waarom verslechtering dienstregeling `koningsdag’ | NS Community
beantwoord

waarom verslechtering dienstregeling `koningsdag’

  • 27 April 2023
  • 100 reacties
  • 1484 Bekeken

Reputatie 6

Vandaag wil ik reizen van kampen zuid naar Almere parkwijk. Ipv 2 x per uur kan ik maar 1 x per uur, Ipv rechtstreeks moet ik overstappen op Lelystad en heen en terug moet ik meer dan 20 minuten wachten op Lelystad. Kon dit nu echt niet anders? 

icon

Beste antwoord door Bemined 27 April 2023, 08:39

Bekijk origineel

100 reacties

Reputatie 7
Badge

 

Zomaar in het gezicht van iemand kunnen bijten betekent dat die persoon niet geschikt is. Niemand (jij ook niet) zal dat ooit laten gebeuren (instinctief).

Ooh beste Rob. Daar weet ik alles van. Geloof mij maar. 💪

@Trein-Dario

En het risico op ongevallen is vandaag alleen groter doordat er meer dronken reizigers zijn en het vele te druk is op sommige stations, juist daarvoor is het vandaag cruciaal dat er voldoende bemensing op de treinen is en niet zoals Tamzin wil maar 1 Hc per trein. Op dit soort dagen is het ook vaak zo dat de machinist de Hc's helpt met het overzicht op de drukke stations vanwege de veiligheid.

Ik vraag me af of Tamzin wel eens op Amsterdam Centraal is geweest op zo'n dag als vandaag, zo niet dan moet hij hier ook geen oordeel vellen omtrent de bezetting van de treinen door NS personeel.

En jij hebt werkelijk geen idee waar je over praat, ik heb nu al zoveel posts gezien van je waaruit dat blijkt dus ik zou je eerst maar eens meer gaan verdiepen in dingen voordat je hier de ene post na de andere plaatst zonder dat je weet waar je over praat.

 

Ieder normaal bedrijf lost de jaarlijkse drukte zoals op Amsterdam Centraal met Koningsdag op door beveiligers in te huren voor crowd control, niet door extra controleurs in vaste dienst te nemen voor 365 dagen per jaar. Hoe denk je dat een jaarlijks popfestival de drukte aanpakt?

Een "evenement" als kapstok gebruiken om te willen vasthouden aan een exploitatiemodel uit 1960 zal de structurele problemen bij NS echt niet oplossen. Steeds meer personeel voor steeds minder treinen is de weg naar het (financiële) einde. Dat personeel er niet en als er het er wel zou zijn was het onbetaalbaar.

 

Ieder normaal bedrijf lost de jaarlijkse drukte zoals op Amsterdam Centraal met Koningsdag op door beveiligers in te huren voor crowd control, niet door extra controleurs in vaste dienst te nemen voor 365 dagen per jaar. Hoe denk je dat een jaarlijks popfestival de drukte aanpakt?

Een "evenement" als kapstok gebruiken om te willen vasthouden aan een exploitatiemodel uit 1960 zal de structurele problemen bij NS echt niet oplossen. Steeds meer personeel voor steeds minder treinen is de weg naar het (financiële) einde. Dat personeel er niet en als er het er wel zou zijn was het onbetaalbaar.

Tamzin, voor de crowdcontrol zal ook externe beveiliging ingehuurd zijn zoals normaal, maar heb je enig idee wat dat kost t.o.v. eigen personeel ?

Verder MAG een beveiliger volgens de regelgeving niet helpen bij het vertrekproces van een trein. De enige die dit mogen zijn een machinist en een Hc.

Voor de crowdcontrol zal ook externe beveiliging ingehuurd zijn zoals normaal, maar heb je enig idee wat dat kost t.o.v. eigen personeel ?

Zo'n 40 in Breda alleen al gisteren, extern, bovenop eigen personeel 

 

Tamzin, voor de crowdcontrol zal ook externe beveiliging ingehuurd zijn zoals normaal, maar heb je enig idee wat dat kost t.o.v. eigen personeel ?

Dat is voor een incidentele dag, conducteurs in vaste dienst moet je 365 dagen per jaar betalen. Daarnaast is vast NS-personeel, zeker met de nieuwe CAO inmiddels ook peperduur geworden. Vergeet niet wat een werkgever voor eigen personeel naast het salaris ook moet betalen aan bijv. pensioenpremie, inkomensafhankelijke zorgpremie, sociale lasten, etc. Als je iemand inhuurt voor een dag zit dat allemaal in het uurtarief. Waarom denk je dat meeste werkgevers liefst zo min mogelijk personeel in vaste dienst willen nemen?

 

Verder MAG een beveiliger volgens de regelgeving niet helpen bij het vertrekproces van een trein. De enige die dit mogen zijn een machinist en een Hc.

Ja, dat zijn dus precies die vakbondsregeltjes waarmee het personeel iedere verandering tegenhoudt om zijn banen te beschermen. In andere landen kan er van alles maar bij NS is het echt onmogelijk, ja ja.

