Waarom verdwijnt de rechtstreekse intercity tussen Groningen/Leeuwarden en Rotterdam CS in de nieuwe dienstregeling. Dit is uiteraard een grote verslechtering omdat nu mensen moeten overstappen in Utrecht of Gouda. Waarom dingen slechter maken als je meer treinen beschikbaar hebt?
NS staart zich blind op kwantiteit over kwaliteit, daarom moeten er 6 intercity's per uur in dezelfde richting rijden in plaats van 2 intercity's per uur in drie richtingen. Het huidige model voor de noordelijke intercity's is eigenlijk perfect: vier treinen die elk uurlijks rijden, en elkaar afdoende aanvullen om een nette halfuursdienst te vormen. Dat NS hier aan wil tornen is eigenlijk waanzin.
Volgens mij was het voorheen nog wel gewoonlijk dat je een beetje de taal van het land dat je bezoekt beheerst (de belangerijke woorden dan). Is dat nu dan volkomen omgedraaid waarbij het gewoonlijk is dat de werknemer een beetje van elke taal beheerst?
Hoe is jouw Frans, Spaans, Japans en Manderin?
NS staart zich blind op kwantiteit over kwaliteit, daarom moeten er 6 intercity's per uur in dezelfde richting rijden in plaats van 2 intercity's per uur in drie richtingen. Het huidige model voor de noordelijke intercity's is eigenlijk perfect: vier treinen die elk uurlijks rijden, en elkaarq afdoende aanvullen om een nette halfuursdienst te vormen. Dat NS hier aan wil tornen is eigenlijk waanzin.
De overheid was en is ook voor hoge frequentie met PHS op bepaalde spoortrajecten. Het is niet alleen het idee van NS. In het verleden had je de rapporten over BB 21 (Beter Benutten 21 ste eeuw).
Het idee dat een metrosysteem wordt gecreëerd waardoor treinreizigers nooit lang hoeven te wachten op de volgende trein is er al vele jaren.
De huidige patroon tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag (Lelystad/Schiphol)/Rotterdam (Amersfoort/Utrecht) is prima.
De nieuwe route tussen Groningen/Leeuwarden - Schiphol - HSL en Groningen/Leeuwarden - Utrecht - Den Haag is ook prima. Richting Rotterdam/Breda kan je rechtstreeks via HSL. Of straks met IC Den Haag via overstap bij Gouda.
Zie het probleem niet. In sommige gevallen heeft het zelfs meerwaarde. Zeker als het naar Breda wordt doorgetrokken. Dat is ten opzichte van de IJssellijn zelfs 20 minuten sneller. Dan zou een HSL toeslag van € 1,74/2,90 (spitsuren) de moeite waard zijn.
Toerisme wil men meer uitsmeren over het land lees ik altijd, Amsterdam ontlasten, toeristen ook de schoonheid en bezienswaardigheden van andere landsdelen laten zien. Amsterdammers klagen over al die toeristen. Vele toeristen via Schiphol hebben nog nooit gehoord van Groningen, Leeuwarden, Deventer of Middelburg. Voor veel buitenlanders zijn de treinafstanden er naartoe een eitje in vergelijking met de afstanden in hun eigen land, terwijl voor Nederlanders is alles al snel ver is - vaak gehoord van meerdere Amsterdammers dat ze alles achter Amersfoort eigenlijk al snel “ver” vinden voor een dag weg…..
Er moet ook ver buiten de Randstad flink bijgebouwd worden. Toch wordt hier minimaal op geanticipeerd, o.a. qua infrastructuur. Het is al snel te duur, maar de kost gaat voor de baat uit en je wilt ook graag in de toekomst een leefbaar land neem ik aan, geen megalomane Randstad waar iedereen op elkaars nek woont en alles dichtgeslibt is, bij wijze van spreken. Niet alles is terug te verdienen, maar moet dan ook altijd? Accepteer dat niet alles terug te verdienen is en dat sommige zaken nooit rendabel zullen zijn, maar wel van groot belang om te hebben. Het is een politieke keuze om bijv. geld hiervoor weg te halen uit allerlei enorme budgetten voor andere (buitenlandse) doelen, waar de Nederlandse burger zelf niets aan heeft.
Toerisme uitsmeren over het land? Dat gaat waarschijnlijk niet werken. Als ik naar Parijs wilt kunnen ze reclame gaan maken voor Bordeaux of Nice. Maar ga dan naar Parijs.
Die internationale treinreizigers kunnen dankzij onze hoogfrequente aantal treinen Amsterdam makkelijk combineren met andere plekken in Nederland. Zoals Rotterdam via HSL, Volendam, Zaanstreek etc.
