Waarom te vroeg? | NS Community
beantwoord

Waarom te vroeg?


Een te late trein is ergerlijk, maar te vroeg is pas echt irritant. Waarom vertrok mijn trein vanaf Alkmaar N. Om 7:49 i.p.v. 7:51
icon

Beste antwoord door Loes 11 April 2018, 08:45

Bekijk origineel

122 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@JBa,
goed om te horen dat er veel aandacht was voor het voorbij rijden van Almere Buiten en dat het nu veel minder gebeurt.

Je geeft aan dat het aantal keer dat een trein te vroeg vertrekt procentueel misschien wel heel klein kan zijn, maar het punt is wel dat we dat niet weten. ProRail en NS publiceren wel cijfers over vertraging maar te vroeg vertrokken treinen worden daar bij mijn weten niet bijgehouden. Zouden er cijfers zijn die zeggen dat het minder dan 0.5% is, prima dan valt het reuze mee. Al blijft elke keer een keer teveel. Maar zolang dat niet bekend is kan het net zo goed 5% of meer zijn.
Nu kunt je er alleen maar naar gissen en misschien de berekening van Robert los laten op het aantal meldingen via Twitter of het forum. Geen idee hoe betrouwbaar dat dan is want de vraag is dan hoeveel er echt gemeld wordt. Bv bij één van de te vroeg vertrokken sprinters Utrecht - Zwolle kwam er een melding van iemand die op Wezep stond, maar na checken bleek het ook op de eerstvolgende 2 of 3 stations het geval te zijn geweest.
En vandaag sloeg sprinter 6926 3 stations over, terwijl ik slechts één melding van iemand op Vaartsche Rijn zag.
En dan hebben we Dirkjan nog........
Badge +3
Robert B, prachtig geschreven maar de praktijk is vaak weerbarstiger dan de theorie.
Geen HC vertrekt expres te vroeg, het gebeurt gewoon waaraan vele redenen de oorzaak kunnen zijn, afgeleid zijn, verwachtingspatroon en zelfs "verkeerd" op de klok kijken.
Ondanks dat iedereen streeft naar 100 procent gaat dit nooit gehaald worden. Weet jij een manier, je zou een waardevolle werknemer zijn voor NS. Solliciteren ?

Wellicht ga ik dat laatste ook ooit doen (solliciteren bij NS) want een rotsvaste forum-basis heb ik al natuurlijk. Dank voor dat compliment en zo.. :P

De magische 'manier' van eerst even op de klok kijken in plaats van naar een vertreksein dat op 'wit' staat dus rijden maar (en of er nog mensen willen instappen misschien, want het is nog helemaal geen ××:×× uur~) laat ik dan maar aan de experts over zodra ik voor NS zou werken.

Denk dat ik prima door de proeftijd kom, maar niets voor je kan betekenen dus meestal, want 'we gaan!' of juist 'ik zie nog iemand aan komen rennen en die 10 seconden wacht ik nog wel even' maakt wel het verschil voor de KLANT!

Opmerkingen zoals op Twitter geven zoals "tja, dat gebeurt incidenteel en bij deze genoteerd of doorgegeven is niet mijn ambitie 😛
Men doet amper iets aan het probleem dat ze nota bene zelf veroorzaakt hebben door de vertrekprocedure te vroeg te laten beginnen.
Een paar aanzeggingen tot ontslag voor blunderaars die te vroeg weg rijden en het is zo afgelopen met het te vroeg vertrekken.


Tot nu toe was dit een erg serieus topic over een serieus onderwerp, waarin de fasetten van het vertrekproces duidelijk uiteen gezet werden.
Nu toch wat vreemde opmerkingen: NS heeft helemaal geen opdracht gegeven om het vertrek procedure te vroeg te beginnen.

Een oproep tot aanzegging tot ontslag vind ongepast in deze. Arbeidsrechtelijk heb ik daar zo mijn bedenkingen bij.
Als NS geen opdracht heeft gegeven daarvoor, is het toch nog veel erger als men te vroeg wegrijdt.

Waarom zouden fouten geen gevolgen moeten hebben ? Ik kan ook ontslagen worden voor grove fouten, in elk geval heeft dat gevolgen voor mij.

