Skip to main content

Waarom verdwijnt de rechtstreekse intercity tussen Groningen/Leeuwarden en Rotterdam CS in de nieuwe dienstregeling. Dit is uiteraard een grote verslechtering omdat nu mensen moeten overstappen in Utrecht of Gouda. Waarom dingen slechter maken als je meer treinen beschikbaar hebt?

Om meer ruimte te maken voor andere trajecten in de dienstregeling.

Op dit traject verslechterd het dit keer maar op velen gaat het vooruit.


Het lijkt me dat de ruimte voor de noordelijke, oostelijke en zuidelijke  hoofdsteden naar de Randstad prioriteit moet houden. Dit soort beslissingen worden kennelijk genomen door mensen die de blik meer intern op de Randstad gericht hebben, een veel voorkomend iets, helaas. Deze lijnen verzorgen ook Rotterdam/Den Haag - Utrecht.

 

 


Okee, NS heeft meer treinen beschikbaar, het spoor bij Rotterdam CS heeft er weken uit gelegen om de capaciteit te vergroten (en er wordt nog steeds gewerkt), maar het eindresultaat is dat er minder treinen rijden. Denk je dat ik een tevreden klant ben?


Okee, NS heeft meer treinen beschikbaar, het spoor bij Rotterdam CS heeft er weken uit gelegen om de capaciteit te vergroten (en er wordt nog steeds gewerkt), maar het eindresultaat is dat er minder treinen rijden. Denk je dat ik een tevreden klant ben?

Minder treinen op jouw traject, meer treinen op andere trajecten. Zoals Thom al aangaf gaat het vooral om meer treinen in de Randstad, zoals gewoonlijks bij elke nieuwe dienstregeling.

 

We gaan er op vooruit! Of laten we zeggen de Randstad gaat er op vooruit.


En al heb jij er waarschijnlijk niet veel aan, de verbinding met Den Haag Centraal wordt wel verbeterd want blijkbaar ligt daar de focus?

En je krijgt de verbinding met de HSL na een tijdje en die gaat via Groningen / Leeuwarden - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal - Breda, alleen is de vraag wanneer deze komt vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL. Deze stond eigenlijk op de planning voor 2023 maar inmiddels zijn we daar lang voorbij.

In principe verlies je dus maar tijdelijk een verbinding met Rotterdam Centraal. (Mag je hopen)


Okee, NS heeft meer treinen beschikbaar, het spoor bij Rotterdam CS heeft er weken uit gelegen om de capaciteit te vergroten (en er wordt nog steeds gewerkt), maar het eindresultaat is dat er minder treinen rijden. Denk je dat ik een tevreden klant ben?

De rechtstreekse IC Groningen/Leeuwarden - Rotterdam wordt vervangen door Groningen/Leeuwarden - Den Haag via Zwolle, Amersfoort Centraal, Utrecht Centraal en Gouda. 

Bijna dezelfde route. Alleen is er een overstap nodig bij Utrecht/Gouda. Het is een nadeel. Maar niet dramatisch. 

Daarvoor is er een snellere trein richting Almere/Lelystad via HSL. Kortom voor - en nadelen van/naar Rotterdam. 


En al heb jij er waarschijnlijk niet veel aan, de verbinding met Den Haag Centraal wordt wel verbeterd want blijkbaar ligt daar de focus?

En je krijgt de verbinding met de HSL na een tijdje en die gaat via Groningen / Leeuwarden - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal - Breda, alleen is de vraag wanneer deze komt vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL. Deze stond eigenlijk op de planning voor 2023 maar inmiddels zijn we daar lang voorbij.

In principe verlies je dus maar tijdelijk een verbinding met Rotterdam Centraal. (Mag je hopen)

Zou voor tijdswinst beter zijn als de ICNG vanuit Noord Nederland/Flevoland Breda als begin/eindpunt hebt. Dan wordt er richting Breda flinke tijdswinst gemaakt ten opzichte van de route Zwolle - Arnhem - Breda. 

Maar zie dat het Amersfoort - Breda via HSL en Lelystad - Rotterdam via HSL wordt in dienstregeling 2025. 


De focus ligt toch op de verbindingen in de Randstad. Want de meeste mensen. Andere regio's moeten zich vaak schikken. Hoe verder weg (lees randen van het land) hoe meer schikken. Twente, hetzelfde verhaal, wordt de dupe van de HSL- problemen door de directe Schipholverbinding weg te halen. Om een HSL die totaal onnodig was en een jarenlang hoofdpijndossier werd. Heerlen, ach.... Zeeland over enkele jaren 4 maanden treinloos op Vlissingen - Goes, dus 4 maanden een provinciehoofdstad niet per trein bereikbaar. En dan moet wonen en huizenbouw (ver) buiten de Randstad, waar nog wat plaats is, aantrekkelijk worden hoor ik..... omdat de Randstad veel en veel te vol is en totaal dichtgroeit.

