Skip to main content

De sprinter vanuit Anhem-Breda tot Dordrecht had altijd een prima aansluiting op de ic richting Rotterdam en Den Haag.

Nu stopt deze op een ander perron, waardoor je zowel op het perron een heel eind naar de trap moet lopen en vervolgens door de tunnel naar een ander spoor. De ic rijdt dan nét voor je neus weg. Vervolgens moet je 10 min wachten op een sprinter en ben je dik 20 min later op bestemming.

Waarom kan de sprinter niet stoppen op het perron naast de ic?

Als forens tussen Breda-Prinsenbeek en Rotterdam CS ga ik er alsmaar verder op achteruit. Eerst had ik een rechtstreekse verbinding naar Rdam CS. Toen kwam de overstap in Dordrecht erbij. En nu een trein die altijd nét voor m'n neus wegrijdt door de onhandige perronplanning.

Kan dit niet beter, lieve NS? 

 

 

 

Welkom bij de NS Community!

Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de tienminutentreinen (6 sprinters per uur tussen Dordrecht en Rotterdam).

In de avond (vertrek uit Prinsenbeek om 18:13 en daarna elk halfuur) heb je wel een 7 minuten overstap op de intercity die via Schiphol naar Venlo gaat (reistijd 41 minuten), maar overdag inderdaad niet (meer).

Met een Sprinter - Sprinter advies ben je dan 51 minuten onderweg (richting Rotterdam).

Waarom de sprinter uit Breda op een onhandig spoor aankomt weet ik niet.


Ja, dit was zelfs eens een fijne doorgaande Sprinter en werd veel gebruikt door met name mensen uit Breda-Noord. Veelal forenzen en studenten. Je zou denken, laat deze Sprinter doorrijden en zodoende twee van de zes tienminutensprinters vormen. Er is veel meer vraag vanuit Breda naar direct vervoer richting Rotterdam dan van Breda naar Nijmegen/Arnhem..... ligt ook veel meer voor de hand.

Station Prinsenbeek ligt pal naast de snelweg richting Rotterdam, er stappen veel mensen sinds de knip weer in de auto. Nu met deze net niet overstap op een IC wordt het weer kwalitatief minder.

Zelfde verhaal geldt voor de Sprinter Roosendaal - Dordrecht. Deze reed voorheen ook rechtstreeks naar Rotterdam en Den Haag.

En dan te bedenken dat er een enorme overdaad aan ICDirect rijdt tussen Breda en Rotterdam. Liever wat minder nadruk hierop en wat meer op sprinterverbindingen.

 

 

 


Nee, alweer zon dingetje dat reizigers doodnormaal vinden maar volgens NS niet kan. ALS je goed hebt gekeken heb je vast gezien dat het om andere soort treinstellen gaat. Verder heeft elk treinstel een enorm ontstellend ingewikkelde´omloop´ om het op tijd voor revisie/controle in de werkplaats te krijgen en daarnaast zijn er dan ook nog enorm uitzonderlijk totaal ingewikkelde personeelsroosters. En sinds die chipkaart volop in bedrijf is weet tante NS haarfijn hoeveel reizigers waar opstappen en waar ze heen toeren.


Omdat jouw 'aansluiting' geen aansluiting volgens de NS reisplanner is?


Ja, dit was zelfs eens een fijne doorgaande Sprinter en werd veel gebruikt door met name mensen uit Breda-Noord. Veelal forenzen en studenten. Je zou denken, laat deze Sprinter doorrijden en zodoende twee van de zes tienminutensprinters vormen. Er is veel meer vraag vanuit Breda naar direct vervoer richting Rotterdam dan van Breda naar Nijmegen/Arnhem..... ligt ook veel meer voor de hand.

Station Prinsenbeek ligt pal naast de snelweg richting Rotterdam, er stappen veel mensen sinds de knip weer in de auto. Nu met deze net niet overstap op een IC wordt het weer kwalitatief minder.

Zelfde verhaal geldt voor de Sprinter Roosendaal - Dordrecht. Deze reed voorheen ook rechtstreeks naar Rotterdam en Den Haag.

Het aantal sprinterreizigers bezuiden Dordrecht is maar een fractie van dat tussen Den Haag en Dordrecht. Als je de sprinters wil laten doorrijden betekent dat dat je of bij de meeste treinen in Dordrecht moet aan/afkoppelen of dat je bezuiden Dordrecht de hele dag met grotendeels lege treinen rijdt. 

Daarnaast willen de meeste reizigers naar Rotterdam Centraal en doen dat liever met een overstap in Dordrecht op een Intercity dan helemaal met de sprinter. Het probleem zijn de slechte overstapverbindingen in Dordrecht die ten offer zijn gevallen aan de PHS hobby. 


Je zou er nog voor kunnen kiezen om via Breda te reizen en daar de Intercity Direct te nemen. Dat kan eenmaal per uur in 33 minuten (vertrek om :17 uit Prinsenbeek) met een 5 minuten overstap.

Je moet dan wel overchecken (uit- en weer inchecken) in Breda, en kost 2e klas voltarief € 12,90 i.p.v. € 9,50 omdat de reis 10 tariefeenheden langer is. Met een trajectabonnement Prinsenbeek - Rotterdam mag je de reis op die manier zonder extra kosten maken.


Reageer