Zie het bericht van Momo hierboven, waar bij 4 stations achter elkaar te vroeg wordt weggereden, dat is gewoon een wanprestatie.
Wat zou ik nu graag werkgever zijn van iMark en MvanGelder die dus aangeven dat ze het dus terecht vinden als ze ontslagen worden na het maken van een fout/blunder en dan geen ontslagvergoeding mee hoeven omdat ze een fout hebben gemaakt.

Ik vind dat soort reacties nu te triest voor woorden, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt echter moeten we proberen deze fouten tot een minimum te beperken. En voor de zoveelste keer er is aandacht voor en er zijn zelfs trajecten waar gewerkt wordt aan oplossingen om dit voor de HC nog werkbaarder te maken om op tijd te vertrekken.

Als een HC de hele dag op een sprinter rijdt en dan een dienstlengte heeft van 9 uur, hoeveel keer sluit deze HC dan de deuren op een dag ?? Daar al eens over nagedacht en wat 1 keer te vroeg sleutelen dan voor foutmarge geeft ?

Ik heb de afgelopen dagen eens opgelet en heb zelf niet kunnen constateren dat er door de HC waar ik mee te maken had te vroeg werd gesleuteld.
Prima verwoord JBa.

Helaas is het de tendens op dit forum waarbij minimale werkfouten van NS personeel worden ontdekt (notabene zonder daar zelf als reiziger bij aanwezig te zijn geweest) dat dit tot ongekende proporties wordt opgeblazen, zonder dat de vaste forumschrijvers zelf met een goede werkbare oplossing of advies komen.
Zelf maken ze natuurlijk nooit fouten, elke ander moet maar gelijk ontslagen worden.

Dat hebben we ook gezien in het topic over de HC met stagiere, honderden opgewonden berichten, en waar hebben we het nu eigenlijk over.......
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb mijn reactie nog een keer teruggelezen en die was te grof. Mijn excuses daarvoor. Die reactie kwam voort uit mijn irritatie over het feit dat we al jaren lezen en schrijven over te vroeg vertrekkende treinen en dat de belangrijkste oorzaak van het probleem maar niet wordt onderkend laat staan wordt opgelost.

Volgens mij is de problematiek met te vroeg vertrekkende treinen tweeledig.

1. Enige jaren geleden heeft NS de vertrekprocedure gewijzigd. Het idee achter de huidige procedure is dat de trein in beweging moet komen op het moment dat de minuut verspringt. Helaas heeft dat tot gevolg dat dat inhoudt dat de vertrekprocedure al moet beginnen voordat de minuut versprongen is. De procedure duurt niet even lang bij alle materieelsoorten. Soms wordt dusdanig vroeg begonnen met de procedure dat de trein al wegrijdt voordat de minuut is versprongen. Treinen vertrekken enkele seconden tot minuten te vroeg. Dat maakt voor het principe niet uit. Te vroeg is te vroeg. Omdat de vertrekprocedure is losgekoppeld van het op de klok kijken voordat de procedure moet worden begonnen gaat het fout.

2. In sommige extreme gevallen wordt minuten te vroeg vertrokken. Dat zijn natuurlijk enorme werkfouten die niet zouden moeten voorkomen. Maar niet vergeten moet worden dat het NS zelf geweest is die het klokkijken min of meer heeft opgegeven in de herziening van de procedure.

Niet voor niets heeft de Provincie Overijssel in de concessievoorwaarden opgenomen dat de vertrekprocedure niet mag beginnen voordat de minuut is versprongen. Blijkbaar onderkent men daar het probleem wel. Dit in tegenstelling tot de concessieverlener van het Hoofdrailnet.

De huidige vertrekprocedure van NS heeft nog een ander nadeel. Het is een loterij geworden wat het uiterste moment is waarop je als reiziger kunt instappen. Je weet immers nooit met zekerheid wanneer de Hc met de procedure gaat beginnen. Na het fluitsignaal mag je immers niet meer instappen. In bijvoorbeeld Zwitserland wordt nooit gefloten voordat de minuut is versprongen en is het proces voorspelbaar.

