Waarom verdwijnt de rechtstreekse intercity tussen Groningen/Leeuwarden en Rotterdam CS in de nieuwe dienstregeling. Dit is uiteraard een grote verslechtering omdat nu mensen moeten overstappen in Utrecht of Gouda. Waarom dingen slechter maken als je meer treinen beschikbaar hebt?
Om meer ruimte te maken voor andere trajecten in de dienstregeling.
Op dit traject verslechterd het dit keer maar op velen gaat het vooruit.
Het lijkt me dat de ruimte voor de noordelijke, oostelijke en zuidelijke hoofdsteden naar de Randstad prioriteit moet houden. Dit soort beslissingen worden kennelijk genomen door mensen die de blik meer intern op de Randstad gericht hebben, een veel voorkomend iets, helaas. Deze lijnen verzorgen ook Rotterdam/Den Haag - Utrecht.
Okee, NS heeft meer treinen beschikbaar, het spoor bij Rotterdam CS heeft er weken uit gelegen om de capaciteit te vergroten (en er wordt nog steeds gewerkt), maar het eindresultaat is dat er minder treinen rijden. Denk je dat ik een tevreden klant ben?
Okee, NS heeft meer treinen beschikbaar, het spoor bij Rotterdam CS heeft er weken uit gelegen om de capaciteit te vergroten (en er wordt nog steeds gewerkt), maar het eindresultaat is dat er minder treinen rijden. Denk je dat ik een tevreden klant ben?
Minder treinen op jouw traject, meer treinen op andere trajecten. Zoals Thom al aangaf gaat het vooral om meer treinen in de Randstad, zoals gewoonlijks bij elke nieuwe dienstregeling.
We gaan er op vooruit! Of laten we zeggen de Randstad gaat er op vooruit.
En al heb jij er waarschijnlijk niet veel aan, de verbinding met Den Haag Centraal wordt wel verbeterd want blijkbaar ligt daar de focus?
En je krijgt de verbinding met de HSL na een tijdje en die gaat via Groningen / Leeuwarden - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal - Breda, alleen is de vraag wanneer deze komt vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL. Deze stond eigenlijk op de planning voor 2023 maar inmiddels zijn we daar lang voorbij.
In principe verlies je dus maar tijdelijk een verbinding met Rotterdam Centraal. (Mag je hopen)
Okee, NS heeft meer treinen beschikbaar, het spoor bij Rotterdam CS heeft er weken uit gelegen om de capaciteit te vergroten (en er wordt nog steeds gewerkt), maar het eindresultaat is dat er minder treinen rijden. Denk je dat ik een tevreden klant ben?
De rechtstreekse IC Groningen/Leeuwarden - Rotterdam wordt vervangen door Groningen/Leeuwarden - Den Haag via Zwolle, Amersfoort Centraal, Utrecht Centraal en Gouda.
Bijna dezelfde route. Alleen is er een overstap nodig bij Utrecht/Gouda. Het is een nadeel. Maar niet dramatisch.
Daarvoor is er een snellere trein richting Almere/Lelystad via HSL. Kortom voor - en nadelen van/naar Rotterdam.
En al heb jij er waarschijnlijk niet veel aan, de verbinding met Den Haag Centraal wordt wel verbeterd want blijkbaar ligt daar de focus?
En je krijgt de verbinding met de HSL na een tijdje en die gaat via Groningen / Leeuwarden - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal - Breda, alleen is de vraag wanneer deze komt vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL. Deze stond eigenlijk op de planning voor 2023 maar inmiddels zijn we daar lang voorbij.
In principe verlies je dus maar tijdelijk een verbinding met Rotterdam Centraal. (Mag je hopen)
Zou voor tijdswinst beter zijn als de ICNG vanuit Noord Nederland/Flevoland Breda als begin/eindpunt hebt. Dan wordt er richting Breda flinke tijdswinst gemaakt ten opzichte van de route Zwolle - Arnhem - Breda.
Maar zie dat het Amersfoort - Breda via HSL en Lelystad - Rotterdam via HSL wordt in dienstregeling 2025.
