beantwoord

Waarom stopt IC Utrecht - Amsterdam in de avonden helft van de tijd niet meer op Amsterdam Amstel

  • 14 December 2022
  • 10 reacties
  • 439 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik ben gewend dat in Amsterdam Amstel de trein van .27 en .57 richting Amsterdam Centraal rijdt, maar blijkbaar stopt deze sinds de nieuwe dienstregeling niet meer op Amsterdam Amstel, maar stopt in Amsterdam Bijlmer ArenA en rijdt daarna door naar Amsterdam Centraal. Ik werk daarnaast in Utrecht en daar rijdt tot half 6 elke 10 minuten een trein en dan opeens nogmaals één keer in het half uur, omdat de andere kwartieren de trein in Bijlmer ArenA stopt in plaats van Amstel. Dit is voor mij een beetje vreemd, aangezien Bijlmer ArenA voorheen nooit een intercity had met Centraal, maar met Schiphol (wat dat station overigens nog steeds heeft). Ik hoop dat dit iets tijdelijk is, omdat dit verwarrend werkt welke trein naar Amsterdam Centraal ik wel en niet kan pakken vanuit Utrecht.

icon

Beste antwoord door Tomas NS 14 December 2022, 18:58

Bekijk origineel

10 reacties

HI JoSt en welkom bij onze Community!

Ik heb gelijk voor je gezocht, want ik zie deze wijziging ook en ben erg benieuwd. Helaas kom ik hier niet direct een eenduidig antwoord op tegen, dus ik ga dit toch even voor je navragen. Zodra ik meer weet hoor je van mij!

 

Edit: ik heb na wat onderzoek in ieder geval al gevonden dat dit alleen tussen 18:00 en 20:00 lijkt te zijn en dat de Intercity's naar Enkhuizen wel gewoon nog op Amstel stoppen. De Intercity's naar Den Helder en naar Alkmaar krijgen dan een stop in Bijlmer ArenA. De vraag naar meer informatie staat uit en ik hoop je hier meer over te kunnen vertellen.

Badge +3

Ik zie geen intercity’s van Bijlmer naar Centraal. Heb je een voorbeeld (datum/tijd en treinserie (2900, 3000, 3900)?

Uiteraard, @Robert B! Bijvoorbeeld deze. Een extra set ogen is natuurlijk welkom! 😁

Ik heb zelfs al een antwoord!

Het gaat hier om stops die zijn aangepast vanwege evenementen in en rond de Ziggo Dome. Vandaag betreft dat een concert van de Dolly Dots. 
 

Dat concert start om 20:00, en daarna stoppen de treinen weer normaal. Het is dus niet permanent. 

Badge +3

Uiteraard, @Robert B! Bijvoorbeeld deze. Een extra set ogen is natuurlijk welkom! 😁

Thanks, ik zie het https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-12-14/amsterdam-bijlmer-arena dat doet die (3000) dus na de middagspits (18.24) en de 800 ook (vanaf 18.44)?

En de 2900 natuurlijk maar die rijdt alleen in de avond (en zondagochtend) en stopt ook op Amstel.

Vreemd, maar denk dat men de 3900 (elk half uur) wel voldoende vindt voor Amstel? Het levert wel (nog) meer mogelijkheden op voor Schiphol - Centraal als dat ook via Bijlmer kan.

Edit: zie net de reactie van Tomas, maar waren er eerder deze week dan ook concerten?

Badge +3

Off-topic:

Dolly Dots wel een guilty pleasure voor mij… én een extra stop op Bijlmer! (ten koste van Amstel) 😂

STOP! Last Concert medley ‘88 (Escape Amsterdam) https://www.youtube.com/watch?v=jPBJtOraD00

Dank je wel @Tomas NS . Ik wilde het gisteren op Utrecht Centraal navragen, maar daar kon niemand antwoord geven, degene die het wellicht zou weten - de conducteur - zat op zijn vaste plekje, in de achterste machinistencabine. Het zou fijn zijn als de NS dit volgende keer duidelijker communiceert via haar verschillende kanalen, voor mij als reiziger die deze reis al jaren maakt is het niet logisch dat deze trein opeens niet op Amstel stopt. Het werd alleen klein weergegeven op het display, maar werd ook niet omgeroepen. In het weekend gebeurde het ook dat ik op station Amstel stond en deze trein met een flinke vaart langsreed richting Amsterdam Centraal.  

Reputatie 7
Badge +3

Helaas is het een beetje lastig te controleren omdat er geen pdf’s met de jaardienstregeling zijn in te zien op de website van NS.

Er is wel wat gewijzigd in de planning. Ik heb een dag in januari bekeken. In de avond stopt de 3000 tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal. De 2900 stopt zowel op Amsterdam Bijlmer ArenA als op Amsterdam Amstel. Dat is nieuw. 

Badge +3

Er is wel wat gewijzigd in de planning. Ik heb een dag in januari bekeken. In de avond stopt de 3000 tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal. De 2900 stopt zowel op Amsterdam Bijlmer ArenA als op Amsterdam Amstel. Dat is nieuw. 

Dat de 2900 zowel op Bijlmer als Amstel stopt is niet nieuw toch?

Rijdt alleen 's avonds laat en op zondagochtend. Stopt niet in Zaandam.

Zelfde als de 3000 Utrecht - Nijmegen die ‘s avonds zowel op Driebergen-Zeist als Veenendaal-De Klomp stopt.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar heb ik een eerdere wijziging gemist. Voor mij was het nieuw. Ik heb al jaren niet meer ‘ ‘s avonds gereisd tussen Utrecht en Amsterdam. 😀

Reageer