beantwoord

Waarom stopt de intercity direct niet op Sloterdijk?

• 14 december 2017
  • 9 reacties
  • 287 Bekeken

Station Sloterdijk is een belangrijk overstap station maar de intercity direct rijdt daar door. Hierdoor hebben veel reizigers een extra overstap op schiphol om de intercity direct te kunnen nemen. Kunnen jullie uitleggen waarom deze keuze gemaakt is en of er een kans is dat de intercity direct in de toekomst wel stopt op Sloterdijk?
icon

Beste antwoord door Slidestops 14 december 2017, 21:36

Omdat de Intercity Direct een hogesnelheidstrein is en zo snel mogelijk tussen grote stations wil rijden. Als je extra stops gaat inlassen, wordt het product alleen maar trager en minder aantrekkelijk. Als je dan wel op Sloterdijk stopt, waarom dan ook niet op Rotterdam Blaak bijvoorbeeld... Ik zie dat in de toekomst ook niet veranderen.
Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3
De IC direct is natuurlijk bedoeld als snelle verbinding tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda, dus extra stops invoeren doet hier afbreuk aan, ook al betaal je tussen Amsterdam en Schiphol geen toeslag.
Reputatie 7
Omdat de Intercity Direct een hogesnelheidstrein is en zo snel mogelijk tussen grote stations wil rijden. Als je extra stops gaat inlassen, wordt het product alleen maar trager en minder aantrekkelijk. Als je dan wel op Sloterdijk stopt, waarom dan ook niet op Rotterdam Blaak bijvoorbeeld... Ik zie dat in de toekomst ook niet veranderen.
Reputatie 6
Badge
Die kans lijkt mij uitgesloten: de plannen zijn, dat de ICD op termijn naar/vanaf Amsterdam Zuid rijdt, ipv CS, al heb ik daar de laatste tijd niets meer over gelezen, dus ik kan er naast zitten.

Hoewel Sloterdijk inderdaad een belangrijk overstapstation is, zie ik niet de meerwaarde van het stoppen van ICD aldaar. Het maakt de treinreis trager en dat is juist met deze trein niet de bedoeling.
Als je dan wel op Sloterdijk stopt, waarom dan ook niet op Rotterdam Blaak bijvoorbeeld...
Laat dat laatste nou net het plan van de NS geweest zijn voor de 1100 treinserie.... 😛
Reputatie 7
Tsja, dat zou ik ook vreemd vinden.
Reputatie 6
Ik vind het persoonlijk handig dat ICD ook naar Breda rijdt, je bent vanaf Rotterdam wat eerder in Breda dan wanneer je voorheen over Dordrecht reisde, maar Breda valt nu niet in de categorie echt grote steden of zeer belangrijk knooppunt. In die zin heeft Breda er geluk mee vind ik ?
Badge +3
Breda is inderdaad veel te groots opgezet (en Dordrecht is gedegradeerd en heeft het nakijken).

Maar ja, wellicht ooit vanuit Breda naar Antwerpen zonder via Roosendaal te hoeven toch? 😃
Ns heeft dit allemaal doordacht, ik denk niet dat zij ergens voor kiezen ( Breda) als het geen toegevoegde waarde heeft .
Badge +3

Daar moet ik wel even om lachen. De IC Direct een hogesnelheidstrein? Het is een opgekalefaterde IC die niet harder rijdt dan 160 km/u op een baanvak waar 300 km/u gereden kan worden. De boog van de Westtak bij Sloterdijk heeft volgens mij een snelheidsbeperking van 80 km/u. Een stop in Sloterdijk is op zich niet zo'n gek idee. De meeste mensen moeten helemaal niet op Amsterdam Centraal zijn.

Na opening van de metrolijn 52 (de Noord-Zuidlijn) ligt het voor de hand om de IC Direct en andere treinen die over de HSL helemaal niet meer Amsterdam Centraal te laten rijden maar naar Amsterdam Zuid. Dat ontlast zowel de Westtak als Amsterdam Centraal. Een reis naar/van stations van lijn 52 in het centrum is zo'n 10 minuten sneller via Amsterdam Zuid dan via Amsterdam Centraal.

Reageer