een tekort aan ICR treinstellen is de keuze dan snel gemaakt.
Voor Amsterdam naar Berlijn is de ICE van geen enkele meerwaarde.
Echt, zou dat de reden zijn.
Het zakelijke verkeer op de verbinding Amsterdam- Keulen - Frankfurt is erg laag. De echte zakelijke reiziger gaat gewoon met de auto, veel sneller en vooral betrouwbaarder.
Echter deze verbinding moet wel met ICE rijden ivm met de hogesnelheidslijn Keulen - Frankfurt, en bij een tekort aan ICR treinstellen is de keuze dan snel gemaakt.
Voor Amsterdam naar Berlijn is de ICE van geen enkele meerwaarde.

Naar Düsseldorf, Keulen en Frankfurt kun je vanuit Amsterdam in één dag op en neer en juist dat is voor zakelijk verkeer erg belangrijk. Naar Frankfurt gaat bijv. heel veel bankpersoneel met de ICE omdat Frankfurt nu eenmaal het financiële centrum van Europa is.
Reputatie 7
Badge
Kan best, maar ik zie ze nooit als ik weer eens mee "moet" met de ICE, eerste klasse......
Reputatie 7
En waarom dan een ICE naar Basel? Vroeg boeken levert ook daar tickets op van 40 euro, spotgoedkoop. Stopt vanaf Arnhem 11 keer. Heb er vaak mee gereden naar Zwitserland, maar het stuk tussen Mannheim en Basel is altijd dun bezet. En dan nog veel met toeristen. Mooie trein hoor.
Reputatie 7
Badge
En waarom dan een ICE naar Basel?

Kan ook zonder ICE, maar dan zoals vroeger, lekker sloom langs de Rhein, wel prachtig uitzicht.
Vanzelfsprekend rijdt de trein naar Basel ook met ICE, gaat in Deutschland over dezelfde hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt.
En daar mogen/kunnen alleen ICEs rijden.
De intercityrijtuigen die tussen Amsterdam en Berlijn ingezet worden doen qua comfort niet veel onder aan een ICE, maar omdat ze een stuk ouder zijn is het qua presentatie en voorzieningen wel iets minder. DB heeft inmiddels wel al nieuwe treinen besteld die een stuk moderner zullen worden, en die in Duitsland 230 km/u mogen rijden. In Nederland zullen we aan dat laatste weinig hebben als de route niet verandert, maar de nieuwe treinen lijken het verder helemaal te worden.
Reputatie 4
Misschien een SMILE bij Stadler bestellen?
Misschien een SMILE bij Stadler bestellen?
Er zijn voor deze dienst al nieuwe treinen besteld bij Talgo.
In Nederland zullen we aan dat laatste weinig hebben als de route niet verandert, maar de nieuwe treinen lijken het verder helemaal te worden.
Ook als je de route wel verandert zal het in Nederland niet sneller worden (dan zou je echt gigantisch geld moeten uitgeven aan nieuwe infra). Dat is ook helemaal geen ramp, de meeste reizigers van/naar Berlijn zijn toeristen voor wie prijs belangrijker is dan snelheid.

Ik maak vandaag weer aan den lijve mee in wat voor oud materieel ik reis (Hannover-Amersfoort): 40 minuten vertraging door een technische storing. Dus zo snel mogelijk ICE inzetten. En dat de prijs hoog zou zijn? Vroeg boeken, dat scheelt echt heel veel. En als toerist weet je toch wanneer je een weekendje Berlijn gast doen?

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn nieuwe treinen in ontwikkeling/bestelling voor de IC-Berlijn, die over een aantal jaar zullen gaan rijden.

Bovendien is het aan de Deutsche Bahn wat er op dit traject rijdt.

Reputatie 7

@Harmen-54 , in de eerste plaats gaat NS daar helemaal niet over en een ICE op dit traject zie ik de eerste 10 jaar nog niet komen. Je kan Amsterdam-Berlijn overigens wel met de ICE doen, door in Duisburg over te stappen. De reistijd is dan ongeveer hetzelfde.

Ik maak vandaag weer aan den lijve mee in wat voor oud materieel ik reis (Hannover-Amersfoort): 40 minuten vertraging door een technische storing. Dus zo snel mogelijk ICE inzetten. En dat de prijs hoog zou zijn? Vroeg boeken, dat scheelt echt heel veel. En als toerist weet je toch wanneer je een weekendje Berlijn gast doen?