Verbaas me dat in het overvolle Randstad nog wordt bijgebouwd. Randstad is naar Europese normen te smerig qua luchtverontreiniging. Niet vreemd alles (uitgezonderd Groene Hart) bij mekaar gebouwd is.
Laat ze parallel aan de Lelylijn nieuwe bebouwing aanleggen. Maar dat zal wel te innovatief zijn
Verbaas me dat in het overvolle Randstad nog wordt bijgebouwd. Randstad is naar Europese normen te smerig qua luchtverontreiniging. Niet vreemd alles (uitgezonderd Groene Hart) bij mekaar gebouwd is.
Vind het wel prima zo, ik kan nog lekker genieten van frisse lucht, rust en een prachtige sterrenhemel of zelfs soms het noorderlicht (een week terug bijvoorbeeld)!
Bouw de Randstad lekker vol, dan kan ik nog ff in rust genieten van de natuur . Heeft het toch nog een positief effect...
Toerisme uitsmeren over het land? Dat gaat waarschijnlijk niet werken. Als ik naar Parijs wilt kunnen ze reclame gaan maken voor Bordeaux of Nice. Maar ga dan naar Parijs.
Die internationale treinreizigers kunnen dankzij onze hoogfrequente aantal treinen Amsterdam makkelijk combineren met andere plekken in Nederland. Zoals Rotterdam via HSL, Volendam, Zaanstreek etc.
Toeristen die per vliegtuig komen hebben alleen oog voor Amsterdam en weten niet dat ze in 2 uur Groningen kunnen bezoeken voor een dag of het historisch centrum van Den Bosch op een uurtje treinen kunnen bezoeken. Of Amersfoort, een halfuurtje maar. Nee, geen enorme musea daar, maar wel mooie stadscentra met historie en nog niet overlopen zoals Amsterdam.
Giethoorn is wel flink onder de aandacht gebracht en daar reizen de Aziaten wel massaal naartoe met trein (en bus) vanuit Amsterdam voor een dag. Wat met Giethoorn kan, kan ook met andere plekken.
Er is méér te zien dan alleen maar Amsterdam, dat voor de meesten synoniem lijkt met “Nederland”. Maar de meeste toeristen weten niks anders denk ik. Alleen de Duitsers en Belgen, als directe buren. Sommige toeristen zijn er hier maar heel kort, maar degenen die wat langer blijven kan je verleiden ook andere steden en attracties buiten de Randstad te bezoeken.
Toerisme uitsmeren over het land? Dat gaat waarschijnlijk niet werken. Als ik naar Parijs wilt kunnen ze reclame gaan maken voor Bordeaux of Nice. Maar ga dan naar Parijs.
Die internationale treinreizigers kunnen dankzij onze hoogfrequente aantal treinen Amsterdam makkelijk combineren met andere plekken in Nederland. Zoals Rotterdam via HSL, Volendam, Zaanstreek etc.
Toeristen die per vliegtuig komen hebben alleen oog voor Amsterdam en weten niet dat ze in 2 uur Groningen kunnen bezoeken voor een dag of het historisch centrum van Den Bosch op een uurtje treinen kunnen bezoeken. Of Amersfoort, een halfuurtje maar. Nee, geen enorme musea daar, maar wel mooie stadscentra met historie en nog niet overlopen zoals Amsterdam.
Giethoorn is wel flink onder de aandacht gebracht en daar reizen de Aziaten wel massaal naartoe met trein (en bus) vanuit Amsterdam voor een dag. Wat met Giethoorn kan, kan ook met andere plekken.
Er is méér te zien dan alleen maar Amsterdam, dat voor de meesten synoniem lijkt met “Nederland”. Maar de meeste toeristen weten niks anders denk ik. Alleen de Duitsers en Belgen, als directe buren. Sommige toeristen zijn er hier maar heel kort, maar degenen die wat langer blijven kan je verleiden ook andere steden en attracties buiten de Randstad te bezoeken.
Mee eens. Je leest over Nederland bij de internationale toeristen altijd de stereotype opmerkingen. Ze weten verder niet wat Nederland te bieden. Als ze daar al geïnteresseerd in zijn. Ze zoeken iets in Nederland. Zoals coffeeshops. Of we daar trots op moeten zijn.…
Maar dat hebben wij ook. Was in Stockholm. Maar besloot op advies van anderen met anderen te gaan kanoën op een meer in Zweden nabij Stockholm. Onvergetelijk! Maar vele Nederlanders gaan massaal naar Spanje, Italië, Griekenland en Turkije.