Een groot deel van de problemen zou kunnen worden opgelost door een nieuwe stelregel te hanteren: vertrektijd = uiterste instaptijd. Dan weet iedereen waar we aan toe zijn.

@JBa
Wat is jouw definitie van "te vroeg sleutelen"?
Te vroeg sleutelen is voor mij als de lamp 'lamp deuren dicht' dus gaat branden voor de officiële vertrektijd bij de machinist. En ga gemiddeld maar uit van 25 seconden voor vertrektijd dat de HC op het fluitje gaat blazen voor het beginnen van het vertrekproces.
Eigenlijk zijn er twee situaties:

- De HC begint de vertrekprocedure 25 seconden voor vertrek, zodat er volgens regelgeving op het verspringen klok op vertrektijd wordt vertrokken.

- De HC begint de vertrekprocedure meer dan 25 seconden voor vertrektijd, bv 2 minuten.

De eerste is zosls het hoort, de tweede is een werkfout en valt onder "te vroeg sleutelen".

Als je dus als als reiziger in de laatste secondes komt aanlopen loop je het risico dat de vertrekprocedure al begonnen is.
Net als bij het vliegtuig, waarbij iedereen het meer dan normaal vind pm 2 tot 3 uren eerder al aanwezig te zijn, is het verstandig enigszins op tijd bij de trein te zijn.
Immers ook de trein wacht niet op laatkomers (ook niet bij een zgn aansluiting).
Reputatie 7
Badge +3
Te vroeg sleutelen is voor mij als de lamp 'lamp deuren dicht' dus gaat branden voor de officiële vertrektijd bij de machinist. En ga gemiddeld maar uit van 25 seconden voor vertrektijd dat de HC op het fluitje gaat blazen voor het beginnen van het vertrekproces.

Het eerste is duidelijk.

Het tweede niet. Het blazen op de fluit is volgens mij onderdeel van het vertrekproces. Het markeert het begint ervan en is er dus onderdeel van.
Yep, dus als je op de fluit blaast als HC (of de trein laat fluiten bij sommige materieel soorten) dan maak je de mensen er op attent dat de vertrekprocedure gestart is. Voor het fluiten kijk je eerst nog even als HC maar dat merkt bijna niemand op.
Reputatie 7
Badge +3

Als je dus als als reiziger in de laatste secondes komt aanlopen loop je het risico dat de vertrekprocedure al begonnen is.
Net als bij het vliegtuig, waarbij iedereen het meer dan normaal vind pm 2 tot 3 uren eerder al aanwezig te zijn, is het verstandig enigszins op tijd bij de trein te zijn.
Immers ook de trein wacht niet op laatkomers (ook niet bij een zgn aansluiting).


Ik dacht al, waar blijft de vergelijking met het vliegtuig. Voor een vlucht wordt altijd gemeld hoe lang van te voren ik op de luchthaven aanwezig moet zijn.

Waar staat voor de reizigers duidelijk omschreven dat ze bij NS minimaal 25 seconden voor vertrek moeten zijn ingestapt? Reizigers mogen niet meer instappen nadat het fluitsignaal heeft geklonken. Juist op dit punt gaapt er een enorme kloof tussen de belevingswereld van NS en die van de reizigers. Ik zie regelmatig dat treinen al zo'n 10 tot 20 seconden voor de vertrektijd in beweging zijn en dat reizigers nog mooi de sluitseinen kunnen uitzwaaien. Hadden ze dan 45 seconden voor vertrek moeten instappen? Het is een loterij.

NS heeft deze verwarring veroorzaakt en kan die ook weer oplossen: vertrektijd = uiterste instaptijd.
Reputatie 7
Badge +3
Yep, dus als je op de fluit blaast als HC (of de trein laat fluiten bij sommige materieel soorten) dan maak je de mensen er op attent dat de vertrekprocedure gestart is. Voor het fluiten kijk je eerst nog even als HC maar dat merkt bijna niemand op.