Reputatie 6

Ik ben ook verbaasd over de koers van NS. Omdat een groep wil feesten gaan we daar de boel op afstemmen en niet op de trouwe abonnementhouder/reiziger die op deze dag familie wil bezoeken. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook vandaag wordt er volgens een oranjedienstregeling gereden. Met vieze treinen.

Ik ben ook verbaasd over de koers van NS. Omdat een groep wil feesten gaan we daar de boel op afstemmen en niet op de trouwe abonnementhouder/reiziger die op deze dag familie wil bezoeken. 

NS kan die mensen niet verbieden om een kaartje te kopen en als ze dat kaartje hebben heeft NS in de principe de plicht om ze te vervoeren. Vergelijkbaar met carnaval en nog wat van dat soort massale drank/drugs evenementen.

Het enige wat mag is mensen die onder invloed zijn van drank of drugs weigeren maar dan moet je alcohol/drugscontroles gaan houden op het station.

Reputatie 7
Badge +2

Verder MAG een beveiliger volgens de regelgeving niet helpen bij het vertrekproces van een trein. De enige die dit mogen zijn een machinist en een Hc.

Dat hoeft die beveiliger ook niet te doen. Als je juist aan goede crowdcontrol doet dan controleer je de kaartjes alvast in het station en laat je niet meer reizigers het perron op dan er in de daar gereed staande trein passen.

En voila, opeens is het overzicht voor de conducteur een stuk beter (omdat het perron niet vol staat met reizigers die de volgende trein willen nemen) en hoeft ‘ie niet een overvolle trein onderweg te gaan controleren.
Eventueel zou je dan nog een assisterende conducteur op het perron kunnen zetten die niet met de trein meegaat maar alleen bij het vertrekproces assisteert. Dan ga je een stuk efficiënter met het personeel om omdat je die conducteur vervolgens niet de hele slag van die trein kwijt bent.

Reputatie 7
Badge

Ook vandaag wordt er volgens een oranjedienstregeling gereden. Met vieze treinen.

Oh fijn, tweede koningsdag blijkbaar. 

Reputatie 7
Badge

NS kan die mensen niet verbieden om een kaartje te kopen en als ze dat kaartje hebben heeft NS in de principe de plicht om ze te vervoeren. Vergelijkbaar met carnaval en nog wat van dat soort massale drank/drugs evenementen.

 

Abbonementhouders hebben voorrang vind ik. En wie zegt dat die lui een kaartje hadden gekocht gisteren. Misschien reden een aantal van hen wel zwart. Dat is niet onwaarschijnlijk. 

 

 

Abbonementhouders hebben voorrang vind ik. 

Dat mag wettelijk niet. Het heet niet voor niets openbaar vervoer 

Reputatie 7
Badge +3

Ik verbaas me erover dat mensen steeds weer verbaasd zijn over de problemen op Koningsdag. Blijkbaar is iedereen vergeten dat het sinds jaar en dag problematisch is op eerst Koninginnedag en nu Koningsdag.

Zo was het in 2001 een puinhoop in Amsterdam: https://www.youtube.com/watch?v=wcQzEynzhls

We leren maar weinig van gebeurtenissen uit het verleden. Een grote verbetering is wel dat in Amsterdam geen grote evenementen meer mogen worden georganiseerd op het Museumplein.


 

Reputatie 7
Badge

Ik verbaas me erover dat mensen steeds weer verbaasd zijn over de problemen op Koningsdag. Blijkbaar is iedereen vergeten dat het sinds jaar en dag problematisch is op eerst Koninginnedag en nu Koningsdag.

 

Mensen weten dat heus wel. Mensen zijn niet dom. Het is alleen ergelijk voor men om aan te zien dat ns hen dienen. Hen die niet betalen, dronken zijn, spullen slopen, geweldig gedrag vertonen etc. Dat noem ik geen klanten. En die horen dus niet in de trein. Natuurlijk raken mensen die een abbo hebben daar gefrustreerd door. Zij betalen immere netjes. Het hele jaar door. 💲

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben ook verbaasd over de koers van NS. Omdat een groep wil feesten gaan we daar de boel op afstemmen en niet op de trouwe abonnementhouder/reiziger die op deze dag familie wil bezoeken. 

Een grote groep van de trouwe abonnementhouders/reizigers zijn forenzen of studenten die met Koningsdag vrij waren. Op Koningsdag reist het overgrote deel van de reizigers juist vanwege Koningsdag. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zal heus wel ergens een koele afweging gemaakt zijn. Om een totale verkeerschaos te voorkomen wordt het reizen met OV gestimuleerd op Koningsdag. Die dronken en gedrogeerde feestvierende vandalen zijn natuurlijk weerzinwekkend. Maar het aantal verkeersongelukken zou niet te overzien zijn als deze halve garen uit de provincie ook nog eens met de auto zouden reizen.

Nederland zucht onder de overvloed aan evenementen.

 

Verder MAG een beveiliger volgens de regelgeving niet helpen bij het vertrekproces van een trein. De enige die dit mogen zijn een machinist en een Hc.