Toerisme uitsmeren over het land? Dat gaat waarschijnlijk niet werken. Als ik naar Parijs wilt kunnen ze reclame gaan maken voor Bordeaux of Nice. Maar ga dan naar Parijs.
Die internationale treinreizigers kunnen dankzij onze hoogfrequente aantal treinen Amsterdam makkelijk combineren met andere plekken in Nederland. Zoals Rotterdam via HSL, Volendam, Zaanstreek etc.
Toeristen die per vliegtuig komen hebben alleen oog voor Amsterdam en weten niet dat ze in 2 uur Groningen kunnen bezoeken voor een dag of het historisch centrum van Den Bosch op een uurtje treinen kunnen bezoeken. Of Amersfoort, een halfuurtje maar. Nee, geen enorme musea daar, maar wel mooie stadscentra met historie en nog niet overlopen zoals Amsterdam.
Giethoorn is wel flink onder de aandacht gebracht en daar reizen de Aziaten wel massaal naartoe met trein (en bus) vanuit Amsterdam voor een dag. Wat met Giethoorn kan, kan ook met andere plekken.
Er is méér te zien dan alleen maar Amsterdam, dat voor de meesten synoniem lijkt met “Nederland”. Maar de meeste toeristen weten niks anders denk ik. Alleen de Duitsers en Belgen, als directe buren. Sommige toeristen zijn er hier maar heel kort, maar degenen die wat langer blijven kan je verleiden ook andere steden en attracties buiten de Randstad te bezoeken.
Mee eens. Je leest over Nederland bij de internationale toeristen altijd de stereotype opmerkingen. Ze weten verder niet wat Nederland te bieden. Als ze daar al geïnteresseerd in zijn. Ze zoeken iets in Nederland. Zoals coffeeshops. Of we daar trots op moeten zijn.…
Maar dat hebben wij ook. Was in Stockholm. Maar besloot op advies van anderen met anderen te gaan kanoën op een meer in Zweden nabij Stockholm. Onvergetelijk! Maar vele Nederlanders gaan massaal naar Spanje, Italië, Griekenland en Turkije.
De Randstad is Nederland, de Amerikanen (niet alleen zij) halen het nog wel eens in hun hoofd om Nederland "Holland" te noemen. Alles buiten Holland is een soort van Niemandsland .
Situatie die ik ooit had
Ik: "I live in the Netherlands"
Diegene: "Where is that"
Ik: laat het zien
Diegene: "Ohhhh, you mean Holland!"
De Randstad is Nederland, de Amerikanen (niet alleen zij) halen het nog wel eens in hun hoofd om Nederland "Holland" te noemen. Alles buiten Holland is een soort van Niemandsland .
Situatie die ik ooit had
Ik: "I live in the Netherlands"
Diegene: "Where is that"
Ik: laat het zien
Diegene: "Ohhhh, you mean Holland!"
Tja Amerikanen. Die zeggen al snel Europa. Nederland ligt in Kopenhagen volgens sommige Amerikanen Zie je hoe oppervlakkig ze zijn. Wij kunnen omgekeerd wel enkele staten in Amerika opnoemen.
Ook allemaal uit het hoofd? Of dat je van alle steden in Amerika kan zeggen in welke staat ze liggen?
Ook allemaal uit het hoofd? Of dat je van alle steden in Amerika kan zeggen in welke staat ze liggen?
Alleen de staat noemen waar je het over hebt is prima, 1 staat is niet heel Amerika en 1 land is ook niet heel Europa.
Ik heb het ook niet over Amerika als ik in New York op bezoek ben en daar iets over te zeggen heb.
Maar goed ik dacht vroeger dat Amerika Denemarken was, maar dat kwam puur omdat ik niet wist dat de kaart verder ging dan Europa (en ik was 8 )
"Huh, maar waar hoort Amerika dan? Ik denk daar dan *wijst naar Denemarken*" al lijken ze totaal niet op elkaar
Maar goed ik wist wel dat er een Amerika was, sommige Amerikanen weten niet eens dat er meer dan Amerika is
Toeristen die per vliegtuig komen hebben alleen oog voor Amsterdam en weten niet dat ze in 2 uur Groningen kunnen bezoeken voor een dag of het historisch centrum van Den Bosch op een uurtje treinen kunnen bezoeken.
Als de treintarieven voor toeristen betaalbaarder zouden zijn zou je misschien gelijk hebben. Maar als er èèn groep is die door NS genadeloos een poot wordt uitgedraaid zijn het wel toeristen.
