Waarom volle pond betalen voor halve dienstverlening? | NS Community
beantwoord

Waarom volle pond betalen voor halve dienstverlening?

  • 16 February 2022
  • 15 reacties
  • 339 Bekeken

Er rijden veel minder treinen op dit moment, onhandige aansluitingen en alleen sprinters ipv intercity's op diverse trajecten. Mijn vraag is dan als er maar halve dienstverlening is, waarom moet ik dan wel volle pond betalen? Nog afgezien van alle storingen, miscommunicatie, etc

icon

Beste antwoord door Anonymous 16 February 2022, 18:48

Bekijk origineel

15 reacties

Aangezien je nog steeds van A naar B gebracht wordt.

Het uitkleden van de dienstregeling is gedaan om te voorkomen dat het uitvallen van treinen voor een onoverzichtelijke dienstregeling zorgt.

Dat er nu treinen uitvallen of uit de dienstregeling zijn gehaald komt puur door tekort aan personeel door o.a. de Omikron variant, daar doe je als bedrijf niets aan.

Overigens rijden de meeste IC's nog gewoon, er vallen er slechts enkele gepland uit.

 

Als ik zelf als ondernemer een halve dienst lever, kan ik ook niet volle pond rekenen. Ook als ik heb te maken met corona uitval. 

En op sommige trajecten rijdt maar de helft van de treinen, ipv 4 maar 2

Reputatie 7
Badge +1

Als ik zelf als ondernemer een halve dienst lever, kan ik ook niet volle pond rekenen. Ook als ik heb te maken met corona uitval. 

Maar als jij als ondernemer 50% van je assortiment niet kan leveren, geef je dan op het resterende assortiment ook korting?

Je betaalt voor wat je krijgt: de rit van A naar B.

Als ik zelf als ondernemer een halve dienst lever, kan ik ook niet volle pond rekenen. Ook als ik heb te maken met corona uitval. 

Dat zou wel fijn zijn voor de NS als het zo zou werken, de ICNG is ook vertraagd door alle Corona ellende in de leveranciers keten, dus die komen dan ook voor de halve prijs?

En de NS heeft niet 50% van de treinen geschrapt, het percentage is veel lager.

Er rijden veel minder treinen op dit moment, onhandige aansluitingen en alleen sprinters ipv intercity's op diverse trajecten. Mijn vraag is dan als er maar halve dienstverlening is, waarom moet ik dan wel volle pond betalen? Nog afgezien van alle storingen, miscommunicatie, etc

Met jou redenering hoeven mensen die reizen op trajecten met normaal alleen een halfuursdienst met sprinters dan ook minder te betalen dan reizigers op trajecten met meer treinen. Dan wordt Utrecht-Baarn dus bijv. voortaan goedkoper en Utrecht-Amersfoort duurder.

Reputatie 6

Aangezien je nog steeds van A naar B gebracht wordt.

 

 

Niet oneens, maar in dezelfde redenering zou je geen toeslag verwachten voor de Intercity Direct ;)

Aangezien je nog steeds van A naar B gebracht wordt.

 

 

Niet oneens, maar in dezelfde redenering zou je geen toeslag verwachten voor de Intercity Direct ;)

Daar betaal je voor een snellere rit van A naar B, je hebt daar zelf de keuze om te kiezen voor de langzamere goedkopere route of de duurdere snelle route. 

Reputatie 7

Aangezien je nog steeds van A naar B gebracht wordt.

 

 

Niet oneens, maar in dezelfde redenering zou je geen toeslag verwachten voor de Intercity Direct ;)

Daar betaal je voor een snellere rit van A naar B, je hebt daar zelf de keuze om te kiezen voor de langzamere goedkopere route of de duurdere snelle route. 

Je betaalt meer voor een snellere rit. Prima. Maar waarom is van bijv. Breda met de intercity naar Nijmegen dan gelijk geprijsd aan dezelfde rit met de sprinter tussen Breda en Nijmegen. 

 

Reputatie 6

Aangezien je nog steeds van A naar B gebracht wordt.

 

 

Niet oneens, maar in dezelfde redenering zou je geen toeslag verwachten voor de Intercity Direct ;)

Daar betaal je voor een snellere rit van A naar B, je hebt daar zelf de keuze om te kiezen voor de langzamere goedkopere route of de duurdere snelle route. 

Klopt, maar frequentie is ook een speler in de snelheid van een rit. Hogere frequentie = lagere wachttijd. Ik heb regelmatig aansluitingen met bijna een half uur wachttijd, een kwartierdienst zou me een kwartier schelen. Omgekeerd betekent terugschalen naar een halfuurdienst potentieel een kwartier “extra reistijd”. 

Hoe dan ook, het is duidelijk dat van A naar B komen niet het enige is waarvoor betaald wordt, ondanks dat dat wel de officiele lezing is als dat voor NS goed uitkomt.

Klopt, maar frequentie is ook een speler in de snelheid van een rit. Hogere frequentie = lagere wachttijd. Ik heb regelmatig aansluitingen met bijna een half uur wachttijd, een kwartierdienst zou me een kwartier schelen. Omgekeerd betekent terugschalen naar een halfuurdienst potentieel een kwartier “extra reistijd”. 

Hoe dan ook, het is duidelijk dat van A naar B komen niet het enige is waarvoor betaald wordt, ondanks dat dat wel de officiele lezing is als dat voor NS goed uitkomt.

Breng ze niet op ideeën, straks moet je voor een snelle overstap en dus kortere reis ook extra gaan betalen.

Badge +3

De HSL toeslag (tussen Schiphol en Rotterdam) kan je zien als een soort tol.

Een normale intercity zal echt niet duurder worden dan een sprinter natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +1

De HSL toeslag (tussen Schiphol en Rotterdam) kan je zien als een soort tol.

Een normale intercity zal echt niet duurder worden dan een sprinter natuurlijk.

Precies, je gaat op de HSL ook over een andere route (met toch wel redelijk ingewikkelde infrastructuur). De sprinter en de intercity rijden uiteindelijk gewoon dezelfde route. Alleen de één stopt iets vaker. 

Badge +3

Precies, je gaat op de HSL ook over een andere route (met toch wel redelijk ingewikkelde infrastructuur). De sprinter en de intercity rijden uiteindelijk gewoon dezelfde route. Alleen de één stopt iets vaker. 

Ja, en de route over de HSL is al ‘fictief’ langer gemaakt (qua tariefeenheden vs. kilometers) en gelijk aan de andere route (via Leiden en Den Haag), maar dat is op andere trajecten ook (Woerden - Breukelen) en verder off-topic.

De HSL toeslag (tussen Schiphol en Rotterdam) kan je zien als een soort tol.

Een normale intercity zal echt niet duurder worden dan een sprinter natuurlijk.

Nee dat zal niet gebeuren, maar je pakt normaal geen sprinter voor een langer traject als je die met de IC ook kunt afleggen in minder tijd. En de NS meot veel meer betalen voor het gebruik van de HSL dan voor het HRN en dat zal toch betaald moeten worden door de reiziegrs die gebruik maken van de HSL en wat tijdwinst willen hebben.

Reageer