Waarom zo moeite met de waarheid

  • 11 August 2022
  • 30 reacties
  • 697 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Een eenvoudige rekensom geeft aan dat er 12 treinen per uur (iedere 5 minuten richting Zandvoort gaan). Bij een stranddag zijn dat er 4 per uur. Dus 8 extra.

Nee, er rijden er in de zomer toch echt normaal 6 per uur, kijk gewoon maar even in de reisplanner voor vandaag. Alleen worden ze slecht strandweer (deels) geschrapt.

 

Betekent dus minimaal 8 machinisten en 8 conducteurs extra op die dagen voor dit lijntje. Die zal je toch ergens vandaan moeten halen en aangezien er al personeelstekorten zijn zal dit dus betekenen dat er elders die dagen minder treinen worden ingezet. 

Die zes extra (dus niet 8) kunnen je per saldo rijden met 3 extra diensten omdat ze in een halfuur op en neer kunnen tussen Haarlem en Zandvoort (zie ook de reisplanner voor vandaag).

Dan komen er nog 4 extra treinen Amsterdam-Haarlem v.v. bij die je per saldo met 3 extra diensten kunt rijden.

Dan vervallen er twee sprinters Leiden-Haarlem en dat spaart per saldo 2 diensten uit 

Alles opgeteld kom je dan per saldo uit op 4 extra diensten. Dat is op het totaal in Nederland natuurlijk volkomen in de marge.

 

NS zal dat natuurlijk verkopen als de inmiddels gebruikelijke afschaling ivm personeelstekort, maar dat is in deze natuurlijk wat onzinnig.   

Ik heb de indruk dat een klein aantal extra diensten gedurende 3 dagen van sommige kanten wordt gebruikt in het kader van de kruistocht tegen de F1. Er reden veel meer extra treinen gedurende 8 dagen voor de vierdaagse maar daarover hoorde je niemand klagen.

@Tamzin Je vergeet gemakshalve dat iedere pendeltrein tijdens de F1 wordt voorzien van een machinist voor en achter (dus twee per trein), omdat de keertijd te kort is om in je eentje te doen. Daarnaast start de pendeldienst al om 7 uur, terwijl je op een normale weekenddag pas om 9 uur met 2 strandpendels start en om 11 pas met de volgende 2. Die stoppen om 19 uur en 22 uur, terwijl er met de F1 tot 22 uur wordt doorgereden met 12 treinen per uur en daarna nog eens 6 tot middernacht.

De sneltrein Haarlem-Alkmaar in de spits vervallen op vrijdag ook, die heb ik er ook niet bijgehaald. Daarnaast kun je als het echt nodig is twee extra wisseldiensten nzetten aan de eindpunten. Twee machinisten per trein is onzin.

Reputatie 7
Badge +1

Twee machinisten per trein is onzin.

Dat is jouw mening. En ik vind er ook iets van. Maar het is nu gewoon een gegeven waarom er zoveel personeel nodig is voor die pendels.

Hier is dan wel sprake van het rondje om de kerk voor de machinisten. Ik kan mij dan wel weer voorstellen dat je dan 2 machinisten per trein inzet anders wordt het wel behoorlijk intensief en geestdodend en daardoor misschien gevaarlijk. In het duingebied waardoor die trein rijdt lopen volgens mij ook herten rond. 

Reputatie 6

@Tamzin Je vergeet gemakshalve dat iedere pendeltrein tijdens de F1 wordt voorzien van een machinist voor en achter (dus twee per trein), omdat de keertijd te kort is om in je eentje te doen. Daarnaast start de pendeldienst al om 7 uur, terwijl je op een normale weekenddag pas om 9 uur met 2 strandpendels start en om 11 pas met de volgende 2. Die stoppen om 19 uur en 22 uur, terwijl er met de F1 tot 22 uur wordt doorgereden met 12 treinen per uur en daarna nog eens 6 tot middernacht.

De sneltrein Haarlem-Alkmaar in de spits vervallen op vrijdag ook, die heb ik er ook niet bijgehaald. Daarnaast kun je als het echt nodig is twee extra wisseldiensten nzetten aan de eindpunten. Twee machinisten per trein is onzin.

Die sneltrein vervalt 18 en 19 augustus ook zag ik. Dus snap ik wel dat je die er niet bijhaalt. Deze laten ze vrij snel vervallen als er tekorten zijn.

Maar wie zegt dat dat komt door de F1 ??  Dat kun je helemaal niet zomaar stellen want het ligt er ook aan in welke regio je machinisten tekort komt en wat hun bevoegdheid is qua wegkennis.

Je mag van mij aannemen dat het aan de F1 ligt. Lastig is bijvoorbeeld ook het noorden van het land. Werkzaamheden Meppel-Zwolle zorgt dat je het personeel van die hoek heel moeilijk naar de rest van het land krijgt. Het kan wel met de taxi, maar efficiënt is het niet.

Maar de piek in de vakanties bij de NS is dan in het Noorden en midden alweer voorbij en dan zijn er veel minder mensen op vakantie. Juist in de 6 weken zomervakantie van de regio is de verlofruimte veel meer dan daarbuiten.  Er is dan dus alweer meer personeel beschikbaar.

En die taxi's tussen Leeuwarden en Groningen die rijden er wel vaker om personeel uit die plaatsen naar Zwolle te krijgen bij werkzaamheden.

 

En Tamzin, die 2 machinisten zijn wel noodzakelijk omdat anders de keertijd niet haalbaar is volgens de geldende normen en daar moet de NS toch aan voldoen.  Overigens gebeurde dit in het verleden ook regulier dat er 2 machinisten op deze lijn meereden vanwege de korte keertijd in Zandvoort.

Reageer