Spreek jij een collega erop aan wanneer die meer dan 25 seconden voor de vertrektijd met de vertrekprocedure is begonnen en jij voordat de minuut is versprongen al de lamp "deuren dicht" te zien krijgt?
Nee, beter is de campagne sluiten deuren = 25 seconden voor vertrektijd

Straks rijden er nog meer treinen te vroeg weg door het veranderen van het vertrekproces 😉 :D


En op je andere vraag of ik mijn collega daar op aan spreek is het antwoord JA, mits het niet om een enkele seconde gaat. Daarbij kun je bij een echte foute vertrekprocedure (lees veel te vroeg) als machinist gewoon de deuren weer openen en dit doorgeven aan de hoofdconducteur. Dit zodat mensen ook nog kunnen instappen.

En dit openen van de deuren doe ik ook als ik niet op tijd kan vertrekken door iets en de hoofdconducteur de deuren al gesloten, ook hier meld ik dit dan aan de hoofdconducteur
Reputatie 7
Badge +3
Nee, beter is de campagne sluiten deuren = 25 seconden voor vertrektijd

Straks rijden er nog meer treinen te vroeg weg door het veranderen van het vertrekproces 😉 :D

Die redenering kan ik niet volgen. Hoe kunnen treinen te vroeg vertrekken wanneer op vertrektijd met het vertrekproces begonnen wordt? (Zoals dat in het verleden gebeurde. NS steelt in feite 25 seconden van de reizigers!)
Ik ben tegenwoordig erg vaak op mijn dienstkaartje aan het kijken wanneer ik weg mag. We willen op de seconde rijden. Toch zijn we de reiziger al tegemoet aan het komen. Vaak bij Sprinters mag ik niet weg op de minuut, wat wel vaak het geval is op de grote stations. Stel dat de trein op de CTA bak vertrekt om 12.59, dan is de kans groot dat op mijn dienstkaartje staat 12.59.24, dus rijden als het 24 seconden over de minuut is.
Bij vertraging inlopen gaat het denk ik het vaakst mis. Dan kijk je minder op je klok met de gedachte, ik ben te laat, dus zodra het kan wegwezen. De dienstregeling geeft soms speling die je niet verwacht. Natuurlijk moet ik blijven kijken en checken, maar ik probeer echt zoveel mogelijk op de seconde te vertrekken.
Duidelijk uitgelegd Loes.

Advies aan iMark, kom gewoon op tijd, bv minuutje (of twee) voor vertrektijd, en je kan altijd instappen (zo lang er geen werkfoutje wordt gemaakt).
De hele kern van dit topic en beter voor je gezondheid en reisbeleving.
Nee, beter is de campagne sluiten deuren = 25 seconden voor vertrektijd

Straks rijden er nog meer treinen te vroeg weg door het veranderen van het vertrekproces 😉 :D

Die redenering kan ik niet volgen. Hoe kunnen treinen te vroeg vertrekken wanneer op vertrektijd met het vertrekproces begonnen wordt? (Zoals dat in het verleden gebeurde. NS steelt in feite 25 seconden van de reizigers!)


OP vertrektijd moeten we vertrekken en niet pas beginnen met het vertrekproces. Als je op vertrektijd wilt gaan vertrekken dan krijg je weer de gewenningsprocedure voor de HC met een ander vertrekproces. Als de HC dan in het huidige ritme van vertrekproces vervalt dan vertrekken we te vroeg.

Daarom kun je beter met een publiekscampagne beginnen dat de trein 25 seconden voor de vertrektijd al de deuren zal sluiten. Eigenlijk net zo als bij de vliegtuigen, daar wordt het toch ook geaccepteerd dat de gate eerder sluit dan de aangegeven vertrektijd. Als NS dat ook zo gaat verkondigen dan weet iedereen dat straks.

Maar we kunnen het verhaal ook eens omdraaien, wat kunnen we er aan doen om er voor te zorgen dat de mensen niet 30 seconden voor vertrek nog moeten instappen en pas zo laat op het perron aangelopen komen maar er eens op tijd zijn. Dit zodat de HC niet het dilemma heeft wacht ik nog op die ene passagier die er nog aangerend komt of sluit ik de deuren nu al. Want wellicht komt er na deze persoon die ik nu zie rennen nog wel een persoon aangerend en dan is het einde zoek.