Ja, dat zijn dus precies die vakbondsregeltjes waarmee het personeel iedere verandering tegenhoudt om zijn banen te beschermen. In andere landen kan er van alles maar bij NS is het echt onmogelijk, ja ja.

Het is nieuw voor mij dat IL&T een vakbond is, altijd begrepen dat IL&T een onderdeel van het ministerie was.

Misschien eens wat aan je spoorkennis doen.

Verder MAG een beveiliger volgens de regelgeving niet helpen bij het vertrekproces van een trein. De enige die dit mogen zijn een machinist en een Hc.

Dat hoeft die beveiliger ook niet te doen. Als je juist aan goede crowdcontrol doet dan controleer je de kaartjes alvast in het station en laat je niet meer reizigers het perron op dan er in de daar gereed staande trein passen.

En voila, opeens is het overzicht voor de conducteur een stuk beter (omdat het perron niet vol staat met reizigers die de volgende trein willen nemen) en hoeft ‘ie niet een overvolle trein onderweg te gaan controleren.
Eventueel zou je dan nog een assisterende conducteur op het perron kunnen zetten die niet met de trein meegaat maar alleen bij het vertrekproces assisteert. Dan ga je een stuk efficiënter met het personeel om omdat je die conducteur vervolgens niet de hele slag van die trein kwijt bent.

Daniel, wat denk je dat er gebeurt als je dit doet. Dronken mensen hou je niet zomaar even tegen, deze lopen dan een ander perron op en steken het spoor over om toch op het perron te komen waar hun trein vandaan vertrekt met alle gevolgen en risico's van dien.

In het verleden is dit al meermalen voorgekomen op Koninginnendag en heeft het treinverkeer geheel stilgelegen vanwege spoorlopers.

En als de Hc niet meegaat op de trein, wat doe je dan op de volgende stations waar het druk is en er geen goed overzicht is langs de trein?  Juist de trein opheffen of niet vertrekken omdat je als Hc de veiligheid niet kunt garanderen bij vertrek.

Praten vanaf de zijlijn is heel makkelijk maar ga maar eens kijken op de perrons in o.a. Amsterdam en Utrecht tijdens Koningsdag.

Het is nieuw voor mij dat IL&T een vakbond is, altijd begrepen dat IL&T een onderdeel van het ministerie was.

Lijkt mij dat het IL&T het niet boeit of iemand nou bij de NS in dienst is of niet, alleen dat de NS zorgt dat diegene de juiste opleiding gedaan heeft. De vakbonden daarentegen hebben er wel belang bij dat deze taak alleen bij NS personeel blijft omdat ze anders de controle verliezen.

Het is nieuw voor mij dat IL&T een vakbond is, altijd begrepen dat IL&T een onderdeel van het ministerie was.

Lijkt mij dat het IL&T het niet boeit of iemand nou bij de NS in dienst is of niet, alleen dat de NS zorgt dat diegene de juiste opleiding gedaan heeft. De vakbonden daarentegen hebben er wel belang bij dat deze taak alleen bij NS personeel blijft omdat ze anders de controle verliezen.

Duik maar eens in de regelgeving.

Geef maar eens inhoudelijk antwoord.

Reputatie 7
Badge

Nee we moeten maar zelfstandig uit gaan zoeken hoe het zit. 

Reputatie 7
Badge +2

En als de Hc niet meegaat op de trein, wat doe je dan op de volgende stations waar het druk is en er geen goed overzicht is langs de trein?  Juist de trein opheffen of niet vertrekken omdat je als Hc de veiligheid niet kunt garanderen bij vertrek.

Nee, ook daar een extra HC op het perron neerzetten als vertrekbegeleiding. Als je dat op de drukste stations doet waar die hulp nodig is lijkt me dat nog altijd efficiënter personeelsgebruik dan die tweede HC heen en weer naar Maastricht mee sturen bijvoorbeeld.

Zo'n personeelslid op het perron kan immers meerdere treinen in meerdere richtingen begeleiding met vertrekken terwijl je anders voor elk van die treinen een extra HC nodig hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik las eerder vandaag dat het op Arnhem Centraal aan het eind van de avond te druk werd omdat alle activiteiten op hetzelfde moment waren afgelopen. NS heeft toen tijdelijk de toegangspoortjes gesloten, dan kan er ook niemand meer in. Alleen werd er blijkbaar geen informatie gegeven aan al die mensen die daar voor de dichte poortjes stonden, dat is dan weer niet zo handig gedaan. Maar hierdoor ontstond er wel weer ruimte op de perrons en er is later nog een extra trein in gezet, volgens NS. 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals al veel vaker in het verleden loopt het vooral mis doordat er teveel evenementen zijn die ongeveer gelijktijdig aflopen. Deze evenementen trekken zoveel reizigers dat het wel mis moet gaan. Zeker als NS ook niet in staat is om voldoende capaciteit te regelen.

Het probleem begint meestal bij de gemeentes die veel te veel vergunningen verlenen en pas gaan nadenken over de logistiek als de vergunningen allang verleend zijn.

Reageer