beantwoord

Waarom vertrekt trein tijdelijk eerder?

  • 19 March 2022
  • 8 reacties
  • 242 Bekeken

Reputatie 6

Vandaag vertrok de sprinter van `Almere Parkwijk naar Zwolle ineens 3 minuten eerder dan normaal. Die heb ik dus gemist. Op de heenweg waren de tijden wel ongewijzigd. In de planner zag ik dat dit weekend de sprinters richting Zwolle om .25 en .55 vertrekken ipv .28en .58. Vanaf as maandag gelden deze vertrektijden wel weer. Ik reis wekelijks op dit traject maar heb niets gezien of gehoord van deze wijziging. Heeft dat te maken met werkzaamheden rond Schiphol? Wel gek want de trein stond evengoed 7 minuten stil op Almere Oostvaarders ( dat is volgens dienstregeling om de IC te laten passeren) en nu ook extra lang stil op Lelystad . Ben benieuwd waarom dit is.

icon

Beste antwoord door Anonymous 19 March 2022, 22:28

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge

Ik denk eerder aan de werkzaamheden bij Amersfoort. Daardoor rijden er twee intercity's achter elkaar van Zwolle naar Almere en omgekeerd. Eén van/naar Schiphol en de ander van/naar Amsterdam Centraal. Normaalgesproken gaat de trein van/naar Amsterdam Centraal niet verder dan Almere Centrum. Kortom: beetje passen en meten in Flevoland om alle omgeleide / extra treinen er tussen te krijgen.

Dat zal zo te zien inderdaad te maken hebben met werkzaamheden want de trein Almere Oostvaarders Hoofddorp reed nu zo te zien vanaf Schiphol naar Lelystad Centrum en de treinen die normaal via Utrecht naar Groningen en Leeuwarden rijden gingen vandaag vanaf Amsterdam centraal naar Groningen en Leeuwarden.

Op Lelystad stond de trein niet langer stil dan anders, vertrektijd in Lelystad richting Zwolle is standaard xx.24 en xx.54 en de trein komt daar aan op xx.20 en xx.50 en dat was het vandaag ook, er is alleen langer gestopt op Almere Oostvaarders.

Reputatie 6

Dank voor jullie info! Dan alleen nog een vraag aan een moderator: hoe had ik dit kunnen weten (behalve net voor vertrek checken? Als de heenreis net verloopt als anders en ik zie geen actuele storingen dan ga ik er vanuit dat alles rijdt zoals ‘normaal’. Dit eerder vertrekken heb ik bij mijn weten ook nooit eerder meegemaakt op dit traject ( en ik maak deze reis al jaren).

Reputatie 6
Badge

NS verwacht dat iedere reiziger voor iedere reis de reisplanner raadpleegt. Dat een vaste forens dat niet iedere dag doet, wil NS niet geloven en daarom is de informatievoorziening verder ondermaats. Als je 10 dagen voor de reis in de reisplanner had gekeken en vlak voor vertrek nog eens ter bevestiging, dan had je het moeten weten. Dat is de redenatie van NS en daar wordt op dit forum regelmatig over geklaagd.

Reputatie 6

NS verwacht dat iedere reiziger voor iedere reis de reisplanner raadpleegt. Dat een vaste forens dat niet iedere dag doet, wil NS niet geloven en daarom is de informatievoorziening verder ondermaats. Als je 10 dagen voor de reis in de reisplanner had gekeken en vlak voor vertrek nog eens ter bevestiging, dan had je het moeten weten. Dat is de redenatie van NS en daar wordt op dit forum regelmatig over geklaagd.

Nou dat blijkt…….ik vind er wel wat van zeg. Vroeger werd je bedolven onder posters, werden zelfs briefjes in de trein uitgedeeld als er werkzaamheden aanstaande waren maar nu veranderen de tijden even tijdelijk. Op een traject waar zelf niks aan de hand is. En ik meen eerder lezen te hebben dat de reisplanner ook niet altijd up to date/betrouwbaar is. Lekker dan :)

Het is zo en zo belangrijk om in vakantie periodes en weekenden de reisplanner te checken voor het reizen, dit vanwege de werkzaamheden en invloeden daarvan op andere trajecten.

Dat de NS dit niet meer communiceert is absoluut niet klantvriendelijk want een reguliere reiziger checkt niet de app maar weet de tijden van de trein uit zijn/haar hoofd. Dit soort dingen moeten de reizigers afstraffen door bij klantevredenheid onderzoeken flink lagere beoordelingen te geven, misschien worden ze dan wakker in Utrecht.

Reputatie 7
Badge

Ook morgen tussen (Schiphol)-Hilversum en Utrecht afwijkende tijden EN nog maar 1x per half uur een trein ipv elk kwartier. Waarschijnlijk door werkzaamheden bij Schiphol, maar mooi niet vermeld bij NS. Dus ook op werkdagen is het ‘oppassen geblazen’…

Reputatie 6

Tegenwoordig ben je altijd op jezelf aangewezen. Twee weken geleden waren er werkzaamheden tussen Goes en Bergen op Zoom maar de informatie hierover op de Zeeuwse stations was 0,0. Plan de reis maar in de app. Zoek het zelf maar uit.

Reageer