Skip to main content

Waarom wordt de ICM niet nog een keer gemoderniseerd? Het moderniseren van treinen is een stuk duurzamer dan nieuwe treinen bouwen. Een gemoderniseerde trein voelt voor reizigers ook weer als nieuw. De ICM heeft ook een topsnelheid van 160 KM per uur niet als veel nieuwe treinen. 
Na een modernisering kunnen ze er weer jaren tegen aan!
 

 

Nee, dat kan echt niet meer. Het spul heeft sterk verouderde techniek wat voor steeds meer storingen zorgt. Als dat ook allemaal vervangen moet worden en dan ook de hele cabine aangepast moet worden (want er moet dan ook ETCS worden ingebouwd), ben je duurder uit dan wanneer je een nieuwe trein bestelt.

 


Goede vraag Patrick 2004! Ik ben zelf niet al te diep in trein techniek, maar ik heb wel wat contacten intern met meer informatie. In het kort: De ICM bereikt simpelweg het einde van de levensduur. Het oudste stel nadert de 40 jaar inmiddels en dan is revisie geen realistische optie meer. Technisch gezien zijn veel stellen gewoon op en dat merkt de algemene reiziger misschien niet, maar monteurs en machinisten wel. Veel materieel gaat overigens ook maar 40-45 jaar mee, soms meer soms minder.

Edwin heeft gelijk, op een bepaald punt is ombouwen gewoon veel duurder dan vervangen.


Veel belangrijker is waarschijnlijk het feit dat ICMm niet voldoet aan de huidige eisen van toegankelijkheid waardoor mensen met een beperking zelfstandig kunnen reizen. NS loopt al hopeloos achter met het Intercitymaterieel. Hoe eerder ICMm van het spoor verdwijnt hoe beter dat is.

In dit verband is het bijzonder spijtig dat we nog tot na 2040 zitten opgescheept met VIRM's die niet zelfstandig toegankelijk zijn omdat ze niet voldoen aan de TSI-PRM (Technical Specifications Interoperability - Persons with Reduced Mobility). Rapporten over de situatie per EU-lidstaat te downloaden via https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/rail/interoperability-safety/interoperability/persons-reduced-mobility-prm-tsi-nip_en


Reageer