waarom wordt intercity vertraagd om achter sprinter te blijven? | NS Community
beantwoord

waarom wordt intercity vertraagd om achter sprinter te blijven?


waarom moest de intercity rotterdam-eindhoven van 17.44 afremmen in dordrecht om 17.56, zodat de sprinter van 17.58 voor kon gaan? Nu rijden we er achter aan en missen dus de aansluiting in breda. Staan we weer bijna een half uur te wachten. 

icon

Beste antwoord door Julian 29 March 2022, 20:14

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

De intercity Eindhoven wordt omgeleid via Dordrecht omdat de HSL eruit ligt, dus zal daar wel mee te maken hebben. Dat je daardoor een aansluiting mist (terwijl je toch al flinke vertraging hebt, zo’n 20 minuten tot Breda) is wel zuur natuurlijk.

Maar waarom kiest de NS daarvoor? Is het belangrijker dat de sprinter op tijd vertrekt dan dat klanten29 minuten moeten wachten?

Badge +3

Maar waarom kiest de NS daarvoor? Is het belangrijker dat de sprinter op tijd vertrekt dan dat klanten29 minuten moeten wachten?

Het is niet de NS die daarvoor kiest, maar ProRail (de treindienstleiding). Ik zal het ze vragen via Twitter.

Reputatie 7

Is het belangrijker dat de sprinter op tijd vertrekt dan dat klanten29 minuten moeten wachten?

Er wordt altijd gezegd dat men liever één vertraagde (in dit geval door omleiding) trein heeft dan twee vertraagde. Benieuwd wat Prorail antwoordt.

Het was chaos op de HSL vandaag. Op een brug bij Zevenbergschenhoek stond urenlang een intercity defect. Ook was er verderop een defecte bovenleiding ( regulier spoor Breda - Lage Zwaluwe).

Badge +3

Het was chaos op de HSL vandaag. Op een brug bij Zevenbergschenhoek stond urenlang een intercity defect. Ook was er verderop een defecte bovenleiding ( regulier spoor Breda - Lage Zwaluwe).

Ja nou, https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4063337/honderden-passagiers-urenlang-vast-in-trein-iedereen-was-boos-op-de-ns

En haha… 

 

Ik heb zelf even heerlijk vakantie, dus ik heb geen idee wat er vandaag allemaal gebeurd is (ik lees het net pas bij de NOS), maar in dit soort situaties is er een afhandelingsprotocol voor het omleiden van de treinen. Dat betekent dat de treinen dus een nieuwe dienstregeling krijgen waar ze zich aan moeten houden. Bij deze treinen (de treinserie 1100) is dat normaal gesproken dat deze omrijden via Dordrecht en dan iets minder dan 20 minuten later op station Breda arriveren, achter de sprinter. Vervolgens staat de trein daar een ruime 10 minuten stil, om dan met +30 minuten in de reguliere dienstregeling weer verder te rijden.

Daarmee moet dus de intercity inderdaad achter de sprinter aanrijden vanaf Dordrecht. Omdat een dienstregeling moet voldoen aan bepaalde veiligheidsnormen waaronder de tijd die tussen twee treinen zit, kan de intercity niet voor de sprinter uit. De capaciteit op het spoor is er eenvoudigweg niet.

Het klopt dus geheel dat de IC achter de SPR aan heeft gereden en dat is geheel volgens de gewijzigde dienstregeling die de trein heeft gekregen.

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik wel bijzonder pijnlijk vindt om te lezen is dat de reizigers er dus 6 uur over hebben gedaan om Breda te bereiken, dat daar opvang zou zijn geregeld en dat dat laatste dus ook niet is gebeurd.

 

 

In 6 uur tijd kon zelfs dat niet geregeld worden????

Reputatie 7

Blijft een zorgenkindje dat traject tussen Breda en Rotterdam 🤔

En als gevolg ervan hebben ook de treinen rondom Roosendaal en Dordrecht vaak (soms flinke) vertragingen, zoals vandaag ook weer. Ik reisde vanmiddag via Roosendaal naar huis en zag op het station daar rond 16.15 de IC Brussel, de Eurostar en de IC naar Zwolle naast elkaar wachten tot ze verder konden of konden vertrekken. Bijzonder gezicht.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik wel bijzonder pijnlijk vindt om te lezen is dat de reizigers er dus 6 uur over hebben gedaan om Breda te bereiken, dat daar opvang zou zijn geregeld en dat dat laatste dus ook niet is gebeurd.

 

 

In 6 uur tijd kon zelfs dat niet geregeld worden????

 

Ach, ik me dit nog herinneren kort na een defecte bovenleiding bij Woerden zo'n 4 jaar geleden waarbij reizigers ook urenlang vast zitten in meerdere treinen.

Reizigers die vastzitten in een gestrande trein moeten daar minder lang in vastzitten. Nu nog is de richttijd twee uur, maar dat moet zo snel mogelijk een uur worden.

https://www.parool.nl/nieuws/reiziger-minder-lang-vast-in-gestrande-trein~bd59889c/

Zie ook 

 

Hoe zit het nu trouwens eigenlijk met die Unimogs die ProRail toen heeft aangekocht? Ik zag toen regelmatig allerlei berichten op Twitter van ProRail incidentenbestrijders dat ze met die dingen aan het oefenenen waren, maar worden die intussen al gebruikt of zijn het vooralsnog alleen leuke speeltjes? Geen idee overigens of ze in deze situatie vandaag gebruikt hadden kunnen worden, is gewoon even een algemene vraag. 

Hoe zit het nu trouwens eigenlijk met die Unimogs die ProRail toen heeft aangekocht?

Als iemand daar het antwoord op heeft, ik ben ook benieuwd. :)

Reputatie 7
Badge +3

Hoe zit het nu trouwens eigenlijk met die Unimogs die ProRail toen heeft aangekocht?

Als iemand daar het antwoord op heeft, ik ben ook benieuwd. :)

Ik zag vandaag dit filmpje op de Telegraaf https://www.telegraaf.nl/video/845540854/zien-nieuwe-krachtpatser-tegen-vertragingen-op-spoor  waarin wordt aangegeven dat de 4 aangeschafte Unimogs door ProRail tot nu toe alleen worden ingezet tussen Amsterdam en Eindhoven. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nu ook een nieuwartikel op de NS website. https://nieuws.ns.nl/nieuw-railwegvoertuig-geintroduceerd-voor-afhandeling-van-verstoringen/

 

"Deze week hebben ProRail en NS samen een uniek railwegvoertuig geïntroduceerd dat ingezet kan worden bij incidentafhandelingen op het spoor."

ProRail hoort een onafhankelijke, neutrale organisatie te zijn. Dit soort onderonsjes met NS suggereren het tegendeel.

 

Reputatie 7
Badge +3

ProRail zal dat ding toch moeten testen op en moeten oefenen met de verschillende types NS treinen. 

ProRail zal dat ding toch moeten testen op en moeten oefenen met de verschillende types NS treinen. 

Ja maar waarom dan eerst uitgerekend weer bij NS.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien omdat daarmee de reizigers het meest geholpen worden. Als het nu niet als eerst bij NS zou zijn maar bij een andere (personen of goederen) vervoerder had je klacht ongetwijfeld geweest waarom het nou niet bij NS was geweest, zeker als er weer eens een incident is waarbij reizigers uren moeten wachten tot ze gevacueerd kunnen worden en de trein veel sneller weggesleept had kunnen worden door één van deze Unimogs. 

Reageer