De focus ligt toch op de verbindingen in de Randstad. Want de meeste mensen. Andere regio's moeten zich vaak schikken. Hoe verder weg (lees randen van het land) hoe meer schikken. Twente, hetzelfde verhaal, wordt de dupe van de HSL- problemen door de directe Schipholverbinding weg te halen. Om een HSL die totaal onnodig was en een jarenlang hoofdpijndossier werd. Heerlen, ach.... Zeeland over enkele jaren 4 maanden treinloos op Vlissingen - Goes, dus 4 maanden een provinciehoofdstad niet per trein bereikbaar. En dan moet wonen en huizenbouw (ver) buiten de Randstad, waar nog wat plaats is, aantrekkelijk worden hoor ik..... omdat de Randstad veel en veel te vol is en totaal dichtgroeit.
De Randstad moet zich ook maar eens schikken
Je zou vanuit het oosten en noorden het ene half uur een directe lijn met Amsterdam/Schiphol moeten hebben én het andere halfuur een directe lijn met Utrecht - Rotterdam/Den Haag. Maar aan treinstellen splitsen doen ze niet meer. Vroeger was dat gemeengoed en zo had je méér directe bestemmingen. Wat mensen toch prefereren....
Het is opzich logisch dat de randstad prioriteit krijgen boven de uithoeken van het land, daar valt nou eenmaal meer geld uit te halen. Een Zeeland of Groningen zal nooit zo belangerijk worden als dat de randstad is voor Nederland.
Is het oneerlijk? Ja, maar er is geen oneindige stroom aan geld en dus wordt de rest van het land uitgekamd.
Maar goed, 4 maanden geen treinen tussen Vlissingen en Goes doen eigenlijk al het goede dat we krijgen van dat compensatiepakketje teniet. Daarom krijgen we er nog een compensatie bovenop. (waar de reiziger geen ene **** aan heeft.)
De focus ligt toch op de verbindingen in de Randstad. Want de meeste mensen. Andere regio's moeten zich vaak schikken. Hoe verder weg (lees randen van het land) hoe meer schikken. Twente, hetzelfde verhaal, wordt de dupe van de HSL- problemen door de directe Schipholverbinding weg te halen. Om een HSL die totaal onnodig was en een jarenlang hoofdpijndossier werd. Heerlen, ach.... Zeeland over enkele jaren 4 maanden treinloos op Vlissingen - Goes, dus 4 maanden een provinciehoofdstad niet per trein bereikbaar. En dan moet wonen en huizenbouw (ver) buiten de Randstad, waar nog wat plaats is, aantrekkelijk worden hoor ik..... omdat de Randstad veel en veel te vol is en totaal dichtgroeit.
De Randstad moet zich ook maar eens schikken
Je zou vanuit het oosten en noorden het ene half uur een directe lijn met Amsterdam/Schiphol moeten hebben én het andere halfuur een directe lijn met Utrecht - Rotterdam/Den Haag. Maar aan treinstellen splitsen doen ze niet meer. Vroeger was dat gemeengoed en zo had je méér directe bestemmingen. Wat mensen toch prefereren....
Niet helemaal mee eens dat andere regio 's moeten schikken. Zie IC Amsterdam - Haarlem - Vlissingen, Nijmegen - Den Helder, Leeuwarden - Den Haag/Rotterdam,
Dat zijn treinverbindingen van NS waar mindere rendabele delen van Nederland verbonden wordt met de lucratieve Randstad. Op die manier wordt het gecompenseerd. Als NS specifiek winst wil maken kan het ook bepaalde onrendabele spoortrajecten gaan afstaan. Zoals dat met de nevenlijnen is gebeurd.
De directe verbinding tussen Twente - Schiphol is tijdelijk weg. Het is te hopen dat de snelheidsbeperking op HSL in 2026 eindelijk echt afgelopen is. Wat een debacle! Ze hadden het al véél eerder kunnen oplossen als ze de problemen niet voortdurend voor zich uit hadden geschoven.