Overigens moet je wel bedenken dat buitenlandse toeristen vaak heel anders tegen zaken aankijken dan Nederlanders zelf. Veel Aziaten vinden bijv. Rotterdam met de haven, markthal en moderne architectuur veel interessanter dan de in hun ogen overal dezelfde "oude meuk' in steden als Delft, Den Bosch of Maastricht. En veel Amerikanen komen eigenlijk alleen maar voor de coffeeshop in Amsterdam, die zijn helemaal niet geïnteresseerd in Groningen.
Kortom het laat zich allemaal niet zo makkelijk sturen als sommige mensen denken.
Zat Nederlanders die in Tsjechië alleen Praag bezoeken. Of Boedapest in Hongarije. Of Londen.
Of Boedapest in Hongarije. Of Londen.
Ben vanuit Boedapest wel eens een dagje in de provincie wezen kijken. Dat is even interessant als een sightseeing in de Noordoostpolder.
Of Boedapest in Hongarije. Of Londen.
Ben vanuit Boedapest wel eens een dagje in de provincie wezen kijken. Dat is even interessant als een sightseeing in de Noordoostpolder.
Ook Bohemië en het Engelse landschap zijn zeer charmant. Een land bezoeken om slechts de hele tijd in de hoofdstad te blijven, is eigenlijk niet aan te raden. Al is het maar een paar uurtjes de stad uit.
Betekent niet alleen een verslechtering van de verbinding voor reizigers maar Rotterdam, maar ook naar Den Haag -verliest alternatief (huidig trein Grn-R'dam overstap Zwolle-Utrecht).
Overigens moet je wel bedenken dat buitenlandse toeristen vaak heel anders tegen zaken aankijken dan Nederlanders zelf. Veel Aziaten vinden bijv. Rotterdam met de haven, markthal en moderne architectuur veel interessanter dan de in hun ogen overal dezelfde "oude meuk' in steden als Delft, Den Bosch of Maastricht. En veel Amerikanen komen eigenlijk alleen maar voor de coffeeshop in Amsterdam, die zijn helemaal niet geïnteresseerd in Groningen.
Dat laatste weet ik niet. Ik denk dat veel Amerikanen niet eens weten van het bestaan van Groningen (of een andere stad) en aangezien onbekend ook onbemind is.…
Op YouTube staan echter ook video's van "vloggende" buitenlanders (veel Amerikanen ook) die in Nederland wonen en het land al verder met de trein ontdekt hebben. Zijn erg enthousiast over al die andere steden. Nooit van gehoord... maar verrassend leuk.
Betekent niet alleen een verslechtering van de verbinding voor reizigers maar Rotterdam, maar ook naar Den Haag -verliest alternatief (huidig trein Grn-R'dam overstap Zwolle-Utrecht).
Valt best mee. Tussen Groningen - Den Haag in dienstregeling 2025 wordt via Assen, Zwolle, Amersfoort Centraal, Utrecht Centraal, Gouda en Voorburg gereden. Bijna dezelfde route als de huidige IC Groningen - Rotterdam. Met een overstap bij Gouda zal de reistijd richting Rotterdam Centraal niet fors langer worden. Gezien de vele treinen tussen Gouda - Rotterdam.
Via HSL rijden zal voor bepaalde gemeentes en provincies voordeel hebben. Vooral Almere en Lelystad zullen flinke tijdswinst hebben richting Rotterdam Centraal.
NS en ProRail kan niet iedereen naar de zin maken.
Met een overstap bij Gouda zal de reistijd richting Rotterdam Centraal niet fors langer worden. Gezien de vele treinen tussen Gouda - Rotterdam.
De reistijd wordt misschien niet veel langer maar de overstap is natuurlijk wel een flinke stap achteruit.
Veel reizigers vragen zich af waarom het allemaal zo nodig veranderd moet worden. De uiteindelijke reden is natuurlijk de inkrimping van de capaciteit van Amsterdam Centraal (een obsessie van ProRail) waardoor er vanuit Schiphol meer treinen moeten wordt omgebogen richting Weesp en verder.
Het huidige model voor de noordelijke intercity's is eigenlijk perfect: vier treinen die elk uurlijks rijden, en elkaar afdoende aanvullen om een nette halfuursdienst te vormen. Dat NS hier aan wil tornen is eigenlijk waanzin.
Dat model verandert helemaal niet. Geen sprake van getorn.
Verder hebben we het over een trein van het noorden naar de randstad. De wijziging raakt de regio net zo hard als Rotterdam.