De treinen zijn zo'n 35 jaar oud en worden over enkele jaren vervangen door inmiddels al bestelde Talgo-treinen. Er komt dus geen ICE, daarvoor zijn er op dit traject onvoldoende zakelijke reizigers.

Reputatie 7
Badge +1

Oh-nu heb ik de afgelopen maanden dankzij InterRail behoorlijk veel in DE met DB en ook nog vrij vaak in de witte streep ICE mogen reizen-en dat ze dus minder storingsgevoelig (harm-54) zouden zijn is een grote fabel. Juist de meerstroomsICE die FRA-AMS/BRU rijden hebben er zeer veel last van-zodat vele diensten moesten worden ingekort-stap over in Oberhausen en dan weer in Duisburg! Maar ook op andere lijnen blonk daarmee vergeleken NS uit in uitzonderlijke stiptheid en betrouwbaarheid. En zelfs als ze dan zonder storing rijden is er vast wel ergens onderweg op hun lange ritten Baumassnahmen of ander Zerstörung.

De stoelen in IC en ICE zijn precies dezelfde-enkel de allernieuwste ICE-4 (komen helemaal niet in NL) zijn naar mijn smaak en beetje maar net op de juiste punten verbeterd-maar missen nu voetsteunen.

Het grootste deel van B-AMS is niet HS-rijp, dus ook dat speelt mee in inzet materieel.

Zelf zou ik liever die nieuwe-of zelfs de gerenoveerde ex WB- dubbeldeks DoSto Stadler prefereren.

En je kan je geluk niet op: vanaf de komende lente komt er zelfs weer een nachttrein van de cesky RegioJet op de lange verbinding Oostende-AMS-B-WAW, met 8 uur voor precies het nachtdeel AMS-B: de natte droom van al die verwoede spoorliefhebbers. Gaan de Appeldoornertjes weer klagen dat die naar niet stopt of te laat/vroeg of zo. Met gratis flesje cz voda=water en soms zelfs cf/kava

 

Reputatie 7
Badge +3

De ICE 3M (ook bekend als Baureihe 406) is indertijd speciaal gebouwd om te rijden op de “Schnellfahrstrecke” tussen Keulen en Frankfurt en bovendien op gelijkstroom in België en Nederland te rijden. Het is variant op de Baureihe 403 die alleen op 15kV wisselstroom kan rijden. Het is pure kapitaalvernietiging om dergelijke peperdure treinstellen tussen Amsterdam en Berlijn te laten boemelen. (Het is eigenlijk al veel te duur om ze tussen Amsterdam en Keulen in te zetten. Maar dat is een ander verhaal.)

Er zijn door de jaren heel veel problemen geweest met de treinstellen, met name met het rijden op gelijkstroom. DB heeft in de planning staan om na de grote revisie rond 2025 de treinstellen niet langer in te zetten op grensoverschrijdende trajecten waar naar gelijkstroom moet worden omgeschakeld.

Er zal een opvolger komen van de huidige treinstellen, de ICE 3Neo (Baureihe 408) die ook grensoverschrijdend ingezet kan worden. 

Nog een aanvulling op de bijdrage van @bahnrider. Vanaf april 2022 gaat drie keer per week een nieuwe nachttrein rijden van Oostende via Brussel Zuid, Amsterdam en Berlijn naar Praag. Mogelijk gaan enkele rijtuigen van deze trein vanaf Berlijn naar Warschau rijden. Maar dat is nog niet zeker. Deze nachttrein is een samenwerkingsverband tussen European Sleeper en Regiojet uit Tsjechië. 

 
 
×
 
 
 

Ik heb helemaal niet meer naar de reacties gekeken, ik denk dat ik gewoon heel boos was en even moest afreageren. Maar als ik de reacties lees, dan wil ik toch, zij het laat, reageren.

  • De nu gebruikte treinen zijn gewoon stokoud en op. En daardoor super storingsgevoelig
  • Ik weet dat er nieuwe treinen komen, waarvan de invoering, net als de ICNG, steeds wordt vertraagd
  • In Duitsland is de afgelopen decennia, dankzij de lobby van de Duitse autoindustrie, zwaar ingezet op wegen, waardoor de spoor-infrastructuur tot de slechtste van Europa behoort

Kortom, reizen met de trein in Duitsland is soms een feestje (heerlijke ritjes van Utrecht naar Zürich), maar met een beetje pech moet je op andere trajecten vaak overstappen om ergens te komen.

Dat dus.

Reageer