In Nederland is teveel focus op de Randstad. Ook met infrastructuur. Aan de ene kant begrijpelijk ner meer inwoners en ook toerisme. Maar waarom niet meer verdeling van Infrastructuur over andere delen van Nederland? Zoals Lelylijn.
Niet helemaal mee eens dat andere regio 's moeten schikken. Zie IC Amsterdam - Haarlem - Vlissingen, Nijmegen - Den Helder, Leeuwarden - Den Haag/Rotterdam.
Deze verbindingen zijn er alleen omdat daar hard voor gevochten wordt vanuit die provincies, de IC Amsterdam - Vlissingen is bijvoorbeeld enorm verslechterd door de aantal stops die er bij zijn geplakt en het laten verdwijnen van de directe verbindingen met Schiphol Airport.
Ach gelukkig krijgen de Zeeuwen en goeie verbinding met de HSL in 2025 zodat ze sneller in Amsterdam kunnen zijn.
Tja, je hebt nu de HSL maar om daar al je hoop op in te zetten? Het is tot nu toe alleen nog maar gezeik geweest met de HSL en plannen die er zijn worden alleen maar uitgesteld.
Maar goed de HSL is onze redder in nood! (Zodra de HSL zelf gered is uit de nood )
Er worden allemaal beloftes gedaan over de HSL aan allemaal regio's buiten de randstad terwijl de HSL nu helemaal niet betrouwbaar is, de verwachting is dat de HSL in 2030 weer helemaal de oude is, dan zijn we al weer 6 jaar verder. Dus nog helemaal geen reden om nu beloftes te gaan maken en na te denken over plannen voor de HSL.
We gaan er op vooruit! Of laten we zeggen de Randstad gaat er op vooruit.
Zo gaat het vaker helaas.
In Nederland is teveel focus op de Randstad. Ook met infrastructuur. Aan de ene kant begrijpelijk ner meer inwoners en ook toerisme. Maar waarom niet meer verdeling van Infrastructuur over andere delen van Nederland? Zoals Lelylijn.
Toerisme wil men meer uitsmeren over het land lees ik altijd, Amsterdam ontlasten, toeristen ook de schoonheid en bezienswaardigheden van andere landsdelen laten zien. Amsterdammers klagen over al die toeristen. Vele toeristen via Schiphol hebben nog nooit gehoord van Groningen, Leeuwarden, Deventer of Middelburg. Voor veel buitenlanders zijn de treinafstanden er naartoe een eitje in vergelijking met de afstanden in hun eigen land, terwijl voor Nederlanders is alles al snel ver is - vaak gehoord van meerdere Amsterdammers dat ze alles achter Amersfoort eigenlijk al snel “ver” vinden voor een dag weg…..
Er moet ook ver buiten de Randstad flink bijgebouwd worden. Toch wordt hier minimaal op geanticipeerd, o.a. qua infrastructuur. Het is al snel te duur, maar de kost gaat voor de baat uit en je wilt ook graag in de toekomst een leefbaar land neem ik aan, geen megalomane Randstad waar iedereen op elkaars nek woont en alles dichtgeslibt is, bij wijze van spreken. Niet alles is terug te verdienen, maar moet dan ook altijd? Accepteer dat niet alles terug te verdienen is en dat sommige zaken nooit rendabel zullen zijn, maar wel van groot belang om te hebben. Het is een politieke keuze om bijv. geld hiervoor weg te halen uit allerlei enorme budgetten voor andere (buitenlandse) doelen, waar de Nederlandse burger zelf niets aan heeft.
In Nederland is teveel focus op de Randstad. Ook met infrastructuur. Aan de ene kant begrijpelijk ner meer inwoners en ook toerisme. Maar waarom niet meer verdeling van Infrastructuur over andere delen van Nederland? Zoals Lelylijn.
Toerisme wil men meer uitsmeren over het land lees ik altijd, Amsterdam ontlasten, toeristen ook de schoonheid en bezienswaardigheden van andere landsdelen laten zien. Amsterdammers klagen over al die toeristen. Vele toeristen via Schiphol hebben nog nooit gehoord van Groningen, Leeuwarden, Deventer of Middelburg.