Kom maar op met de suggesties om er voor te zorgen dat de reizende klant beter op tijd op het perron aanwezig is om in te stappen in de trein. Of misschien nog beter open er een nieuw topic voor 😉 😃
Reputatie 7
Badge +3
Een voorbeeld als 12.59.24 lijkt me een vorm van schijnexactheid. Dat heeft misschien in Japan nut. Daar worden vertragingen in seconden geregistreerd. Betekent dit dat je in dit voorbeeld om 12.58.59 op de fluit blaast? Dat zou dan 25 seconden eerder zijn dan 12.59.24 en bijna precies zoals het zou moeten zijn: op vertrektijd wordt op de fluit geblazen om de procedure te starten.

Interessant vind ik je observatie over het in inlopen van een vertraging en dat er soms speling in de dienstregeling zit die je niet verwacht. De dienstregelingsystematiek werkt dan niet bepaald mee om het eenvoudig te houden.
Reputatie 7
Badge +3
Duidelijk uitgelegd Loes.

Advies aan iMark, kom gewoon op tijd, bv minuutje (of twee) voor vertrektijd, en je kan altijd instappen (zo lang er geen werkfoutje wordt gemaakt).
De hele kern van dit topic en beter voor je gezondheid en reisbeleving.


Ik vrees dat je het probleem niet helemaal begrijpt of wilt begrijpen.

Het "op tijd komen" heb je als reiziger niet altijd in de hand. Natuurlijk wel in situaties wanneer je van huis vertrekt, maar uiteraard niet wanneer je moet overstappen. Wanneer NS 25 seconden van je steelt kun je je aansluiting missen wanneer je volgens de Reisplanner een aansluiting hebt maar je aankomst iets vertraagd is. NS zou er beter aan te doen om te sturen op aankomstpunctualiteit.
@Imark, je kunt hier in de verschillende topics van de dienstregeling ook zien waarom een dienstregeling niet eenvoudig is, dacht dat dat met inmiddels 4197 berichten op je naam toch al bekend zou zijn bij jou.

En heb jij wel eens gekeken hoeveel "mogelijke overstappers" nog even iets te eten of drinken halen op het station of bij de kiosk ???

En vervolgens ga je aangeven dat de aankomstpunctualiteit nu opeens belangrijker zou moeten zijn dan de vertrek punctualiteit ?? Je bent aan het draaien ...
Reputatie 7
Badge +3
Maar we kunnen het verhaal ook eens omdraaien, wat kunnen we er aan doem om er voor te zorgen dat de mensen niet 30 seconden voor vertrek nog moeten instappen en pas zo laat op het perron aangelopen komen maar er eens op tijd zijn.

Kom maar op met de suggesties om er voor te zorgen dat de reizende klant beter op tijd op het perron aanwezig is om in te stappen in de trein. Of misschien nog beter open er een nieuw topic voor 😉 :D

De meeste mensen die komen aanhollen zullen overstappers zijn. Mijn suggestie is dat NS beter op tijd gaat aankomen. :D

Ik zie overigens geen enkel probleem de vertrekprocedure terug te wijzigen. In bijvoorbeeld Zwitserland werkt het prima. Daar worden geen 25 seconden van de reizigers gestolen.

Hoe verklaar je dat de Provincie Overijssel uitdrukkelijk in de concessievoorwaarden heeft opgenomen dat de deuren niet voor vertrektijd mogen worden gesloten? Het wordt dus wel degelijk als een probleem gezien.
Ik ben meer voor een nieuwe campagne, wees op tijd voor uw trein.

De voorwaarden van de concessie voor Provincie Overijssel is dus de enige concessie waar dit in staat? Dus blijkbaar zien ze het alleen daar op de regionale lijnen als probleem en elders niet.
Tsja, door deze maatregel is het dagelijks en bij elke Blauwnet trein te zien dat er pas na vertrektijd vertrokken wordt. Soms meer dan een hele minuut.
Als reiziger ervaar ik dat niet als punctueel !

Verder zorgt het te laat vertrekken voor onnodig lang vastliggen van wissels em rijwegen, wat weer voor vertraging zorgt emplacementen.

Reageer