Als je je daadwerkelijk niet op de randstad focust, dan hoef je vanuit het noorden niet verder te kijken dan Amersfoort en op dat traject verandert er niets.
Deze wijziging heeft mijns inziens dus niets te maken met de zogenaamde randstad-focus.
Of Boedapest in Hongarije. Of Londen.
Ben vanuit Boedapest wel eens een dagje in de provincie wezen kijken. Dat is even interessant als een sightseeing in de Noordoostpolder.
Ook Bohemië en het Engelse landschap zijn zeer charmant. Een land bezoeken om slechts de hele tijd in de hoofdstad te blijven, is eigenlijk niet aan te raden. Al is het maar een paar uurtjes de stad uit.
Sterker nog, je kan best een land bezoeken zónder de hoofdstad aan te doen.
Met een overstap bij Gouda zal de reistijd richting Rotterdam Centraal niet fors langer worden. Gezien de vele treinen tussen Gouda - Rotterdam.
De reistijd wordt misschien niet veel langer maar de overstap is natuurlijk wel een flinke stap achteruit.
Veel reizigers vragen zich af waarom het allemaal zo nodig veranderd moet worden. De uiteindelijke reden is natuurlijk de inkrimping van de capaciteit van Amsterdam Centraal (een obsessie van ProRail) waardoor er vanuit Schiphol meer treinen moeten wordt omgebogen richting Weesp en verder.
Dat moet dan goed uitgelegd worden door NS. Goede communicatie hierover is essentieel zodat er meer begrip bij treinreizigers en Nederlanders gecreëerd wordt.
Het is net als je in een stilstaande trein zit. En daar geen communicatie over krijgt. Dat was bijvoorbeeld één van de klachten over slechte communicatie van NS in het verleden.
Zien hoe NS de dienstregeling 2025 gaan communiceren. Want jouw reactie is daar een voorbeeld van.
Als het een beetje mee zit kan vanaf 2026 de IC uit Groningen over de HSL. De IC uit Leeuwarden dan later. Maar dat is nu nog te onzeker.
Gezien de notoire onbetrouwbaarheid van zowel de HSL-infra als de ICNG is het wel de vraag of je daar blij mee moet zijn. Maar dat terzijde.
Eens. Ik reis (Rtd-Zl) liever via de betrouwbare Veluwelijn dan via de onbetrouwbaar HSL-Hanzelijn.
Als het een beetje mee zit kan vanaf 2026 de IC uit Groningen over de HSL. De IC uit Leeuwarden dan later. Maar dat is nu nog te onzeker.
Gezien de notoire onbetrouwbaarheid van zowel de HSL-infra als de ICNG is het wel de vraag of je daar blij mee moet zijn. Maar dat terzijde.
Eens. Ik reis (Rtd-Zl) liever via de betrouwbare Veluwelijn dan via de onbetrouwbaar HSL-Hanzelijn.
De snelheidsbeperking op HSL zal hopelijk eind 2026 niet meer zijn. De ICNG wordt geleidelijk aan betrouwbaarder. Het presteert zoal beter dan de Traxx + ICR. Zo slecht presteert ICNG ook niet.
De verdere integratie van HSL in het hoofdrailnet biedt reizigers meer mogelijkheden. Natuurlijk moet de HSL infrastructuur en de HSL treinen wel betrouwbaar zijn. De Eurostar hebben soms ook problemen op de HSL.
Als het een beetje mee zit kan vanaf 2026 de IC uit Groningen over de HSL. De IC uit Leeuwarden dan later. Maar dat is nu nog te onzeker.
Gezien de notoire onbetrouwbaarheid van zowel de HSL-infra als de ICNG is het wel de vraag of je daar blij mee moet zijn. Maar dat terzijde.
Eens. Ik reis (Rtd-Zl) liever via de betrouwbare Veluwelijn dan via de onbetrouwbaar HSL-Hanzelijn.
De snelheidsbeperking op HSL zal hopelijk eind 2026 niet meer zijn. De ICNG wordt geleidelijk aan betrouwbaarder. Het presteert zoal beter dan de Traxx + ICR. Zo slecht presteert ICNG ook niet.
De verdere integratie van HSL in het hoofdrailnet biedt reizigers meer mogelijkheden. Natuurlijk moet de HSL infrastructuur en de HSL treinen wel betrouwbaar zijn. De Eurostar hebben soms ook problemen op de HSL.
Probleem is het overvolle baanvak Schiphol-Weesp-Almere oostvaarders. Als ik noodgedwongen moet omreizen, ontstaat daar de vertraging. 1 trein te laat, alle treinen te laat.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.