Er wordt overal geklaagd over toeristen, in Middelburg kunnen wij de aantal Duitse toeristen ook maar nauwlijks opvangen, ze willen geen Engels spreken en ze zijn een gevaar op de weg.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16237341/middelburg-wil-rem-op-massatoerisme-geen-tweede-venetie
Maar goed, de toerisme is wel onze grooste inkomstbron...
Fascinerend wat er allemaal niet meer kan, wat decennia lang de status quo is geweest.
NS heeft duidelijk geen belang buiten de randstad. Prima, maar laat ze dan ook alsjeblieft vertrekken.
Wat een hoop zielige reacties. Er is echt geen complot tegen de provincies hoor. Het was altijd de bedoeling om de treindienst Groningen - Schiphol - Rotterdam gelijktijdig te introduceren met het wijzigen van de treindienst over Utrecht in Groningen - Utrecht - Den Haag. De verbinding vanuit Groningen zou daarmee met zowel Den Haag Centraal als Rotterdam Centraal circa 5 minuten sneller worden via de nieuwe routes. Helaas is dit door vertraagde levering van ICNG en de snelheidsbeperkingen op de HSL uitgesteld, de plannen waren echter al te ver gevorderd om het helemaal terug te draaien waardoor er nu tijdelijk een extra overstap is richting Rotterdam, overigens zonder extra reistijd.
Er wordt overal geklaagd over toeristen, in Middelburg kunnen wij de aantal Duitse toeristen ook maar nauwlijks opvangen, ze willen geen Engels spreken en ze zijn een gevaar op de weg.
En Zeeuwen in de toeristenindustrie spreken geen Duits?
Wat een hoop zielige reacties. Er is echt geen complot tegen de provincies hoor. Het was altijd de bedoeling om de treindienst Groningen - Schiphol - Rotterdam gelijktijdig te introduceren met het wijzigen van de treindienst over Utrecht in Groningen - Utrecht - Den Haag. De verbinding vanuit Groningen zou daarmee met zowel Den Haag Centraal als Rotterdam Centraal circa 5 minuten sneller worden via de nieuwe routes. Helaas is dit door vertraagde levering van ICNG en de snelheidsbeperkingen op de HSL uitgesteld, de plannen waren echter al te ver gevorderd om het helemaal terug te draaien waardoor er nu tijdelijk een extra overstap is richting Rotterdam, overigens zonder extra reistijd.
Precies, weer een hoop geklaag op niks af. Groningen - Den Haag C wordt 5 min sneller en er worden ICs vroeg/laat op de dag versneld door niet meer te stopperen op Zwolle-Groningen (met extra ingelegde sprinters). Maar daar hoor je niemand over.
Als het een beetje mee zit kan vanaf 2026 de IC uit Groningen over de HSL. De IC uit Leeuwarden dan later. Maar dat is nu nog te onzeker.
Als het een beetje mee zit kan vanaf 2026 de IC uit Groningen over de HSL. De IC uit Leeuwarden dan later. Maar dat is nu nog te onzeker.
Gezien de notoire onbetrouwbaarheid van zowel de HSL-infra als de ICNG is het wel de vraag of je daar blij mee moet zijn. Maar dat terzijde.
Zouden mensen blij zijn met over de HSL reizen? Of is het voor velen een verslechtering in verband met de extra kosten?
Overigens, als reacties zielig genoemd worden ben je debat-technisch wel een beetje af hoor, wat mij betreft
Er wordt overal geklaagd over toeristen, in Middelburg kunnen wij de aantal Duitse toeristen ook maar nauwlijks opvangen, ze willen geen Engels spreken en ze zijn een gevaar op de weg.
En Zeeuwen in de toeristenindustrie spreken geen Duits?
Jawel, maar waarom zouden wij ons aanpassen naar wat toeristen als zij niet eens is de kleine moeite doen om gewoon Engels te spreken? Het gaat om Engels hé, niet Nederlands.