De Randstad moet zich ook maar eens schikken😉

Je zou vanuit het oosten en noorden het ene half uur een directe lijn met Amsterdam/Schiphol moeten hebben én het andere halfuur een directe lijn met Utrecht - Rotterdam/Den Haag. Maar aan treinstellen splitsen doen ze niet meer. Vroeger was dat gemeengoed en zo had je méér directe bestemmingen. Wat mensen toch prefereren.... 


Het is opzich logisch dat de randstad prioriteit krijgen boven de uithoeken van het land, daar valt nou eenmaal meer geld uit te halen. Een Zeeland of Groningen zal nooit zo belangerijk worden als dat de randstad is voor Nederland.

 

Is het oneerlijk? Ja, maar er is geen oneindige stroom aan geld en dus wordt de rest van het land uitgekamd.

 

@Rene74 overigens krijgt Zeeland in 2026 een directe verbinding met Breda - Zwolle al is dat wel vanwege het compensatiepakketje. Dus ja, de uithoeken van Nederland hebben ook zo af en toe geluk.

Maar goed, 4 maanden geen treinen tussen Vlissingen en Goes doen eigenlijk al het goede dat we krijgen van dat compensatiepakketje teniet. Daarom krijgen we er nog een compensatie bovenop. (waar de reiziger geen ene **** aan heeft.)


De focus ligt toch op de verbindingen in de Randstad. Want de meeste mensen. Andere regio's moeten zich vaak schikken. Hoe verder weg (lees randen van het land) hoe meer schikken. Twente, hetzelfde verhaal, wordt de dupe van de HSL- problemen door de directe Schipholverbinding weg te halen. Om een HSL die totaal onnodig was en een jarenlang hoofdpijndossier werd. Heerlen, ach.... Zeeland over enkele jaren 4 maanden treinloos op Vlissingen - Goes, dus 4 maanden een provinciehoofdstad niet per trein bereikbaar. En dan moet wonen en huizenbouw (ver) buiten de Randstad, waar nog wat plaats is, aantrekkelijk worden hoor ik..... omdat de Randstad veel en veel te vol is en totaal dichtgroeit.

De Randstad moet zich ook maar eens schikken😉

Je zou vanuit het oosten en noorden het ene half uur een directe lijn met Amsterdam/Schiphol moeten hebben én het andere halfuur een directe lijn met Utrecht - Rotterdam/Den Haag. Maar aan treinstellen splitsen doen ze niet meer. Vroeger was dat gemeengoed en zo had je méér directe bestemmingen. Wat mensen toch prefereren.... 

Niet helemaal mee eens dat andere regio 's moeten schikken. Zie IC Amsterdam - Haarlem - Vlissingen, Nijmegen - Den Helder, Leeuwarden - Den Haag/Rotterdam, 

Dat zijn treinverbindingen van NS waar mindere rendabele delen van Nederland verbonden wordt met de lucratieve Randstad. Op die manier wordt het gecompenseerd. Als NS specifiek winst wil maken kan het ook bepaalde onrendabele spoortrajecten gaan afstaan. Zoals dat met de nevenlijnen is gebeurd. 

De directe verbinding tussen Twente - Schiphol is tijdelijk weg. Het is te hopen dat de snelheidsbeperking op HSL in 2026 eindelijk echt afgelopen is. Wat een debacle! Ze hadden het al véél eerder kunnen oplossen als ze de problemen niet voortdurend voor zich uit hadden geschoven.

In Nederland is teveel focus op de Randstad. Ook met infrastructuur. Aan de ene kant begrijpelijk ner meer inwoners en ook toerisme. Maar waarom niet meer verdeling van Infrastructuur over andere delen van Nederland? Zoals Lelylijn. 


Niet helemaal mee eens dat andere regio 's moeten schikken. Zie IC Amsterdam - Haarlem - Vlissingen, Nijmegen - Den Helder, Leeuwarden - Den Haag/Rotterdam.

Deze verbindingen zijn er alleen omdat daar hard voor gevochten wordt vanuit die provincies, de IC Amsterdam - Vlissingen is bijvoorbeeld enorm verslechterd door de aantal stops die er bij zijn geplakt en het laten verdwijnen van de directe verbindingen met Schiphol Airport.

Ach gelukkig krijgen de Zeeuwen en goeie verbinding met de HSL in 2025 zodat ze sneller in Amsterdam kunnen zijn.

Tja, je hebt nu de HSL maar om daar al je hoop op in te zetten? Het is tot nu toe alleen nog maar gezeik geweest met de HSL en plannen die er zijn worden alleen maar uitgesteld.

Maar goed de HSL is onze redder in nood! (Zodra de HSL zelf gered is uit de nood 🙊)

 

Er worden allemaal beloftes gedaan over de HSL aan allemaal regio's buiten de randstad terwijl de HSL nu helemaal niet betrouwbaar is, de verwachting is dat de HSL in 2030 weer helemaal de oude is, dan zijn we al weer 6 jaar verder. Dus nog helemaal geen reden om nu beloftes te gaan maken en na te denken over plannen voor de HSL.


Reageer