Engels, de wereldtaal, behalve in Duitsland blijkbaar.
.
En Zeeuwen in de toeristenindustrie spreken geen Duits?
Jawel, maar waarom zouden wij ons aanpassen naar wat toeristen als zij niet eens is de kleine moeite doen om gewoon Engels te spreken? Het gaat om Engels hé, niet Nederlands.
Het is in zakelijke kring niet ongebruikelijk dat iemand die iets verkoopt zich aanpast aan de klant en niet andersom. Heeft iets te maken met wie aan wie verdient. Bij jou proef ik meer dat toeristen blij moeten zijn dat ze in Zeeland überhaupt worden toegelaten.
Om bij jou in de (Zeeuwse) buurt te blijven: aan de Belgische kust kun je in ieder restaurant, hotel of cafe ook met Frans terecht ondanks dat dat toch echt in Vlaanderen is.
Engels, de wereldtaal, behalve in Duitsland blijkbaar.
Het is een misverstand in sommige westerse landen met een heilige verering voor de VS (zoals Nederland) dat de hele wereld Engels spreekt. Ga eens naar Azië (Japan, China, Korea, Indonesië, etc), Afrika, Zuid-Amerika of Oost-Europa. Kom je snel van een koude kermis thuis.
Zouden mensen blij zijn met over de HSL reizen? Of is het voor velen een verslechtering in verband met de extra kosten?
Overigens, als reacties zielig genoemd worden ben je debat-technisch wel een beetje af hoor, wat mij betreft
Och och, er komt eens iemand met feitelijk correcte informatie in plaats van ongefundeerde verontwaardiging
ik denk dat je dit iets groter moet zien dan alleen deze specifieke situatie. Het is zeker een terecht punt dat dit een tijdelijke situatie is. Maar het is zeker ook wel gefundeerd dat NS voorrang geeft aan de randstad. Dat gaat niet over terecht of onterecht, goed of slecht, maar gewoon als constatering.
Een paar voorbeelden:
* PHS heeft de dienstregeling in Limburg redelijk verklooid, veel aansluitingen van Limburg naar elders zijn verloren gegaan onder het mom van "er rijdt elke tien minuten toch een trein", wat zuidelijk van Eindhoven gewoon onzin is. Eindhoven als efficiënte knoop voor alle langere afstanden is effectief kaput.
* De Hanzelijn heeft veel onhandigheilden gebracht in Amersfoort en Deventer qua overstappen. Als Amersfoort-Zwolle er nu uit ligt ben je veel langer aan het omreis en dan vroeger.
* De Maaslijn is iets waar het heel moeilijk is om aansluitingen op de waarborgen, voornamelijk in Nijmegen momenteel. Veel treinen naar de randstad rijden is relevanter dan mensen een goede aansluiting te geven.
* Dit is officieel niet te zeggen maar via informele route lijkt het vrij duidelijk dat NS overstappen naar andere vervoerders graag moeilijk maakt door single check in te blokkeren. Idem dito met geld terug bij vertraging bij overchecken.
Natuurlijk speelt er meer dan alleen keuzes van NS overigens. Prorail en overheid doen ook een duit in het zakje.
Het is in zakelijke kring niet ongebruikelijk dat iemand die iets verkoopt zich aanpast aan de klant en niet andersom. Heeft iets te maken met wie aan wie verdient. Bij jou proef ik meer dat toeristen blij moeten zijn dat ze in Zeeland überhaupt worden toegelaten.
Tja, dan zal ik maar vanaf nu in Duitsland lekker Nederlands lullen. Wedden dat ik net zulke gekke gezichten krijg als dat ik nu krijg?
Volgens mij was het voorheen nog wel gewoonlijk dat je een beetje de taal van het land dat je bezoekt beheerst (de belangerijke woorden dan). Is dat nu dan volkomen omgedraaid waarbij het gewoonlijk is dat de werknemer een beetje van elke taal beheerst?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.